Permalänk

9950X3D Minnesrekommendationer

Hej

Jag har inte varit insatt i datorer på väldigt många år nu så man har inte hängt med i svängarna.

Tanken är att införskaffa en 9950X3D-CPU inom snar framtid med ett hittills okänt moderkort. Vet att man behöver veta moderkortet för att vara helt hundra på att det ska funka optimalt, men man kan ändå tala i generella termer antar jag.

Det som är kraven är 64 GB i kapacitet, lågprofil och ingen RGB.

Som jag förstått det så är DDR5 lite känsligt med antal ramstickor och sådär, så då har jag tittat på detta kit:
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Vet inte om det är optimalt eller ej, eller om jag borde kolla på någonting annat. Datorn är tänkt att vara ganska maxad så jag behöver inte spara på pengarna direkt.

Permalänk
Medlem

Ganska optimalt. Skiljer sig max 1-3% mellan högre hastigheter, men troligen inte ens det. Exakt för 9950x3d är också svårt att säga utan specifika tester med det pga. 3d cache, sen beror det på användningsområde också.

6000mhz cl28 är ju bättre, 6400mhz cl30/cl32 kan vara bättre och möjligen 8000mhz cl36/cl38. Men som du säger beror det på moderkort, inte minst för AM5 då många moderkort speciellt äldre inte klarar av höga hastigheter alls och har stabilitetsproblem. Därav rekommenderar jag 6000mhz, slipper riskera problem och betala dubbelt pris för (kanske) 3% bättre prestanda.

Permalänk

Har nu bestämt mig för "MSI MPG X870E CARBON". Det var verkligen det enda moderkort som intresserade mig när jag kollade igenom utbudet.
Har kollat igenom QVL och ram-kitet som jag länkande finns med så det ska såklart lira.

Har dock några funderingar kring det här med moderkorten för AM5, varför verkar utbudet så trist?
Nästan alla kort har en I/O på baksidan som får en att vilja dra ut håret.

Skulle också vara trevligt om någon har lite input för moderkortet som jag har valt (tillsammans med 9950X3D). Har inte använt AMD på otroligt många år och har inte kört med ett MSI-moderkort tidigare heller.
Kommer köra tre stycken 4.0 M2-stickor för lagring.
Förutsätter att man kan köra in en ny BIOS-version för kompatibilitet med 9950X3D trots att CPUn inte stöds från början via BIOS-knappen som finns.

Permalänk
Medlem