Hjälp med att stämma av ett tänkt kylningsprojekt

Permalänk
Medlem

Hjälp med att stämma av ett tänkt kylningsprojekt

Hej!

Jag är helt ny här, och helt färsk på kylning av datorer därför hoppas jag på lite goda råd och tips från er.

Jag har vtå maskiner, en fullsize DELL med en P700 och 6 eller är det 7? hårddiskar, klent grafikkort etc. Den jobbar som server och kör freeBSD.

Sen köpte jag en liten shuttle med en AMD 2200.

Jag har på grund av ljudnivån blivit tvingad att ställa alltihopa i en garderob, göra hål i väggen och dra kablar till arbetsstationen. Det här funkar utmärkt förutom att det blir för varmt vilket leder till att fläktarna skriker och hela idén med att ha sakerna i en garderob går förlorad.

Min idé här är då att ha en kraftig pump, en stor tank och en stor radiator som är extern monterat. (Radiatorn ovanpå taket till garderoben).

Bägge datorerna kopplas i serie elternativt parallellt från radiatorn och samma kylsystem används till bägge maskinerna.

Mina prioriteringar är i sjunkande ordning:
1. Knöpptyst
2. Skapligt lite mekaniskt meckande, har vare sig svets eller fräs
3. Kyler ordentligt, idag har jag 49 grader på processorn och 32 grader chassitemp.
4. bra pris

Jag gjorde en lista med grejer hos datorprylar.com som jag tror kanske kan duga, men är lite osäker på om anslutningar etc passar:
6018 - MCW5000-A, vattenblock, AMD
6010 - Eheim 1250 vattenpump
3919 - MCW40 GPU-vattenblock
1413 - Black ICE Extreme radiator
3903 - Aluminiumtank för Eheim 1046/1048
3910 - Slang, ofärgad, 1/2tum, 1 m

Sen funderar jag på det här med att parallellköra två burkar i samma vattenflöde, vatten har ju, som bekant, en inbyggd vilja att gå lättaste vägen, kan det bli ett problem om man har två kylblock i ena burken och tre i den andra?

Om någon känner till någon som har vattenkylt sin shuttle så skulle en kontaktpunkt med vederbörande vara mycket intressant.

KORT, frågorna ovan:

Passar grejorna ihop, håller de dimensionsmässigt?
Kan parallelkoppling av två datorer orsaka problem?
Klarar pumpen att pumpa 175cm rakt uppåt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm, tanken och blocket tror jag inte funar ihop.. Iaf inte enligt specifikationerna. Annars ska allt funka. Kolla att alla block och radiatorer har 1/2" kopplingar bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min undran är om tanken passar med pumpen?
Min 1250 har 1/2" ut men större in (typ3/4").
Min kompis har en 1048 som har lika infäsninger på både ut och in(1/2").

Permalänk
Medlem

Aluminiumtank för Eheim 1046/1048 passar inte med pumpen, och du borde minst ha 1 fläkt på radiatorn, en 120 mm.

Och om ska vara fast så borde du skippa radiatorn och skaffa samma pump och block m.m men skaffa en 50 liter + tank som du kan ställa i rummet.

Då blir systemet "helt tyst" utom pumpen förstårs :]

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Nu är det klart.

Jag postade i ny tråd, men så här blev det:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17971...

Visa signatur