Dator från 2013 uppfyller inte spec för Windows 11

Permalänk

Dator från 2013 uppfyller inte spec för Windows 11

Hej

Jag har en dator från 2013 som jag är nöjd med bortsett från nedan.
Problemet är att den inte stöder uppgradering till Windows 11 pga av följande enligt PC health check

Vad skulle det innebära för mig att åtgärda ovanstående. Jag ska säga att jag är ingen datorbyggare utan skulle gärna lämna det till någon som bara uppgradera nödvändiga delar men vill få ett råd om det är bra. Köpte datorn från Inet. Skulle möjligen passa på att byta system disken som är en SSD 256Gb. Den är ju byggd i delar från början av Inet men jag har inte koll hur mycket det drar med sig om man byter till moderkort som har lämplig CPU och TPM och funktionalitet enligt ovan.

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Beskriv nuvarande dator lite bättre, om du kan typ ta en screenshot på ordern med varukorgen vore det bra.

Och sen är det bra om du berättar vilken budget och vilka behov du har.

Alla moderna datorer uppfyller kraven.

Permalänk
  1. Asus P8Z77-V LX

2. be quiet! Straight Power E9 500W 80+ Gold

3. Fractal Design Define R4 Svart

4. ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare BULK

5. ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA Retail

6. Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM, SP1

7. 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

8. Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB

9. Intel Core i7 3770 3.4 GHz (Ivy Bridge)

10. Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

11. Gigabyte GeForce GTX 650 2048MB

12. FireWire a PCIe 2 port IEEE1394aw

13. Noctua NH-U9B SE2

Har uppgraderat till Microsoft Windows 10 Pro version 22H2

Är nöjd med datorn bortsett från systemdisken SSDn som är nästan full

Permalänk
Medlem

@Rutger314

Du kommer få byta moderkort/cpu/minne om du ska köra Windows 11.

Det går att komma förbi kraven men vet inte om det funkar på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger314:

Jag utgår i så fall att du inte spelar spel nåt nämnvärt, eller inte alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger314:

[ol]
Har uppgraderat till Microsoft Windows 10 Pro version 22H2

Varför inte bara skaffa en större systemdisk och köra vidare på Windows 10 ?

Permalänk
Medlem

Tom's Hardware har en guide för att göra det du vill. Problemet är att äldsta CPU familjen som stöds av W11 är intel 8000-serien om jag inte minns fel. Du har heller ingen TPM.

Bypass Windows 11's TPM, CPU and RAM Requirements

Vad använder du datorn till? Kan Linux Mint (eller liknande) vara ett alternativ?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk

Jag vill fortsätta med Windows och få säkerhetspatchar från Microsoft. Så jag försöker bedöma om det är prisvärt att uppdatera datorn eller om det är så stor ändring att det blir ungefär samma kostnad att köpa ny. Det tyngsta jag gör är videoredigering.

Permalänk
Medlem

Vad för video? En ny mac mini är ju vulgärt snabb för syftet samt relativt kostnadseffektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger314:

Jag vill fortsätta med Windows och få säkerhetspatchar från Microsoft. Så jag försöker bedöma om det är prisvärt att uppdatera datorn eller om det är så stor ändring att det blir ungefär samma kostnad att köpa ny. Det tyngsta jag gör är videoredigering.

Du behöver inte köpa en ny, du kan installera Windows 11 på inofficiellt sätt också. Det har jag gjort på en CPU från samma årgång som din och det fungerar alldeles utmärkt för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig