menar du bootprioritetsordningen? Jag tycker det ser rätt ut. och har bara två alternativ - dvd eller hårddisken, och hårddisken ligger först. UEFI står det också, tror jag ändrade till det efter den där datorhälsokolla man skulle göra innan W11, om det hade med TPM att göra?
Hur vet man om det fanns en BIOS uppdatering med i senaste Windowsuoppdateringen? kan man ser det i BIOS?
Nja.
Nu är jag mest van vid Dell, så här kommer en screenshot:
https://askubuntu.com/questions/1103170/accidently-deleted-boot-option-on-dell-laptop
Den översta bilden är de alternativ som finns tillgänliga i UEFI-boot-partitionen på just denna dator.
Det är lite skilt från från vilka hårddiskar du har.
Men har du bara en så. Bra. Då skulle det så ut ungefär så här hos dig om du hade en Dell.
På en UEFI-dator och i detta fall en Dell, så kommer den boota de översta av de tre i ordningen som syns till höger i översta bilden.
Så, jag tror:
Det KAN ha blivit fel på den du vill boota (troligen Windows Boot Manager", eller så har det petats in en ovanför (som i bilden "Ubuntu"). Om denna någon som petades in, är något som inte funkar, så gissar jag att det kan bli som du beskriver.
Och vad skulle kunna ha petats in? Well, dualboot med Linux så ser det ut som på bilden. Eller om Windows har triggat en BIOS-uppdatering, då kommer en rad att petats in ovanför "Windows boot manager".
Hur det ligger till i ditt fall vet jag inte, och jag kommer inte på nåt bra sätt att kontrollera det heller.
Återstår att fundera på vad du gjorde exakt.
Vad var det för uppdatering? Vad har du mer på datorn? Ev dualboot alltså.
BIOS-uppdatering, tja, vet man inte vad det var för version innan, så är det svårt. Om inte det finns ett BIOS-datum nånstans som är i närtid.
Kan det vara nån secure-boot-grej som har ballat ur? Personligen har jag allt sånt avstängt, så jag kan inte felsöka sådant alls. Jag tänker mest högt nu.
// men vad vet jag, fråga en expert istället