Behålla eller skicka tillbaka Denon X2800H DAB?

Permalänk
Medlem

Behålla eller skicka tillbaka Denon X2800H DAB?

Jag måste snart besluta mig för om jag ska behålla eller skicka tillbaka en Denon X2800H DAB jag köpte på BF. Den skulle levererats efter nyår, men kom innan Jul och har legat i kartong fram tills i söndags.

Jag har en Onkyo TX-NR818 som jag varit halvnöjd med. Tror jag köpte den typ 2012 eller nåt sånt. Den låter bra, men jag tycker det är rätt mycket pyssel med att få till ljudet som jag vill ha det. Jag har nog aldrig riktigt fått till det, men jag har varit hyfsat nöjd med den. Den har varit inne på recall då den la av nån gång kring 2017 tror jag det var, typfel på alla dom, nåt videochip/designfel som var nåt skit med. Jag har på senare tid funderat på att ersätta den, inte för att det är nåt fel på den, utan mer för att jag funderat lite på hur länge den håller.

När Denonstärkaren dök upp på BF så hoppade jag på den. Jag tänkte att jag skulle ha tid att kolla på den efter nyår då den inte skulle levereras förrän typ 10-11 Januari, men sen dök den upp innan Jul och pga olika omständigheter har jag inte haft tid att kolla på den förrän nu.

Jag har packat upp den (superförsiktigt så att den går att packa ihop och returnera utan att det märks att att den varit uppackad, ja förutom tejpen på kartongen då) och testat den lite nu. Egentligen är det inget fel på den, men den känns inte helt klockren. Den vill inte gärna använda subwoofern när man spelar musik (om man inte kör nåt dolbyläge och överlag känns den tveksam i hur den använder subben), men framför allt känns det inte som en uppgradering för mig.

Visst den har Atmos, 8K, DAB, Bluetooth, etc, men det är egentligen inget jag använder och Denonen saknar analoga videoingångar (som jag egentligen nog inte behöver längre). Sen tycker jag att den inte riktig känns lika kraftfull, Onkyons 135 etikettwatt per kanal känns rent subjektivt som mer pulver än Denons 150W etikettwatt per kanal och Denonstärkaren är fysiskt mindre och lättare (vilket nog egentligen inte behöver betyda nåt alls).

Har jag köpt rätt pryl som ersättare, eller var jag fel på det? Jag måste bestämma mig under morgondagen, ska jag behålla den eller skicka tillbaka den. Fattar inte varför jag känner mig så kluven och varför jag velar så förbannat om detta.

Tips och råd mottages tacksamt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med vilken du ska välja.

Men när det kommer till att förstärkaren ska använda basen. Så måste högtalarna vara inställda som SMÅ! inte stora, annars går basen till högtalarna och inte till basen.

Sedan är CROSSOVERN också viktig! både för basen och högtalarna. en klasisk standard är 120 på basen och 80 på högtalarna. Men det är något som du får leka med

Sedan har vi LFE och LFE+main. Läs i manualen för att förstå den, då jag skälv inte riktigt förstår den. men för mig den också påvärkas av om du har SMÅ eller stora högtalare. Jag kör LFE skälv och SMÅ högtalare då jag tycker det låter bäst för det mesta som jag kollar och lyssnar på.

Och sist. När du spelar musik så brukar musik oftast vara i 2.0 och inte 2.1, där av spelas inte basen, för att basen räknas som en egen kanal (LFE). Men kolla på dosan och ändra till musik sterio!
På Min Marantz så kickar basen igång då. Du borde ha en knapp på kontrollen som det står INFO på. När du trycker på den så ska du kunna se vilka högtalare och format som resivern får in, och vilka som den skickar ut till, även appen har den fuktionen. Det kan hjälpa en väldigt mycket i felsökningen

Lycka till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark Tack för svaret. Jag blev inte riktigt klok på det (edit: förstärkarens beteende menar jag förstås), men beteendet skiljer sig från min Onkyo som man också kalibrerar med Audyssey. Jag gjorde som så att idag så lyssnade jag lite grann och sen kopplade jag in min Onkyo igen och det gjorde faktiskt beslutet rätt lätt.

Onkyon har mer av det jag vill ha och det som Denonen har som Onkyon saknar är helt enkelt inte tillräckligt för att jag ska känna mig nöjd om jag behåller Denonstärkaren.

Sen är Denonen inte alls lika kraftig, långt ifrån faktiskt. Om jag öser på rejält med Onkyon och mina Dalihögtalare så kan man inte befinna sig i vardagsrummet utan får fly till grovköket i andra ändan av huset. Denonstärkaren har inte i närheten lika mycket pulver. Lite märkligt för på pappret (dvs den info som jag hittar) så ser dom rätt likvärdiga ut.

Nåja, Denonstärkaren är nu nedpackad igen och åker tillbaka imorgon. Nästa person som får den kommer inte att märka att den varit provkörd och kommer nog bli nöjd, för det är ingen dålig stärkare på något vis, även om den inte är rätt för mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Mega-Dark Tack för svaret. Jag blev inte riktigt klok på det (edit: förstärkarens beteende menar jag förstås), men beteendet skiljer sig från min Onkyo som man också kalibrerar med Audyssey. Jag gjorde som så att idag så lyssnade jag lite grann och sen kopplade jag in min Onkyo igen och det gjorde faktiskt beslutet rätt lätt.

Onkyon har mer av det jag vill ha och det som Denonen har som Onkyon saknar är helt enkelt inte tillräckligt för att jag ska känna mig nöjd om jag behåller Denonstärkaren.

Sen är Denonen inte alls lika kraftig, långt ifrån faktiskt. Om jag öser på rejält med Onkyon och mina Dalihögtalare så kan man inte befinna sig i vardagsrummet utan får fly till grovköket i andra ändan av huset. Denonstärkaren har inte i närheten lika mycket pulver. Lite märkligt för på pappret (dvs den info som jag hittar) så ser dom rätt likvärdiga ut.

Nåja, Denonstärkaren är nu nedpackad igen och åker tillbaka imorgon. Nästa person som får den kommer inte att märka att den varit provkörd och kommer nog bli nöjd, för det är ingen dålig stärkare på något vis, även om den inte är rätt för mig.

Okej
Det där med hur de mäter effekten tycker jag också är luddigt.
En grej som jag kollar på (som en vän sa) är storleken på nätaggregatet bara. Vad jag kan se/hitta så har denon 500w och din onkyo 720w. om det stämmer kan jag inte till hundra säga. Men om det gör det så kan ju din gamla dra 220w mer än den nya, och det kan man ju tycka borde resultera i något.
Även om dagens säkert är mer effektiva, så tror jag inte de är så mer efektiva att det gör en sådan stor skillnad

Sedan om det är ett bra sätt att jämföra på låter jag vara osagt. Och jag blir gärna motbevisad

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.