Här är Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

A little too late imho. typ 2 år sen.
Även om det påstås "ps4" prestanda, förutom 1st party titlar som mario och zelda som ninty brukar vara bra på att optimera, tror jag efter 2 år kommer den falla efter igen på tredjepart. speciellt så som optimering fallit ur trend och dlss används som krycka istället.
bara jämföra grafiknivå/prestanda på botw och pokemon swsh/scvi för native exempel på problemet.

Sen blivit skitless på nintendos mjölkmetoder. iom dom släppt en switch med OLED har inte Switch 2 OLEd från början är det direkt nej från mig. skippar kanske hela konsolen helt och hållet för en sån sak.

Och sen som andra sagt, "glaset" går ändå ut så det ser ut som en stor fin skärm ut till kant men så fort bilden kommer så ser man hur stora bezels det egentligen är. usch.

och sen enligt mig onödig redesign på joycons. Wii till Wii u hade iaf kvar Wiimotes så ens dyra extrakontroller fortfarande kom till nytta, hur blir det nu då?

Väldigt nyfiken på hur dom löst bakåtkompatibilitet då hackers/cfw author berättat att alla spel har shaders statiskt förkompilerade i binären SAMT driverstack hård-inbakat också. driver är alltså inte på os nivå utan per spel. lite som en microcode för en dsp eller nåt.
ungefär som om doom2016 kom hårdkodad med shaders+driver för gtx1080. försök köra det på en 4090, går väl inte?

on the fly binary patching? samma metod som emulering (decompile/recompile shaders?)? dubbla GPU's med samma kärnor som switch 1? något annat nvidia magic?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

A little too late imho. typ 2 år sen.
Även om det påstås "ps4" prestanda, förutom 1st party titlar som mario och zelda som ninty brukar vara bra på att optimera, tror jag efter 2 år kommer den falla efter igen på tredjepart. speciellt så som optimering fallit ur trend och dlss används som krycka istället.
bara jämföra grafiknivå/prestanda på botw och pokemon swsh/scvi för native exempel på problemet.

Sen blivit skitless på nintendos mjölkmetoder. iom dom släppt en switch med OLED har inte Switch 2 OLEd från början är det direkt nej från mig. skippar kanske hela konsolen helt och hållet för en sån sak.

Och sen som andra sagt, "glaset" går ändå ut så det ser ut som en stor fin skärm ut till kant men så fort bilden kommer så ser man hur stora bezels det egentligen är. usch.

och sen enligt mig onödig redesign på joycons. Wii till Wii u hade iaf kvar Wiimotes så ens dyra extrakontroller fortfarande kom till nytta, hur blir det nu då?

Väldigt nyfiken på hur dom löst bakåtkompatibilitet då hackers/cfw author berättat att alla spel har shaders statiskt förkompilerade i binären SAMT driverstack hård-inbakat också. driver är alltså inte på os nivå utan per spel. lite som en microcode för en dsp eller nåt.
ungefär som om doom2016 kom hårdkodad med shaders+driver för gtx1080. försök köra det på en 4090, går väl inte?

on the fly binary patching? samma metod som emulering (decompile/recompile shaders?)? dubbla GPU's med samma kärnor som switch 1? något annat nvidia magic?

Hade man inte kunnat lösa det genom att Switch 2 laddar ner lämpliga filer när du installerar ett Switch 1 spel? Så får Nintendo kompilera om binärerna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köpte en Switch under releaseveckan och det är en konsol som både jag och ungarna haft stor glädje av. På något sätt lyckades Nintendo verkligen pricka rätt mellan bärbar och reguljär konsol. Det finns många riktigt bra och unika spel i dess katalog.
Skönt med bekräftelse att Switch två är bakåtkompatibel med spelkort och en del nedladdningsbara spel.

De flesta punkter jag såg som brister med Switch 1 tycks vara åtgärdade i uppföljaren och framförallt att de gjort
joy-cons:en större (och förhoppningsvis med hall-effect för att minimera risken för drift).

Jag näst intill förutsätter att den nya docken har nätverksuttag, för visst hade Switch OLEDs dock det?
Jag hoppas någonstans också att de tillåter mer custom teman. Det spelar egentligen ingen roll men det kändes som en missad möjlighet att enbart ha svart och vitt tema. Tänk om man kunde få ett Mario-rött tema, eller Yoshi-grönt osv. Kanske unika teman som följer med spel som köps. En petitess men det hade varit lite mysigt.

Blir spännande att få se lite spel och få reda på oficiella specs framöver.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Går det att förboka nånstans?

