Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

LG presenterar sin mest ljusstarka OLED-panel hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nice, då kan man äntligen använda solglasögon inomhus utan att folk tittar konstigt på en.

Gör jag alltid, hemligheten är att inte bry sig om vad andra tycker/tänker om än.

Jag sitter på en oled CX, inte alltid men ibland önskar jag att den kunde vara mer ljusstark. Så detta välkomnas! Börjar bli dessutom bli dags för en ny LG. Har den aldrig uppkopplad så många funktioner spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bättre teknik. Buuuu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nävär gonna häppen.

Jag tror inget eller väldigt få idag hade talat om Micro LED om det inte vore för Samsungs Hype på CES 2019 (ja, det är så länge sedan nu) när de inte så mycket annat att visa upp. För tekniken var ju inte ens ny redan då.

MicroLED och snarlika varianter finns i ett sedan länge etablerat segmentet för gigantiska displayväggar för flera miljoner kronor. Det är ett segment med låga volymer och stor ekonomisk avkastning per såld pixel. Där trivs tillverkare och fabrikatörer rätt bra. Finns inget som senaste åren tyder på att det utvecklas mot stora volymer och massmarknad som krävs för 65-tums TV-apparater. Eller att det ens är möjligt att skala tillverkningen så. Mest lovande utvecklingen för Micro LED till "folket" verkar vara på andra änden av skalan som displayer i AR- och VR-headset, fast det är ett segment jag inte aktivt följer.

Micro-LED tillgängligt som en vanlig TV du kan köpa hos El-genanten är en fantasiprodukt. Fantasier har egenskapen att de alltid vinner alla jämförelser med verkligheten. Fantasier drar också bort uppmärksamheten från det som faktiskt finns. Till exempel just nu, när det sker förbättringar på OLED-tekniken varje år och man sitter ändå och väntar på fantasiprodukterna.

OLED började man också snacka om ungefär samtidigt som LCD blev populärt. Vad som hänt sedan dess är att LCD;er blivit allt bättre medan OLED kommit på allvar först senaste åren. Det är alltså runt 20 år vi snackar.
Här är vi inte heller ens nära att maximera potentialen i OLED. Snarare så att först nu börjar det ta fart på allvar.
Var kommer OLED vara om 10-20 år? Det är ju liksom vad MicroLED måste konkurrera med. Vilka fördelar skulle de då ha?

Sen är det ju lustigt att vänta på nytt teknikskifte när utvecklingen och marknaden är bättre än någonsin. OLED kommer på bred front och med allt bättre paneler, till bättre priser.

Permalänk
Medlem

Känns som man missar poängen om man tycker att en tv kan ha ”tillräcklig ljudstyrka”

Blir nog personligen en uppgradering från CX. Lyftet i maximal ljusstyrka bör ge en ganska ordentlig uppgradering iom denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Trevligt 🙂 Jag är dock mer intresserad av när/om LG kommer erbjuda över 144hz inom en snart framtid.
Vore trevligt att byta ut 42C2 mot t ex 42C6 med 240hz refresh rate.

Då lär vi behöva få ut den nya HDMI-specifikationen i det vilda först. Men jag håller med.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Alltså.. om vi utgår från vad som sägs var gång det kommer nya tv modeller så borde vi kunna se in femte dimensionen nu.
För det är jäklar vad mycket bättre var ny modell är. Köp köp köp.. imponera på kompisarna, ta ett lån, ta ett till, bah köp dom.

Du får gärna skriva vilken modell du köper så jag vet hur mycket jag ska smslåna och ta modellen över

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

Trevligt 🙂 Jag är dock mer intresserad av när/om LG kommer erbjuda över 144hz inom en snart framtid.
Vore trevligt att byta ut 42C2 mot t ex 42C6 med 240hz refresh rate.

De kör på 165 Hz på 2025-modellerna, men det verkar gå sakta uppåt, så det kanske dröjer innan de hoppar till 240.
Frågan är om de ens vill det; det är ju enbart för PC gaming som det spelar någon som helst roll, och där har de gamingskärmar sina istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Solen vid zenit har ca 1.6 miljarder nits, så det finns fortfarande utrymme till ökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De kör på 165 Hz på 2025-modellerna, men det verkar gå sakta uppåt, så det kanske dröjer innan de hoppar till 240.
Frågan är om de ens vill det; det är ju enbart för PC gaming som det spelar någon som helst roll, och där har de gamingskärmar sina istället.

