Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har koll på Renault 5 eller Cupra Born? Kollar på lite mindre el bilar och dessa 2 verkar ju ganska så häftiga.

Provkörde en 5:a i helgen, tror det var den lite tjusigare varianten utrustningsmässigt. Körmässigt förstår jag varför alla gillar den, det är helt enkelt kul att köra en bil med ett hjul i varje hörn och relativt låg tyngdpunkt. Och interiören tycker jag var mycket tilltalande. Enda stora plumpen i protokollet tycker jag är benutrymmet i baksätet. Det är en liten bil men samtidigt känns det som att det är här man kompromissat. Då vi regelbundet åker 3-4 i bilen gör det 5:an rätt oattraktiv för oss, men är man bara 1-2 i hushållet så tycker jag det är en fenomenal bil. Särskilt om man kör mycket i stadstrafik där stora bilar är en pina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Provkörde en 5:a i helgen, tror det var den lite tjusigare varianten utrustningsmässigt. Körmässigt förstår jag varför alla gillar den, det är helt enkelt kul att köra en bil med ett hjul i varje hörn och relativt låg tyngdpunkt. Och interiören tycker jag var mycket tilltalande. Enda stora plumpen i protokollet tycker jag är benutrymmet i baksätet. Det är en liten bil men samtidigt känns det som att det är här man kompromissat. Då vi regelbundet åker 3-4 i bilen gör det 5:an rätt oattraktiv för oss, men är man bara 1-2 i hushållet så tycker jag det är en fenomenal bil. Särskilt om man kör mycket i stadstrafik där stora bilar är en pina.

Låter perfekt för oss som är 2 personer + 2 hundar(små) så att utrymmet bak är tight är inga problem. Får se om jag kan dra iväg och provköra en, men det lutar åt en sån om de nu inte har 12 månaders leveranstid såklart, för min E-Niro ska tillbaka nu i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror misstron på Franska bilar är mer något som borde lämnats för minst 20år sedan
Jag kör en klart större bil än jag "behöver" men det är för att det inte fanns några andra alternativ när man vägde in mina andra krav. R5 är klart mer intressant än en "gammal" ID.3 tycker jag iaf. Hade R5 haft 10mil till WLTP och lite mer motoreffekt hade jag ställt mig i kö dag 1!

Absolut inte, hade en Peugeot för runt 10 år sedan, köpte den ny och det var ingen rolig upplevelse.
Kan dock inte svara på hur deras elbilar är eftersom det är annan teknik.

Permalänk
Medlem

Enligt tysk besiktningsstatistik är franska bilar något sämre än medel skulle jag säga:
https://car-recalls.eu/tuv-report-2025/

Tittar man istället på ADAC vägassistans så är det många Renault på listan, dock verkar det varit mest problem med Renault Master sista åren, så kan ju blivit bättre.
https://car-recalls.eu/adac-2024-least-reliable-cars/

Som MacAllan skriver kan deras elbilar vara bättre och Renault 5 är ju en ny modell.
Zoe såg ut att ligga nära botten i besiktningsstatistik - men osäker vad det beror på. Tesla Model 3 ligger sist, men där är felinställt ljus en del av förklaringen. Det får väl anses vara ett mindre allvarligt fel och det skulle kunna vara något liknande för Zoe, att det är ett mindre allvarligt fel som förekommer på många bilar alltså.

Men ja, helt oförtjänt verkar inte ryktet vara även om det i praktiken troligen inte spelar roll för den enskilde.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Enligt tysk besiktningsstatistik är franska bilar något sämre än medel skulle jag säga:
https://car-recalls.eu/tuv-report-2025/

Tittar man istället på ADAC vägassistans så är det många Renault på listan, dock verkar det varit mest problem med Renault Master sista åren, så kan ju blivit bättre.
https://car-recalls.eu/adac-2024-least-reliable-cars/

Som MacAllan skriver kan deras elbilar vara bättre och Renault 5 är ju en ny modell.
Zoe såg ut att ligga nära botten i besiktningsstatistik - men osäker vad det beror på. Tesla Model 3 ligger sist, men där är felinställt ljus en del av förklaringen. Det får väl anses vara ett mindre allvarligt fel och det skulle kunna vara något liknande för Zoe, att det är ett mindre allvarligt fel som förekommer på många bilar alltså.

