Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

En observation från min sida är att ytterst få accelererar snabbt med sina elbilar (eller ICE). Vet vad många är kapabla till men har i princip aldrig varit med att någon drar iväg 0-100 på 3 sek vid ett rödljus. Skulle uppskatta att 0-100 på 10 sek eller mer är det normala i min stad. Då inkluderar det Model 3, S och andra fartmonster. Har ingen direkt åsikt om det men tycker det är intressant.

Kanske bara är jag då

Men jag blir så triggad av alla dessa som åker förbi kön vid rödljusen och ställer sig i vänsterfilen för att "de har ju mest brottom".
Visst man får ställa sig där, men finns endå en typ av tyst överenskommelse om att man ställer sig sist i högerfilen.

Vid dessa tillfällen måste jag bara slita ner mina däck lite extra. Jag är medveten om att detta är superbarnsligt och en brist från min sida, men ibland kommer den lilla djävulen bara fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske bara är jag då

Men jag blir så triggad av alla dessa som åker förbi kön vid rödljusen och ställer sig i vänsterfilen för att "de har ju mest brottom".
Visst man får ställa sig där, men finns endå en typ av tyst överenskommelse om att man ställer sig sist i högerfilen.

Vid dessa tillfällen måste jag bara slita ner mina däck lite extra. Jag är medveten om att detta är superbarnsligt och en brist från min sida, men ibland kommer den lilla djävulen bara fram.

Jag fattar inte. Det är väl bättre att använda alla filer som finns för att inte blockera korsningar bakåt när kön blir lång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag fattar inte. Det är väl bättre att använda alla filer som finns för att inte blockera korsningar bakåt när kön blir lång?

I teori, det är dock inte ett rejällt problem i staden jag bor (ingen av de stora 3).
Utan dessa är oftast rödljus där 2 filer också blir 1 precis efter rödljusen, vilket jag inser inte framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Rent spontant skulle jag säga nej, speciellt då du legat så lågt som 6% tidigare. Stanna och ladda en gång längs vägen. Du behöver ju inte ladda fullt. Det skulle ju räcka att dutta i 30% eller så, så bör du klara dig med marginal. Vi snackar liksom ett extra stopp på vadå 10 minuter, max? Det är väl det värt? Då kan du dessutom unna dig värme och inte behöva leva som om du vore resande med häst å vagn på 1800-talet.

Kollade chatGPT och fick till svar att bara bytet av fälgar innebär en höjd förbrukning med 3–8 % i elförbrukning vid byte från 16-tums till 17-tums fälgar sen kallare väder på det, så de kan nog bli på det berömda håret!

Vid målet finns en fet laddare så där tar det bara typ 1 tim till full laddning, finns bara en svag sate på vägen som jag behöver stanna vid om jag behöver fylla på typ.

Ha ha ha häst och vagn, fullt påpälsade med fet dunjacka, mössa och vantar när jag kör. Bara stötvis påslagning av ratt och stolsvärme, värmen åker endast på när det gått riktigt långt oh man börjar frysa ordentligt.

Mitt nya liv som elbilsåkare, nu måste man ta hänsyn till saker som tidigare varit icke frågor.

Vi får se hur jag gör kanske utmanar ödet och kör på, enligt info ska det finnas en bra reserv efter att man kommit ner till 0%
eller så får det bli ett seg stop, kanske kan va bra köra lite armhävningar för att få upp värmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTBM:

Kollade chatGPT och fick till svar att bara bytet av fälgar innebär en höjd förbrukning med 3–8 % i elförbrukning vid byte från 16-tums till 17-tums fälgar sen kallare väder på det, så de kan nog bli på det berömda håret!

Vid målet finns en fet laddare så där tar det bara typ 1 tim till full laddning, finns bara en svag sate på vägen som jag behöver stanna vid om jag behöver fylla på typ.

