Problem på RTX 50-serien ska fixas i veckan

Permalänk
Melding Plague

Problem på RTX 50-serien ska fixas i veckan

Uppdatering av VBIOS och/eller drivrutiner ska åtgärda problem med svart skärm och annat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nvidia går från klarhet till klarhet, kanske bra att jag inte fick tag på 5080 FE.

Permalänk
Medlem

Härligt,

Jag får köra mitt 4090 i pci express 3 för att slippa strul så givetvis ska ju 5090 köras i pci express 4

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nvidia går från klarhet till klarhet, kanske bra att jag inte fick tag på 5080 FE.

Japp, riktig uselt av Nvidia att de fixar problemen med 5xxx serien. Det hade varit mycket bättre om de köpte fler läderjackor till Jensen istället.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Samma fel som jag har på mitt 4080Super ? Eller menar dom att skärmen blir konstant svart eller att den blir svart i 1-2 sekunder och sen kommer bilden tillbaka ? 🤔 För jag har de sistnämnda..

*Snabb googling visar att detta är tydligen ett problem på 4-serien också..

Permalänk

Detta fel verkar jag har med mitt 5070ti sedan de 2 dagar jag ägt det funderade på att lämna tillbaka men väntar en vecka nu...

Permalänk
Medlem

"För några användare handlar problemen med korten inte om BIOS-fel utan om signalstyrkan i PCI-Express 5.0-anslutningen, och ett av tipsen för drabbade är att testa att ställa in moderkortet att använda PCI-Express 4.0 för grafikkortet."

Så beroende på mix av märke eller modell av moderkort/gpu med andra ord, trodde det va en standard alla höll sig till på PCI-E porten?
En del klarar sig och andra inte, låter konstigt, är det fel så borde väl alla råka ut för det.

Permalänk
Medlem

Varje dag sen lanseringen av 50 serien faller Nvidias rykte lite grann, och man kan undra om Nvidia fortfarande är det man köper om man vill slippa problem.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Samma fel som jag har på mitt 4080Super ? Eller menar dom att skärmen blir konstant svart eller att den blir svart i 1-2 sekunder och sen kommer bilden tillbaka ? 🤔 För jag har de sistnämnda..

Och folk klagar på AMDs kort och drivrutiner. 😉

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Hade samma grej på mitt 5090 tills jag stängde av HDR. Har inte haft någon svart skärm alls efter det. Min var förvisso betydligt längre än 1-2 sekunder.

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Hade samma grej på mitt 5090 tills jag stängde av HDR. Har inte haft någon svart skärm alls efter det. Min var förvisso betydligt längre än 1-2 sekunder.

Att spela med HDR om man har en OLED display är ju väldigt immersivt inget man vill behöva stänga av, men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skaffa ett kort i 5000 serien men har inte bestämt mig än för vilket, väntar nog ett tag tills alla barnsjukdomar är borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med mitt 5090, men tråkigt för de som har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Skrivet av Deeziel:

Vad jag sett så finns det lite olika problem sen de nya drivrutinerna till 50-serien kom.

Dels finns de de med 50-kort som får helt svart skärm utan att göra nåt speciellt.

Sen finns de som har problem med svart skärm när man kör både HDR och G-sync samtidigt och startar ett spel. Jag har fortfarande detta problemet, men det verkar bero på vilken skärm man kör med. Detta introducerades med första 50-serie drivrutinen och fortsatte med den nuvarande.

Att skärmen flimrar svart slumpmässigt verkar vara en äldre bugg som jag mildrade genom att byta till HDMI, men er egen framgång kan variera.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk

Jag fick gå tillbaka till 565.90 drivrutinen pga. Black screen problem. Om mina skärmar gick till idle så gick det inte att väcka dem igen utan endast en hard reboot fixade problemet samt att i FFXIV så kunde spelet helt plötsligt få alla skärmar att gå svarta och endast en hard reboot återställer datorn. Dessa problem hade jag med alla drivrutiner sedan 50 serien kom. Jag kör med ett 4080.
Så NVIDIA hänger löst just nu. Hade jag haft ett sämre kort hade jag förmodligen redan köpt ett AMD pga. Dessa problem.
Jag vågar inte heller lita på att NVIDIA faktiskt fixar dessa problem med nästa drivrutin för mitt 4080. Jag vet att det är drivrutinen det är fel på och inte vbios då kortet fungerade felfritt fram tills dessa 50 serie drivrutinerna kom.
Tror jag stannar på den drivrutinen jag har nu i ett bra tag framöver.

Permalänk

572.47 fungerar definitivt inte i min 4070 Super setup. Under installation via Nvidia appen så slocknar de två skärmar jag har anslutit HDMI och DisplayPort. kortet sitter i ett PCI 4:a slot. Efter ett par minuter återkommer bilden och en crashrapport till Nvidia genereras. Det går inte att starta något spel då skärmarna slocknar igen och är släkta i ett par minuter och ny crashrapport genereras. Har rullat tillbaka. Har HDR enablat men orkar inte trilskas med detta utan later det vara statiskt ett tag samt hoppas på några bättre drivrutiner.