Det är väl bara G serien som kör 165hz i år, C serien ligger kvar på 144hz om jag uppfattade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Alltså.. om vi utgår från vad som sägs var gång det kommer nya tv modeller så borde vi kunna se in femte dimensionen nu.
För det är jäklar vad mycket bättre var ny modell är. Köp köp köp.. imponera på kompisarna, ta ett lån, ta ett till, bah köp dom.

Så du sitter på en sida där man diskuterar teknologiska framsteg och sedan klagar du på teknologiska framsteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Solen vid zenit har ca 1.6 miljarder nits, så det finns fortfarande utrymme till ökning

Nästa skärm: 1000Hz, 16K, 40", 10.000.00 nits

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den genomsnittliga ljusstyrkan är inte i närheten av några 4000 nits. Inte ens 1000 nits.

Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits. Högdagar kan nå 100 000 nits. Att stirra rakt in i solen är väldigt väldigt mycket mer.

Så vad du kan få, bland annat, med högre ljusstyrka på skärmen är helt enkelt en mer naturtrogen rendering av bilden. Det skulle kunna liknas vid skillnaden att titta på en vanlig skärm och att titta ut genom fönstret. Sen är det förstås beroende av hur materialet är mastrat.

En annan aspekt är att med högre ljusstyrka behöves inte lika mycket tonmappning för att bilden ska se bra ut. Ljusa scener i HDR kan se mer ut som de är tänkta.

Så en HDR TV/skärm med 10 000 nits eller däromkring hade varit det optimala om man inte behöver kompromissa med annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag hoppas verkligen de vill det. Mycket mer skärm för pengarna om man köper TV. Är väl inte heller osannolikt att de gör det, när C-modellerna är såpass populära.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som precis lagt en beställning på en G4 77", frågan är om man skall avbeställa och vänta till nästa Black Friday och beställa 77" G5. Å andra kan man aldrig vänta för länge, för nästa år blir det 1000% bättre ljustyrka på G6:orna 🤭

Vad säger Laxpudding, skall man vänta på G5 eller blir jag nöjd med G4 😅

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Aha vad trevligt, trodde de låg kvar på 144hz. Får se om det sitter HDMI 2.2 och kanske ännu snabbare paneler i G6/C6 2026-modellerna då.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det något annat än PC som använder högre än 120Hz ?
Om vissa TV har 144Hz idag. Vad använder det förutom PC ?

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se fokus runt att få förbättrad livslängd på pixlarna på samtliga färger. Tycks vara runt 6 år som kan förvänta sig idagsläget av en väldigt väl använd TV som man kollar massa sport med också med statiska element i sändningarna. Kolla t.ex. på snooker är inte bra för OLED TV där matcherna blir ofta utdragna och där ofta har dom skrikiga starka poängtavlor i gult, orange, rött osv som är de värsta färgerna för OLED, börjar synas på föräldrarnas TV mot vissa färger lite inbränning (eller antar det handlar mer om nötta pixlar) men i jämförelse med Plasma så åtminstone gäller bara mot vissa bakgrundsfräger som åldras snabbare då med förra Plasma TV:n blev det synligt mot alla ljusa färger.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så en HDR TV/skärm med 10 000 nits eller däromkring hade varit det optimala om man inte behöver kompromissa med annat ?

Ja, i varje fall så länge vi inte får någon ny HDR-standard som går högre. Men sen ska man ju även ha material som är mastrat för det. Idag tror jag inte det finns några referensskärmar som går högre än 4000 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så du sitter på en sida där man diskuterar teknologiska framsteg och sedan klagar du på teknologiska framsteg?

Ja?
För det vore bättre för alla om dom tog mer tid för att utveckla än att slänga ut nya modeller vart år.
Det vore bättre för alla om dom byggde grejer som faktiskt håller.
Vi sitter som sagt på en sida som diskuterar teknologiska framsteg. Jag vill se framstegen. Inte massa nytt lull lull vart år som köparna av dessa fantastiska tv apparater bevisligen stänger AV.

