Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så att man (näst intill) är tvungen att ha ett "online" konto kopplat till microsoft för att ens kunna använda sin dator är något positivt? Att jag får reklam i mitt dyra operativsystem ska jag bara acceptera och vara glad över?
Endast en utan erfarenhet kan påstå "gäller ju bara för bakåtsträvare"; finns positiva saker med de äldre versionerna också.
Jag har absolut inget emot nytt, jag är alltid bland de första med det senaste, men det betyder inte att jag vill att gamla bra saker/funktioner försvinner för moderna saker som är sämre. Det går att göra nytt utan att fördärva/försämra.

Det går bra att köra utan MSA om man vet vad man pysslar med.
Jag har aldrig sett reklam någonstans i Windows, men det beror ju på vilken edition och subscription man valt. Väljer man det billigaste alternativet så får man ofta stå ut med sånt idag, det gäller ju även Google, Spotify, Netflix, m.fl. Vill du slippa så får du köpa en dyrare edition.
Jag har använt Windows i 32+ år och jobbat med det i 26+ år, så nej jag saknar inte erfarenhet.
Vill du undvika alla former av online-konton så får du det väldigt svårt idag. Men du har kanske enbart en knapptelefon idag, ingen spelkonsol, inga smarthome-prylar, ingen modern uppkopplad bil, osv?
De som gnäller som du gör tittar oftast bara på ytan och klagar på att något som just de gillade har gjorts om, utan att verkligen kolla upp varför det har ändrats. Ibland måste man helt enkelt ta bort det gamla och starta om med ny design, ny kod, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Vill du undvika alla former av online-konton så får du det väldigt svårt idag. Men du har kanske enbart en knapptelefon idag, ingen spelkonsol, inga smarthome-prylar, ingen modern uppkopplad bil, osv?

Inte han nu såklart men förutom smartphone så stämmer resten på mig och frugan. Sålde vår sista spelkonsol för ganska länge sedan, inga smartprylar alls hemma (kör till och med gamla hederliga glödlampor) och bilarna är från 76 och 89.
Datorer och mobiler är det ända vi äger som är smart. Mobilens konton går ju knappt undvika i dagens samhälle men på pc kan man komma runt det mesta. Speciellt om man vägrar alla subscriptions och liknande.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Det går bra att köra utan MSA om man vet vad man pysslar med.

Så vanliga användare ska få leva med att de inte kan ha lokalt konto på datorn och att något annat inte är ett alternativ som erbjuds? Är det positivt?

Skrivet av Cthugha:

Jag har aldrig sett reklam någonstans i Windows, men det beror ju på vilken edition och subscription man valt. Väljer man det billigaste alternativet så får man ofta stå ut med sånt idag, det gäller ju även Google, Spotify, Netflix, m.fl. Vill du slippa så får du köpa en dyrare edition.

Jag har sett reklam på både pro och enterprise, så vad för andra versioner finns det som aldrig får reklam är det du pratar om?

Skrivet av Cthugha:

Jag har använt Windows i 32+ år och jobbat med det i 26+ år, så nej jag saknar inte erfarenhet.

Grattis, jag har längre erfarenhet än så, ska vi mäta e-penis? Med tanke på din kommentar ovan "Jag har aldrig sett reklam" (Så det finns inte) likväl som din kommentar här tyder på en väldigt naiv inställning. "Jag har aldrig krockat med en bil så jag använder inte körkort"-mentalitet.

Skrivet av Cthugha:

De som gnäller som du gör tittar oftast bara på ytan och klagar på att något som just de gillade har gjorts om, utan att verkligen kolla upp varför det har ändrats. Ibland måste man helt enkelt ta bort det gamla och starta om med ny design, ny kod, osv.

De som säger att man ska godta alla ändringar oavsett vad är de som fått det att se ut som det gör idag. Ändringar för ändringens skull är idiotiska. Färre alternativ är sällan bättre. Eller som problemet ovan med lokalkonto; det är att det är ny kod/design och bättre, det är för att de ska kunna tjäna mer pengar, att tro något annat är bara idioti. På samma sätt som microtransactions i spel är ett sätt att tjäna mer pengar, eller den legendariska horse armorn för en massa pengar. Eller tycker du genuint att det är bättre att saker i ett spel låses bakom en paywall? Att man kan betala mer för att få fördelar mot andra spelare i ett multiplayer spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Nu får du mig att känna mig oerfaren med mina 30+ resp. 25+ år med Windows. Får skylla på att jag främst körde AmigaOS innan dess.

Däremot har jag upplevt reklam i Windows vid ett par tillfällen, då jag ofta installerar English (US)-versionen (single language) och gärna även kör United States som Region vid nyinstallation. Detta är att undvika att exempelvis svenska språkfiler (läs DLL:er) ska smyga sig in i systemet.

Jag har i övrigt inget emot att Microsoft ändrar på saker och ting. Däremot önskar jag att de gjorde något klart någongång.