Men ja, helt oförtjänt verkar inte ryktet vara även om det i praktiken troligen inte spelar roll för den enskilde.

Men Tesla, det är en kvalitetsbil, som sagt!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Mer än dubbelt så många underkända som snittet och nästan tre gånger så många fel.

"– Det är en extremt hög underkännandefrekvens för Tesla Model 3 som Færdselsstyrelsens besiktningsdata avslöjar, men tyvärr är det inget som förvånar oss. Siffrorna indikerar att kvaliteten och hållbarheten hos Tesla Model 3, åtminstone de första årsmodellerna, inte håller samma nivå som andra bilmärken. Det är något vi också har märkt och håller ett öga på, säger Lone Otto som är områdeschef i FDM:s tekniska konsultföretag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Det blir ju så med en liten bil. I min lilla kan jag inte sitta bakom mig själv och på passagerarsidan går det möjligen en kort stund. Lågt i tak och även risigt benutrymme om man inte trycker fram stolen långt. En väns lilla flickvän har ju inga problem alls däremot, så det beror väldigt mycket på vem som ska sitta bak också. Hon kan utan problem sitta bakom honom (tror han är enstaka cm längre än mig) utan att han har trångt. Lite mer utrymme vid passagerarstolen då det inte är pedaler etc. Vill man ha ett mer vettigt baksäte även för längre/mer bastanta lär man dock få gå upp åtminstone en storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mer än dubbelt så många underkända som snittet och nästan tre gånger så många fel.

"– Det är en extremt hög underkännandefrekvens för Tesla Model 3 som Færdselsstyrelsens besiktningsdata avslöjar, men tyvärr är det inget som förvånar oss. Siffrorna indikerar att kvaliteten och hållbarheten hos Tesla Model 3, åtminstone de första årsmodellerna, inte håller samma nivå som andra bilmärken. Det är något vi också har märkt och håller ett öga på, säger Lone Otto som är områdeschef i FDM:s tekniska konsultföretag."

Vem är det som påstår det?
Tesla är väl kända för sin undermåliga konstruktion, även om det blivit bättre den senaste tiden.
Sen är dom iofs bra på vissa andra saker, men jag tror inte det är något som kontrolleras på en besiktning.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vänner!

Jag ska köra upp till Vemdalen från Älmhult till sportlovet (nästa vecka, v8), vi har en stuga som vi kan få access till lite flexibelt så vi behöver inte passa en speciell tid.

Vet ni om det finns en app eller hemsida eller liknande där jag kan se hur upptagna laddarna är under dygnen, alltså typ statistik, att man kan se "live"-status är inte intressant utan historik. Anledningen är för att hitta den bästa tiden att åka på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Efter 1,5 år med vår Enyaq 80x har jag gjort min första roadtrip som varit så pass lång att jag behövt planera lite mer noga runt laddning. En liten rundtripp på 56 mil där jag åkte 17 mil för att hämta en kompis som fyllde 40, och sedan 11 mil till norra Sveriges bästa restaurang, och sen samma tripp tillbaka.

Vi kom fram med 8% kvar, och hade inte tid att ladda. Fick således köra första snabbladdningen med kallt batteri. -2C så gick rätt fort att få upp värmen i batteriet, och den höll då runt 85kW efter rätt kort tid. Gick in och köpte lite godis, drällde lite, surrade i bilen några minuter och var rätt fort uppe på 50%, tillräckligt för att kunna lämna polaren och ta mig in till stan med endast ett fåtal procent kvar.

Hade då värmen kvar i batteriet och 4% kvar, och då startade jag på runt 90-95kW och kom rätt fort upp i 105. Innan jag hade hunnit gå på toa på macken och köpt och ätit en korv, och lagt några podcasts på kö så hade jag 50% ström igen vilket räckte för att ta mig hem.

