Tankar kring att hänga skärm på IKEAs Skådis förvaringstavla

Permalänk
Medlem

Tankar kring att hänga skärm på IKEAs Skådis förvaringstavla

Jag håller på att möblera ett litet kontor jag ska ha hos min partner och behöver optimera utrymmet så mycket som möjligt. Tanken är att nyttja IKEAs Skådis för att förvara mycket på väggen men jag är även sugen på att montera en 27" skärm på själva Skådis tavlan genom att 3d-printa något fäste med samma system men som lägger vikten på två Skådis so sitter bredvid varandra.

Anledningen att jag skrivär här är för att höra om andra personers erfarenhet av IKEAs Skådis och tankar om belastningen av en skärm. Jag har sett lite bilder på nätet där folk har hängt verktyg och kameraror, men lite osäker på om det bara varit temporärt för bilder.

IKEA Skådis är baserad på en träfiberskiva, ett material jag inte har mycket erfarenhet utav tyvärr...

Permalänk
Medlem

Jag tänker att en skärm tar en massa utrymme på en dyr förvaringstavla.
Är det inte bättre att montera skärmen på väggen, och förvaringstavlorna bredvid, ev delvis bakom skärmen?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Rekordmedlem

Är det typ masonit lär den i vart fall hålla (ser ut ungefär som det) verkar vara nån Ikeafierad version på en generisk hålmasonit skiva likt https://woody.se/hus-bygg/bygg/skivmaterial/board-plywood/boa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag tänker att en skärm tar en massa utrymme på en dyr förvaringstavla.
Är det inte bättre att montera skärmen på väggen, och förvaringstavlorna bredvid, ev delvis bakom skärmen?

Förstår hur du tänker och håller med. Väggen är bara 122cm bred (är ett litet hörn), så det skulle gå att ha två delvis bakom skärmen, men tänker också att det vore lite kul att faktiskt ha den hängandes på nedre delan av förvaringstavlorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det typ masonit lär den i vart fall hålla (ser ut ungefär som det) verkar vara nån Ikeafierad version på en generisk hålmasonit skiva likt https://woody.se/hus-bygg/bygg/skivmaterial/board-plywood/boa...

Har pratat lite med IKEA nu och allt dem säger är att det är limmad träfiberskiva och hänvisade till "normal användning", det vill säga upphängning av mindre grejer, så som strykjärn och böcker. Kanske få ta och väga skärmen och jämför lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Förstår hur du tänker och håller med. Väggen är bara 122cm bred (är ett litet hörn), så det skulle gå att ha två delvis bakom skärmen, men tänker också att det vore lite kul att faktiskt ha den hängandes på nedre delan av förvaringstavlorna.

Well, då kommer nästa grej. 3D-printat fäste? Antar nån VESA-till-Skådis-adapter? Funkar säkert, jag hade dock printat i PETG och funderat på hur lagren hamnar. Tänk på risken för lagerseparation. Skulle gissa att lagren behöver vara horisontella, är de lodräta så kommer nog tyngden att riva lagren från varann. Eller kanske printa i 45°, lite beroende på hur biten kommer att se ut för att optimera utskriften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well, då kommer nästa grej. 3D-printat fäste? Antar nån VESA-till-Skådis-adapter? Funkar säkert, jag hade dock printat i PETG och funderat på hur lagren hamnar. Tänk på risken för lagerseparation. Skulle gissa att lagren behöver vara horisontella, är de lodräta så kommer nog tyngden att riva lagren från varann. Eller kanske printa i 45°, lite beroende på hur biten kommer att se ut för att optimera utskriften.

Precis det jag tänkt! Förutom att print i 45° (ska nog kolla lite på det med).

Trillade precis över denna bild:

Den personen verkar ha litat på tavlans hållbarhet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Eller så tål grejerna, till skillnad från en skärm, att trilla ner på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Precis det jag tänkt! Förutom att print i 45° (ska nog kolla lite på det med).

Trillade precis över denna bild:
<Uppladdad bildlänk>

Well, det blir ju en massa belastning på hålen adaptern sitter i...

https://www.printables.com/model/339820-ikea-skadis-vesa-mount-100x100
På ovan länk finns ju en adapter. 4 krokar, det blir ju 4 hål som en "tung" skärm ska hänga i, och "limmad trädfiber" = masonit (?), har ju en tendens att inte vara sååå tålig. Kanske modda fästet så den får 3 eller 4 krokar per fäste?

Utskriftsmässigt... Liggande som på bilden så är nog krokarna i riskzonen att slitas av. "Stående" så blir kanske skruvhålen den svaga delen. Så jag hade nog skrivit ut denna liggande på en kant, den så att "bulorna" med skruvhålen blir uppåt. Då borde man få 45° på lagren i förhållande till belastningen.
Men, vad vet jag, se min signatur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit värt sinnesfriden att köpa en "peg-board" i metall istället och att sedan ta ett VESA fäst i metall och skruva fast i metall "peg-boarden"?

Jag justerar min skärm ganska ofta höger/vänster vinkel, upp/ner vinkel beroende på hur jag arbetar eller sitter för stunden. Att ha en metall mot metall fästa hade för mig känts tryggare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Masonit har väl en tendens att börja svikta med tiden, tänker med en skärm sticker ut en hel del och det blir en annan vinkel på belastningen.
Finns mängder av verktygstavlor i metall. T.ex
https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshall...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så att man flyttar saker hela tiden bara för att möjligheten finns. Varför inte bara skruva rakt igenom tavlan in i väggen som onekligen finns bakom skivan? Så sitter ju skärmen där utan problem.
Visst ett par distanser behövs kanske då det antagligen finns ett mellanrum bakom skivan för att kunna kroka fast saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så tål grejerna, till skillnad från en skärm, att trilla ner på golvet.

Det gör de nog, men håller golvet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Masonit har väl en tendens att börja svikta med tiden, tänker med en skärm sticker ut en hel del och det blir en annan vinkel på belastningen.
Finns mängder av verktygstavlor i metall. T.ex
https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshall...

Ouf, inte tänkt på att masonit börjar svikta med tiden. Då skulle man behöver montera på ett sätt som förbidrar det också... Börjar luta åt att bara montera i väggen faktiskt. Men då kommer nästa problem: Enkelgips. Hade tänkt nyttja IKEA Skådis för att fördela vikten med Duo-max (har redan 2 IKEA Skådis och skulle föredra att kunna nyttja dem).

Kanske bara blir att beställa något bordfäste istället då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Börjar luta åt att bara montera i väggen faktiskt. Men då kommer nästa problem: Enkelgips. Hade tänkt nyttja IKEA Skådis för att fördela vikten med Duo-max (har redan 2 IKEA Skådis och skulle föredra att kunna nyttja dem).

Kanske bara blir att beställa något bordfäste istället då!

En gipsskiva har reglar med max CC på 600mm (om ingen har fuskat) att skruva i.
Min tv i sovrummet hänger i ett fäste som är skruvad i en planka, som i sin tur är skruvad i två reglar.

Bekymret är kanske om du vill ha skärmen mitt mellan 2 reglar, och att plankan då sticker utanför på nån sida. Eller båda sidor...
Fast då kanske tavlorna också kan sitta skruvade på en sådan planka?

Har för mig att standarden är ändrad numera också. Osäker till vad, CC 450?

Ett alternativ till, är att bygga ett ramverk av stolpar och reglar. Bordsskivan kan ju t.ex ligga på en regel så slipper man de inre benen. Och kanske reglar på sidorna, så slipper man alla ben. Sen bygger man vidare uppåt och reglar vidare. Man förlorar ju 45mm förvisso...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="20720393" userid="167620" name="Mr.Fridh"Börjar luta åt att bara montera i väggen faktiskt. Men då kommer nästa problem: Enkelgips. Hade tänkt nyttja IKEA Skådis för att fördela vikten med Duo-max (har redan 2 IKEA Skådis och skulle föredra att kunna nyttja dem).[/quote]
Enkelgips i sig är ju inget problem, speciellt om du bara har ett enkelt platt fäste som du hänger skärmen på och bra fästen (Mollypluggar). Skulle du dock bestämma dig för en längre arm som hänger ut så blir det ju klart svårare.
Har du tur så sitter det en regel där du vill ha skärmen och då är det ju bara att skruva i den med någon skruv i alla fall.
Alternativt sätta en bit plywood eller annat trä bakom skärmen som sitter fast i reglarna och som du sedan sätter väggfästet i, och gör man det snyggt så kommer den inte synas om man inte tittar bakom skärmen.