Vi kan ju fråga folket här.
Hur många av er stänger INTE av "features"?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle hellre se fokus runt att få förbättrad livslängd på pixlarna på samtliga färger. Tycks vara runt 6 år som kan förvänta sig idagsläget av en väldigt väl använd TV som man kollar massa sport med också med statiska element i sändningarna. Kolla t.ex. på snooker är inte bra för OLED TV där matcherna blir ofta utdragna och där ofta har dom skrikiga starka poängtavlor i gult, orange, rött osv som är de värsta färgerna för OLED, börjar synas på föräldrarnas TV mot vissa färger lite inbränning (eller antar det handlar mer om nötta pixlar) men i jämförelse med Plasma så åtminstone gäller bara mot vissa bakgrundsfräger som åldras snabbare då med förra Plasma TV:n blev det synligt mot alla ljusa färger.

Hur är det med Hockey då, där det kan vara mycket vitt med isen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur är det med Hockey då, där det kan vara mycket vitt med isen ?

Syns inte hittills mot vitt nej, det kan synas väldigt svagt mot vissa nyanser av ljusgrått men värst är det som sagt mot likadanna färger som blivit "extra nötta" av färger som poängtavlor / infobakgrunder varit så därför antar jag i OLED handlar det mera i detta fall om ojämnt nötta färger på pixlarna än inbränning då på Plasma TV:n syntes det ju väldigt bra i skidåkning osv. Tog ungefär 6 år för Plasma TV:n också när det började dyka upp men var värre på plasman pga syntes ju ungefär lika bra mot alla ljusa färger.

Sen kan ju tilläggas detta handlar om TV som står på dagligen säkert åtminstone 8-10 timmar i sträck inkl nyhetssändning på morgonen (här i Finland slipper vi ju dendär starka TV4 solen men finns istället t.ex. rullande nyhetsband där nere där ena har bl.a. lila färg i nyaste temat), så extrem användning kan tilläggas.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja?
För det vore bättre för alla om dom tog mer tid för att utveckla än att slänga ut nya modeller vart år.
Det vore bättre för alla om dom byggde grejer som faktiskt håller.
Vi sitter som sagt på en sida som diskuterar teknologiska framsteg. Jag vill se framstegen. Inte massa nytt lull lull vart år som köparna av dessa fantastiska tv apparater bevisligen stänger AV.

Varför blir det bättre för oss att de släpper ny teknologi mer sällan? Vore ju jobbigt om de släpper var femte år och ens TV går sönder året innan nysläpp eller så. Vore ju även jättekonstigt konkurrrensmässigt att inte vilja släppa det bästa man har för tillfället.

Om det är så jobbigt att det släpps nya saker hela tiden kanske man ska kolla inåt än utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det intressanta här är paneler med flera lager, vilket ger högre ljusstyrka och högre färgvolym. Att de slängt in lite "AI-features" för att krydda marknadsföringen är det nog inte många som bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, i varje fall så länge vi inte får någon ny HDR-standard som går högre. Men sen ska man ju även ha material som är mastrat för det. Idag tror jag inte det finns några referensskärmar som går högre än 4000 nits.

Jag tänkte lite på de referenser du sa

--------
"Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits. Högdagar kan nå 100 000 nits. Att stirra rakt in i solen är väldigt väldigt mycket mer."
--------

Att ha en "stirra rakt in i solen" ljusnivå hade ju inte varit intressant eller possitivt även om det hade varit tekniskt möjligt.

"Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits." - Det låter som något som hade varit bättre att åtminstone ha möjlighet att återge för ljusa scener. Speciellt om TV/skärm är i ett ljust rum.

Det är väl i så fall om det som Thomas säger stämmer

Skrivet av Thomas:

Ökad maxljusstyrka bör väl också leda till mindre inbränningsrisk när man driver panelen försiktigare. Klarar den 200 nits APL och man kör 150 så är man ganska nära, till skillnad från om den klarar 600 och man kör 150.

Säg om att man har en 12 000 nits TV och en 20 000 nits TV.
Om det sliter mindre på 20 000 nits panelen att visa 10 000 nits än vad det gör på 12 000 nits panelen.

