Jag står eventuellt inför ett nytt jobb där jag förväntas dyka upp varje dag i stället för att jobba hemma. Vanligtvis åker jag buss 10 km för att vänta på tåget i 25 minuter och åka tåget 70 km. Och tvärt om hem. Men väntetiden mellan buss och tåg är lite dryg om jag ska stå ut med det varje dag, och funderar därför på en elbil att pendla de 10 kilometrarna landsväg till tåget ToR. Anledningen till att jag funderar på elbil är miljö, bekvämlighet (uppvärmning av kupén innan avfärd) och billigare drivmedel.
Jag söker alltså efter något som tar mig fram och tillbaka 10 km året runt på landsväg, men även har kapacitet att åka hela vägen på totalt 80 km landsväg+motorväg och hem igen ifall tåget strular. Det behöver inte finnas enorma mängder fancy grejer, men förvärmning av kupén samt snabbladdning ifall det krisar i pendeltrafiken eller om man vill åka lite längre turer.
Vad bör jag titta på, och i vilken prisklass kan man förvänta sig att hitta något rimligt? Begagnat är helt OK. Jag vill helst äga bilen och köper inte gärna bil oftare än vart 10-15:e år. Pluginhybrid är också något jag sneglat på, och min kunskap är minst lika dålig där.
Jag har kvar en bensin-Volvo som extra bil med krok att köra sopor med och för långresor. Men finns det något vettigt el-alternativ för längre semesterresor är det ju en bonus, vi åker ofta till Danmark/Polen/Tyskland på somrarna, samt har ett landställe 25 mil bort som saknar el men med laddstation ett par mil bort.