Värt att köpa nya dator/komponenter nu?

Permalänk

Värt att köpa nya dator/komponenter nu?

Gamla bettan börjar göra sitt i nyare spel, och jag känner att det är dags att köpa en ny och skänka denna som jag har till någon mer behövande. Är det dock värt att köpa komponenter och bygga ihop en ny dator nu, eller ska jag vänta? Tänker eftersom AMD lanserar ny cpu, och nvidia precis har börjat skeppa ut sina 50-serie så kanske man kan vänta ut och få föregående komponenter snäppet billigare?

Vad tror ni, är det värt att köpa en ny dator nu, eller ska man vänta tills runt efter sommaren?

Permalänk
Medlem

Tja, vänta tills i slutet på månaden och se vad AMD släpper för kort iallafall. Sen är det bara att handla, kommer alltid ut nytt så ska man vänta på det nyaste så blir det aldrig någon ny dator (jaja inte alltid det kommer helt nya modeller av grafikkort men du förstår nog hur jag tänker)

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta ett par veckor på AMD:s nya grafikkort som ska komma i början på mars.

Vill du ha tips på delar får du bäst tips om du anger budget, skärm och vilka typer av spel du spelar.

Permalänk

Min uppfattning är att det inte finns något optimalt köpläge som man bör vänta på. Förnuftiga köp är i regel tråkiga. Jag handlar när behovet uppstår och tar främst hänsyn till andra nödvändiga inköp, som t.ex sommardäck till bilen eller resor. Jag försöker hitta en "ledig lucka" så att inte alla inköp behöver ske samtidigt. Det handlar om att fördela smärtan

Permalänk
Medlem

Tja, om du vet vad du ska ha å planerar lite så kan du ju kanske ha tur att köpa vissa komponenter på någon fin rea. Har handlat chassi, moderkort, minnen, beställt nätagg och fläktar till sänkta priser medans jag väntar.

Väntar på att AMD släpper 9950x3d och det blir lite tester på den. Sen får jag se om det bliv nvidia eller om jag hoppar över till AMD på gfx. Känns sådär med nvidia just nu.