Permalänk
Medlem

3080TI här.
572.47 krashar min dator. Fick gå tillbaka till 572.16.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

4070 Ti här med Windows 11.

De senaste två drivrutinerna har lett till följande:

- Vid uppdatering via Nvidias app så avinstalleras först gamla drivaren som vanligt. Sen blir båda skärmarna svarta men man hör aldrig de vanliga disconnect/reconnect ljuden. Datorn bara står och idlar med svarta skärmar. Till slut väljer jag en hård shutdown med att hålla nere power-knappen.

Efter uppstart så är drivern så klart borta. Jag avinstallerar allt Nvidia, laddar ner nya drivern och installerar manuellt med Avancerat - markerar valet att återställa alla inställningar. Efter det så verkar allt funka.

Vore trevligt om Nvidia la lite mer jobb på att få saker att funka för oss gamers igen och inte bara AI...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Om skärmen tappar anslutning då och då så kan det även vara kabeln som inte riktigt klarar bandbredden, så det kan vara en bra idé att prova en annan kabel om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Vi med 40-serien sitter verkligen i skiten här.
nVidia verkar inte bry sig nämnvärt utan överlåten fix till firmware hos tillverkarna.

Vad är oddsen att det händer för 40-serien? Eller kommer vi få leva med 1-5 sekunders black screen i spel en gång i timmen om vi vill använda en drivrutin nyare än 566.36 som kom i december?

Högst oklart och det gör mig förbannad.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om skärmen tappar anslutning då och då så kan det även vara kabeln som inte riktigt klarar bandbredden, så det kan vara en bra idé att prova en annan kabel om du inte redan gjort det.

Nej.

Det är drivrutin fel sedan första 572 drivaren som kom när 50-serien släpptes, så ny kabel kommer inte göra någonting.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nej.

Det är drivrutin fel sedan första 572 drivaren som kom när 50-serien släpptes, så ny kabel kommer inte göra någonting.

Om det är ett fel som började efter att man uppdaterade till 572 så är det förstås troligtvis drivrutinen. Men det är ju oavsett ett vanligt problem som ofta orsakas av dåliga kablar, så utan att veta hur situationen ser ut för personen jag svarade så går det inte att bara avfärda det som ett drivrutinsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Aldrig haft något problem med våra Rog strix 4080 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Japp, riktig uselt av Nvidia att de fixar problemen med 5xxx serien. Det hade varit mycket bättre om de köpte fler läderjackor till Jensen istället.

Hade varit ÄNNU bättre om de faktiskt lanserade en fungerande produkt till utlovat pris och kvantitet. Och sett till folk här inne och folk på andra forum verkar Nvidia ha problem med nya drivrutiner också vilket kan räknas som bara ännu ett misslyckande på en hög av misslyckanden med denna lansering. Men visst... de lovar ju att detta kommer att fixas. Det är tydligen det viktigaste.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har inte haft några problem med mitt 5090, men tråkigt för de som har.

Vad har du för combo av gpu märke och moderkort?

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls med min 5080, kör hdr och g-sync 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad har du för combo av gpu märke och moderkort?

Har ett Asus TUF 5090 med MSI Tomahawk Z490 och 10850K.

Flaskade inte så mycket som jag trodde i 5120x1440 (Samsung G9 OLED med HDR), men blir uppgradering till 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har ett Asus TUF 5090 med MSI Tomahawk Z490 och 10850K.

Flaskade inte så mycket som jag trodde i 5120x1440 (Samsung G9 OLED med HDR), men blir uppgradering till 9800X3D.

Okej tack.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xinpei:

Hade varit ÄNNU bättre om de faktiskt lanserade en fungerande produkt till utlovat pris och kvantitet. Och sett till folk här inne och folk på andra forum verkar Nvidia ha problem med nya drivrutiner också vilket kan räknas som bara ännu ett misslyckande på en hög av misslyckanden med denna lansering. Men visst... de lovar ju att detta kommer att fixas. Det är tydligen det viktigaste.

Nu när det iaf har blivit fel, då tycker du inte att det är bra att de fixas till? Det är bättre att sitta och gnälla? Hjälper det mer?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1734252-nvidia-geforce...

Fixed General Bugs:
[GeForce RTX 50 series] Various black screen issues [5088957] [5100062] [5089089]

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nu när det iaf har blivit fel, då tycker du inte att det är bra att de fixas till? Det är bättre att sitta och gnälla? Hjälper det mer?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1734252-nvidia-geforce...

Fixed General Bugs:
[GeForce RTX 50 series] Various black screen issues [5088957] [5100062] [5089089]

Faktum är att det hjälper en aning mer än att försöka sopa det under mattan. Eller tror du Nvidia hade brytt sig om inte folk klagat?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |