Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant vinkling. Nu blev det ju inte lättare.
Sega är att ~3% känns högt.
Vid ~2% skulle jag kunna tänka mig binda 10-20 år.

Om ~3% känns högt kanske det är mentalt bra att binda nu på ~5år och räkna med att privat ekonomin är annorlunda 2030.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Normalläget är 3-5%, så under 2% håller jag med om är osannolikt.

Jag (som har marginaler) kör vidare på rörligt. Tror risken är att tullarna får fart på inflationen = höjda räntor = ekonomin kraschar eftersom den redan är känslig med hög arbetslöshet = lågkonjunktur = svårt att hålla upp inflationen = panik-sänkta räntor. Så två sidor av ett mynt, vem som får rätt vet vi först efteråt.

Jag tror liksom du angående tullar, inflation och lågkonjunktur, men jag tror att det kommer vara betydligt mer fördelaktigt att binda på 3 år just nu och sen ta ställning till om rörlig är bättre just då än att ha rörlig hela tiden. Jag har 2 år bundet kvar så jag hoppas att räntorna kommer ha hunnit sjunkit igen efter att ha stigit, tills om 2 år redan.

Du har såklart rätt i att helt säkert kan man veta först efteråt. Vi kan väl återkomma till tråden om 3 år och se vems teori som stämde bäst? 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Edit: Det är klart att alternativet delvis bundet och delvis rörligt finns också

Som det framgår så är vi alla långt i från överens om vad som är bäst just nu.

Men jag misstänker att de flesta i tråden kan skriva under på att dela upp lånet ger en inlåsningseffekt. Du kan inte lika enkelt förhandla fram en bra rabatt om du har olika delar på lånet. Du är mer eller mindre bunden till att ta det som erbjuds eller flytta hela ditt lån inkl det bundna delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om ~3% känns högt kanske det är mentalt bra att binda nu på ~5år och räkna med att privat ekonomin är annorlunda 2030.

Ja, det är hela tanken.
Men då måste man komma till acceptans med att pröjsa 3% vilket är svårt. Men det är i sin tur bättre än att pröjsa 5% om det skiter sig igen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,

Vi har tittat på ett hus som kan vara intressant för vår del. Huset är till försäljning för ett mycket billigare pris än vad vårt nuvarande bolån ligger på (bolån idag på 1.8, hus till salu för 1.5)
Min fråga är om jag blir återbetalningsskyldig på en del av lånet om vi väljer att köpa de billigare huset och betala tillbaka en så stor del av vårt nuvarande bolån?
Hela vårt bolån är idag rörligt, inget bundet.

Jag tror att banken snarare ser det så att du har en ny säkerhet som verkar vara värderad lägre än ditt tidigare boende vilket gör att du inte bara kan flytta över lånet rakt av. Jag jobbar inte med detta men det låter ologiskt att låna ut utan att ha 100% säkerhet för lånet.

Skrivet av BasseBaba:

Ja, det är hela tanken.
Men då måste man komma till acceptans med att pröjsa 3% vilket är svårt. Men det är i sin tur bättre än att pröjsa 5% om det skiter sig igen…

Kom att tänka på det där med att det inte känns lika i magen och vi tappar bort 500kr eller om vi hittar 500kr.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ja, det är hela tanken.

Förstår att det känns jobbigt med 3% ränta om man haft bundet på dryga 1% länge men tänk såhär istället. Rörliga räntan är inte särskilt mycket lägre just nu och sannolikheten att den ska sjunka betydligt mycket lägre är väldigt låg. Betydligt mycket mer nedsida än uppsida med rörlig enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

sannolikheten att den ska sjunka betydligt mycket lägre är väldigt låg.

Man ska nog inte vara så tvärsäker, jag säger 50-50 just nu för att balansera då. Slungas vi in i en djup lågkonjunktur och arbetslösheten stiger (från redan höga nivåer) så kan vi nog få 0-ränta igen, tack vare trump.

Men som sagt, personligen tror jag det kan gå åt bägge håll, vi kan oxå få en ”krigsekonomi” oxå där folk blir sysselsatta inom försvar, infrastruktur och försvarsindustri när europa ska rusta.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BasseBaba:

https://www.lendo.se/bolanebloggen/prognos-styrranta-och-bora...

Har någon tips på hur man ska resonera kring bundet?

Tittar man lite på bankernas "prognoser" ovan så ser det rätt sammstämmigt ut i att man förväntar sig att den rörliga räntan ska ligga lägst, men sen har jag lite olika "påståeenden".

A) Den rörliga räntan i prognoserna ligger väldigt nära (nått tiotal punkter) dom bundna på 3 år. -> Mao är det enligt prognoserna ingen jättevinst i att ligga rörligt(?)
B) Vi får ett "allt kukar ur igen"-scenario med 4-5%+ i rörlig -> massiv nersida att inte binda
C) Vi får ett "allt går jävligt bra med minusränta" och vi hamnar på 1,5% rörlig -> massiv nedsida i ATT binda

Det känns som att enbart scenario C är det som kommer löna sig rejält på att ligga rörligt? (Och sannolikheten känns stört låg?)
Vad är best case att rörlig ränta närmsta 3 åren kan bottna ur på? 2,5%?

Tror man på bankernas prognos (A) eller om man som jag är förbannad oroad (B), så känns det som att faktiskt jäkligt mkt pekar på att det inte är så dumt att binda på 3 år just nu?

Förutom att räntor ibland är mycket lättare att förutpå än börsen, så man behöver inte "cherrypicka".Det var t.ex inte speciellt svårt att inse att räntorna skulle dra iväg när de började stiga i början av 2022. Jag band t.ex på ca 2% i 5 år i början av 2022 efter att ha haft rörligt hela tiden ända sedan 2007 när jag köpte min första bostad. Sen kan det såklart vara svårt att förutse hur länge perioden av stigande räntor kommer vara. Och det hade såklart varit ännu smartare att binda räntan på 1% i 10år som SEB erbjöd ett kort tag typ 2019. Jag tror t.o.m du hade ansett det klokt att binda 10 år på 1%, eller hade du menat att rörliga räntorna skulle sjunka ännu lägre då? För det tror jag det var extremt få som trodde, även då.

Kan hålla med om att just nu är det lite svårare att avgöra var räntorna kommer ta vägen, men det är nog osannolikt att de kommer sjunka till långt under 2% iaf. Så jag skulle definitivt binda nu om jag stod och valde just nu. Den potentiella uppsidan med rörlig är alldeles för liten jämfört med potentiella nedsidan just nu. Sen hur långt man ska binda är en svårare fråga men det står väl mellan 3 eller 5 år skulle jag säga. Världsekonomin är inte direkt stabil och förutsägbar just nu, det talar för att binda räntorna menar jag.

Skrivet av BasseBaba:

Intressant vinkling. Nu blev det ju inte lättare.
Sega är att ~3% känns högt.
Vid ~2% skulle jag kunna tänka mig binda 10-20 år.

Från SBABs bolånräntenytt #1 2025 - https://www.sbab.se/1/analys__rapporter/borantenytt.html

Negativ = billigare att ha bundet.

"För 3-årig bindningstid väntas löptidspremien stiga
till strax över 0,3 procentenheter och för 5-årig
bindningstid till upp emot 0,6 procentenheter. "

Jag står i valet och kvalet, rörligt vs binda, men de siffror jag fått är horribla på 2-3 årslöptider, endast ettåring och rörligt är rimliga.

Värt att nämna är att det ligger lagremiss om ny beräkningsmodell för ränteskillnadsersättning som då ska gälla from 1/7 2025. Lån tagna innan dessa är kvar på nuvarande modell. Kan alltså vara rimligt att sitta still i båten till efter eventuell majsänkning och att 1 juli inträtt med lagremissen.

Då jag inte fått några vettiga erbjudanden på 2-3 år så kan jag likväl binda på 1 år och acceptera att jag kanske inte får absolut bästa ränta om styrräntan sänks lite till. Ny beräkningsmodell som jag missar spelar inte så stor roll iom kort bindningstid.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har någon varit med om att banken motsatt sig att sänka amortering till amorteringskravet-nivån?

Vi har nyligen skaffat ett extra hus och funderar på att "bolåneplanera" så att vi hamnar på så låg amortering som möjligt (50% belåning på ena och 70% på andra) och jag funderar på hur stor sannolikhet det är att banken har åsikter om det.

Ska höra med banken inom kort så då har jag facit men tänker att det är intressant om någon har någon erfarenhet jag kan ha i bakhuvudet in i dialogen med banken.

Edit: Spontant så känns det ju som att banken borde vara glad i att tälja extra pengar på bolånet genom den minskade amorteringen. Men jag vet inte om de anser att minskad amortering innebär en ökad risk och på så sätt kanske är restriktiva om man tex. är nära 4.5 gränsen (vilket vi förvisso inte direkt är i detta fallet) men allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Har någon varit med om att banken motsatt sig att sänka amortering till amorteringskravet-nivån?

Vi har nyligen skaffat ett extra hus och funderar på att "bolåneplanera" så att vi hamnar på så låg amortering som möjligt (50% belåning på ena och 70% på andra) och jag funderar på hur stor sannolikhet det är att banken har åsikter om det.

Ska höra med banken inom kort så då har jag facit men tänker att det är intressant om någon har någon erfarenhet jag kan ha i bakhuvudet in i dialogen med banken.

Det enda jag kan komma på är om du/ni har lån som överstiger 4,5 gånger era årsinkomster eller så. Då kan de nog kräva nån procent mera i amortering.
Annars har jag inte hört talas om att de motsätter sig mindre amortering. De tjänar ju på det. Så jag kan tänka mig att 50% blir amorteringsfritt och att ni får amortera 1% på den med 70%.
Om lånen är tagna efter juni 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det enda jag kan komma på är om du/ni har lån som överstiger 4,5 gånger era årsinkomster eller så. Då kan de nog kräva nån procent mera i amortering.
Annars har jag inte hört talas om att de motsätter sig mindre amortering. De tjänar ju på det. Så jag kan tänka mig att 50% blir amorteringsfritt och att ni får amortera 1% på den med 70%.
Om lånen är tagna efter juni 2016.

Tack för svar. Jo så resonerar jag också men senaste månadernas kontakt med banker har fått mig att inse att jag verkligen inte alltid har deras sätt att tänka klart för mig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SamuelSvensson:

Edit: Spontant så känns det ju som att banken borde vara glad i att tälja extra pengar på bolånet genom den minskade amorteringen. Men jag vet inte om de anser att minskad amortering innebär en ökad risk och på så sätt kanske är restriktiva om man tex. är nära 4.5 gränsen (vilket vi förvisso inte direkt är i detta fallet) men allmänt.

Går ju bara ha en primär boning så rimligen blir extrahuset inte ett bolån utan "Lån med säkerhet".
Har dock svårt att tänka mig att de kan neka ändrande av amorteringsnivå, däremot kan de säkert försöka plocka ut lite avgifter för uppläggning om du har otur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Går ju bara ha en primär boning så rimligen blir extrahuset inte ett bolån utan "Lån med säkerhet".
Har dock svårt att tänka mig att de kan neka ändrande av amorteringsnivå, däremot kan de säkert försöka plocka ut lite avgifter för uppläggning om du har otur.

Då måste de reglerna ha ändrats senaste 10 åren för vi ägde 2 hus, bolån på båda. Så i så fall har nåt hänt.

Edit: Kan man äga två eller flera hus eller fastigheter samtidigt? Ja, det finns inga hinder för hur många hus eller fastigheter du får äga. Om du skall ta bolån för att köpa husen måste banken godkänna det först. För att ta reda på om du får låna till flera hus ansöker du om lånelöfte hos banken.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sunix:

Då måste de reglerna ha ändrats senaste 10 åren för vi ägde 2 hus, bolån på båda. Så i så fall har nåt hänt.

Edit: Kan man äga två eller flera hus eller fastigheter samtidigt? Ja, det finns inga hinder för hur många hus eller fastigheter du får äga. Om du skall ta bolån för att köpa husen måste banken godkänna det först. För att ta reda på om du får låna till flera hus ansöker du om lånelöfte hos banken.

Bankerna kan säkert ha olika regler, det fanns en tråd på Byggahus eller rikatillsammans senast idag om just detta, att inte kunna få två bolån samtidigt. Vissa banker kanske tillåter detta.

Du får givetvis ha hur många fastigheter och lån du vill. Förslagsvis förmögen att bära kostnaderna också. Sedan om det är bolån och bolånevillkor på fastighet #2 låter för mig rätt galet, men vissa banker tycker det är fint.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Skrivet av DavidtheDoom:

Bankerna kan säkert ha olika regler, det fanns en tråd på Byggahus eller rikatillsammans senast idag om just detta, att inte kunna få två bolån samtidigt. Vissa banker kanske tillåter detta.

Du får givetvis ha hur många fastigheter och lån du vill. Förslagsvis förmögen att bära kostnaderna också. Sedan om det är bolån och bolånevillkor på fastighet #2 låter för mig rätt galet, men vissa banker tycker det är fint.

Det går utmärkt att ha bolån på två fastigheter hos de flesta banker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att ha bolån på två fastigheter hos de flesta banker.

Lån på två fastigheter kan du absolut ha (är många som t.ex. äger bostad och fritidshus med lån), eller tre eller fyra eller… så länge du har uppfyller kraven för att banken ska vilja låna ut pengarna, så frågan är nog mer vad man får för villkor och ränta efter första fastigheten där man är skriven (en risk som hamnar med i beräkningen är att alla är mest villiga att säkerställa tak över huvudet om man hamnar ekonomiskt trångmål)

Här finns lite att läsa: https://www.ekonomifokus.se/bostad/finansiera/lana-kopa-och-a...

Avanza lånar t.ex. bara ut till den bostad där man bor ”Du kan ansöka om lån för en villa, radhus eller bostadsrätt i Sverige där du är folkbokförd. Fastigheten eller bostadsrätten ska vara avsedd för permanent boende och därför är det inte möjligt att belåna ett fritidshus, utlandsboende eller näringsfastighet. Du kan alltså bara belåna fastigheter med typkod 220.”

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror jag sett samma tråd, fint exempel på hur desinformation sprider sig i så fall.
Någon där hävdar en sak, personen har hängt upp sig på att det heter bolån och tänker inte på att det är kort för bostadslån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror jag sett samma tråd, fint exempel på hur desinformation sprider sig i så fall.
Någon där hävdar en sak, personen har hängt upp sig på att det heter bolån och tänker inte på att det är kort för bostadslån.

Byggahus är som Flashback och Familjeliv, dvs man måste applicera en god mängd källkritik för allt man läser. En stor del av användarna är otrevliga idioter som inte har en aning om vad de pratar om. Samtidigt finns det massor matnyttigt om man sållar lite.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Byggahus är som Flashback och Familjeliv, dvs man måste applicera en god mängd källkritik för allt man läser. En stor del av användarna är otrevliga idioter som inte har en aning om vad de pratar om. Samtidigt finns det massor matnyttigt om man sållar lite.

Det här var på rikatillsammans dock, det brukar vara lite högre nivå där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det här var på rikatillsammans dock, det brukar vara lite högre nivå där.

Du menar som när de/han rekommenderat att delta i pyramidspel, köpa lägenheter i Turkiet, köpa träd i Afrika och ta avstånd från anhöriga om de ifrågasätter dessa investeringsupplägg? Rikatillsammans är till stor del självklarheter och skräp. Inte den bästa källan direkt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kan intyga med att det går utmärkt att ha (bo)lån till både 1, två och tre fastigheter. Däremot vid 4e så tog det stopp för oss, men allt beror på din bankkontakt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

någon mer som har uppmärksammat att boräntorna har börjat öka lite smått? nu senast höjde sbab lite

Permalänk
Medlem

Du menar som när de/han rekommenderat att delta i pyramidspel, köpa lägenheter i Turkiet, köpa träd i Afrika och ta avstånd från anhöriga om de ifrågasätter dessa investeringsupplägg? Rikatillsammans är till stor del självklarheter och skräp. Inte den bästa källan direkt.

Jag menar inte att det inte förekommer dumheter, men det är inte flashback nivå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag menar inte att det inte förekommer dumheter, men det är inte flashback nivå

Även om spannet förstås är större så skulle jag påstå att nivån är högre på flashback, iaf I ekonomiforumet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Flyttade vårt bolån till Avanza PB lån och de hade en intressant dashboard, där de även visar hur stor del av huset VI äger och hur mycket DOM "äger" (belånat). Vore nåt för andra banker att visa för sina kunder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Flyttade vårt bolån till Avanza PB lån och de hade en intressant dashboard, där de även visar hur stor del av huset VI äger och hur mycket DOM "äger" (belånat). Vore nåt för andra banker att visa för sina kunder.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det är bra! Det visar att man i praktiken hyr av banken. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Tcker det är märkligt att använda ordet äger, du äger 100% av bostaden, att den också är säkerhet för ett lån har ingenting med ägandet att göra?

Vet dock att det populärt bland en viss typ av folk som är anti-lån att säga att 'banken äger din bostad höhöhö', men det är ju inte rätt.

(noterade dock att du använde "äger" så jag antar du håller med om att banken inte äger din bostad egentligen)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vi har köpt nytt boende och sålt det nuvarande så jag har börjat titta runt lite på de räntor som bankerna erbjuder. Vi kommer ha en väldigt låg belåningsgrad (<10%) och då är räntesatserna rätt tråkiga. Är 3.4%-ish det bästa vi kan förvänta oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vi har köpt nytt boende och sålt det nuvarande så jag har börjat titta runt lite på de räntor som bankerna erbjuder. Vi kommer ha en väldigt låg belåningsgrad (<10%) och då är räntesatserna rätt tråkiga. Är 3.4%-ish det bästa vi kan förvänta oss?

låg belåningsgrad är inte något negativt däremot ifall summan är låg kan du inte förvänta dig så bra ränta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Tcker det är märkligt att använda ordet äger, du äger 100% av bostaden, att den också är säkerhet för ett lån har ingenting med ägandet att göra?

Vet dock att det populärt bland en viss typ av folk som är anti-lån att säga att 'banken äger din bostad höhöhö', men det är ju inte rätt.

(noterade dock att du använde "äger" så jag antar du håller med om att banken inte äger din bostad egentligen)

Det finns en vidare diskussion kring detta. Vi har generellt extremt låg amorteringstakt i Sverige och vad innebär det i praktiken?

”Ni inser det troligen inte, men Sverige är nästan en outlier i världen. Nästan överallt annars i världen måste man återbetala lån väldigt snabbt. I Sverige hyr de flesta människor i princip av banken”, säger han.”

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/eu-sverige...