Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

De hanterar väl inte recept på ICA?
På Apoteket Hjärtat kanske, men.

Alvedon är alvedon. Klart, man får väl inte högkostnadsskydd på Ica såklart.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Disney+ har tagit rättigheterna att sända Oscarsgalan ikväll/natt, hade hoppats på någon av gratiskanalerna på tv...

Permalänk
Medlem

Folk som har bråttom i trafiken. Var ute på LIA och åkte med brandkårens 27.5ton tunga stegbil i en rondell och en tant körde snabbt framför oss in i rondellen och det är tur för henne att stegbilen har bra bromsar och en chaufför med bra refelxer... Fattar inte varför folk har så sjukt bråttom. Bättre att koma någon min sen än att inte komma fram alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alvedon är alvedon. Klart, man får väl inte högkostnadsskydd på Ica såklart.

Exakt.

Misstänker att de inte har större förpackning än 20 tabletter heller. På Apotea får man förövrigt inte köpa mer än 5 förpackningar heller, kan vara så att den begränsningen gäller alla apotek.
Sen vet jag inte om det finns "större" än 500mg i Sverige, men de finns definitivt inte receptfritt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Eller köpa online? Hur smidigt som helst.

Javisst. Jag köper allt online, dessutom billigare än alla apotek. Fast med en leveranstid också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kvittar vilket Apotek, samma på alla.
Alvedon var kanske ett dåligt exempel, ersätt det med random receptbelagd medicin så blir kanske budskapet tydligare.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Suck.
"Enablade" trickplay osv i jellyfin på servern för att få lite bilder och sådan i mediaspelaren osv.

Jellyfin fyllde containern och fick korrupta config-filer (för jellyfin), vilket pajjade den, så nu har jag installerat om den virtuella containern och får sitta och vänta i måååånga timmar för att servern ska göra om allt arbete igen med att importera filer, serier och all information och undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Folk som har bråttom i trafiken. Var ute på LIA och åkte med brandkårens 27.5ton tunga stegbil i en rondell och en tant körde snabbt framför oss in i rondellen och det är tur för henne att stegbilen har bra bromsar och en chaufför med bra refelxer... Fattar inte varför folk har så sjukt bråttom. Bättre att koma någon min sen än att inte komma fram alls

Var med om liknande. Var passagerare i brandbil på väg till en ladugård som brann. Sirener och blåljus. Vid ett övergångsställe var det en ung dam som tyckte hon hade företräde så han som körde fick tvärnita. Det var på håret att både damen och barnvagnen blev överkörda. Hon måste blivit blockerad i huvudet på något sätt. Är man hörselskadad borde man se sig för innan man går över vägen. Speciellt om man skjuter ut en barnvagn på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Apoteket...
Varför ska det ta 25 minuter att lämna ut en burk Alvedon på recept?!?!?! Herre. Gud.

Var med om liknande. Kom in på apoteket. Där var två expediter och en kund. Dom hade mycket att prata om och brydde sig inte om att jag var där. Där fanns en bänk så jag satte mej och väntade och undrade hur länge jag skulle vänta. Men även för damer kan ju samtalsämnena ta slut så då gick kunden. De två expediterna vände sig om och gick in i nått rum bakom butiken. Jag satt kvar på bänken. Hur länge vet jag inte kanske 10-15 minuter. Då kommer en expedit ut och blir häpen när hon får se mej och frågar: Ville Du nått? Jag hade ju kunnat ropat eller tjatat. Men jag tyckte expediterna var så klantiga så jag ville se hur länge det dröjde innan dom såg mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Var med om liknande. Kom in på apoteket. Där var två expediter och en kund. Dom hade mycket att prata om och brydde sig inte om att jag var där. Där fanns en bänk så jag satte mej och väntade och undrade hur länge jag skulle vänta. Men även för damer kan ju samtalsämnena ta slut så då gick kunden. De två expediterna vände sig om och gick in i nått rum bakom butiken. Jag satt kvar på bänken. Hur länge vet jag inte kanske 10-15 minuter. Då kommer en expedit ut och blir häpen när hon får se mej och frågar: Ville Du nått? Jag hade ju kunnat ropat eller tjatat. Men jag tyckte expediterna var så klantiga så jag ville se hur länge det dröjde innan dom såg mej.

