MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpt en ny motorcykel, någon som har bra förslag på godkända lås som inte kostar skjortan..?
Finns det nån bra affär för MC kläder Göteborg/Halland?

Biltemas lilla skivbromslås är godkänt. Det kan vara värt att spana in.

För kläder. Bra tips ovan där, kolla även Ahlqvist MC göteborg, eller rättare sagt butiken i samma hus. Vad heter den. 24MX tror jag. De har lite kläder också.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nån som har förslag på motorcykel jacka

Knox Urbane pro. Sen så kan du ta vad du vill över vid behov, tex en vanlig vind/regnjacka. Jag har två andra jackor men det är denna som används helt klart mest sen jag köpte den.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpt en ny motorcykel, någon som har bra förslag på godkända lås som inte kostar skjortan..?
Finns det nån bra affär för MC kläder Göteborg/Halland?

Om du mot förmodan har köpt en modern BMW hoj så räcker det med styrlås och immobilizer som två lås om du försäkrar hos svedea.
Rätt skönt att slippa massa extra lås å skit, hojen tar dom ju om dom vill oavsett om den är låst eller ej.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tjena, någon som har tips hur man skall transportera hoj inför uppkörning?

Har 2024 MT-07 och ska ta kortet detta år. Bor i en ganska liten stad i norrland och närmaste förarprov är cirka 10 mil bort.
Någon som har tips på hur man lättast transporterar motorcykel till provet? Eftersom det är en ganska liten stad finns inte ett jättestort utbud av typ ''mc-släp''. Endast vanliga släpvagnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena, någon som har tips hur man skall transportera hoj inför uppkörning?

Har 2024 MT-07 och ska ta kortet detta år. Bor i en ganska liten stad i norrland och närmaste förarprov är cirka 10 mil bort.
Någon som har tips på hur man lättast transporterar motorcykel till provet? Eftersom det är en ganska liten stad finns inte ett jättestort utbud av typ ''mc-släp''. Endast vanliga släpvagnar.

Övningsköra dit. Det är det som gäller

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jga fraktade min mc på vanligt släp några gånger, det går alldeles utmärkt. Bara att surra fast den ordentligt.
Två spännband för styret, och ett spännband som håller ner bakändan.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Vanligt släp går bra ja. Det kan vara lite klurigt att komma upp på släpet om man är ensam, skulle rekommendera att man är två om man inte är helt trygg med att leda osv. - man ska inte försöka köra upp på rampen.
Om man kan ställa släpet i slutet av en liten backe blir det inte så brant.
Helt klar bäst att använda en ramp för ändamålet eller ännu bättre, välja ett släp som kan tippas eller som har ramp (som de stora skåpsläpen).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört en mc på vanligt släp såvidare man inte är mycket van fraktare av hoj. Då personen ska köra upp antar jag liten vana…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena, någon som har tips hur man skall transportera hoj inför uppkörning?

Har 2024 MT-07 och ska ta kortet detta år. Bor i en ganska liten stad i norrland och närmaste förarprov är cirka 10 mil bort.
Någon som har tips på hur man lättast transporterar motorcykel till provet? Eftersom det är en ganska liten stad finns inte ett jättestort utbud av typ ''mc-släp''. Endast vanliga släpvagnar.

Övningsköra dit är såklart optimalt! Körde själv upp med körskolans mc men vi körde dit den med släp då det inte fanns någon lärare tillgänglig. Har sedan kört min förra sv1000s och min nuvarande vn800 på släp utan problem, bara att spänna fast ordentligt! Jag har ställt hojen på stödet, sen ett spännband fram i styrkronan och ett bak i ramen/över hojen så man använder fjädringen för att få tryck ner golvet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Tjena, någon som har tips hur man skall transportera hoj inför uppkörning?

Har 2024 MT-07 och ska ta kortet detta år. Bor i en ganska liten stad i norrland och närmaste förarprov är cirka 10 mil bort.
Någon som har tips på hur man lättast transporterar motorcykel till provet? Eftersom det är en ganska liten stad finns inte ett jättestort utbud av typ ''mc-släp''. Endast vanliga släpvagnar.

Vanligt släp.
1. Ställ hojen på sidostödet med framhjulet mot framgaveln och fäst ett spännbland på stödsidan över framgaffeln (eller styre), spänn inte.
2. Fäst ett spännband på andra sidan och spänn det tills hojen står rakt.
3. Dra ett spännband över svingen, spänn så det fjädrar ned lite.
4. Lossa i omvänd ordning.

Blått är spännband.

Bild
Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jag hade inte kört en mc på vanligt släp såvidare man inte är mycket van fraktare av hoj. Då personen ska köra upp antar jag liten vana…

Om man inte klarar av att köra upp en hoj på släp klarar man förmodligen inte uppkörningen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om man inte klarar av att köra upp en hoj på släp klarar man förmodligen inte uppkörningen heller.

Jag sa inte ”köra upp” på släpet. Jag menar att kunna surra, känna hur fjädringen svarar när man efterdrar osv. Det är kunskap som inte alls har med att framföra en hoj i trafik o göra.

Ett MC släp har ett framhjul ”sänke/stöd” som kan kompensera för mycket

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa mig en äldre MC för att hållas med, jag gillar att mecka som en hobby men tappat lusten att ligga under bilar.

Kikat lite på bl.a. Yamaha XV 535 Virago. Jag gillar utseendet, och dom verkar hyfsat roliga att jobba med, men fått höra att reservdelar är lite svårare att få tag i på diverse forum. Stämmer detta även i Sverige?

Har ni några tips på andra motorcyklar som är roliga att plocka med?

Blir även att plocka på sig ett A-kort framöver, för hur kul är det att mecka med något som man inte sedan kan använda.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tänkte införskaffa mig en äldre MC för att hållas med, jag gillar att mecka som en hobby men tappat lusten att ligga under bilar.

Kikat lite på bl.a. Yamaha XV 535 Virago. Jag gillar utseendet, och dom verkar hyfsat roliga att jobba med, men fått höra att reservdelar är lite svårare att få tag i på diverse forum. Stämmer detta även i Sverige?

Har ni några tips på andra motorcyklar som är roliga att plocka med?

Blir även att plocka på sig ett A-kort framöver, för hur kul är det att mecka med något som man inte sedan kan använda.

En Virago 535 är lika upphetsande som att titta på när gräs växer….
Förtydliga ”att plocka med”?
Tänker du skruva, meka och pyssla om så välj valfri stånka!
Roligare att köra, mera flexibel och väldigt tacksamma att mecka med!
Finns ett gäng att välja på - Hondas XR i valfri kubik, Yamaha XT/TT, Suzuki DR…

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

En Virago 535 är lika upphetsande som att titta på när gräs växer….
Förtydliga ”att plocka med”?
Tänker du skruva, meka och pyssla om så välj valfri stånka!
Roligare att köra, mera flexibel och väldigt tacksamma att mecka med!
Finns ett gäng att välja på - Hondas XR i valfri kubik, Yamaha XT/TT, Suzuki DR…

Haha, ja alltså jag är ju ingen adrenaline junkie så en 'tråkig' motorcykel är nog inga problem för mig.

Att plocka med menar jag något som jag kan gå ut i garaget och skruva på. Därför jag kikat på äldre, billiga (10 000 ~ 30 000) motorcyklar som kanske behöver lite kärlek. En Virago verkar jag kunna få tag på för runt 15 000:- t.ex.

Att få fixa upp något till körbar form är halva nöjet.

Stånka?!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Kikat lite på bl.a. Yamaha XV 535 Virago. Jag gillar utseendet, och dom verkar hyfsat roliga att jobba med, men fått höra att reservdelar är lite svårare att få tag i på diverse forum. Stämmer detta även i Sverige?

Kan ingenting om den hojen, men om du har en föraning om att du är svårt med reservdelar kanske du ska välja en annan modell?

Sedan är det ju nice om det finns ett community runt modellen, där man kan lufta sina funderingar och problem. På de mer populära modellerna finns det alltid någon som gjort det du vill göra, och då kan man söka sig fram. Blir roligare att meka så, tycker iaf jag. Men jag är bara en amatör.

Ska jag tipsa om en hoj är det nog VFR800, där finns det mycket du kan meka med ^^ och det är en hoj som passar till lite allt möjligt, förutom off road

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Stånka?!

