Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Jag vill inte att mina inlägg ska automatiskt sparas!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att mina inlägg ska automatiskt sparas!

Hej.

Det finns ett irritationsmoment här på forumet, som jag önskar ska väck, eller åtminstone låter en hantera direkt på webbsidan. Se skärmdumpen längst ner i det här inlägget.

Förut publicerade jag ett inlägg. Klickade på "Citera", skrev mitt svar, kopierade allt i textfältet, gick sen tillbaka ett steg, klickade på "Citera" för ett annat inlägg, klistrade in det jag hade kopierade ovanför all befintlig text, skrev mitt svar, förhandsgranskade inlägget, korrigerade, och till sist publicerade.

Dessa stegen ledde till att hela mitt inlägg finns nu sparat i textfältet under alla inlägg i tråden (även före min senaste ändring av sagda inlägg). Det kvittar om jag rensar all localStorage och alla kakor som inte gör så att jag loggas ut, texten är fortfarande kvar. Jag förstår varför funktionen finns, men snälla åtgärda detta Oftast löjligt irriterande!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Vad tror du att Citera flera är till för?

Problemet är att forumet vägrar spara tomma utkast så man måste radera texten och sedan mata in lite goja (typ tio tecken, eller vad det kan vara) för att få bort något. Samtidigt finns inte heller någon funktion för att radera, vilket finns i t ex Xenforo som också har den här typen av funktionalitet. Väntar du ett tag så kommer texten dock att försvinna, för den lagras inte för evigt.

Permalänk
Medlem

Håller med. SJUKT irriterande. Verkar ligga kvar för evigt. Ta bort, bort, bort!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det en "Rensa" knapp ni är ute efter? Den automatiska sparfunktionen gäller väl bara i 24 timmar har jag för mig, mina inmatningsrutor är i alla fall tomma nästa dag. Hittade en referens: 12 timmar gäller enligt #20472649

En annan sak jag funderat på om jag vill ha är: En indikation högst upp på sidan som visar om jag har skrivit något i tråden. Gärna trefärgers: Inget inlägg, inlägg på någon sida, inlägg på denna sida. Det vore ganska bra på trådar som snabbt växer 3-4 sidor?

Permalänk
Medlem

Har också stört mig på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är det en "Rensa" knapp ni är ute efter? Den automatiska sparfunktionen gäller väl bara i 24 timmar har jag för mig, mina inmatningsrutor är i alla fall tomma nästa dag. Hittade en referens: 12 timmar gäller enligt #20472649

12 timmar är 12 timmar för länge. I praktiken identiskt med en evighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den där funktionen har räddat minst ett långt inlägg för mig som misslyckades att postas. Tycker att den är bra, även om den i vissa fall kan vara lite irriterande. Föredrar det dock jämfört med att förlora ett långt och genomtänkt inlägg för att sidan av någon anledning råkar ladda om eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den där funktionen har räddat minst ett långt inlägg för mig som misslyckades att postas. Tycker att den är bra, även om den i vissa fall kan vara lite irriterande. Föredrar det dock jämfört med att förlora ett långt och genomtänkt inlägg för att sidan av någon anledning råkar ladda om eller liknande.

När jag skriver långa inlägg där det verkligen är viktigt, gör jag det i en separat texthanterare, t ex Notepad. Just för att forum kan vara opålitliga. Det är inget försvar för att ha en så idiotisk funktion som den nuvarande. Om man hade haft en rensa-knapp så hade det varit mer ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hatar att Sweclockers numera sparar ens text. Om jag går tillbaka eller stänger sidan så vill jag ju inte svara. Skitjobbigt att texten då finns kvar nästa gång jag trycker på svara senare när tråden har kommit längre.

Snälla, ta bort funktionen och låt det vara som det var förut.

En rensa-knapp hade varit perfekt om funktionen måste finnas kvar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

12 timmar är 12 timmar för länge. I praktiken identiskt med en evighet.

Tolv timmar är perfekt, skriver ofta av mig men väljer oftast att inte posta direkt. Ibland så går jag dock tillbaka och "fixar till" lite så det blir ett meningsfullt inlägg. Förr ficka jag klicka och klistra allt till ett dokument för att spara, men nu kan jag lita på att mina tankar ligger kvar i forumet. Det är också perfekt om man behöver lämna forumet tillfälligt "i hastigt uppkommen panik".

