Val av smart strömbrytare - koppling av el

Permalänk

Val av smart strömbrytare - koppling av el

Tänkte köpa smarta strömbrytare istället för smarta glödlampor. Är inne på Aqara H1 då de även fungerar som dumma och således inte är beroende av mjukvara för den grundläggande funktionen.

Dessa finns i olika varianter, både med neutral och utan neutral.

Aqara - Smart Wall Switch H1 / Neutral / Double Rocker

Aqara - Smart Wall Switch H1 / No Neutral / Double Rocker

Elkablarna från löper enligt bilden. Antar att den blå fungerar som neutral och att jag därför bör köpa alternativet med neutral, men input från någon mer kunnig mottages tacksamt.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Tänkte köpa smarta strömbrytare istället för smarta glödlampor. Är inne på Aqara H1 då de även fungerar som dumma och således inte är beroende av mjukvara för den grundläggande funktionen.

Dessa finns i olika varianter, både med neutral och utan neutral.

Aqara - Smart Wall Switch H1 / Neutral / Double Rocker

Aqara - Smart Wall Switch H1 / No Neutral / Double Rocker

Elkablarna från löper enligt bilden. Antar att den blå fungerar som neutral och att jag därför bör köpa alternativet med neutral, men input från någon mer kunnig mottages tacksamt.

<Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand!

Det är ju bara 2 trådar till brytaren (eller ser jag fel ?) så den blå är en tändtråd som går till lampan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju bara 2 trådar till brytaren (eller ser jag fel ?) så den blå är en tändtråd som går till lampan.

Ja, en brun och en blå. Så bör jag då köpa den utan neutral?

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har nödvändig kunskap så ska du anlita en elektriker för att installera brytarna.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Ja, en brun och en blå. Så bör jag då köpa den utan neutral?

Du har i vart fall ingen neutral i strömbrytaren och förhoppningsvis är brytaren kopplad på fasen om det inte är underligt kopplat, installationen ser gammal ut så det är nog inget hempul. Men man kan ju alltid mäta för att vara säker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av d0b:

Eftersom du inte har nödvändig kunskap så ska du anlita en elektriker för att installera brytarna.

Definitivt!

Skrivet av mrqaffe:

Du har i vart fall ingen neutral i strömbrytaren och förhoppningsvis är brytaren kopplad på fasen om det inte är underligt kopplat, installationen ser gammal ut så det är nog inget hempul. Men man kan ju alltid mäta för att vara säker.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan vara Uppsala koppling och då bryter man nollan. Anläggning ser så pass gammal ut så det finns en chans för den typen av koppling.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

är troligen bara fas och tändtråd i brytaren ingen nolla.

sen så är det ju gamla metalldosor så kolla att brytarna är kompatibla med dessa då de är mindre än moderna plastdosor

har för mig vanliga väggdosor i plast du köper idag mäter ~70mm diameter medan gamla metalldosor bara är ~60mm så kan va så att du inte kan hitta smartbrytare som passar i dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

På skoj satte jag en rörelsedetektor/strömbrytare på en toalett. Det fordrade 0-ledare. Nu har jag kommit på att det är ju bekvämt. Speciellt bra när man har bråttom. Detta är väl främst för offentliga toaletter men fungerar hemma också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

På skoj satte jag en rörelsedetektor/strömbrytare på en toalett. Det fordrade 0-ledare. Nu har jag kommit på att det är ju bekvämt. Speciellt bra när man har bråttom. Detta är väl främst för offentliga toaletter men fungerar hemma också.

Inte så kul om man är långskitare och sensorn sitter så den inte ser personen på toa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Inte så kul om man är långskitare och sensorn sitter så den inte ser personen på toa.

Har du långa skitar så går det väl fort ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det händer att lyset slocknar. Det händer när man sitter och filosoferar (drömmer). Det klarar man utan lyse. När man vill hitta toalettpapper så nickar man med huvudet eller rör sig lite grann så blir det ljust. Jag önskar rörelsedetektor på en toalett i källaren också men där fanns ingen 0-ledare vid strömbrytare och jag är för lat att fixa det. För lat för att slå på strömbrytaren och för lat att dra en ledning.