För om "Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits." stämmer, så låter det ju som att det är upp till omkring 10 000 nits som det kan vara meningsfullt att kunna återge.
Att kunna dubbla det eller ännu mer låter inte meningsfullt för en skärm om det inte ger fördelar som bättre hållbarhet mot inbränning eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Nästa skärm: 1000Hz, 16K, 40", 10.000.00 nits

Räcker med 600Hz som är den lägsta siffra som är jämt delbar med 24, 50 och 60

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tänkte lite på de referenser du sa

--------
"Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits. Högdagar kan nå 100 000 nits. Att stirra rakt in i solen är väldigt väldigt mycket mer."
--------

Att ha en "stirra rakt in i solen" ljusnivå hade ju inte varit intressant eller possitivt även om det hade varit tekniskt möjligt.

"Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits." - Det låter som något som hade varit bättre att åtminstone ha möjlighet att återge för ljusa scener. Speciellt om TV/skärm är i ett ljust rum.

Det är väl i så fall om det som Thomas säger stämmer

Säg om att man har en 12 000 nits TV och en 20 000 nits TV.
Om det sliter mindre på 20 000 nits panelen att visa 10 000 nits än vad det gör på 12 000 nits panelen.

För om "Omgivningsljuset en solig dag kan vara runt 10 000 nits." stämmer, så låter det ju som att det är upp till omkring 10 000 nits som det kan vara meningsfullt att kunna återge.
Att kunna dubbla det eller ännu mer låter inte meningsfullt för en skärm om det inte ger fördelar som bättre hållbarhet mot inbränning eller dylikt.

Högdagar är också viktigt, även om de är bländande. Om vi tänker oss att idealet är en bild som ett fönster ut mot verkligheten kan vi inte bortse från dessa.

Med sagt måste man även beakta hur ögat och hjärnan reagerar. Pupillerna drar ju ihop sig när det blir för ljust. Exakt hur det skulle påverka bildvisningen vet jag inte, men jag misstänker att vi inte får definitiva svar på det förrän vi har tillräckligt ljusstarka skärmar att experimentera med. Och hur hjärnan processar informationen är ett område som behöver mer forskning.

Så, ja... en "liten" brasklapp där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Vill inte ha mer ljusstyrka, det är bara jobbigt för ögonen

Tittar jag på en hdr film så och scenen utspelar sig dagtid i ett varmt klimat ska det kännas som dagtid i ett varmt klimat. Dagens oleds utan mla har svårt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Högdagar är också viktigt, även om de är bländande. Om vi tänker oss att idealet är en bild som ett fönster ut mot verkligheten kan vi inte bortse från dessa.

Med sagt måste man även beakta hur ögat och hjärnan reagerar. Pupillerna drar ju ihop sig när det blir för ljust. Exakt hur det skulle påverka bildvisningen vet jag inte, men jag misstänker att vi inte får definitiva svar på det förrän vi har tillräckligt ljusstarka skärmar att experimentera med. Och hur hjärnan processar informationen är ett område som behöver mer forskning.

Så, ja... en "liten" brasklapp där.

Jag tänker att någonstans finns en gräns för hur ljust man vill kunna återge.

Ett exempel,
Svetsning
Om du svetsar på riktigt, IRL, eller du ser på när någon gör det.
Om du inte har svetshjälm eller dylikt skydd så är ljusbågen så stark att den kan skada dina ögon.
Om du tittar på TV när någon svetsar så är ljuset inte skadligt, för teven kan inte återge ljuset i närheten av samma ljusstyrka som det är i verkligheten.

Att ha en TV eller datorskärm som kan ge så mycket ljus att det är skadligt för ögonen om du inte har svetshjälm på dig är ju verkligen inte något som hade varit intressant eller bra på något vis.

Exakt var man ska dra gränsen är en fråga man kan ställa.

Men spontant,
Om man tittar på tv en solig dag i ett ljust rum utan gardiner fördragna och man ändå kan bli ordentligt bländad av teven.
Då känns det som att vi troligtvis har passerat gränsen för meningsfull ljusstyrka från en skärm.

Permalänk
Medlem

Bättre ljusstyrka på OLED är bara positivt på alla sätt och vis.