Så, en "Rensa" knapp borde lösa alla problem?
Eller vill ni ha en "Spara"-knapp, som förväxlas med "Skicka"

Permalänk
Medlem

Vilka perfekta liv ni lever om en sån här struntsak kan orsaka så mycket lidande!
Själv har jag aldrig tänkt på hur det fungerar ens innan jag läste tråden. Tänk hur olika man kan vara.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är för många timmar för länge. Man ska själv kunna avgöra hur länge ens inlägg ska ligga sparad. Främst när inlägget redan är publicerad! Då ska den inte ligga sparad över huvud taget (vilket den gjorde i mitt fall).

Skrivet av blunden:

Funktionen är väldigt bra när den väl funkar som den ska Jag klagar inte på själva funktionen, utan på att mitt redan publicerade inlägg ligger sparad i textfältet.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Det finns inga planer på att ta bort funktionaliteten. Jag känner till buggen att utkastet kan sparas trots att du skrivit ett inlägg i tråden. Det kan ske ett race condition där utkastet sparas efter inlägget skapats och det laddas in på nytt.

Kan i dagsläget inte svara på när en iteration av projektet kommer att genomföras - det är dock inte i närtid. En iteration innebär att lägga till funktionalitet som t.ex. en radera knapp. Laga buggar är något som sker kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej! Det finns inga planer på att ta bort funktionaliteten. Jag känner till buggen att utkastet kan sparas trots att du skrivit ett inlägg i tråden. Det kan ske ett race condition där utkastet sparas efter inlägget skapats och det laddas in på nytt.

Kan i dagsläget inte svara på när en iteration av projektet kommer att genomföras - det är dock inte i närtid. En iteration innebär att lägga till funktionalitet som t.ex. en radera knapp. Laga buggar är något som sker kontinuerligt.

Hej. Tack för ditt svar

Nä, ta inte bort funktionen, jag gillar den. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Suveränt att ni är medvetna om buggen och att den kommer att åtgärdas någon gång i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trist. En obegriplig funktion.
Synd med hemmaknackade forum i stället för att använda färdiga, bra som funnits i årtionden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Trist. En obegriplig funktion.
Synd med hemmaknackade forum i stället för att använda färdiga, bra som funnits i årtionden.

Den är väl inte svår att förstå syftet med? Den har räddat mig ett par gånger där jag klantat mig och gått bakåt medan jag skrivit ett inlägg, t ex, så jag är glad att den finns.
Däremot har jag samma problem som TS och flera i tråden, så en liten x-knapp i hörnet eller liknande som rensar bort det sparade vore trevligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När jag skriver långa inlägg där det verkligen är viktigt, gör jag det i en separat texthanterare, t ex Notepad. Just för att forum kan vara opålitliga. Det är inget försvar för att ha en så idiotisk funktion som den nuvarande. Om man hade haft en rensa-knapp så hade det varit mer ok.

Det är dock inte alltid man vet att det kommer bli ett långt inlägg i förväg och det är inte alltid man tänker på att spara en kopia innan man postar det. Har även hänt mig en gång att jag av misstag gjorde en "swipe to refresh" när jag trodde att jag var längre ner än jag var. Vips så var inlägget borta.

Att kalla det för en idiotisk funktion är bara larvigt. Den fyller sitt syfte väl, även om den kan förfinas lite.

Skrivet av Airikr:

Funktionen är väldigt bra när den väl funkar som den ska Jag klagar inte på själva funktionen, utan på att mitt redan publicerade inlägg ligger sparad i textfältet.

Det håller jag med om att det kan vara irriterande. Den buggen kommer ju förhoppningsvis fixas längre fram.

Skrivet av cyklonen:

Dessa "färdiga" forum du talar om är ju inte på något sätt bättre skulle jag säga. Tycker snarare tvärt om att de oftast är sämre, och är ju samtidigt kända för att åtminstone historiskt ha varit fulla av sårbarheter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q