Ha ha ha häst och vagn, fullt påpälsade med fet dunjacka, mössa och vantar när jag kör. Bara stötvis påslagning av ratt och stolsvärme, värmen åker endast på när det gått riktigt långt oh man börjar frysa ordentligt.

Mitt nya liv som elbilsåkare, nu måste man ta hänsyn till saker som tidigare varit icke frågor.

Vi får se hur jag gör kanske utmanar ödet och kör på, enligt info ska det finnas en bra reserv efter att man kommit ner till 0%
eller så får det bli ett seg stop, kanske kan va bra köra lite armhävningar för att få upp värmen

Hur mycket bredare är däcken, fälgarnas storlek har ju bara en marginell påverkan i form av ev. aerodynamik och lite extra vikt.
Det är extra rullmotstånd som är den eventuellt stora boven här, förutom det kallare klimatet då förståss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTBM:

Värm bilen innan du åker med energi ifrån nätet istället för batteriet när du åker. Det gör stor skillnad.

Rattvärme och stolsvärme skulle jag låta vara på hela vägen. Drar inte mycket energi.
Det som drar mest är hastigheten, sänk farten med 10 km/h och se hur mycket förbrukningen sjunker.

Blir det tajt skulle jag stanna och ladda en kort stund på vägen så slipper man sitta med andan i halsen den sista milen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

I teori, det är dock inte ett rejällt problem i staden jag bor (ingen av de stora 3).
Utan dessa är oftast rödljus där 2 filer också blir 1 precis efter rödljusen, vilket jag inser inte framgick.

Aha, då förstår jag. Det låter lite som dålig utformning av korsningen.

(ledsen för sidospåret)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan ev. ha missat detta i starten av disskusionen som jag startat, men har det alltid varit ett sådant enormt fokus på just prestanda när man kollar ny bil?

Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men nu står det speccat extremt tydligt nästintill på översta raden på alla bilmodeller,
Hästkrafter: XXX
0-100: X sekunder

Har verkligen alla tidigare varit så extremt intresserade av detta? Att folk med motor/bilintresse varit det är givet, men nu framstår det nästan som att det är en väldigt viktig aspekt för alla som köper en elbil.

Jag är helt öppen för att jag missat när fokuset blev detta för 20 år sedan, och att det är detta alla vill ha, jag är bara förunnad.

Siffror har alltid sålt men är väl först nu vanliga svenssonbilar fått siffror som är värda att sätta på reklammaterial.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GTBM:

Jag vill bara upprepa en sak jag skrev tidigare. Om du tidigare kommit fram med några procents marginal så behöver du ju INTE ladda fullt.

En av de största anpassningarna jag behövde göra som elbilist var just att släppa den tanken. När man tankar fossilbil så tankar man ju alltid fullt. Men med elbil behöver du bara ”tanka” så pass att du kommer fram/hem (förutsatt att du har laddare där). Du måste ju inte stå en timme för att ladda fullt. Du kan stå där i 10 minuter, så kommer du ha nog att klara resan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag hämtade min Ioniq 5 8/12 2021 och kört den i ca 3000 mil. Bästa bil jag haft. Köpte den hos RA Motor i Uppsala med serviceavtal.
Jag gillar att sitta lite högre och för mig är körställningen bra, men hur körställninge fungerar måste man prova själv.
Hyndai har varit duktiga med att uppdatera programvaran t.ex förvärmning av batteriet inför laddning och bättre ruttplanering. Har varit ett antal uppdateringar för ICCU problet, men jag har inte haft något problem med 12V batteriet. Fick dock ett nytt i samband med en uppdatering av ICCU:n i höstas.
Bilen är bekväm, tyst laddar snabbt, rymlig och Advance versionen, som jag har, har alla tänkbara finesser.
Har 20 tums hjul på sommaren och 19 tums hjul på vintern. Innan jag fick 12V batteriet bytt i höstas,visade bilen en för brukning på 168 Wh/km, vilket är under 179 Wh/km, som den ska dra enligt Transportstyrelsen.
Största problemet jag haft var det så kallade Zombi mode, som inträffade efter att jag haft bilen i några veckor.
The Ioniq Guy har recencerat sitt ägande efter 3 år iden här videon
https://www.youtube.com/watch?v=YsCu6DR7Hs4

