Rösta fram t-shirt till communityt!

AMD bekräftar: Ryzen 9000X3D-flaggskeppen släpps den 12 mars

Permalänk
Medlem

Ska försöka slå till på en r9 9900x3d. Vilka butiker kommer sälja dessa? Är det lika svårt att få tag på CPU vid lansering som det har varit med GPU senaste månaderna?

Permalänk
Medlem

Skulle potentiellt eventuellt möjligtvis kanske måhända bli en 9950X3D, men det är som sagt många ifs and buts den måste ta sig förbi i så fall.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Hade varit intressant om båda CCD:erna var en CCD och alla cores hade x3d minne. Men 9950x3d känns mer som den hör hemma i en workstation man kan spela på om man känner för det.

På Ryzen 7950X3D var det väl så att den CCD som inte hade X3D cache istället klockade högre.
Så om man kör saker som inte nyttjar den extra cachen så hade kanske en sån version presterat sämre.

Det är väl också inte så många spel som drar någon meningsfull nytta av fler än 8 kärnor ?

Men säg om man vill dra nytta av 3D cachen till spel och klarar sig på 8 kärnor, så en 9800X3D hade lämpat sig bra.
Men så gör man annat än att spela där man drar nytta av mer kärnor så en 9950X hade lämpat sig bra.

Då skulle man kunna köpa en 9950X3D för båda ändamålen och göra båda sakerna på samma dator.
Istället för att bygga två olika datorer.

För man kommer ju inte orka byta processor fram och tillbaka mellan när man ska spela eller jobba.
Dessutom om man byter processor fram och tillbaka flera gånger i veckan så är risken betydligt större att man skadar någon av processorerna och/eller moderkortet och/eller något annat.

Permalänk
Medlem

Dags att säga adjö till min i7-7700K och håva in en 9950X3D. Om det nu går att få tag på vid release..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag övergav min 7700k för en 7600x, jag...jag tror att det är skillnad? Spelar bara i hög upplösning dessutom, så vettetusan om jag märkt något egentligen. Men säkert lättare att märka skillnad om man inte uppgraderar både cpu och gpu på samma gång. Eller såklart håller koll på om man flaskar eller använder just cpu tunga grejer.

Skrivet av rwkk:

Beror på spel såklart. 90% nej, 5% ytterst liten vinst, 5% bra vinst (vissa simulationsspel).

Jag kan ge ett exempel på ett spel som gjorde stor skillnad för mig. Jag gick ifrån en i7 13700K till en 9800X3d och min FPS ökade från low 35 fps till High 110 fps till low 90 fps och High 120 fps+. I mitt fall så såg man tydligt att det va CPU:n som höll min 5090 tillbaka så det bara stänkte av det. Om ni spelar PoE2, dra upp spelet till 4K och maxa alla settings och sedan tryck F1.

Rätt galet, för normalt sett så hålls ju inte man tillbaka av en sådan kompetent cpu som en 13700K men i mitt fall var det helt sjuk skillnad.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kan ge ett exempel på ett spel som gjorde stor skillnad för mig. Jag gick ifrån en i7 13700K till en 9800X3d och min FPS ökade från low 35 fps till High 110 fps till low 90 fps och High 120 fps+. I mitt fall så såg man tydligt att det va CPU:n som höll min 5090 tillbaka så det bara stänkte av det. Om ni spelar PoE2, dra upp spelet till 4K och maxa alla settings och sedan tryck F1.

Rätt galet, för normalt sett så hålls ju inte man tillbaka av en sådan kompetent cpu som en 13700K men i mitt fall var det helt sjuk skillnad.

Absolut, frågan jag besvarare var dock om 7900x3d/7950x3d över 7800x3d/9800x3d.

Skrivet av Bankai:

Även fast jag spelar på min PC så gör jag även produktiva saker som kräver en del kräm och jag får mycket nytta av fler kärnor / trådar, annars hade jag antagligen satsat på en beg 7800x3d.