Summa summarum: Ingen oro alls över laddhastighet trots avsaknad av förvärmning. Har haft ångest över den funktionen men med rätt planering gick det utmärkt! Tricket blev helt enkelt att planera så att man hade en snabbladdning som tog upp värmen i batteriet, och då ladda så man har ström så det räcker till nästa snabbladdare med låg SOC. Viktigare att andra etappen planeras väl med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Efter 1,5 år med vår Enyaq 80x har jag gjort min första roadtrip som varit så pass lång att jag behövt planera lite mer noga runt laddning. En liten rundtripp på 56 mil där jag åkte 17 mil för att hämta en kompis som fyllde 40, och sedan 11 mil till norra Sveriges bästa restaurang, och sen samma tripp tillbaka.

Vi kom fram med 8% kvar, och hade inte tid att ladda. Fick således köra första snabbladdningen med kallt batteri. -2C så gick rätt fort att få upp värmen i batteriet, och den höll då runt 85kW efter rätt kort tid. Gick in och köpte lite godis, drällde lite, surrade i bilen några minuter och var rätt fort uppe på 50%, tillräckligt för att kunna lämna polaren och ta mig in till stan med endast ett fåtal procent kvar.

Hade då värmen kvar i batteriet och 4% kvar, och då startade jag på runt 90-95kW och kom rätt fort upp i 105. Innan jag hade hunnit gå på toa på macken och köpt och ätit en korv, och lagt några podcasts på kö så hade jag 50% ström igen vilket räckte för att ta mig hem.

Summa summarum: Ingen oro alls över laddhastighet trots avsaknad av förvärmning. Har haft ångest över den funktionen men med rätt planering gick det utmärkt! Tricket blev helt enkelt att planera så att man hade en snabbladdning som tog upp värmen i batteriet, och då ladda så man har ström så det räcker till nästa snabbladdare med låg SOC. Viktigare att andra etappen planeras väl med andra ord.

Vänta lite, har Skoda inte löst förvärmning av batteriet än?
Har man inte sedan länge lovat att detta skulle komma med en uppdatering?
(Jag har tappat kollen på Skoda lite efter att svärfar återlämnat sin Enyaq)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vänta lite, har Skoda inte löst förvärmning av batteriet än?
Har man inte sedan länge lovat att detta skulle komma med en uppdatering?
(Jag har tappat kollen på Skoda lite efter att svärfar återlämnat sin Enyaq)

Nej det är löst på 2024:or och framåt, men de äldre bilarna får dom inte till det på. Dom lovar heligt att dom jobbar på det, och när communitiet fick besöka fabriken och prata med deras ledning så fick dom en mer ingående förklaring till varför det inte gick, och fick se tecken på att dom faktiskt verkligen försökte lösa det. Dom har nog haft fullt upp med att lösa hela deployment-processen som varit en total härva (men som nu är löst, fick 3.7 OTA för bara ett par veckor sedan, fungerade klockrent!) så kanske dom kan fokusera på detta nu.

Men annars kan jag nog leva med avsaknaden så länge jag vet att man kan planera för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nej det är löst på 2024:or och framåt, men de äldre bilarna får dom inte till det på. Dom lovar heligt att dom jobbar på det, och när communitiet fick besöka fabriken och prata med deras ledning så fick dom en mer ingående förklaring till varför det inte gick, och fick se tecken på att dom faktiskt verkligen försökte lösa det. Dom har nog haft fullt upp med att lösa hela deployment-processen som varit en total härva (men som nu är löst, fick 3.7 OTA för bara ett par veckor sedan, fungerade klockrent!) så kanske dom kan fokusera på detta nu.

Men annars kan jag nog leva med avsaknaden så länge jag vet att man kan planera för det

Personligen hade jag nog inte vart så drabbad av det, då jag sällan åker långt och samtidigt har brottom vid laddning,
men tråkigt för alla som "behövde" detta och räknade med att få det när de beställde sina bilar 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Personligen hade jag nog inte vart så drabbad av det, då jag sällan åker långt och samtidigt har brottom vid laddning,
men tråkigt för alla som "behövde" detta och räknade med att få det när de beställde sina bilar 2021.