Ja de är helt sjukt att de löst ICCU n på 5 an men inte på tex 4an som har samma problem de var första och sista Hyundaien/Kia vi köpte , nu har de inte hänt mer än en gång sen vi bytte 12v batteri så de verkar inblandat på något sätt, tror ni de tog de på garanti? Nope, sjukt man ska behöva ha en jumpstarter med i en ny bil (ringer dock alltid assistans om vi inte har bråttom så de får en faktura. Får ge kudos till Folksam som iaf låtit oss använda ass mer än de 3 ggr per år som egentligen ingår ) galet dyr service också, ca 4- 5k per gång, på min Mazda 3 som iofs är konventionel är de sällan jag pyntar över 3500.

Så jag kan verkligen inte rekommendera 4an eller Hyundai i stort, riktigt skitmärke i mina ögon

Nu går jag o väntar på Mazda 6ev, galet intressant, blir inte dag 1 köp men har de bara samma kvalitet som på övrigt så kommer de bli kanon, fick veta de kommer ha sin 10 års garanti även på den sist jag snacka med säljare när jag serva 3an , de har tydligen siktet inställt på konkurera med Tesla 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mahava:

Ja de är helt sjukt att de löst ICCU n på 5 an men inte på tex 4an som har samma problem de var första och sista Hyundaien/Kia vi köpte , nu har de inte hänt mer än en gång sen vi bytte 12v batteri så de verkar inblandat på något sätt, tror ni de tog de på garanti? Nope, sjukt man ska behöva ha en jumpstarter med i en ny bil (ringer dock alltid assistans om vi inte har bråttom så de får en faktura. Får ge kudos till Folksam som iaf låtit oss använda ass mer än de 3 ggr per år som egentligen ingår ) galet dyr service också, ca 4- 5k per gång, på min Mazda 3 som iofs är konventionel är de sällan jag pyntar över 3500.

Så jag kan verkligen inte rekommendera 4an eller Hyundai i stort, riktigt skitmärke i mina ögon

Nu går jag o väntar på Mazda 6ev, galet intressant, blir inte dag 1 köp men har de bara samma kvalitet som på övrigt så kommer de bli kanon, fick veta de kommer ha sin 10 års garanti även på den sist jag snacka med säljare när jag serva 3an , de har tydligen siktet inställt på konkurera med Tesla 3

Den kan såklart bli toppen ändå - men den Mazdan är inte en Mazda egentligen. Det är en rebranded kinesisk bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den kan såklart bli toppen ändå - men den Mazdan är inte en Mazda egentligen. Det är en rebranded kinesisk bil.

Jo de är ju såklart sant, men ändå tror inte de skulle våga sätta sitt brand på vad som och uppbackat med ett bra garantipaket blir det ju intressant, men ja man får ju vänta o se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Värm bilen innan du åker med energi ifrån nätet istället för batteriet när du åker. Det gör stor skillnad.

Rattvärme och stolsvärme skulle jag låta vara på hela vägen. Drar inte mycket energi.
Det som drar mest är hastigheten, sänk farten med 10 km/h och se hur mycket förbrukningen sjunker.

Blir det tajt skulle jag stanna och ladda en kort stund på vägen så slipper man sitta med andan i halsen den sista milen.

Liten update hur det gick för mig, startade med 97% på lördagen, var bara -6 så lite bättre. Kan dock säga att tipset om ratt och stolsvärme räddade mig! Hade på hela min resa och som du sa så drar det inget typ, tack för tipset då jag fått för mig att det drog massor och en riktig kvalitets höjare på resan!

Körde mina 14 mil som jag brukar, ingen skillnad på hastighet och kom fram med 4% kvar. Hade nog inte vågat om jag inte körde med OBD + ABRP som jag tycker funkar riktigt bra när det gäller uppskattad el kvar vid målet. ABRP hade lite spel på slutet om att svänga av och ladda men gick bra hela vägen fram iaf

Resan hem blev en upplevelse, kom rakt in i efterdyningarna av masskroken på E18, aldrig sett så mycket krockade bilar i hela mitt liv, men den stora grejen var att dom stängt av E18 och att dom ledde av trafiken rakt ut i skogen, då fick jag fan fett med påslag då min hjärna målade upp scenarion i huvudet att jag skulle bli stående med min lilla elbil mitt ute i stora skogen.....

Men efter att dykt in i chargefinder och fått lite överblick och koll på vad som väntade så tog jag beslut att inte utmana ödet, stannade vid en snbbis och passade på att storhandlade medans jag laddade, så sista biten hem blev nice med värmen på högsta.

Resan blev helt klart bättre med ratt och stolsvärme, men det jag kommer investera i som jag hittat på nätet är en kupévärmare som drivs av ett Makitabatteri på 18v, tror det kan bli en bra lösning, vad tror ni borde funka bra!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTBM:

Resan blev helt klart bättre med ratt och stolsvärme, men det jag kommer investera i som jag hittat på nätet är en kupévärmare som drivs av ett Makitabatteri på 18v, tror det kan bli en bra lösning, vad tror ni borde funka bra!?

Kul att det gick bra.

Tveksam om du kommer få så mycket värme med ett 18V batteri.
Är det inte bättre att värma kupén med bilens batteri?

Använd Makita pengarna på snabbladdning istället. Behöver inte lång stund för att fylla på så du kommer fram med lite marginal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

En observation från min sida är att ytterst få accelererar snabbt med sina elbilar (eller ICE). Vet vad många är kapabla till men har i princip aldrig varit med att någon drar iväg 0-100 på 3 sek vid ett rödljus. Skulle uppskatta att 0-100 på 10 sek eller mer är det normala i min stad. Då inkluderar det Model 3, S och andra fartmonster. Har ingen direkt åsikt om det men tycker det är intressant.

Tänker att däcken slits tillräckligt fort med tanke på hur tunga elbilarna är. Skulle man då också gasa på fullt vid varje start så behöver man byta däck ännu oftare.

Vet ju själv hur det är på en relativt lätt bensinmodell som har hög prestanda. Det sliter rätt gott på däcken. Så numera kör jag mycket mer ekonomiskt.

Förresten så är det ju givetvis inte bara däcken som slits vid kraftiga accelerationer.

Permalänk
Medlem

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ut min leasingbil nu till våren eller återlämna den. Det är en MG Marvel R Luxury årsmodell 2022. Jag har spaltat upp lite för- och nackdelar. Kan ni hjälpa mig resonera/välja?

Fördelar:

• Fått offert på 219 tkr. Det låter i mina öron prisvärt med tanke på att nypris för min bil + vinterdäck var 530 tkr och jag har under dessa tre år betalat in cirka 180 tkr (inklusive årlig service och räntor på lånet). Motsvarande bilmodell med mitt miltal ligger just nu ute för 280-320 tkr på diverse hemsidor.

• Bilen har endast gått 3000 mil och är i toppskick. Inte en repa varken på lack eller fälgar

• Bilen har aldrig krånglat eller behövt reparation(frånsett ett problem med dörrhandtagen som är ett vanligt problem på modellen). Jag har verkligen tyckt om att köra den.

• Det verkar som att bränslepriserna ska gå upp kraftigt närmsta åren, så att fortsätta köra elbil låter fördelaktigt om man redan pungat ut initialkostnaden för sin bil.