Japp, då kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

9950X3d är inte bättre kvalitet än 9800x3d, det är en ihopslagning av 9800x3d och 9950x. Vet inte om den kommer hålla längre, och om den är värd dom extra pengarna om du inte använder mer än 8 cores. Klart det finns spel som använder sig av mer än 8 cores nu och om det blir mer av det innan det är dags för nästa uppgradering kan det ju vara värt det.

Tror det är deras poäng, att man troligen kommer ha mer användning av de extra kärnorna i framtiden. Om man tror utvecklingen kommer fortsätta som nu eller bli ännu värre har de troligen rätt, 16 kärnor kommer då bli allt relevant och mainstream innan hastigheten och effektiviteten på nya processorer förändras markant.

Till skillnad från eg. ett 5960X under 10 sista åren som dessutom var mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte vad det är för sjukt krävande spel ni alla kör som kräver top Notch komponenter, för att inte säga hur ni har råd med det! Uppgradera for ca ett år sedan till ryzen 3 3600x och ett rx 6750 XT. Kör nu t.ex Helldivers 2 på max grafik i 1440p helt utan problem.

Kul att det tas fram nytt och för det är jag glad att ni köper så utvecklingen går framåt. Men jag fattar inte vad ni har för nytta av de 😅

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fast jag ser det som att när man köper något slitstarkt (t.e.x. kläder, fjällräven eller Naturkompaniet där folk oftast säger att: "Den här kängan har jag haft i 10 år nu") om man har pengarna att lägga ut då vet man att om man inte skulle ha samma pengar att lägga ut här man åtminstone en dator 💻 som pallar trycket för några år framåt.

Så helt tveksamt tycker jag inte att det är...

Var det inte så att man var tvungen att stänga av kärnor för att det skulle funka att spela? När cpu hade mer än 8 kärnor? Men det kanske är löst sedan länge?

Tänker eftersom 9800X3D är snabbaste spelcpun och den har 8 kärnor, ska då de nya vara snabbare måste de väl vara högre klockade? Går det när de har 12 och 16 kärnor? Dum fråga kanske 😅

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På Ryzen 7950X3D var det väl så att den CCD som inte hade X3D cache istället klockade högre.
Så om man kör saker som inte nyttjar den extra cachen så hade kanske en sån version presterat sämre.

Det är väl också inte så många spel som drar någon meningsfull nytta av fler än 8 kärnor ?

Men säg om man vill dra nytta av 3D cachen till spel och klarar sig på 8 kärnor, så en 9800X3D hade lämpat sig bra.
Men så gör man annat än att spela där man drar nytta av mer kärnor så en 9950X hade lämpat sig bra.

Då skulle man kunna köpa en 9950X3D för båda ändamålen och göra båda sakerna på samma dator.
Istället för att bygga två olika datorer.

För man kommer ju inte orka byta processor fram och tillbaka mellan när man ska spela eller jobba.
Dessutom om man byter processor fram och tillbaka flera gånger i veckan så är risken betydligt större att man skadar någon av processorerna och/eller moderkortet och/eller något annat.

Problemet är bara att kör man spel som har anti-fusk mjukvara så kan man inte välja vilka cores spelet ska köras på själv. Utan dessa spel brukar lägga sig på de cores som har snabbast GHz och inte nödvändigtvis x3d cores och då går man misste om en massa prestanda. Lösningen man hade för 7000 serien var att stänga av den CCD som inte hade x3d vilket man fick göra i bios. Så praktiskt är det inte. Det hade varit mycket bättre om alla cores hade samma hastighet med bara x3d cache. Så jag skulle nog säga att 9950x3d är en väldigt nischad produkt.

Permalänk
Medlem

Blir ett 9950 en halv sekund efter launch, men vill se testerna imorgon!

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Orimligt sugen på 9950X3D.

