Permalänk
Medlem

Fråga Xcode och GitHub

Så jag startade ett projekt i Xcode utan att ansluta till GitHub.

Lyckades ladda upp projektet till GitHub via XCode men har inte jättekoll.

Dock vill jag helst nog köra från kommandopromten för att inte glömma kommandon i Git. Därför klonade jag ner projektet till en ny mapp.

Måste jag göra något mer för att kunna commita från kommandopromten och inte använda Xcodes egna funktioner för GitHub?

När jag sparar nu verkar det inte ändras i nya foldern.

Har inte jättekoll så kan vara helt ute och cyklar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

git status

visar vilka filer du faktiskt har ändrat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

git status

visar vilka filer du faktiskt har ändrat i.

Tack, men när jag ändrar i koden syns inget i foldern.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack, men när jag ändrar i koden syns inget i foldern.

Är du säker på att det är projektet i den nya foldern du har öppnat i Xcode?
Det verkar på beskrivningen som att du har kvar den gamla foldern också och gör ändringarna i den.

Jag har aldrig använt Xcode.
I windows och exempelvis VScode kan man använda både de inbyggda verktygen för git och terminalkommandon parallellt på samma folder.

Det man gör med kommandon återspeglas i Editorns verktyg och vice versa.
Borde vara samma i Xcode.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Så jag startade ett projekt i Xcode utan att ansluta till GitHub.

Lyckades ladda upp projektet till GitHub via XCode men har inte jättekoll.

Dock vill jag helst nog köra från kommandopromten för att inte glömma kommandon i Git. Därför klonade jag ner projektet till en ny mapp.

Måste jag göra något mer för att kunna commita från kommandopromten och inte använda Xcodes egna funktioner för GitHub?

När jag sparar nu verkar det inte ändras i nya foldern.

Har inte jättekoll så kan vara helt ute och cyklar.

Som @sworst nämnde är ”rätt” sätt att använda det gitverktyg du vill, men i det repo där du faktiskt ändrar filer.

Hela poängen med versionshanterare är ju att använda dem för att ha koll på de ändringar man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Är du säker på att det är projektet i den nya foldern du har öppnat i Xcode?
Det verkar på beskrivningen som att du har kvar den gamla foldern också och gör ändringarna i den.

Jag har aldrig använt Xcode.
I windows och exempelvis VScode kan man använda både de inbyggda verktygen för git och terminalkommandon parallellt på samma folder.

Det man gör med kommandon återspeglas i Editorns verktyg och vice versa.
Borde vara samma i Xcode.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som @sworst nämnde är ”rätt” sätt att använda det gitverktyg du vill, men i det repo där du faktiskt ändrar filer.

Hela poängen med versionshanterare är ju att använda dem för att ha koll på de ändringar man gör.

Ja, alltså mitt problem är att jag startade ett projekt i Xcode utan att ha förberett Git/GitHub. Antar att jag då borde sparat mitt projekt i samma mapp som jag tänkt klona ner till. Då jag inte gjorde det är jag osäker på hur jag ska lösa det. Vet inte om Xcode sparar all kod på samma ställe.

Så jag borde väl kunna flytta sparade filerna till min nya mapp eller klona till den mapp där de är nu. Ett prob

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Ja, alltså mitt problem är att jag startade ett projekt i Xcode utan att ha förberett Git/GitHub.

Antar att jag då borde sparat mitt projekt i samma mapp som jag tänkt klona ner till. Då jag inte gjorde det är jag osäker på hur jag ska lösa det. Vet inte om Xcode sparar all kod på samma ställe.

Så jag borde väl kunna flytta sparade filerna till min nya mapp eller klona till den mapp där de är nu. Ett prob

Första frågan: handlar det om ett nytt repo du ska skapa eller vill du klona ett existerande och fortsätta jobba i det via XCode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Första frågan: handlar det om ett nytt repo du ska skapa eller vill du klona ett existerande och fortsätta jobba i det via XCode?

Jag startade ett projekt i Xcode. Sedan ville jag koppla det till ett repo. Lyckades då pusha det till ett repo på GitHub.

Nu skulle jag nog helst kunna köra helt från konsolen med Git-kommandon.

Antar att jag skulle kunna köra via Xcode. Problemet är att jag vänjer mig vid det och sedan är lost när jag jobbar med git/github i andra projekt (tänker jag).

Ett annat problem jag har nu är att kan kan inte commita från Xcode. Jag väljer commit men inget händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag startade ett projekt i Xcode. Sedan ville jag koppla det till ett repo. Lyckades då pusha det till ett repo på GitHub.

Nu skulle jag nog helst kunna köra helt från konsolen med Git-kommandon.

Antar att jag skulle kunna köra via Xcode. Problemet är att jag vänjer mig vid det och sedan är lost när jag jobbar med git/github i andra projekt (tänker jag).

Ett annat problem jag har nu är att kan kan inte commita från Xcode. Jag väljer commit men inget händer.

Är väldigt förvirrad.. du säger att du har pushat till ett repo, alltså är ditt projekt nu kopplat mot git (en .git-folder borde ha skapats utanför projektets root-folder?)
Det är väl bara att öppna din git-terminal och köra på? Att klona repot till en annan folder innebär bara att du nu har två git-projekt på din dator mot samma repo. Ändrar du filer i projekt A så kommer det såklart inte synas i projekt B.

Se till att göra enligt följande;

1. Skapa projekt i Xcode

2. Pusha till Github-repot

3. Öppna git-terminalen

4. skriv kod

5. använd git-terminalen och committa/pusha ny kod mot repot

Det du tycks ha gjort;

1. Skapa projekt A i Xcode

3. klonat Github-repot till annan plats än projekt A och därmed fått ett projekt B

4. ändrat i koden för projekt A och öppnat git-terminalen för projekt B

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är väldigt förvirrad.. du säger att du har pushat till ett repo, alltså är ditt projekt nu kopplat mot git (en .git-folder borde ha skapats utanför projektets root-folder?)
Det är väl bara att öppna din git-terminal och köra på? Att klona repot till en annan folder innebär bara att du nu har två git-projekt på din dator mot samma repo. Ändrar du filer i projekt A så kommer det såklart inte synas i projekt B.

Se till att göra enligt följande;

1. Skapa projekt i Xcode

3. Öppna git-terminalen

4. skriv kod

5. använd git-terminalen och committa/pusha ny kod mot repot

Det du tycks ha gjort;

1. Skapa projekt A i Xcode

3. klonat Github-repot till annan plats än projekt A och därmed fått ett projekt B

4. ändrat i koden för projekt A och öppnat git-terminalen för projekt B

Ja, det du skriver att jag tycks ha gjort är exakt det jag tycks ha gjort

Så finns det en git-folder är ju det lösningen. Gäller att hitta den då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, hittade rätt folder nu. Tack!

Visa signatur