Nackdelar:

• Vagnskadegarantin går ut. Offert från Länsförsäkringar på helförsäkring ligger på 10 tkr/år

• Sommar- och vinterdäcken är slitna och behöver snart bytas (men inte fälgarna). Kostnad 5tkr/år?

• Bilen ska börja besiktigas och det verkar även som att den kommer behöva årlig service för att bibehålla garantin. 5 tkr/år.

• Värdeminskning. Elbilarnas begagnatpriser verkar sjunka som en sten i takt med att teknologin går framåt. Det råder även extra osäkerhet i att äga en kinesisk bil vad det gäller tillgång till servicestationer och reservdelar framöver. 30 tkr/år?

Summa summarum en ägandekostnad på ~50 tkr/år (inräknat värdeminskning), vilket är väldigt snarlikt det jag betalat årligen under leasingperioden. Men då har jag fått premien att köra en sprillans ny bil och samtidigt inte behöva bry mig om reparationer/besiktning etc.

Något jag missat i mitt resonemang? Är det kanske bättre att bara leasa en ny elbil för 5tkr/månaden? Och vad finns det i sådana fall för motsvarande modeller med samma eller bättre komfortgrad och teknologi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ut min leasingbil nu till våren eller återlämna den. Det är en MG Marvel R Luxury årsmodell 2022. Jag har spaltat upp lite för- och nackdelar. Kan ni hjälpa mig resonera/välja?

Fördelar:

• Fått offert på 219 tkr. Det låter i mina öron prisvärt med tanke på att nypris för min bil + vinterdäck var 530 tkr och jag har under dessa tre år betalat in cirka 180 tkr (inklusive årlig service och räntor på lånet). Motsvarande bilmodell med mitt miltal ligger just nu ute för 280-320 tkr på diverse hemsidor.

• Bilen har endast gått 3000 mil och är i toppskick. Inte en repa varken på lack eller fälgar

• Bilen har aldrig krånglat eller behövt reparation(frånsett ett problem med dörrhandtagen som är ett vanligt problem på modellen). Jag har verkligen tyckt om att köra den.

• Det verkar som att bränslepriserna ska gå upp kraftigt närmsta åren, så att fortsätta köra elbil låter fördelaktigt om man redan pungat ut initialkostnaden för sin bil.

Nackdelar:

• Vagnskadegarantin går ut. Offert från Länsförsäkringar på helförsäkring ligger på 10 tkr/år

• Sommar- och vinterdäcken är slitna och behöver snart bytas (men inte fälgarna). Kostnad 5tkr/år?

• Bilen ska börja besiktigas och det verkar även som att den kommer behöva årlig service för att bibehålla garantin. 5 tkr/år.

• Värdeminskning. Elbilarnas begagnatpriser verkar sjunka som en sten i takt med att teknologin går framåt. Det råder även extra osäkerhet i att äga en kinesisk bil vad det gäller tillgång till servicestationer och reservdelar framöver. 30 tkr/år?

Summa summarum en ägandekostnad på ~50 tkr/år (inräknat värdeminskning), vilket är väldigt snarlikt det jag betalat årligen under leasingperioden. Men då har jag fått premien att köra en sprillans ny bil och samtidigt inte behöva bry mig om reparationer/besiktning etc.

Något jag missat i mitt resonemang? Är det kanske bättre att bara leasa en ny elbil för 5tkr/månaden? Och vad finns det i sådana fall för motsvarande modeller med samma eller bättre komfortgrad och teknologi?

Vad har du betalt i leasingavgift för din MG?
Dagens leasing är ganska dyr! Svårt o hitta vettig bil/motsvarande för under 7K i månanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad har du betalt i leasingavgift för din MG?
Dagens leasing är ganska dyr! Svårt o hitta vettig bil/motsvarande för under 7K i månanden?