Exempelvis har Microsoft arbetat flytten av inställningar från Control Panel till Settings i över 12 år! Dark Mode kom delvis runt 2017 i Windows 10 Version 1703 och nu i Windows 11 23H2 är fortfarande många element felaktiga. Att ha dubbla popup-menyer på skrivbordet känns inte heller helt optimalt. Speciellt inte när storleken på gränssnittet skiljer sig så åt. Varför respekterar inte Windows längre DPI-inställningarna?

Du kanske har lång erfarenhet av Windows, men själv har jag även kört många andra OS på marknaden. Och jämfört med macOS och GNU/Linux, så är inte Windows bäst i klassen (sett som OS).

Windows vinner främst tack vare det stora utbudet av hårdvara och mjukvara.

Just att låsa in användarna till Windows, var ett av Microsofts mål när det släpptes i mitten på 80-talet.

De tog effektivt död på nära nog hela DOS-marknaden. OS/2 som kunde köra Win16-applikationer dödades i samband med det betydligt sämre Windows 95/98 när Win32 blev standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Inte han nu såklart men förutom smartphone så stämmer resten på mig och frugan. Sålde vår sista spelkonsol för ganska länge sedan, inga smartprylar alls hemma (kör till och med gamla hederliga glödlampor) och bilarna är från 76 och 89.
Datorer och mobiler är det ända vi äger som är smart. Mobilens konton går ju knappt undvika i dagens samhälle men på pc kan man komma runt det mesta. Speciellt om man vägrar alla subscriptions och liknande.

Ni är garanterat ett rätt ovanligt undantag idag, om man undantar utvecklingsländer och personer som är 75+. Hur gamla är ni? Varför så rädda/fientliga mot uppkopplad teknik? Man skulle ju nästan kunna tro att ni har något att dölja? Men har man koll på sina uppkopplade grejer så är man väldigt säker.
Ni undviker även tjänster som Steam, Epic Games Store, Amazon, Spotify, Discord, LinkedIn, alla IM-tjänster och all social media?
Frågan är hur ni vågar använda smartphones och datorer - varför är de ok? Mobiler är en av de mest utsatta uppkopplade enheterna.
Min pappa tänker ungefär så också, men han är 75+ och har typ noll koll på datorer och IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så vanliga användare ska få leva med att de inte kan ha lokalt konto på datorn och att något annat inte är ett alternativ som erbjuds? Är det positivt?

Jag har sett reklam på både pro och enterprise, så vad för andra versioner finns det som aldrig får reklam är det du pratar om?

Grattis, jag har längre erfarenhet än så, ska vi mäta e-penis? Med tanke på din kommentar ovan "Jag har aldrig sett reklam" (Så det finns inte) likväl som din kommentar här tyder på en väldigt naiv inställning. "Jag har aldrig krockat med en bil så jag använder inte körkort"-mentalitet.

De som säger att man ska godta alla ändringar oavsett vad är de som fått det att se ut som det gör idag. Ändringar för ändringens skull är idiotiska. Färre alternativ är sällan bättre. Eller som problemet ovan med lokalkonto; det är att det är ny kod/design och bättre, det är för att de ska kunna tjäna mer pengar, att tro något annat är bara idioti. På samma sätt som microtransactions i spel är ett sätt att tjäna mer pengar, eller den legendariska horse armorn för en massa pengar. Eller tycker du genuint att det är bättre att saker i ett spel låses bakom en paywall? Att man kan betala mer för att få fördelar mot andra spelare i ett multiplayer spel?

Vanliga användare har inget emot att använda online-konton på sin dator eller i sin mobil. Det ger många fördelar och förenklar användandet av appar och tjänster.

Ingen får garanterat någon reklam med enterprise edition, isf har man klantat sig och blivit infekterad av någon malware. Men du har nog aldrig jobbat på ett större företag, så vad vet du. Verkar som att du mest läst andras konspirationsartiklar och inte ens testat själv.

Det var du som påstod att jag inte har någon erfarenhet. Med tanke på vad du skriver här, och hur du beter dig, så är jag säker på att du mest snackar skit. Dina extremt korkade jämförelser får du stå för.
Om du bara visste var jag jobbar idag, och vad jag jobbat med i 25+ år, haha!

Hur kan du jämföra online-konton med P2W i spel? Wow...

Du förstår alltså inte fördelarna med detta, ser bara nackdelar och det gör dig rädd för nyheter? Jag förstår. Fortsätt gärna vara rädd för allt som använder online-konton, men det är (tyvärr för dig) verkligheten igår, idag och imorgon.
Hoppas du även håller dig borta från alla online-tjänster som kräver inloggning, t.ex. Steam, Google, detta forum, osv.

Kommentarsfälten här verkar tyvärr fyllt med bakåtsträvare som helst vill sitta kvar i sin källare med en Linux-dator från 80-talet och tänka "det var bättre förr"... Jag avprenumererar och ska hålla mig borta i fortsättningen. Bye.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Ni är garanterat ett rätt ovanligt undantag idag, om man undantar utvecklingsländer och personer som är 75+. Hur gamla är ni? Varför så rädda/fientliga mot uppkopplad teknik? Man skulle ju nästan kunna tro att ni har något att dölja? Men har man koll på sina uppkopplade grejer så är man väldigt säker.
Ni undviker även tjänster som Steam, Epic Games Store, Amazon, Spotify, Discord, LinkedIn, alla IM-tjänster och all social media?
Frågan är hur ni vågar använda smartphones och datorer - varför är de ok? Mobiler är en av de mest utsatta uppkopplade enheterna.
Min pappa tänker ungefär så också, men han är 75+ och har typ noll koll på datorer och IT.