Intressant. Tycker annars att servicen har blivit mycket bättre (får man säga det i denna tråd?) sedan privatiseringen. Dock så är det egentligen för j-vligt att priserna skiljer sig så pass mellan online och apotek. Det om något tror jag främst drabbar dom äldre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Jag har försökt den några gånger men då får man sig alltid en avhyvling för att jag bokar in annat när jag ska hit...

Då är det väl bara att sluta åka dit. Gnäller de över teliphon är det bara att blocka och be dem maila tills de slutar gnälla.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll, se ungar som slänger skräp på backen även fast det är en papperskorg bara några meter ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Dagens gnäll, se ungar som slänger skräp på backen även fast det är en papperskorg bara några meter ifrån...

Ännu mer irriterande med A-traktorer som har en förmåga att läcka McDonaldspåsar. Märkligt fenomen ändå.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för nytt påfund, räcker inte den tvångshoovrande topplisten, utan nu måste man ha en i botten också, precis i blickfånget där man vill läsa?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ännu mer irriterande med A-traktorer som har en förmåga att läcka McDonaldspåsar. Märkligt fenomen ändå.

Det har jag tack o lov sluppit se. Vet inte hur man löser detta problem.
Det är ju böter på nedskräpning men det skrivs nog inte ut så mycket sånt.

Spontana tanken är ju att ungarna på något sätt skulle bli tvungna att gå o plocka skräp någon timme/eftermiddag i skolan någon gång så kanske de skulle inse att det där va inte så kul att gå o plocka skräp och slutar skräpa ner.

Permalänk
Medlem

Många bilister använder sidorutan som sopnedkast. Jag slänger mitt skräp på golvet i bilen. Det händer att man kommer till en mack eller annat ställe där det finns soptunnor. Gör gott för samvetet att göra rätt. (nu fick jag skryta också och det är jag bra på)

Permalänk
Medlem

Gnäller på mig själv efter gårdagens misslyckande.
Tänkte gud va gott med semla, fick en vanlig på jobbet så tänkte lyxa till det lite med specialversion när jag kommer hem.

Först fanns det inga semelbullar på Ica att köpa. (bara färdiga semlor)
Fanns dock mellisbullar så tänkte "tillräckligt nära", köpte min banan o kolasås och gled hem muntert.
Kommer hem - glömt att köpa grädde.
lagom många svordomar yttrades i köket...

Jag kan dock informera att mellisbullar funkar fortfarande med lite smör o socker.

Permalänk
Kontot avslutas

Ica ville ha 70 kr(!) för en semla. Kom på att Biltema finns så jag svängde förbi tidigare i dag (ingår) och köpte en semla, en kladdkaka med grädde, en kopp kaffe med en kanelbulle samt två korv med bröd för totalt 50 kr. Heja Biltema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Ica ville ha 70 kr(!) för en semla. Kom på att Biltema finns så jag svängde förbi tidigare i dag (ingår) och köpte en semla, en kladdkaka med grädde, en kopp kaffe med en kanelbulle samt två korv med bröd för totalt 50 kr. Heja Biltema.

70:- för EN semla?😮👿 Jag tror jag gav 50:- för två för några veckor sen på mitt ICA. Men nu i fastan drämmer de till tydligen!

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Knorkas:

70:- för EN semla?😮👿 Jag tror jag gav 50:- för två för några veckor sen på mitt ICA. Men nu i fastan drämmer de till tydligen!

Ja, det är löjligt dyrt. Men det var också på ICA Supermarket. Hade jag åkt till ICA Maxi drygt två kilometer bort hade det säkert varit lite billigare. Men det blev Biltema som räddade dagen. Blir nog en resa dit igen efter jobbet för att (förhoppningsvis) fira att jag lyckats få tag på ett Powercolor 9070 XT Reaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Skrivet av Knorkas:

2 för 20 var det i "min" ica maxi igår. De har iofs eget "bageri" på plats, och kanske använde semlorna som lockbete. Det var kanske också billigast möjliga på alla ingredienser.
Vet dock inte vad de tog i tisdags, detta var ju igår onsdag.
Hur som, jag köpte massipan-bakelse istället. Är ju ändå torsdag idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkar man ha nära till en EKO-butik föreslår jag man köper sina semlor och tårtor där. Inget fel på på kvaliteten trots priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

2 för 20 var det i "min" ica maxi igår. De har iofs eget "bageri" på plats, och kanske använde semlorna som lockbete. Det var kanske också billigast möjliga på alla ingredienser.
Vet dock inte vad de tog i tisdags, detta var ju igår onsdag.
Hur som, jag köpte massipan-bakelse istället. Är ju ändå torsdag idag.

