Rätt att häva köp/ retur vid defekt tillbehör?

Permalänk
Medlem

Rätt att häva köp/ retur vid defekt tillbehör?

Hejsan

Sålde nyligen ett par högtalare (värde närmre 7k)
via Blocketpaket-tjänsten där högtalaren i sig var helt i nyskick, fungerande med alla original kartong och tillbehör samt kvitto medföljande osv.

Köparen fick hem grejerna, testade och högtalaren fungerade som förväntat och verkar nöjd, men upptäcker eller hävdar iallafall att en tillhörande USB-kabel inte fungerade när han försökte koppla till sin telefon..

Jaja tänker jag, det är bara en USB kabel jag aldrig ens testat, det är väl defekt från fabrik, tråkigt .. köp en ny eller testa en annan då säger jag till honom.. ger honom tips om vilken kabel han kan skaffa som är av bättre kvalité

Men då hotar han med att inte godkänna köpet eftersom ”Du har ett ansvar som säljare att kontrollera att grejerna du säljer fungerar, det säger blockets riktlinjer också”

I nästa meddelande säger han att jag ska swisha tillbaka pengar osv och landar i att han vill ha 300kr tillbaka annars avbryter han köpet via blocket ..

Jag orkar inte tjafsa och självklart en jäkla risk att skicka grejer fram o tillbaka osv..så jag swishar honom. End of story..

Vad är egentligen rätt i denna situation?

Permalänk
Moderator
Moderator

Att återbetala motsvarande vad en ny kabel och resa tur och retur till butik, alternativt fraktkostnad, är fullt rimligt. Du har trots allt sålt en defekt produkt (förutsatt att köparen talar sanning) och kostnaden för kabeln är inte särskilt stor i sammanhanget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han drog en fuling som gick vägen är vad jag ser. Är det surt, ja. är det värt att bråka över för något som kostar 7k? nä.
Tips är att spara hela konversationen ifall han skulle vända sig till blocket och hävda något annat.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20770604" userid="76341"

Mm det är surt , och visst absolut det är lite pengar i sammanhanget men jag har inte heller sålt honom en USB kabel, utan sålt honom en högtalare där jag har beskrivit skicket av denna enbart.

Jaja, kommer nog avhålla mig från att använda blocketpaket som säljare framöver

Tack för respons btw!

Permalänk
Medlem

Vad som är mest korrekt beror helt på hur vilken information som annonsen innehåller. Köp mellan privatpersoner så är det Köplagen som gäller. Köplagen är dispositiv, så bestämmelserna i köplagen kan avtalas bort. Därav så behöver man läsa exakt vad som står i annonsen för att kunna ta ställning i vad som är mest korrekt.

För göra det enkelt så är det ju vanligt förekommande att ange "Säljes i befintligt skick" för att gardera sig.

Utan att veta exakt innehåll i annonsen, så hade jag bett om bevis som styrker påståendet. Nu kanske det är svårt i det här fallet om personen bara har en telefon och inget annat som går att filma med för att att bevisa felet. Om så är fallet så hade jag beställt en ny kabel som skickats direkt till köparen. Jag hade inte swishat tillbaka någon summa, vare sig det rör sig om 50kr eller 500kr för den påstådda defekta kabeln.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Jag har en gång haft en närmast identisk upplevelse. Jag bad då köparen att returnera varan vilket denna inte ville. Den tjatade och tjatade sedan och var allmänt jobbig vilket resulterade i att jag betalade denne en summa för att bli av med honom. Senare visade sig att han bara hade ljugit om sina kostnader men det var då för sent för mig att göra nånting åt det. Jag har därefter blivit lite mer restriktiv med hur jag hanterar såna saker, men om jag ska vara helt ärlig så är jag nog alldeles för snäll många gånger. Det kan ibland vara värt en smärre peng bara för att slippa diskutera mer och om personen på riktigt har det problemet den beskriver så vill jag gärna hjälpa till att avhjälpa det.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Senaste tidens trådar om blocketpaket, tradera och köparskydd får ju en att aldrig någonsin vilja sälja med de tjänsterna. Köparna verkar tro att dom handlar nytt i butik? Herregud.

Vad var det för typ av USB-kabel? En helt vanlig standard? Eller någon proprietär för just dom högtalarna?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Skicka tbx 100kr eller vad USB-kabeln är värd. Borde vara fair.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

”Skicka tillbaka kabeln, om den inte fungerar beställer jag en ny hem till dig”?

Permalänk

Alla USB kablar fungerar inte emot alla enheter. Om det är USB från högtalaren till mobilen som ej fungerar så behöver ej usbkabeln vara trasig utan det kan vara ett annat fel i högtalaren eller mobilen.

Med det sagt. Om det är en USB kabel som medföljer så behöver den ej fungera till helt andra ändamål än vad tillverkaren skickade med den för.

Permalänk
Medlem

"Jag kan åka förbi dig med en ny kabel, så vi kan testa den gamla kabeln samtidigt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

”Skicka tillbaka kabeln, om den inte fungerar beställer jag en ny hem till dig”?

