Hur stor roll spelar kärnor/trådar/arkitektur/hastighet för prestanda i windows?

Permalänk
Medlem

Hur stor roll spelar kärnor/trådar/arkitektur/hastighet för prestanda i windows?

Hejsan.
Vi är nu uppe i version 11 av windows och jag kom att tänka på att jag har ingen aning om hur windows idag hanterar/drar nytta av våra processorer.
Vad gör egentligen skillnad för windows prestanda?
Det är klart att det finns mycket en kan göra med mjukvara. Som att ändra inställningar och ta bort program.
Men om vi utgår från att inget sådant har gjorts och vi jämför olika processorer enbart, hur blir det då?

Finns det en gräns där arkitektur, hastighet och antal kärnor inte längre gör någon märkbar skillnad?
Vi utgår från att datorn har massor med minne och snabb ssd samt att alla drivrutiner och annat lull lull är maxat.

Jag menar enbart själva OS, inte spel osv.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det blir väl till syvende och sist beroende på vilka program du kör i Windows. Jag förstår att du inte vill fokusera på det, men går det verkligen att bortse ifrån? Själva Windows som operativsystem, typ kärnan och det som är absolut minimum runtom för att systemet ska boota, kräver väl för lite resurser för att diskussionen ska bli annat än rent akademisk ändå? Man måste nog kolla lite mer på specifika program. Fungerar regedit.exe bättre med 256 cores än två? Förmodligen inte.

Skrivet av SCORPIUS:

Finns det en gräns där arkitektur, hastighet och antal kärnor inte längre gör någon märkbar skillnad?

Givet tanken att vi bara ska kolla på Windows i sig självt och ingenting runtom så blir det väl lite att be Windows göra ingenting ö.h.t. och då vet jag inte om en 96 kärnors EPYC gör "ingenting" snabbare än vad en Core2Duo gör "ingenting".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi utgår från att datorn har massor med minne och snabb ssd samt att alla drivrutiner och annat lull lull är maxat.

Om vi tar Windows 11 Pro som exempel så stödjs max 256 kärnor och 2st CPU. Så detta OS har möjlighet att köra parallella laster alternativt laster från flera program samtidigt upp till den begränsningen.

Sedan kan individuella applikationer ha inbyggda begränsningar i sig men det är från fall till fall.

Vet inte om det är ett bra svar för jag är lite osäker på din fråga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.
Vi är nu uppe i version 11 av windows och jag kom att tänka på att jag har ingen aning om hur windows idag hanterar/drar nytta av våra processorer.
Vad gör egentligen skillnad för windows prestanda?
Det är klart att det finns mycket en kan göra med mjukvara. Som att ändra inställningar och ta bort program.
Men om vi utgår från att inget sådant har gjorts och vi jämför olika processorer enbart, hur blir det då?

Jag menar enbart själva OS, inte spel osv.

Beror helt på vad du gör, bara OS och tillhörande program så fungerar en äldre i7 3770k helt ok! Så när det kommer till Windows 11 så fungerar allt som är "kompatibelt" utmärkt.

Visa signatur

here we go!