Byggde en pjäs 2023 med 13900KS och 4090. Tyvärr har jag nu eldat upp en 13900KS, 14900K och en 14900KS. Valde Intel för att det kom många rapporter om problem med schedulering på 7950X3D och vissa som gick sönder helt. Nu är jag väldigt trött på Intel och har beställt ett Asrock Nova X870E för att laga mitt misstag att inte köpa AMD då. Blev riktigt bra på att tämja döende i9or men det ska bli väldigt skönt att slippa. Computersalg har redan råkat lägga ut sin 9950X3D för 12 250kr men det hoppas jag verkligen inte den kommer kosta på annat håll.

Permalänk
Medlem

Kommer beställa direkt. Räkna med en annons från mig gällande 7950X3D imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapman99:

Byggde en pjäs 2023 med 13900KS och 4090. Tyvärr har jag nu eldat upp en 13900KS, 14900K och en 14900KS. Valde Intel för att det kom många rapporter om problem med schedulering på 7950X3D och vissa som gick sönder helt. Nu är jag väldigt trött på Intel och har beställt ett Asrock Nova X870E för att laga mitt misstag att inte köpa AMD då. Blev riktigt bra på att tämja döende i9or men det ska bli väldigt skönt att slippa. Computersalg har redan råkat lägga ut sin 9950X3D för 12 250kr men det hoppas jag verkligen inte den kommer kosta på annat håll.

Nu har det ändrats till 10414kr, vilket är lite bättre, men jag hade hoppats på runt 9.5k men men

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk

Ja då måste man bara komma fram till vilka delar man skall ackompanjera 9950x3d. Uppgradering from 9900k kommer att bli nice.

Permalänk
Medlem

Hittar inga nyheter, vad är det som gäller imorgon nudå? Finns det någon tid de släpps?

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns som att 16 trådar, eller ens 12 trådar, som dagens 8C/16T och 6C/12T räcker ganska långt.

Tills man använder cpun till någon form av cpu tung produktivitet där skillnaden är enorm och 6 eller 8 kärnor inte är mycket att hänga i granen.

Skrivet av emilgev:

Hittar inga nyheter, vad är det som gäller imorgon nudå? Finns det någon tid de släpps?

Mest troliga är nog 15.00 precis som alla lanseringar?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Nu har det ändrats till 10414kr, vilket är lite bättre, men jag hade hoppats på runt 9.5k men men

Håller med.

MSRP= 699$ och i skrivande stund ligger dollarn på 9.98 SEK

Sen har vi självklart alla svenska skatter.....

Även om man räknar med skatten är dock 10k+ galet.

Permalänk
Medlem

Men 9950x3d ser jäkla najs ut i testerna får man säga

Permalänk

Medlemmen Froze482 skrev i den andra tråden följande:

"Skrev till Inet nyligen då jag inte kunde hitta någon produktsida för 9950X3D.

Svaret jag fick var att de inte fått någon information från AMD, och vet inte när de får in processorn. Luktar paper launch?"

Känns ju sådär om inte ens Inet fått info om nån launch när embargon har släppt...

Visa signatur

I7 6700K | Zotac RTX 3080 | 16 gb corsair minnen |

MEN väntar på 9950X3D med ett X870E Nova | Icue Link Titan 360 RX LCD | ett par LS430 Aurora Icue link | Corsair 9000D RGB Supertower Chassi | Corsair RM 1000X | WD_Black SN850X NVME SSD 4 TB | Corsair Dominator Titanium 64GB DDR5 6400 Mhz CL32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Medlemmen Froze482 skrev i den andra tråden följande:

"Skrev till Inet nyligen då jag inte kunde hitta någon produktsida för 9950X3D.

Svaret jag fick var att de inte fått någon information från AMD, och vet inte när de får in processorn. Luktar paper launch?"

Känns ju sådär om inte ens Inet fått info om nån launch när embargon har släppt...

Inet har 50+ 9800X3D vilket indikerar att det just nu finns många av 9000-serien CCD med 3D V-cache. Det kanske blir brist nu vid lanseringen, men tror inte det blir någon långvarig brist.