Mer intresserad av denna till dottern (och pappa) än dagens grafikkortsmarknad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Går det att förboka nånstans?

Mer intresserad av denna till dottern (och pappa) än dagens grafikkortsmarknad.

https://www.spelochsant.se/products/view/id/56093

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Arcade Dreams har öppnat för förbokningar också -> https://arcadedreams.se/shop/nintendo-switch-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hade man inte kunnat lösa det genom att Switch 2 laddar ner lämpliga filer när du installerar ett Switch 1 spel? Så får Nintendo kompilera om binärerna.

/hulle.

Jovisst, det kan man säkert. sålänge källkod finns tillgängligt till alla spelen.
eller så får dom patcha lite experimentellt såsom jag tror MS gjorde för xbox360 spel på xbox one? static recompile.

Nintendo brukar däremot inte göra sånt "experiementellt" mjox.
Det gör också switch1 bakomkompatibilitet till en live service. efter nintendo lägger ner servers för switch1/2 i framtiden kommer det inte fungera längre. du blir låst till vad du redan laddat ner förutsatt att din konsol aldrig går sönder eller tappar minne/resettas.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag hoppas någonstans också att de tillåter mer custom teman. Det spelar egentligen ingen roll men det kändes som en missad möjlighet att enbart ha svart och vitt tema. Tänk om man kunde få ett Mario-rött tema, eller Yoshi-grönt osv.

Just Nintendo 3DS hade allt detta, så lite tråkigt att Switch blev så opersonlig. Ikonerna i sig kunde också följa temat, eller så kunde man spela till sig nya ikoner genom "Badge Arcade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just Nintendo 3DS hade allt detta, så lite tråkigt att Switch blev så opersonlig. Ikonerna i sig kunde också följa temat, eller så kunde man spela till sig nya ikoner genom "Badge Arcade".

Hade/har ett japanskt new 3ds, japanska e-shoppen hade rätt fräna anime-teman med temalåten och sånt... saknar det

Bara välja accentfärg hade varit en enorm förbättrning.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Ryktet pratar om 1.76 TFlops i bärbart och ca 3.1 TFlops i dockat typ som en bärbar Ps4 -> Ps4 Pro då vilket enligt mig är långt över förväntan ^_^

Om detta stämmer är jag mer än nöjd, hoppas bara på ett nytt Metroid och något helt nytt Zelda ska avtäckas så är jag glad.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Om detta stämmer är jag mer än nöjd, hoppas bara på ett nytt Metroid och något helt nytt Zelda ska avtäckas så är jag glad.

Du har helt missat Metroid Prime 4 eller?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Det gör också switch1 bakomkompatibilitet till en live service. efter nintendo lägger ner servers för switch1/2 i framtiden kommer det inte fungera längre. du blir låst till vad du redan laddat ner förutsatt att din konsol aldrig går sönder eller tappar minne/resettas.

Jo, men jag vet inte hur relevant det är i praktiken, det är väl alla spel numera även om du köper fysiska kopior?

Day 1-patches för typ alla spel, en del Switch-cartridges innehöll inte ens hela spelet. Korten är dessutom Flash-minne och lär väl inte hålla i all evighet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Du har helt missat Metroid Prime 4 eller?

Wow, jag hade tydligen det. Härligt dags att starta upp wiiU konsolen och köra igenom trilogin igen så man är uppdaterad.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jo, men jag vet inte hur relevant det är i praktiken, det är väl alla spel numera även om du köper fysiska kopior?

Day 1-patches för typ alla spel, en del Switch-cartridges innehöll inte ens hela spelet. Korten är dessutom Flash-minne och lär väl inte hålla i all evighet.

Jo, det är ju tyvärr så. även "fysiska" spel är mer eller mindre digitala nu. ninty har ju även tillåtit en del titlar som du betalar fullpris men sedan STREAMAR. sjukt att de gick med på det.

För övrigt kan denna sidan vara bra att bokmärka om man inte redan har. https://www.doesitplay.org/

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

De har alltid varit efter med hårdvaran, alltid.

Det är väl bara de som inte varit med från början som säger så?

Det har dock kvittat om jag ska vara helt ärlig. De släpper så jävla bra spel. Många av de spelen som jag fortfarande spelar om och om igen på PC kräver inget mer än en brödrost att spela. Så det här med fet hårdvara har inget med hur bra en konsol är i mina ögon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intressant med knappar istället för D-pad. Hmm… Som på Playstation.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Mycket spännande. Jag är glad över bakåtkompatibiliteten med men i det finstilta så stod det att det kan finnas undantag. Undrar vad för slags undantag det kan röra sig om.