Vi har bra, äldre kvalitetsprylar hemma. Har inget med att "våga" eller inte, bara tröttsamt när precis allt kräver konton och krångel.
För oss finns det helt enkelt inget att vinna på att köpa "smarta" prylar och sådant. Känner gott om folk som har moderna bilar, moderna apparater och allt sådant och det är inget som lockar.
Jag precis över 40, frugan är snart där hon med.
Steam har vi såklart. Tänkte jag inte på. Men annars nä. Social media (lite roligt när jag sitter här och skriver) hatar jag ordentligt. Frugan hade Facebook tills för några år sedan mest för att hennes föräldrar använde det.
Och ska jag vara helt ärlig så saknar jag min analoga kamera, min knapptelefon och min gamla portabla cd spelare. Om jag inte behövde Bank ID och allt sådant idag så skulle jag gärna gå tillbaka till dumtelefon. Min gamla "Hajfena" Ericsson R310 var och förblir den bästa mobilen jag ägt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu får du mig att känna mig oerfaren med mina 30+ resp. 25+ år med Windows. Får skylla på att jag främst körde AmigaOS innan dess.

Däremot har jag upplevt reklam i Windows vid ett par tillfällen, då jag ofta installerar English (US)-versionen (single language) och gärna även kör United States som Region vid nyinstallation. Detta är att undvika att exempelvis svenska språkfiler (läs DLL:er) ska smyga sig in i systemet.

Jag har i övrigt inget emot att Microsoft ändrar på saker och ting. Däremot önskar jag att de gjorde något klart någongång.

Exempelvis har Microsoft arbetat flytten av inställningar från Control Panel till Settings i över 12 år! Dark Mode kom delvis runt 2017 i Windows 10 Version 1703 och nu i Windows 11 23H2 är fortfarande många element felaktiga. Att ha dubbla popup-menyer på skrivbordet känns inte heller helt optimalt. Speciellt inte när storleken på gränssnittet skiljer sig så åt. Varför respekterar inte Windows längre DPI-inställningarna?

Du kanske har lång erfarenhet av Windows, men själv har jag även kört många andra OS på marknaden. Och jämfört med macOS och GNU/Linux, så är inte Windows bäst i klassen (sett som OS).

Windows vinner främst tack vare det stora utbudet av hårdvara och mjukvara.

Just att låsa in användarna till Windows, var ett av Microsofts mål när det släpptes i mitten på 80-talet.

De tog effektivt död på nära nog hela DOS-marknaden. OS/2 som kunde köra Win16-applikationer dödades i samband med det betydligt sämre Windows 95/98 när Win32 blev standard.

Räknar man in andra system och OS som jag använt, som VIC-20, C64, Atari, Amiga, OS/2, Unix, Linux och Android, så blir det 40+ år. Apple har jag dock aktivt försökt undvika...

Jag kör också engelska på samtliga enheter. Varför skulle det göra att man får reklam...?

Kontrollpanelen finns kvar i Windows 11 på grund av bakåtkompatibilitet och komplexiteten i att migrera alla inställningar till Settings-appen. Övergången görs gradvis för att undvika att störa arbetsflöden och för att säkerställa att nya implementeringar är tillförlitliga.
Men visst, jag hade också gärna sett kontrollpanelen helt utrotad idag.

Sett till både funktionalitet och kompatibilitet så ligger både macOS och Linux rätt långt efter. Antar att du tänker på prestanda eller säkerhet? Jo, det är oftast svårt/omöjligt att maximera säkerhet och prestanda samtidigt som man bibehåller kompatibilitet och funktionalitet. Vilket som är bäst beror på dina behov.
Ang säkerhet är jag säker på att både macOS och Linux skulle ha betydligt fler sårbarheter om de användes av fler användare. Idag ligger de väl fortfarande på <15% resp <5%...?

Både Apple och Google beter sig på samma sätt idag och det verkar folk vara helt ok med. Särskilt Apple kommer undan med allt de hittar på.

Jag körde OS/2 Warp 3.0 ett tag och visst var det mer avancerat än Windows 3.1 och 95, men Windows NT var överlägset.

Permalänk
Medlem

windows 10 home

hur gör man med windows 10 home som inte har gpedit

kan man hitta funktionen ändå på nått vis

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Misstänker att du inte har något apple-konto då heller? Eller för den delen ett google-konto?

Jag litar långt mer på Apple och deras respekt för min integritet än Microsoft. Ifall Apple kunde släppa ett OS för PC så skulle jag inte tveka en sekund att gå över. Google och deras hård/mjukvara tar jag inte i med tång ens, ifall det inte är absolut nödvändigt för något.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB