Söker byggtips på en ny dator runt 22.000 kr

Permalänk
Medlem

Söker byggtips på en ny dator runt 22.000 kr

Hej! Jag är nu ute efter att byta ut min ungefär 6 år gamla stationära som har en 2070 super och en ryzen 5 3600 då jag känner att den inte längre lever upp till den prestandan som jag vill ha i nyare spel (speciellt i 1440p). Jag riktar mig inte åt några särskilda spel men med budgeten hoppas jag ändå kunna göra ett bygge som kan köra nyare spel som mh wilds, kc2, etc (även sptarkov som jag har förstått är väldigt krävande på cpu:n) med bra prestanda i 1440p nu och ett bra tag framåt. Ser gärna också att bygget kör amd både på cpu och gpu. Det var länge sen jag kikade på komponenter och datorbyggande så all hjälp är välkommen!

Kan tillägga att jag har viss flexibilitet med budgeten för detta bygget, så maximalt kan jag tänka mig gå upp till 24-25 tusen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för byggtipset! Jag har dock några funderingar kring komponenterna. 9070 xt kortet som du nu har lagt in är väl bara MSRP priset (om jag förstått det rätt?) och kan väl komma att öka ganska markant när det kommer till lager igen? Sen funderade jag på att 9070 xt kortet använder pcie 5, medans moderkortet bara stödjer upp till pcie 4 för gpu:n. Kan detta ha en påverkan på prestandan? Sen ber jag också om ursäkt, för jag glömde nämna att jag gärna hade fått datorn färdigbyggd via till exempel inets datorbyggare eller om det finns någon annan sida med samma möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

Tack för byggtipset! Jag har dock några funderingar kring komponenterna. 9070 xt kortet som du nu har lagt in är väl bara MSRP priset (om jag förstått det rätt?) och kan väl komma att öka ganska markant när det kommer till lager igen? Sen funderade jag på att 9070 xt kortet använder pcie 5, medans moderkortet bara stödjer upp till pcie 4 för gpu:n. Kan detta ha en påverkan på prestandan? Sen ber jag också om ursäkt, för jag glömde nämna att jag gärna hade fått datorn färdigbyggd via till exempel inets datorbyggare eller om det finns någon annan sida med samma möjlighet.

Ja, tyvärr ser ju läget ut så gällande de nya grafikkorten.

Skillnaden mellan PCIe 4.0 och 5.0 är ca 1 % med 5090 så väldigt liten skillnad. Men visst, det är ju ingen enorm prisskillnad. Så här skulle ett bygge kunna se ut.

https://www.inet.se/lista/omT5Z/oye

Permalänk
Medlem

Idag verkar inet ha fått in en hel drös med 9070 xt, dock lite saftigare prislapp än innan men något jag kan överleva med ändå :). Iaf så slängde jag ihop ett bygge baserat på din, men jag ändrade PSU:n till en 750W då det är det som är rekommenderat för kortet och som jag antar borde räcka? Sedan slängde jag på en bättre CPU, men är osäker på vilket moderkort som kan fungera bra där. Utifrån det du skrev med pcie 5 för grafikkortet så gör det såklart inget för mig om moderkortet inte stödjer det skillnaden i prestandan är så liten.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1634030/sweclockhjalp

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

Idag verkar inet ha fått in en hel drös med 9070 xt, dock lite saftigare prislapp än innan men något jag kan överleva med ändå :). Iaf så slängde jag ihop ett bygge baserat på din, men jag ändrade PSU:n till en 750W då det är det som är rekommenderat för kortet och som jag antar borde räcka? Sedan slängde jag på en bättre CPU, men är osäker på vilket moderkort som kan fungera bra där. Utifrån det du skrev med pcie 5 för grafikkortet så gör det såklart inget för mig om moderkortet inte stödjer det skillnaden i prestandan är så liten.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1634030/sweclockhjalp

Ja, det där bygget kommer funka kanon.