Så att man (näst intill) är tvungen att ha ett "online" konto kopplat till microsoft för att ens kunna använda sin dator är något positivt? Att jag får reklam i mitt dyra operativsystem ska jag bara acceptera och vara glad över?
Endast en utan erfarenhet kan påstå "gäller ju bara för bakåtsträvare"; finns positiva saker med de äldre versionerna också.
Jag har absolut inget emot nytt, jag är alltid bland de första med det senaste, men det betyder inte att jag vill att gamla bra saker/funktioner försvinner för moderna saker som är sämre. Det går att göra nytt utan att fördärva/försämra.
Det går bra att köra utan MSA om man vet vad man pysslar med.
Jag har aldrig sett reklam någonstans i Windows, men det beror ju på vilken edition och subscription man valt. Väljer man det billigaste alternativet så får man ofta stå ut med sånt idag, det gäller ju även Google, Spotify, Netflix, m.fl. Vill du slippa så får du köpa en dyrare edition.
Jag har använt Windows i 32+ år och jobbat med det i 26+ år, så nej jag saknar inte erfarenhet.
Vill du undvika alla former av online-konton så får du det väldigt svårt idag. Men du har kanske enbart en knapptelefon idag, ingen spelkonsol, inga smarthome-prylar, ingen modern uppkopplad bil, osv?
De som gnäller som du gör tittar oftast bara på ytan och klagar på att något som just de gillade har gjorts om, utan att verkligen kolla upp varför det har ändrats. Ibland måste man helt enkelt ta bort det gamla och starta om med ny design, ny kod, osv.