Alla spel du köpt online går inte att förflytta 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Wow, jag hade tydligen det. Härligt dags att starta upp wiiU konsolen och köra igenom trilogin igen så man är uppdaterad.

Första Metroid Prime finns till Switch också, men 2 och 3 saknas vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Står ju i videon att digitala och fysiska spel är kompatibla med vissa undantag.

Skrivet av StuntmanMike:

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju tyvärr så. även "fysiska" spel är mer eller mindre digitala nu. ninty har ju även tillåtit en del titlar som du betalar fullpris men sedan STREAMAR. sjukt att de gick med på det.

Det här tror jag nästan att jag har missat... Eller, jag testade en gång att köra Control - Cloud version på Switchen, men jag betalade aldrig något så jag funderade inte så mycket mer på betalningsmodellen där. Det var alltså tanken att man skulle "köpa" spelet för fullpris för att kunna streama det sen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mkt tror ni man kan få för sitt switch oled idag? Jag tänker nog sälja den och min ps portal för att finansiera S2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är väl bara de som inte varit med från början som säger så?

Det har dock kvittat om jag ska vara helt ärlig. De släpper så jävla bra spel. Många av de spelen som jag fortfarande spelar om och om igen på PC kräver inget mer än en brödrost att spela. Så det här med fet hårdvara har inget med hur bra en konsol är i mina ögon.

Håller med!
T.ex. låg väll Gamecube väl i paritet med PS2 om jag inte minns fel.

Många av Nintendos egna spel är ruskigt bra och det känns tyvärr som att just plattformsspel sällan värderas på samma sätt som andre genren. Mario Galaxy och Oddessey är ruskigt bra spel på alla plan. Men bara för att det är ett familjevänligt plattformsspel så försvinner det lite ur folks medvetande. Gråter floder när jag tänker på hur extremt bra DK Tropical Freeze är på samtliga plan. En o-uppskattad speljuvel!

Bara för att något ser simplistiskt ut på ytan betyder det inte att det är av lägre kvalité.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur mkt tror ni man kan få för sitt switch oled idag? Jag tänker nog sälja den och min ps portal för att finansiera S2.

Verkar gå för runt 3000 på Tradera helt utan tillbehör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det här tror jag nästan att jag har missat... Eller, jag testade en gång att köra Control - Cloud version på Switchen, men jag betalade aldrig något så jag funderade inte så mycket mer på betalningsmodellen där. Det var alltså tanken att man skulle "köpa" spelet för fullpris för att kunna streama det sen?

Control är gratis att ladda ner och testa i 10 min, sen måste man köpa det för att spela resten av spelet. Tanken är väl att man ska kunna testa spelet först eftersom det kan variera kraftigt hur bra det fungerar beroende på vad man har för uppkoppling och var i världen man befinner sig. De flesta andra molnspel kör däremot fullt pris direkt så det blir mer att köpa grisen i säcken, men lyckligtvis så finns det inte särskilt många molnspel till Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Verkar gå för runt 3000 på Tradera helt utan tillbehör.

Okej. Då lägger jag ut på blocket för 2700. Tycker det är smidigare att sälja på Blocket faktiskt. Men vid köp föredrar jag Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

De har alltid varit efter med hårdvaran, alltid.

Bara om alltid = max 20 år.

Både N64 och GC var väldigt moderna saker då de släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Håller med!
T.ex. låg väll Gamecube väl i paritet med PS2 om jag inte minns fel.

GC var till och med betydligt kraftfullare än PS2

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kngdom hearts spelen, 40$usd
https://www.nintendo.com/us/store/products/kingdom-hearts-hd-...

lista, osäker på hur komplett https://www.nintendolife.com/guides/nintendo-switch-cloud-gam...
Även Control som du nämnde är listat för $40

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

GC var till och med betydligt kraftfullare än PS2

Ps2 (och ps1 jämför med n64) hade fördel i mer lagringutrymme, så de kunde ha bättre texturer och som vi vet massooor med FMV's, som så klart var för-renderade som på något vis fick mycket cred för "bättre" grafik då många ungar inte förstod att det var videofiler dom tittade på.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

med tanke hur dom gjorde med virtual console osv bundet till wii och wiiu... skulle inte förvåna mig. jag tror dock att det kommer vara "samma" system istället för två olike eshops så ägandet av gamla titlar kommer komma med denna gången.
ta i trä.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+