Jo, samma här (tog ju 1,5 år innan jag verkligen behövde ladda mer än att toppa upp 10-20% så).

De som köpte bilen 2021 hade dock bättre snabbladdning på vintern. Batteriet siktade då på runt +10C vid körning, så den var alltid redo att få ut ca 90-100kW. När dom sänkte den tempen till ca 0C för att få bättre räckvidd på korta körningar så sjönk också snabbladdningen till runt 35-40kW (beroende på SoC så klart).

Det gick med andra ord bra utan förvärmning på de äldsta bilarna, men de som kom med mjukvara 3.x hade större problem med detta (inklusive mig själv). Men med rätt SoC och rätt planering runt laddningen funkar det alltså fint, händer det en gång per vinter så kan jag med andra ord leva med det

Finns dock en risk att jag börjar leta begagnade ID7:or om ett par år om dom helt kör fast med att införa förvärmning...

Permalänk

Ett par frågor till er vars leasingkontrakt gått ut. Fick ni erbjudande om att köpa bilen när kontraktet tog slut, hur lång tid i förväg kom det och hur var bilen prissatt? Det borde vara en hel del treårskontrakt för elbilar som går ut i år, tre år efter klimatbonusens borttagande.

Vårt kontrakt går ut i november och man måste ju ha en plan för vad vi skall göra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vänner!

Jag ska köra upp till Vemdalen från Älmhult till sportlovet (nästa vecka, v8), vi har en stuga som vi kan få access till lite flexibelt så vi behöver inte passa en speciell tid.

Vet ni om det finns en app eller hemsida eller liknande där jag kan se hur upptagna laddarna är under dygnen, alltså typ statistik, att man kan se "live"-status är inte intressant utan historik. Anledningen är för att hitta den bästa tiden att åka på.

ChargeFinder, se bild. Du kan använda filter för att se precis vilka sorts laddare den ska visa och du bör ocksp kunna se om ladfstolparna är uoptagna/tillgängliga eller ej.

Klipper in en bild ifrån en station i vansbro där jag stannade i julas.

*edit* Ok, den här visar ju live, inte historiskt som du frågade efter. MEN, ska ni ut och köra till skidorter under sportlovet så fpr du nog bara räkna med att många stationer kommer att vara väldigt upptagna. Och ska du ducka köer så kan du inte se på hur det historiskt sett ser ut eftersom std inte kan jämnföras med hur det ser ut vid storhelger eller lov.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Ett par frågor till er vars leasingkontrakt gått ut. Fick ni erbjudande om att köpa bilen när kontraktet tog slut, hur lång tid i förväg kom det och hur var bilen prissatt? Det borde vara en hel del treårskontrakt för elbilar som går ut i år, tre år efter klimatbonusens borttagande.

Vårt kontrakt går ut i november och man måste ju ha en plan för vad vi skall göra då.

I min erfarenhet så får man inte sådana erbjudanden vid privatleasing, det är ju bilmärkets finansbolag du leasar av. De brukar nog sälja bilarna i bulk till handlare. Det är dock möjligt att du kan begära en sådan offert. Men generellt är privatleasing-modellen byggd på att du som konsument ska hämta ut en ny bil vid periodens slut. Är det företagsleasing det handlar om så är det något annat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TotalF:

ChargeFinder, se bild. Du kan använda filter för att se precis vilka sorts laddare den ska visa och du bör ocksp kunna se om ladfstolparna är uoptagna/tillgängliga eller ej.

Klipper in en bild ifrån en station i vansbro där jag stannade i julas.

<Uppladdad bildlänk>

*edit* Ok, den här visar ju live, inte historiskt som du frågade efter. MEN, ska ni ut och köra till skidorter under sportlovet så fpr du nog bara räkna med att många stationer kommer att vara väldigt upptagna. Och ska du ducka köer så kan du inte se på hur det historiskt sett ser ut eftersom std inte kan jämnföras med hur det ser ut vid storhelger eller lov.

Tack, det kanske inte framgick men jag kommer behöva åka oavsett men eftersom det är flexibelt så är frågan, ska jag åka fredag natt, lördag morgon t.ex. Första skiddag är Söndag.