Grattis till det låga priset. Jag skulle tro att det var lockpris. Om du ändå ska veckohandla, så köper du troligen även mjölk och bröd och potatis när du ändå är på ICA, även om du vanligtvis har en annan favoritaffär. Jodå, jag har hört "fössta tossdan i mass" hela morgonen i lokal-TV, för jag bor i Småland. Men har ursprunget i Blekinge, så för mig blir det nog ingen prinsesstårta idag.

Permalänk
Medlem

I dag är det dags att gubb(gum)gnälla på mig själv som var slarvigare än jag borde! Det är tillåtet att reta mig, för det är mitt eget fel! 😖😔

I tisdags beställde jag från mitt vanliga nätapotek, och eftersom det strulade med hemsidan så glömde jag att ändra deras förifyllda leverantör som är Early Bird, till InstaBox, som jag alltid gör eftersom Early Bird är ökända för att leverera fel eller inte leverera alls, iaf i vår stadsdel. Dessutom gillar jag inte att få paket ställda ute på gatan bredvid brevlådan, eller om jag har otur bredvid nån annans brevlåda.

De tre gånger jag medvetet har gett "morgonpippin" chansen att bevisa att de kan om de vill, har det strulat. Antingen har paketet kommit till nån annan, kommit en vecka senare än SMS:et de skickade en tidig morgon om att det skulle finnas i min brevlåda, till att inte komma alls.

Nu har jag fått mail att de ska leverera på lördag mellan 01-07, men jag tvivlar tills jag ser paketet! Hade jag sett mig för, så hade jag haft paketet i eftermiddag, skyddat i en box på ICA, som jag kunde hämtat när jag ändå helghandlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

70kr för en semla? Vad var det för semla, nån lyx variant? Själv köpte jag två semlor för 53kr hos min lokala ICA (Kvantum) handlare i tisdags. Tyckte nästan det var i överkant eftersom jag förväntade mig att dom skulle vara aningen billigare på tisdagen (har för mig att dom brukar vara det). Köpte två förra veckan för typ 55kr eller nåt sånt. 70kr skulle jag nog aldrig betala för en semla.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Libra-75:

70kr för en semla? Vad var det för semla, nån lyx variant? Själv köpte jag två semlor för 53kr hos min lokala ICA (Kvantum) handlare i tisdags. Tyckte nästan det var i överkant eftersom jag förväntade mig att dom skulle vara aningen billigare på tisdagen (har för mig att dom brukar vara det). Köpte två förra veckan för typ 55kr eller nåt sånt. 70kr skulle jag nog aldrig betala för en semla.

Det var en sedvanlig, men stor, semla som man ville ha 70 kr för. Det var på ICA Supermarket, och det är mig veterligen ICA:s dyraste butiker. Näst billigast är Kvantum och billigast är det på Maxi. Åtminstone där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Hah ja igår på fettisdagen tog min lokala icabutik 39,90kr för ett 2pack, andra dagar 49,90kr. Bagerifiken på stan tar väl 79kr för en semla+kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Intressant. Tycker annars att servicen har blivit mycket bättre (får man säga det i denna tråd?) sedan privatiseringen. Dock så är det egentligen för j-vligt att priserna skiljer sig så pass mellan online och apotek. Det om något tror jag främst drabbar dom äldre.

Ja det är jävligt konstigt att "butikspris" är dyrare men man kan köpa online för "webbpris" som är mycket billigare och sen hämta i butik. då går dessutom en anställd och plockar samma produkter på hyllorna och lägger i en påse åt dig.

OK för oss "unga" men för de gamla som inte grejar att beställa online på dator eller smartphone är det sjukt egentligen att dom "straffas" och får betala mer...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Max kalorier per krona.

Permalänk

De borde införa 18års åldergräns på dessa semlor. Jag var på tåget och några ungdomar åt och vi äldre gubbar och gummor fick se på.
Argumentet du din snåla fan köp en egen semla. Så är de ju dyra uppemot 70kr som nämns i tråden.