Undrar var Swec recensionen tog vägen, det är redan massor som recenserat den. Kanske de inte vill presentera en recension innan det är säkert den går att beställa i Sverige? Tappar reklamintäkter om inga kan annonsera ut den än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inet har 50+ 9800X3D vilket indikerar att det just nu finns många av 9000-serien CCD med 3D V-cache. Det kanske blir brist nu vid lanseringen, men tror inte det blir någon långvarig brist.

Undrar var Swec recensionen tog vägen, det är redan massor som recenserat den. Kanske de inte vill presentera en recension innan det är säkert den går att beställa i Sverige? Tappar reklamintäkter om inga kan annonsera ut den än.

Eller så har dom inte ens fått ett exemplar än för att kunna testa.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Var det inte så att man var tvungen att stänga av kärnor för att det skulle funka att spela? När cpu hade mer än 8 kärnor? Men det kanske är löst sedan länge?

Tänker eftersom 9800X3D är snabbaste spelcpun och den har 8 kärnor, ska då de nya vara snabbare måste de väl vara högre klockade? Går det när de har 12 och 16 kärnor? Dum fråga kanske 😅

Snittet från HWU i bilden nedanför. Notera att om man kör den i ECO läge är det inte långt ifrån maxprestanda ändå. Men tunga applikationer tappar mer på ECO-läge. HWU kommer göra en massiv spelrecension senare som de gjort tidigare med 40-tal spel. Recensionerna som släppts indikerar på att de löst problemet med två CCD, den är generellt ungefär lika snabb som 9800X3D men mycket snabbare i tunga applikationer tack vare dubbla antalet kärnor.

Videocardz har en sammanställning av recensioner: https://videocardz.com/198839/amd-ryzen-9-9950x3d-and-ryzen-9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Eller så har dom inte ens fått ett exemplar än för att kunna testa.

Alla och hans moster har fått recensionsexemplar verkar det som. Men kanske AMD dissade Sverige som du säger, jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Snittet från HWU i bilden nedanför. Notera att om man kör den i ECO läge är det inte långt ifrån maxprestanda ändå. Men tunga applikationer tappar mer på ECO-läge. HWU kommer göra en massiv spelrecension senare som de gjort tidigare med 40-tal spel. Recensionerna som släppts indikerar på att de löst problemet med två CCD, den är generellt ungefär lika snabb som 9800X3D men mycket snabbare i tunga applikationer tack vare dubbla antalet kärnor.

Videocardz har en sammanställning av recensioner: https://videocardz.com/198839/amd-ryzen-9-9950x3d-and-ryzen-9...

https://i.redd.it/babhxmmc33oe1.jpeg

Tack! Ska bli intressant att se det testet när de är klara.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Nu har man tagit bort produktsidan... Känns mer och mer som att man kan glömma att få en processor innan helgen.. Om det nu ens blir ett släpp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställt och klart. 8999:- från Inet. Fanns bara på webshop så blir leverans imorgon.

Permalänk

Verkar som det releasade klockan 14 istället. Beställde nyss från Komplett 👏 8995:- för min del 😍

Visa signatur

I7 6700K | Zotac RTX 3080 | 16 gb corsair minnen |

MEN väntar på 9950X3D med ett X870E Nova | Icue Link Titan 360 RX LCD | ett par LS430 Aurora Icue link | Corsair 9000D RGB Supertower Chassi | Corsair RM 1000X | WD_Black SN850X NVME SSD 4 TB | Corsair Dominator Titanium 64GB DDR5 6400 Mhz CL32.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux och vetenskaplliga beräkningar till vardags så det här är ett givet köp med oslagbara pris/prestanda.

Phoronix review

Passade på att uppgradera till 256GB RAM samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag va så hype på en ny dator med 9950X3D men när jag inte kan få tag i ett grafikkort så känns det meningslöst att köpa ny CPU.

Kanske blir köp på någon rea eller nått.