TV köpt på e-ville.com kom trasig.

Permalänk
Medlem

TV köpt på e-ville.com kom trasig.

Hej.

Det här är den första TV jag köper i Sverige. Det är 75-tum köpt från e-ville.com, som levererades av DB Schenker. Vid leverans hade den några till synes mindre skador på lådan, men inget som man från utsidan skulle säga skulle få TV inuti att gå sönder. När jag öppnade den (genom att skjuta upp den övre kartongen och plasten) märkte jag en spricka på skärmen och själva ramen var böjd. Kartongen med skum framför skärmen var också sprucken, men inte så tydligt. Det är dock möjligt att se att TV-ramen är böjd i samma punkt där även den tjocka skärm pappen är böjd. Jag länkar bilder nedan.

Leverans killarna verkade väldigt försiktiga och var trevliga nog att till och med sätta TV på hissen. Den levererades strax före lunchtid, och jag packade upp den efter lunch (efter att ha gjort några mätningar och installerat väggfästet faktiskt). Jag registrerade returen för skadad vara direkt efter att jag sett skadan, men det var kanske 2-3h efter själva leveransen.

Jag undrar om jag kommer att få några problem med det här, och om det är något jag borde göra just nu för att skydda mig? Tyvärr spelade jag inte in mig själv när jag öppnade lådan, som jag nu ser att folk kan använda som ett bevis på att föremålet var skadat vid korrekt öppning.

Jag borde ha misstänkt att något sådant här skulle hända tbh. Bokstavligen de senaste 5 sakerna jag köpte online kom med mycket skadad förpackning, till och med TV-fästet - lådan kom i några olika delar med alla inre delar utspridda runt min dörr. Jag funderar på att beställa från en butik som har montering för att förhindra att detta händer igen.

https://drive.google.com/file/d/1WhHAIFjkkxPi7K6VWlxaOuEuVPzYh2_I/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/18i9aTKofRQ4iCK2tNODQoZBxv41YeqTF/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1eKUqutH5gCWPqdasMNCxG1Pv9h-Hqpu5/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1OIRl3MSR-eAtP6RRRKrtbtSSf-mtFVku/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1TyCoEJfsppHVmRFIc-1ndEqDTWckxLnQ/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1jOZFeW7F7zQpd84TJugoayZjRLG_I-zO/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1Wmdjsu4clkKep-leBcYoeliCXN67KP0q/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1PnynhFMUiLNS_iujH7nuZOSudbxqxxqH/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/14G6S4nd324T4LqVC2mHELX_SO5Nfqn3t/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1B_3dyhmqA3P-4tTeWEzZyxEnRhJn5yCH/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1DryDUd7FyS9RwaDPHOSdmOZef69FJbGv/view?usp=drive_web

Permalänk
Medlem

Skador på förpackningen behöver inte nödvändigtvis betyda att varan är skadad. Av bilderna så kan man inte döma att varan inuti är skadad innan du faktiskt packar upp den.

Så för din del skulle jag säga att du gjort saker rätt, du kan dokumenterat och därefter packat upp och konstaterat att varan är skadad när den levererats. Bara att reklamera till butiken.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AlanQ:

Hej.

Det här är den första TV jag köper i Sverige. Det är 75-tum köpt från e-ville.com, som levererades av DB Schenker. Vid leverans hade den några till synes mindre skador på lådan, men inget som man från utsidan skulle säga skulle få TV inuti att gå sönder. När jag öppnade den (genom att skjuta upp den övre kartongen och plasten) märkte jag en spricka på skärmen och själva ramen var böjd. Kartongen med skum framför skärmen var också sprucken, men inte så tydligt. Det är dock möjligt att se att TV-ramen är böjd i samma punkt där även den tjocka skärm pappen är böjd. Jag länkar bilder nedan.

Leverans killarna verkade väldigt försiktiga och var trevliga nog att till och med sätta TV på hissen. Den levererades strax före lunchtid, och jag packade upp den efter lunch (efter att ha gjort några mätningar och installerat väggfästet faktiskt). Jag registrerade returen för skadad vara direkt efter att jag sett skadan, men det var kanske 2-3h efter själva leveransen.

Jag undrar om jag kommer att få några problem med det här, och om det är något jag borde göra just nu för att skydda mig? Tyvärr spelade jag inte in mig själv när jag öppnade lådan, som jag nu ser att folk kan använda som ett bevis på att föremålet var skadat vid korrekt öppning.

Jag borde ha misstänkt att något sådant här skulle hända tbh. Bokstavligen de senaste 5 sakerna jag köpte online kom med mycket skadad förpackning, till och med TV-fästet - lådan kom i några olika delar med alla inre delar utspridda runt min dörr. Jag funderar på att beställa från en butik som har montering för att förhindra att detta händer igen.

https://drive.google.com/file/d/1WhHAIFjkkxPi7K6VWlxaOuEuVPzYh2_I/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/18i9aTKofRQ4iCK2tNODQoZBxv41YeqTF/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1eKUqutH5gCWPqdasMNCxG1Pv9h-Hqpu5/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1OIRl3MSR-eAtP6RRRKrtbtSSf-mtFVku/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1TyCoEJfsppHVmRFIc-1ndEqDTWckxLnQ/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1jOZFeW7F7zQpd84TJugoayZjRLG_I-zO/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1Wmdjsu4clkKep-leBcYoeliCXN67KP0q/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1PnynhFMUiLNS_iujH7nuZOSudbxqxxqH/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/14G6S4nd324T4LqVC2mHELX_SO5Nfqn3t/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1B_3dyhmqA3P-4tTeWEzZyxEnRhJn5yCH/view?usp=drive_web
https://drive.google.com/file/d/1DryDUd7FyS9RwaDPHOSdmOZef69FJbGv/view?usp=drive_web

Jag har aldrig hört talas om E-ville tidigare, verkar vara en svensk sida för en finsk återförsäljare/distributör.