Enstånka, dvs encylindrig, typiskt sett förekommande i "offroadiga" hojar.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Haha, ja alltså jag är ju ingen adrenaline junkie så en 'tråkig' motorcykel är nog inga problem för mig.

Att plocka med menar jag något som jag kan gå ut i garaget och skruva på. Därför jag kikat på äldre, billiga (10 000 ~ 30 000) motorcyklar som kanske behöver lite kärlek. En Virago verkar jag kunna få tag på för runt 15 000:- t.ex.

Att få fixa upp något till körbar form är halva nöjet.

Stånka?!

Tror han menar typ som en Savage 650, men jag kan inte se hur mängden cylindrar kan vara avgörande för hobbyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kan ingenting om den hojen, men om du har en föraning om att du är svårt med reservdelar kanske du ska välja en annan modell?

Sedan är det ju nice om det finns ett community runt modellen, där man kan lufta sina funderingar och problem. På de mer populära modellerna finns det alltid någon som gjort det du vill göra, och då kan man söka sig fram. Blir roligare att meka så, tycker iaf jag. Men jag är bara en amatör.

Ska jag tipsa om en hoj är det nog VFR800, där finns det mycket du kan meka med ^^ och det är en hoj som passar till lite allt möjligt, förutom off road

Jo det är sant! Men både utseende och pris lockar.

VFR800 föll mig verkligen inte i smaken, uppskattar när man ser det maskinella.. Lite för sportig också för min smak tror jag. Sen är jag nog något skadad från alla plastdetaljer på bilar numera som sitter ivägen om man vill få något gjort.

Skrivet av FattarNiInte:

Tror han menar typ som en Savage 650, men jag kan inte se hur mängden cylindrar kan vara avgörande för hobbyn.

Ah då förstår jag! Savage verkar trevlig den också. Kan tänka mig att han syftar på att flera cylindrar leder till fler förgasare och mer huvudvärk däromkring.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jo det är sant! Men både utseende och pris lockar.

VFR800 föll mig verkligen inte i smaken, uppskattar när man ser det maskinella.. Lite för sportig också för min smak tror jag. Sen är jag nog något skadad från alla plastdetaljer på bilar numera som sitter ivägen om man vill få något gjort.

Har typ bara erfarenhet av den, så det var det enda jag kunde bidra med 🫠

Kåporna är lite dryga, men tar inte många minuter att plocka loss. Tänkte att det finns mycket på hojen du kan meka med om du vill, inkl. VTEC på motorn. Inte helt lätt.

Därtill ett stort community, är nog själv medlem i grupper på FB med tiotusentals personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Har typ bara erfarenhet av den, så det var det enda jag kunde bidra med 🫠

Kåporna är lite dryga, men tar inte många minuter är plocka loss. Tänkte att det finns mycket på hojen du kan meka med om du vill, inkl. VTEC på motorn. Inte helt lätt.

Därtill ett stort community, är nog själv medlem i den grupper på FB med tiotusentals personer.

Uppskattar tipset ändå, kunde likväl fallit mig i smaken.
Den verkar ändå väldigt intressant ur ett maskinellt perspektiv, men kan inte se mig sittandes på en sådan typ av motorcykel, tyvärr.

Men ja du har nog rätt i vad du skriver, en motorcykel med en stor community bakom gör det nog både lättare och roligare!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om man inte klarar av att köra upp en hoj på släp klarar man förmodligen inte uppkörningen heller.

Skulle aldrig någonsin ens försöka köra upp någon av våra motorcyklar på ett släp, puttat upp min vn800 utan problem samt även min sv1000s jag hade innan och klarade min uppkörning galant! Skulle våga påstå att kunna köra upp en mc på ett släp har absolut noll att göra hur man kan hantera en mc i trafiken! Kanske hur man hanterar en enduro/äventyrshoj ute i skogen som mest.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Haha, ja alltså jag är ju ingen adrenaline junkie så en 'tråkig' motorcykel är nog inga problem för mig.

Att plocka med menar jag något som jag kan gå ut i garaget och skruva på. Därför jag kikat på äldre, billiga (10 000 ~ 30 000) motorcyklar som kanske behöver lite kärlek. En Virago verkar jag kunna få tag på för runt 15 000:- t.ex.