Det har varierat lite beroende på räntan. Men i snitt under mina tre år 5 tkr/månad.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GTBM:

Nej, nej, nej. Ett ett vanligt 18v handverktygsbatteri ligger ju på typ 90Wh. Det kommer ju knappt räcka till någon värme alls. Kör bilens kupévärme istället och ställ ner den på 16 grader eller något om du vill snåla. Även om det kostar mer att ladda bilen ute, än att ladda batteriet hemma - så kommer du kunna ladda bra många gånger längs vägen innan du kommit upp i kostnaden för batteri och värmare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag står eventuellt inför ett nytt jobb där jag förväntas dyka upp varje dag i stället för att jobba hemma. Vanligtvis åker jag buss 10 km för att vänta på tåget i 25 minuter och åka tåget 70 km. Och tvärt om hem. Men väntetiden mellan buss och tåg är lite dryg om jag ska stå ut med det varje dag, och funderar därför på en elbil att pendla de 10 kilometrarna landsväg till tåget ToR. Anledningen till att jag funderar på elbil är miljö, bekvämlighet (uppvärmning av kupén innan avfärd) och billigare drivmedel.

Jag söker alltså efter något som tar mig fram och tillbaka 10 km året runt på landsväg, men även har kapacitet att åka hela vägen på totalt 80 km landsväg+motorväg och hem igen ifall tåget strular. Det behöver inte finnas enorma mängder fancy grejer, men förvärmning av kupén samt snabbladdning ifall det krisar i pendeltrafiken eller om man vill åka lite längre turer.

Vad bör jag titta på, och i vilken prisklass kan man förvänta sig att hitta något rimligt? Begagnat är helt OK. Jag vill helst äga bilen och köper inte gärna bil oftare än vart 10-15:e år. Pluginhybrid är också något jag sneglat på, och min kunskap är minst lika dålig där.

Jag har kvar en bensin-Volvo som extra bil med krok att köra sopor med och för långresor. Men finns det något vettigt el-alternativ för längre semesterresor är det ju en bonus, vi åker ofta till Danmark/Polen/Tyskland på somrarna, samt har ett landställe 25 mil bort som saknar el men med laddstation ett par mil bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej, nej, nej. Ett ett vanligt 18v handverktygsbatteri ligger ju på typ 90Wh. Det kommer ju knappt räcka till någon värme alls. Kör bilens kupévärme istället och ställ ner den på 16 grader eller något om du vill snåla. Även om det kostar mer att ladda bilen ute, än att ladda batteriet hemma - så kommer du kunna ladda bra många gånger längs vägen innan du kommit upp i kostnaden för batteri och värmare.

Exakt!
För att ge lite perspektiv så har ett vanligt värmeljus ungefär dubbelt så mycket energi.
Inte sagt att det är lämpligt att använda som värmekälla (förutom i nödfall) men ett handverktygsbatteri ger inte mycket
Bättre i fall med en uppvärmd väst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag som är inne på Ioniq 5 är lite orolig för det där med ICCU:n. Det verkar som att både 5:or och EV6:or står döda på verkstaden i väntan på reservdelar i flera veckor, ibland månader. Det där vill jag inte råka ut för. Kanske får bli det tråkigare (men säkrare!?) alternativet Enyaq 80 istället?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Emma242:

Jag står eventuellt inför ett nytt jobb där jag förväntas dyka upp varje dag i stället för att jobba hemma. Vanligtvis åker jag buss 10 km för att vänta på tåget i 25 minuter och åka tåget 70 km. Och tvärt om hem. Men väntetiden mellan buss och tåg är lite dryg om jag ska stå ut med det varje dag, och funderar därför på en elbil att pendla de 10 kilometrarna landsväg till tåget ToR. Anledningen till att jag funderar på elbil är miljö, bekvämlighet (uppvärmning av kupén innan avfärd) och billigare drivmedel.

Jag söker alltså efter något som tar mig fram och tillbaka 10 km året runt på landsväg, men även har kapacitet att åka hela vägen på totalt 80 km landsväg+motorväg och hem igen ifall tåget strular. Det behöver inte finnas enorma mängder fancy grejer, men förvärmning av kupén samt snabbladdning ifall det krisar i pendeltrafiken eller om man vill åka lite längre turer.

Vad bör jag titta på, och i vilken prisklass kan man förvänta sig att hitta något rimligt? Begagnat är helt OK. Jag vill helst äga bilen och köper inte gärna bil oftare än vart 10-15:e år. Pluginhybrid är också något jag sneglat på, och min kunskap är minst lika dålig där.

Jag har kvar en bensin-Volvo som extra bil med krok att köra sopor med och för långresor. Men finns det något vettigt el-alternativ för längre semesterresor är det ju en bonus, vi åker ofta till Danmark/Polen/Tyskland på somrarna, samt har ett landställe 25 mil bort som saknar el men med laddstation ett par mil bort.

Det beror lite på hur viktigt det är för dig med snabbladdning skulle jag säga. Kan du leva utan så är en Renault Zoe nog tillräcklig. Den kan starta värme/kyla från appen, men har ingen snabbladdning. Enligt kompisen som bor utanför Jokkmokk så kommer han åtminstone 10 mil även på kalla vintern med sin Zoe. Vill du ha snabbladdning så kan en BMW i3 vara lämplig. Ett annat alternativ som nog kostar lite mer (men också är mycket mer bil) skulle kunna vara en begagnad Volkswagen ID3. Då får du snabbladdning, ganska OK med utrymme för 4 personer och en rätt tyst och bekväm bil för lite längre resor på lands/motor-väg.

En Zoe kan du köpa för under 100tkr, men en ID3 kostar närmare det dubbla. Så det beror såklart också på hur mycket pengar du är villig att lägga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Vi har en Hyundai Ioniq 38 kWh som andrabil. Mycket nöjd med denna, frugan kör den till jobbet ett par gånger i veckan. Den orkar ca 30 mil på sommaren och 20 mil på vintern när det är rejält kallt. Verkar gå för runt 200 kex beggad nu för tiden. Brukar omtalas som en av de bästa mindre elbilarna, som inte är de allra minsta (ex Nissan Leaf).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror lite på hur viktigt det är för dig med snabbladdning skulle jag säga. Kan du leva utan så är en Renault Zoe nog tillräcklig. Den kan starta värme/kyla från appen, men har ingen snabbladdning. Enligt kompisen som bor utanför Jokkmokk så kommer han åtminstone 10 mil även på kalla vintern med sin Zoe. Vill du ha snabbladdning så kan en BMW i3 vara lämplig. Ett annat alternativ som nog kostar lite mer (men också är mycket mer bil) skulle kunna vara en begagnad Volkswagen ID3. Då får du snabbladdning, ganska OK med utrymme för 4 personer och en rätt tyst och bekväm bil för lite längre resor på lands/motor-väg.

En Zoe kan du köpa för under 100tkr, men en ID3 kostar närmare det dubbla. Så det beror såklart också på hur mycket pengar du är villig att lägga.

10 mil går inte, det är knappt att jag tar mig till jobbet om tågen inte går. Med motorväg och mycket stop-and-go-köer känns det ju väldigt vanskligt. Har heller ingen möjlighet att ladda på jobbet.

Skrivet av Waliant:

Vi har en Hyundai Ioniq 38 kWh som andrabil. Mycket nöjd med denna, frugan kör den till jobbet ett par gånger i veckan. Den orkar ca 30 mil på sommaren och 20 mil på vintern när det är rejält kallt. Verkar gå för runt 200 kex beggad nu för tiden. Brukar omtalas som en av de bästa mindre elbilarna, som inte är de allra minsta (ex Nissan Leaf).

Är den den med årsmodeller 2019-2022? Vad finns det för fallgropar och saker att se upp med när det gäller begagnade elbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror lite på hur viktigt det är för dig med snabbladdning skulle jag säga. Kan du leva utan så är en Renault Zoe nog tillräcklig. Den kan starta värme/kyla från appen, men har ingen snabbladdning. Enligt kompisen som bor utanför Jokkmokk så kommer han åtminstone 10 mil även på kalla vintern med sin Zoe.

Zoe:n jag hade gick inte att värma eller kyla från appen iaf, måste varit en 2021:a jag hade om det är något som skiljer sig mellan årsmodeller. Snabbladdning fanns som tillval, så det går nog att hitta dem som har det. Så snabbt är det nog inte ändå, men bättre än 22 kW.
10 mil låter lite, måste väl ändå vara med det lilla batteriet? Jag kom iaf uppåt 20 mil med min på vintern, dryga 30 när det var varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag som är inne på Ioniq 5 är lite orolig för det där med ICCU:n. Det verkar som att både 5:or och EV6:or står döda på verkstaden i väntan på reservdelar i flera veckor, ibland månader. Det där vill jag inte råka ut för. Kanske får bli det tråkigare (men säkrare!?) alternativet Enyaq 80 istället?

Jag fick problem med 12v efter ca. 6000mil i min EV6 men har sedan rullat utan problem med enbart ett hjullager som behövde bytas. Bilen har nu rullat 14000mil. Kollegan fick en trasig ICCU nu för några veckor sedan i likadan bil efter ca. 6000mil. Att det går sönder är trist så klart och mycket runt 12v/800v verkar vara lite beta än så länge iom smartladdning hemma, uppdateringar på bilarna som ändrar när 12v ska laddas upp etc.
Nu verkar dock leveransproblemen till största del bero på att någon fabrik brunnit någonstans som gör det lite besvärligt med ledtiderna. Kollegan fick höra upp mot 4-6månader först men verkar vara nere på 1-2 månader nu som det lät.

Så klart, detta lär man ha med i åtanke när man köper bil. Jag klarar mig enklare som beta-testare iom förmånsbil.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Om du ändå ska betala för en andrabil, är det inte vettigare att åka direkt hem-jobb utan att behöva matcha tågtiderna exakt? Känns som man förlorar en hel del tid med att parkera bilen och invänta tåget?
Tåget måste ju kosta också? Hur lång är bilsträckan hem-jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Om du ändå ska betala för en andrabil, är det inte vettigare att åka direkt hem-jobb utan att behöva matcha tågtiderna exakt? Känns som man förlorar en hel del tid med att parkera bilen och invänta tåget?
Tåget måste ju kosta också? Hur lång är bilsträckan hem-jobb?

Nej, sitta i bilköer och stirra i tomma intet gör jag inte mer än nödvändigt. Tåget fungerar för det mesta bra och är prisvärt, och man kan jobba/äta frukost/läsa i lugn och ro. Parkerar bilen vid spåret, går 20 meter och väntar i ca 3 minuter. Tåget tar 35 minuter, bil tar minst 45 minuter. På eftermiddagen inte sällan 1,5 timme pga köer.

Vet att en del älskar att sitta och fisa i bilen halva dagarna. Men inte jag.

Tips på bil eller annat i frågeställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Det har varierat lite beroende på räntan. Men i snitt under mina tre år 5 tkr/månad.

Oj! Jag gav också ca 5000 för min billiga Kia E-niro med 70.000 rabatt för 3 år sen.
Nu fick det bli en Kia Ceed pluginhybrid då el va för dyrt.. ska du ha en motsvarade elbil idag till Marvel R måste du upp en bra bit, tex Kia EV6, men den startar väll på 8K i månaden för 1000 mil.

Jag hade och har 2.000 mil/år i leasing då går priset upp ännu mer.

Kan du förlänga din leasing? Eller du måste köpa ut?