Vad säger ÅF vid reklamation är väl det mest centrala?

Det går fint att bifoga bilderna direkt på forumet istället för att länka till Google-drive.
Det går även att länka in bilder direkt genom att peka på en .jpg/.png fil i en bildlänk (högerklicka - Kopiera bildadress).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Reklamera snarast möjligt är det viktigaste. Många speditörer har oftast en begränsad tid man kan reklamera en leverans så se till att det kommit så snabbt det går till återförsäljaren.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid så fort som möjligt man upptäcker anmäla fraktskador från där man köpt varan.

Permalänk

Glas klart!
detta är en frakt skada syns klart och tydlig att dom
Spänt fast tv med spännband i budbil/lastbilen och dragit fast den ( har själv erfarenhet av detta då jag fick en curv tv istället för en vanlig platt tv för några år sedan pga att dom satte fast tv med spännband och drog åt och Böjt på så sätt tv 🤭)

Man kan se på kartongen märken efter bandet och var själva spänning suttit!
Bara att reklamera!

Så såg min kartong ut lite grövre http://imgur.com/a/JaJviaB
Och tv : http://imgur.com/a/PrBhwzX
😂😂

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Jag anmälde det så fort jag packade upp TV, så jag tror att jag är bra. Nästa gång jag ska be min fru att spela in mig när jag packar upp den, kanske jag till och med skulle kunna streama privat till YouTube och behålla den sparad, så jag har extra bevis på när inspelningen ägde rum.

Låt oss se hur e-ville hanterar detta. Jag håller dig uppdaterad. Det konstiga är att deras lager ligger nära där jag bor (jag visste inte innan jag beställde). Jag undrar om det finns något sätt jag kan plocka upp TV själv. Jag skulle kanske hyra en lastbil från CircleK.

Jag är dock lite rädd för att få andra saker levererade. Jag köpte en luftfuktare som i princip var uppackad när den kom. Det är ett mirakel att det fortfarande var intakt, men det är ett föremål som kan ta en hel del missbruk utan att gå sönder, vilket inte är fallet för TV apparater.

Permalänk
Medlem

Update:

Efter att ha registrerat returen i deras system och skickat en massa bilder till dem sa supporten att de snart skickar en ny TV till mig. Jag var rädd att de skulle försöka undvika ansvaret på något sätt, men hittills har de varit rättvisa och ärliga.

Konstigt nog sa de att jag kan behålla den trasig TV, men det är i princip 30 kg sopor som jag inte kan återvinna själv, så jag har bett dem att samla in det.

Låt oss se hur lång tid allt tar att ordnas. Jag har frågat dem om jag kan göra något nästa leverans om jag misstänker att det kan vara skador på TV, men i alla fall nästa gång ska jag be min fru att spela in en video från det att jag hämtar den till den tid jag packar upp och testar den hemma, så jag har obestridliga bevis om den kommer skadad.

Permalänk
Medlem

Update:

Ersättnings TV kom precis nu. Jag bad min fru att spela in när jag tog med den hem och gjorde och packade upp, men lådan var intakt från utsidan så jag visste redan att den skulle fungera bra.

Jag är överlag nöjd med hur företaget hanterade situationen, även om jag nu har den gamla att göra mig av med. Jag behåller fjärrkontrollen och plockade isär de andra delarna av den (högtalare, strömförsörjning, moderkort). Jag är inte säker på vad jag gör med dem, men det verkade bara ett slöseri att kasta ut allt. Kanske kan jag sälja på Tradera?

§ 9 - MOD
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Helt ny användare, bara skapat och skrivit i denna tråd. Är VÄLDIGT tydlig med var TVn köptes... Dold marknadsföring?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Helt ny användare, bara skapat och skrivit i denna tråd. Är VÄLDIGT tydlig med var TVn köptes... Dold marknadsföring?

Han/det/hon är väldans tydlig med fraktfirma osså, DB Schenker, som lyckades trasha en TV. Om e-ville.com använder dem till alla transporter, så vet jag inte om eville är nåt att handla från?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Pratade med en finsk vän som säger detta om e-ville när jag frågade på discord:
Yeah I know e-ville
Friend: It's a store by some Finnish bloke who moved to China (edited)
Friend: I think it's owned by verkkokauppa.com nowadays tho
[14:22]Friend: Yeah in 2022 https://www.verkkokauppa.com/ bought that e-ville.com it's by no means a scam.

Litar på min vän men det betyder inte att jag skulle börja tokhandla saker från dom.

Sedan om tråden från början är någon sorts reklam grej låter jag vara osagt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Fick du behålla den trasiga tv:n så hade jag skruvat ur kretskortet samt nätdelen för att ha som reservdelar och slängt resten (förutom fjärren)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------