Att få fixa upp något till körbar form är halva nöjet.

Stånka?!

Du har uppenbart inte kört en Viagra 535. Att vänta på Keno bollarna på TV är betydligt roligare. Både chassie, bromsar och motor lämnar mycket att önska.

Kolla på rn Bandit 1200 eller Speed Trippe 955i. Finns MYCKET eftermarknadsdelar, billiga i drift och när du slutat mecka i garaget och får för dig att faktiskt köra iväg… så är det något man kan uppskatta

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har uppenbart inte kört en Viagra 535. Att vänta på Keno bollarna på TV är betydligt roligare. Både chassie, bromsar och motor lämnar mycket att önska.

Kolla på rn Bandit 1200 eller Speed Trippe 955i. Finns MYCKET eftermarknadsdelar, billiga i drift och när du slutat mecka i garaget och får för dig att faktiskt köra iväg… så är det något man kan uppskatta

Bandit 1200 kan jag ge en poäng till. Relativt billiga, mycket enkel att meka med. Tom jag lyckades... rolig att köra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tror han menar typ som en Savage 650, men jag kan inte se hur mängden cylindrar kan vara avgörande för hobbyn.

Om du syftar på mig så menar jag inte en Savage utan jag pratar om en offroadhoj!
Användningsområdet är så mkt större än en Viragos, de är väldigt lättmeckade vilket verkar vara en avgörande faktor för personen som ställde frågan.
Men framför allt så är en av nämnda modeller roligare än vilken Virago som helst!
Tror banne mig en Puch Dakota från -78 är roligare att köra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har uppenbart inte kört en Viagra 535. Att vänta på Keno bollarna på TV är betydligt roligare. Både chassie, bromsar och motor lämnar mycket att önska.

Kolla på rn Bandit 1200 eller Speed Trippe 955i. Finns MYCKET eftermarknadsdelar, billiga i drift och när du slutat mecka i garaget och får för dig att faktiskt köra iväg… så är det något man kan uppskatta

Du är medveten om att alla inte uppskattar körningen på samma sätt?

Gick själv från en sv1000s till en vn800 just då jag ville ha en slöare och "tråkigare" hoj då det är en tidsfråga innan kortet rök alternativt något värre! Om så är fallet för Exydia så är hojarna du föreslår det sista som Exydia vill kolla på då båda inbjuder till en extremt mycket mer agresiv körstil.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du är medveten om att alla inte uppskattar körningen på samma sätt?

Gick själv från en sv1000s till en vn800 just då jag ville ha en slöare och "tråkigare" hoj då det är en tidsfråga innan kortet rök alternativt något värre! Om så är fallet för Exydia så är hojarna du föreslår det sista som Exydia vill kolla på då båda inbjuder till en extremt mycket mer agresiv körstil.

Du har inte kört en 535 heller hör jag :-). En VN800 beter sig normalt iaf. En 535 käns som den är byggd av mjuk bambu och man är rädd att framföra den.
Jag känner mig osäkrare på en 535 än en CBR1000RR i 90kmh lunkande…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det för er att ha bra koll/kontroll på lågfart och högfartsbanan? Jag tänker att man vill bli så bra så att nervositet inte ska förstöra för mig på provet...

Sen skulle ni rekommendera 2ans eller 3ans växel på högfartsbanan? Lättare att reglera hastigheten kanske med 3an men samtidigt fler ned och uppväxlingar inför svängningen osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hur lång tid tog det för er att ha bra koll/kontroll på lågfart och högfartsbanan? Jag tänker att man vill bli så bra så att nervositet inte ska förstöra för mig på provet...

Sen skulle ni rekommendera 2ans eller 3ans växel på högfartsbanan? Lättare att reglera hastigheten kanske med 3an men samtidigt fler ned och uppväxlingar inför svängningen osv

Jag körde bara lektioner, ingen privat övningskörning, och klarade mig med 5st lektioner som var 120 minuter långa. Det mesta av tiden gick ju till manöverbanorna. Av totalt 600 minuter så gissar jag att det var nog 450-500 på manöverbanorna, resten var lite trafikkörning, 70-90 inbromsning, säkerhetskontroll. Tror att jag lade nog ca 60-65% av tiden på lågfartsbanan och resten på högfartsbanan. Körde med körskolans Kawasaki Z650.

