Jag måste snart besluta mig för om jag ska behålla eller skicka tillbaka en Denon X2800H DAB jag köpte på BF. Den skulle levererats efter nyår, men kom innan Jul och har legat i kartong fram tills i söndags.
Jag har en Onkyo TX-NR818 som jag varit halvnöjd med. Tror jag köpte den typ 2012 eller nåt sånt. Den låter bra, men jag tycker det är rätt mycket pyssel med att få till ljudet som jag vill ha det. Jag har nog aldrig riktigt fått till det, men jag har varit hyfsat nöjd med den. Den har varit inne på recall då den la av nån gång kring 2017 tror jag det var, typfel på alla dom, nåt videochip/designfel som var nåt skit med. Jag har på senare tid funderat på att ersätta den, inte för att det är nåt fel på den, utan mer för att jag funderat lite på hur länge den håller.
När Denonstärkaren dök upp på BF så hoppade jag på den. Jag tänkte att jag skulle ha tid att kolla på den efter nyår då den inte skulle levereras förrän typ 10-11 Januari, men sen dök den upp innan Jul och pga olika omständigheter har jag inte haft tid att kolla på den förrän nu.
Jag har packat upp den (superförsiktigt så att den går att packa ihop och returnera utan att det märks att att den varit uppackad, ja förutom tejpen på kartongen då) och testat den lite nu. Egentligen är det inget fel på den, men den känns inte helt klockren. Den vill inte gärna använda subwoofern när man spelar musik (om man inte kör nåt dolbyläge och överlag känns den tveksam i hur den använder subben), men framför allt känns det inte som en uppgradering för mig.
Visst den har Atmos, 8K, DAB, Bluetooth, etc, men det är egentligen inget jag använder och Denonen saknar analoga videoingångar (som jag egentligen nog inte behöver längre). Sen tycker jag att den inte riktig känns lika kraftfull, Onkyons 135 etikettwatt per kanal känns rent subjektivt som mer pulver än Denons 150W etikettwatt per kanal och Denonstärkaren är fysiskt mindre och lättare (vilket nog egentligen inte behöver betyda nåt alls).
Har jag köpt rätt pryl som ersättare, eller var jag fel på det? Jag måste bestämma mig under morgondagen, ska jag behålla den eller skicka tillbaka den. Fattar inte varför jag känner mig så kluven och varför jag velar så förbannat om detta.
Tips och råd mottages tacksamt!