Så därför vill jag titta lite på historiken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack, det kanske inte framgick men jag kommer behöva åka oavsett men eftersom det är flexibelt så är frågan, ska jag åka fredag natt, lördag morgon t.ex. Första skiddag är Söndag.

Google har ju laddare, dom visar inte historik likt hur dom gör för butiker?

Edit:

Jo det verkar så, sök på en laddplats på Google Maps så finns det staplar, åtminstone för vissa laddare. Kollade Malung (bara för att det skrivs om det) och MER och Ionity hade historik-staplar. Inte OKQ8 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då förstår jag!

Well, har inte kännedom om den sortens info men skulle jag gissa så måste du nog köra nattetid om du ska kunna köra/ladda "som vanligt" då trycket är väldigt under såna här storhelger/lov.

När folk skulle hem från fjällen efter jul var det ju stundtals timmeslpng kö på teslas station i malung, bara för att ta ett exempel. Kan säkert undvikas genom att åka t.ex nattetid

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen är ju frågan om du tar dig upp på en laddning. Finns många laddare på vägen man kan få in det stoppet, behöver ju inte stanna i malung som alla andra. Om man tar sälen malung problemet så är vad jag hört att det i princip bara var malung som det var kö vid, pga att alla tesla bilar rekomenderade ett stopp där på gpsen. Åker man från stockholm kan man ta en "senväg" (är typ en kvart långsammare enligt maps) via mora och då ha 3 andra laddare, som då färre nog lär köra via.

Kan ta sig 40 mil utan laddstopp så är du ju redan uppe så kan man ju få in ström i bilen under veckan om man planerar in det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Sen är ju frågan om du tar dig upp på en laddning. Finns många laddare på vägen man kan få in det stoppet, behöver ju inte stanna i malung som alla andra. Om man tar sälen malung problemet så är vad jag hört att det i princip bara var malung som det var kö vid, pga att alla tesla bilar rekomenderade ett stopp där på gpsen. Åker man från stockholm kan man ta en "senväg" (är typ en kvart långsammare enligt maps) via mora och då ha 3 andra laddare, som då färre nog lär köra via.

Kan ta sig 40 mil utan laddstopp så är du ju redan uppe så kan man ju få in ström i bilen under veckan om man planerar in det.

Just därför jag tyckte chargefinder var bra. På väg upp mot sälen inser jag att jag måste få till en tio minuters session och ser på chargefinder och teslas app att superchargern i malung är "drabbad" av köbildning. Snabbt in i chargefinder och ser att det finns ett antal stolpar i vansbro som inte används och då jag anlände vansbro fick jag direkt plats på en MER-stolpe.

Då jag kom till sälen var det väldig kö vid teslas station (detta var då söndan efter nyårshelgen) och eftersom de öppnat en ny supercharger på andra sidan gränsen vid Trysil så körde jag dit istället då det var på vägen hem.

Man kan ju tycka att det är lite märkligt att folk inte laddar upp sina bilar dagen INNAN de ska köra hem, runt storhelgerna, men det är väl bara ett bevis på att stupidity är universallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Kommer högst troligen köpa hus i veckan och flytta från Stockholm till Skåne.

Kommer att behöva köpa bil och lutar mig då mot att eventuellt införskaffa en Tesla.

Skulle vilja stoppa in 200-350tkr i en privat finansiering.

1. Hur bör jag tänka med miltalen om jag köper en begagnad? Fungerar det likadant som med en hederlig diesel/bensin?
2. Är det värt att köpa en begagnad Tesla eller ska man köpa en ny? Det har ju varit bra räntor via Tesla direkt om jag förstått det rätt?

Uppstår säkert fler frågor. Finns det någon annan elbil som paketerar så mycket som Tesla gör? komfort/fart/kvalite

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej,

Kommer högst troligen köpa hus i veckan och flytta från Stockholm till Skåne.

Kommer att behöva köpa bil och lutar mig då mot att eventuellt införskaffa en Tesla.

Skulle vilja stoppa in 200-350tkr i en privat finansiering.

1. Hur bör jag tänka med miltalen om jag köper en begagnad? Fungerar det likadant som med en hederlig diesel/bensin?
2. Är det värt att köpa en begagnad Tesla eller ska man köpa en ny? Det har ju varit bra räntor via Tesla direkt om jag förstått det rätt?

Uppstår säkert fler frågor. Finns det någon annan elbil som paketerar så mycket som Tesla gör? komfort/fart/kvalite

Köper du begagnad via Tesla, så ingår 1 extra år (2000mil) garanti.
Annars gäller 4år max 8000mil, så visst är det bra att köpa en med så låga mil som går.
Ska du köpa en LR eller Performance så är begnagnad absolut ett bra alternativ om du köper en med garanti kvar, så slipper du största värdetappet på 200tkr-300tkr.

Pris för storleken+prestandan på Teslan är bra, sedan gör andra tillverkare andra saker bättre, men med sina egna kompromisser. Här får du helt enkelt värdera för och nackdelar.

Andra bilar att spana in om de kan passa ditt användningsområde:

* Kia EV6
* Skoda Enyaq
* Mercedes EQE
* BMW i4

(Listar bara de som är rimliga att finna begagnade eftersom det verkar vara det du framförallt söker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kom att tänka på inlägget när jag sprang på den här videon
Rostiga bromsrör var ganska vanligt förekommande förstod jag, det upptäcks ju på besiktning, så inga problem - eller?
https://www.youtube.com/watch?v=gUCcDBDHYF8
Halva bilen måste demonteras, batteriet ut. Minst 6 timmars jobb för en verkstad med erfarenhet av det jobbet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Många som kikar på nya bilar förstår jag.. men som andra bil har jag inget emot en beggad. Om man ska lägga sig i 300-350k spannet. Prio är komfort och schysst snabbladdning. Kikat lite och sneglar på Polestar 2 LR SM (22), Ioniq 5 (22).. Finns det några som äger eller ägt dessa årsmodeller och har något att dela med sig av? Kör i dagsläget en Ioniq 28kWh som andrabil. Lite osäker på hur rädd man ska va för högmilarna?

Finns det bra modeller jag bör överväga? Undviker troligen Tesla även om M3 skulle passa in.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Va har ni andra för åsikter gällande Tesla idagsläget, går i tankarna att kanske skaffa en ny Tesla M3 (lutar lite mot AWD LR men lite 50/50 mellan RWD LR och AWD LR).

Det som bekymrar mig är Teslas aktierasande på sistone, säkert finns lite olika orsaker till det men en del av det som man heller inte kan undvika som Tesla ägare är Elon Musks personliga utspel. Chansen att han schablar bort sig i fortsättningen är väl betydligt större än att han inte skulle göra det. Jag personligen struntar i hans åsikter och hur han påverkar världspolitiken, jag är bara ute efter att köpa den bästa bilen som matchar mina behov så gott som möjligt men som sagt det påverkar ju ändå i längden, t.ex. andrahandsvärde, knappast kommer Tesla liksom gå under nu i närmsta framtiden även om de börjar ligga lite på efterkälken speciellt med Kina och USA skulle väl inte tillåta det ske heller men ni fattar vad jag är ute efter.

De enda modellerna jag skulle välja hellre är typ Xiaomi SU7 eller Zeekr 007 eller kanske en Nio ET5 med hyrt batteri om jag helt blundar för problemen som kan uppstå ifall man behöver få service på bilarna men dessa går ju inte att köpas här i Finland hursomhelst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va har ni andra för åsikter gällande Tesla idagsläget, går i tankarna att kanske skaffa en ny Tesla M3 (lutar lite mot AWD LR men lite 50/50 mellan RWD LR och AWD LR).

Det som bekymrar mig är Teslas aktierasande på sistone, säkert finns lite olika orsaker till det men en del av det som man heller inte kan undvika som Tesla ägare är Elon Musks personliga utspel. Chansen att han schablar bort sig i fortsättningen är väl betydligt större än att han inte skulle göra det. Jag personligen struntar i hans åsikter och hur han påverkar världspolitiken, jag är bara ute efter att köpa den bästa bilen som matchar mina behov så gott som möjligt men som sagt det påverkar ju ändå i längden, t.ex. andrahandsvärde, knappast kommer Tesla liksom gå under nu i närmsta framtiden även om de börjar ligga lite på efterkälken speciellt med Kina och USA skulle väl inte tillåta det ske heller men ni fattar vad jag är ute efter.