Min körskolelärare (som jag för övrigt tyckte var svinbra) rekommenderade att köra på trean i högfartsbanan och sedan växla ner till tvåan precis inför svängen efter man passerat sista konan i slalomen. Sedan tar man svängen i tvåans växel och kör den typ första tredjedelen av slalomen på tillbakavägen innan man växlar upp till trean igen. Fördelen med att köra på tvåan i svängen är att det går bra att ha lite lätt "drag" genom hela svängen. Allting blir mycket stabilare då och det går att göra en lite snävare sväng också tycker jag. Kruxet är väl att man ska hinna med att både bromsa, koppla, och växla från utgången av slalomen och innan man kommer in till svängen. Men med lite träning så klarar man det, tro mig. Det viktigaste är att man har fått ner farten tillräckligt innan man börjar svängen. Har man för hög fart in i svängen så blir den för stor eller så försöker man bromsa mitt i svängen och då lägger man omkull hojen (testade det en gång tyvärr). Sedan efter svängen så får du upp farten igen mycket lättare på tvåan än trean. Det är ju lite svårare att växla samtidigt som du kör slalom men samma sak där, med lite träning så får man till det också.

Angående lågfarten så är det bara träning träning träning som gäller. Håller på och hjälper sambon med det nu och hon kör min BMW F700GS. En stor hoj för en liten tjej men redan efter typ 4-5 timmar total träning så fixar hon det felfritt ungefär 50% av gångerna. Det viktigaste är att ta det lugnt, planera och skapa utrymme så tidigt som går i banan, och hålla upp blicken och titta dit man ska. Minns att jag ofta fokuserade för mycket på vita linjerna och konerna och då sket det sig. Körskoleläraren sa åt mig att hålla upp blicken och INTE titta på någon linje eller kona, för dom ser man tillräckligt i periferiseendet ändå och tittar man direkt på dom så kommer man att köra på dom. Titta hellre på nästa kona, inte den du precis ska runda.

Sedan så kommer du att vara nervös på uppkörningen, oavsett hur bra det har gått för dig på banorna under träningen. Det gick svinbra för mig sista körlektionen innan uppkörningen. Körde båda banorna säkert 15-20ggr helt felfritt och kände att det här kan jag verkligen. Dessutom så hann jag träna på plats i typ 1.5-2 timmar före uppkörningen också och det kändes också bra, speciellt med tanke på förhållandena (typ 5-6 plusgrader, tjockdimma, mörker, regn). Ändå så var jag jääävligt nervös under själva uppkörningen. Höll på att sjabbla till det i vändnigen på högfartsbanan för jag fegade lite för mycket (dyngblöt och kall asfalt så litade inte på greppet) men jag tror inte att förarprövaren såg vad jag gjorde pga dimman. Han stod vid starten av banan och dimman var så tjock att man knappt såg vändningen därifrån.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hur lång tid tog det för er att ha bra koll/kontroll på lågfart och högfartsbanan? Jag tänker att man vill bli så bra så att nervositet inte ska förstöra för mig på provet...

Sen skulle ni rekommendera 2ans eller 3ans växel på högfartsbanan? Lättare att reglera hastigheten kanske med 3an men samtidigt fler ned och uppväxlingar inför svängningen osv

Jag körde inget privat och tog totalt 9 lektioner varav 7 på manöverbanan, en trafik och en landsväg. Kuggade första uppkörningen då jag rev en kon i undanmanövern, fick nytt försök och gjorde samma grej igen. Nervositeten under andra uppkörningen var vidrig men jag klarade det.

Har du möjlighet att nöta banan privat någonstans så skulle jag rekommendera det då det snabbt blir dyrt med många lektioner. Men se till att även köra med körskola så du får tips på vad du bör tänka på.

Angående växlingen så beror det nog på vilken hoj du kör men jag körde på trean genom banan och växlade ner till tvåan innan svängen. Sen gäller det att snabbt komma upp i fart igen.