Låter som den bästa lösningen!

Permalänk
Medlem

Blocka numret och låt personen lösa problemet. Vad är det hen bråkar om? 150kr? Inte värt tiden att ens swisha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skribent
Skrivet av kevioh:

[...]

Vad är egentligen rätt i denna situation?

I det stora hela handlar detta om hur du formulerat dig i annonsen, d.v.s. om köparen har betalat för kabeln som en del av paketet, eller om det är något du varit sjyst och "skickat med på köpet". Det är mycket hårklyveri när det handlar om dessa situationer, och rent krasst spelar det inte alltid så stor roll vad lagen säger, utan det kommer ned till plattformsägarens policies.

Exempel A:
Du har listat ett spelpaket med fungerande kontroller, kablar, spel och konsol. Här ansvarar du för att samtliga listade saker är i beskrivit skick.

Exempel B:
Du listar ett spelpaket med konsol och spel, där du kan skicka med en otestad kontroller vid snabb affär. Här ansvarar du för konsol och spel, medan handkontrollen i sig inte nödvändigtvis är en del av det avtal som slutits (annat än att du faktiskt skickar med den).

I slutändan är det viktigt att dokumentera, vara tydlig i sin annons med skick på sakerna, samt vad som är testat eller ej – inte minst vilka delar en köpare faktiskt betalar för, och vad som kan anses var gratis medföljande saker. Extra viktigt blir det i fall där det uppstår en trevägstvist mellan dig, köparen och plattformsägaren.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Blocka numret och låt personen lösa problemet. Vad är det hen bråkar om? 150kr? Inte värt tiden att ens swisha.

Tror köparen måste godkänna via Blocketpaketet, så det är nog en dum idé innan allt är färdigt.

Med det sagt, vem fan bråkar om en USB kabel när man har köpt högtalare för 7k? Petig jävel.

Permalänk
Medlem

Är högtalarna laddningsbara? I så fall kan det ju vara så enkelt att USB-kabeln som följde med bara är till för laddning och saknar ledare för data pinnarna och därför inte fungerar att koppla ihop med telefonen.
Och är förresten uttaget gjort för att kommunicera med en telefon, kan ju var en ren service-port också.
Hade ju varit bra att veta vilka högtalare det gäller.

Sedan då det är en USB-kabel så har väl de flesta någon härva hemma att hitta en annan passande i, behöver ju inte vara den medföljande man använder.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Tror köparen måste godkänna via Blocketpaketet, så det är nog en dum idé innan allt är färdigt.

Med det sagt, vem fan bråkar om en USB kabel när man har köpt högtalare för 7k? Petig jävel.

håller med här du får en fullt duglig usbkabel från typ lokala elkedjan för typ 60:-...

och med 99% sannolikhet har han säkerligen andra kablar som är till annat som passar om det inte var nån gammal lighningkontakt typ som den till Ipod eller riktigt gammla modeller av iphone eller annan specialkontakt.

sen som någon skrev innan är det ju inte äns säkert att det är kabeln kan ju lika gärna vara det han pluggar in som inte kan skicka ljud över usb.

så vad han försökte plugga in och vad för högtalare som det handlar om kan spela ganska stor roll.

min personliga känsla här är att köparen försöker köparen scamma ner priset ingen vettig person begär 300:- för en usbkabel på typ <100:- som troligen går att plocka upp i närsta ellada...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den där köparen visar tydligt han är en som gör sig omöjlig att resonera med och kommer kräva att man går med på hans krav på 300:- tillbaka, annars hotar han att avbryta köpet. Finns ingen anledning för honom att gå med på något annat, han har ju trumf på hand om inte säljaren tycker det är värt allt besvär med att ta tillbaka och lägga upp på nytt. Rätt vad det är har något annat blivit skadat på tillbakavägen.

Saknas även garantier att han inte hittar på något annat också, men jag skulle nog betalat och hoppats på slippa ha mer med honom att göra.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ajuste, glömde djävulens påfynd blocketpaketet...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Som köpare måste jag ändå säga att det är allt för många som skickar sina paket undermåttligt paketerat, och när man packar upp varorna så är det sagga, fettfläckar överallt, och man stöter på detta allt för ofta. Hur svårt kan det vara att rengöra en produkt innan försäljning? Hur svårt är det att packa ner allt fint för att föhindra gräl med köparen? Sedan har vi alla dessa som skriver i sina annonser "fungerade sist gång jag testade varan", ja men testa varan igen då innan du säljer den för sådana ursäkter fungerar inte.

I det här fallet dock, så hade jag hänvisat till Elgiganten, och gjort avdrag utifrån vad en kabel kostar där, eftersom Elgiganten nästan finns överallt. Swisha tillbaka kostnaden för kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Senaste tidens trådar om blocketpaket, tradera och köparskydd får ju en att aldrig någonsin vilja sälja med de tjänsterna. Köparna verkar tro att dom handlar nytt i butik? Herregud.

Ja, jag har i princip aldrig sålt (eller köpt) begagnat för att det är uppenbart att det finns miljoner idioter där ute, och jag vill inte ha med dem att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S