De enda modellerna jag skulle välja hellre är typ Xiaomi SU7 eller Zeekr 007 eller kanske en Nio ET5 med hyrt batteri om jag helt blundar för problemen som kan uppstå ifall man behöver få service på bilarna men dessa går ju inte att köpas här i Finland hursomhelst.

Själv är jag inte nämnvärt bekymrad. Aktien ligger för högt det har vart tydligt länge, så är väl positivt att den hamnar på en mer verklighetsförankrad nivå.

Musk påverkar ju såklart synen på Tesla, förmodligen betydligt mer än vad han borde. Musk äger 13% och har inflytande, men är knappast speciellt delaktig i övrigt. Hur många som kör Volvo är ens medvetna om vad Geelys VD's ev. pysslar med, och vart dess intäckter i förlängningen stödjer.

Ang. andrahandsvärde, så gissar jag att du inte tänker behålla bilen speciellt länge? Annars är detta väl inte superrelevant, om den är värd 100K eller 50K om 10år är en petites i sammanhanget.

Men om vi skippar babblet ovan, jag hade kunnat tänka mig att köpa en till, ex. en M3 som andrabil.
Bilarna är tillräckligt bra, och sett till övrig marknad väldligt prisvärda.
(Ev. service är smidig och bilen förbättras ständigt med nya funktioner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Många som kikar på nya bilar förstår jag.. men som andra bil har jag inget emot en beggad. Om man ska lägga sig i 300-350k spannet. Prio är komfort och schysst snabbladdning. Kikat lite och sneglar på Polestar 2 LR SM (22), Ioniq 5 (22).. Finns det några som äger eller ägt dessa årsmodeller och har något att dela med sig av? Kör i dagsläget en Ioniq 28kWh som andrabil. Lite osäker på hur rädd man ska va för högmilarna?

Finns det bra modeller jag bör överväga? Undviker troligen Tesla även om M3 skulle passa in.

Jag äger ingen Ioniq5 men har provkört och gjort lite research på den.
Det som jag tycker var allra sämst med den var att jag inte fick till en vettig körställning. Ratten sitter alldeles för långt fram i förhållande till pedalerna. Sen verkar den ha lite 12v/iccu-problem. Men det är oklart hur utbrett det faktiskt är, det är ju dom som har problem som hörs mest.
Då tycker jag systerbilen Kia EV6 hade bättre körställning och körkänsla. Men den har något sämre utrymmen jämfört med Ioniq5 om det är viktigt. Verkar dock ha liknande 12v/iccu-problem.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Var inne på en id.3 men leveransdatum är augusti, vilket är rent för sent för min del, så det blir nog att beställa en Renault 5 med leverans i maj. Är lite förvånad att det inte verkar ingå någon form av parkeringssensor i techno-nivån men bilen är väl så pass liten och nätt att det inte är några problem att parkera den ändå.

Ska bli kul att få kika på den nu under 21-24 feb då det kommer en visningsbil, verkar dock inte som man kommer kunna provköra en förrän i april.

Andra valet är en begagnad E-C4 men den verkar rätt klen sett till storleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Var inne på en id.3 men leveransdatum är augusti, vilket är rent för sent för min del, så det blir nog att beställa en Renault 5 med leverans i maj. Är lite förvånad att det inte verkar ingå någon form av parkeringssensor i techno-nivån men bilen är väl så pass liten och nätt att det inte är några problem att parkera den ändå.

Ska bli kul att få kika på den nu under 21-24 feb då det kommer en visningsbil, verkar dock inte som man kommer kunna provköra en förrän i april.

Andra valet är en begagnad E-C4 men den verkar rätt klen sett till storleken?

Vad har hänt med att alla helt plötsligt "behöver" massa hästkrafter som de klarade sig utan när de körde fossilt?
Har jag missat något väsentligt?