Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Bara det att Threat Interactive är en bluff som lurar pengar av sina tittare.

Jag skrev redan om det innan här i tråden
Länkar igen till en som pratar om det...

https://youtu.be/GPU3grGmZTE?si=ximHd1hUFFtCgNrt
https://youtu.be/nznW1Vms4oU?si=JX-22SAy4Yk6Vxzr

Tror knappast han är en bluff, han må ha fel om vissa saker dock. Det har nog mer med hans ålder och passion att göra, det lär nog lugna ned sej men i vårat extrem samhälle så är det antingen "our way or no way". Hoppas han får en chans, kan bli riktigt bra om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Vad är egentligen skillnaden mellan red devil och ex Pulse?

Min pulse klockar sig till 3.3Ghz ur lådan.

Intressant, mitt Prime lägger sig på strax över 3Ghz och drar knappt 320W.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

blir nog en skip här också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tror knappast han är en bluff, han må ha fel om vissa saker dock. Det har nog mer med hans ålder och passion att göra, det lär nog lugna ned sej men i vårat extrem samhälle så är det antingen "our way or no way". Hoppas han får en chans, kan bli riktigt bra om ett par år.

Finns alla varningsklockor på hans videos.
Han tigger pengar utan att ha bevisat sig själv.
Han är ingen grafisk programmerare. (De som faktiskt på riktigt kan dessa saker)
Han har aldrig gjort eller arbetat med något spel någonsin.
Han är en nybörjare som ska "lösa" något han uppenbarligen inte förstår sig på.
Hur vill han då gå till väga enligt honom själv? Jo han vill anställa folk som kan lösa hans fantasier åt honom för dem pengar han driver in och skapa en variant i UE5 som är typ som en variant som Nvidia redan har skapat i UE5.

Några detaljer eller faktiska exempel på lösningar kan han såklart inte presentera.

UE5 är inte heller den ända aktören på marknaden. Detta spelet använder sig utav en egen motor kallad anvil. Id Software använder Id tech. Svenska massive entertainment har Snowdrop. Cyberpunk är RED Engine, GTA5 kör RAGE. Battlefield har Frostbite, Overwatch har någon egen motor, Finns många många fler även öppna motorer som inte är UE5.

AMD eller Nvidia har heller inga bättre lösningar på dessa problem uppenbarligen (DLSS 4 är ett bra framsteg.)

// Edit
Primära anledningen till att man slutade använda teknikerna (forward rendering) från förr är för att dem fungerade dåligt när många ljuskällor skulle användas i spelen. Då dök prestandan. Därför väljer nästan ingen att utveckla på det sättet längre som jag förstått det. Nu använder man vanligtvis deferred rendering och kan använda mängder av ljuskällor utan att prestandan blir lidande på samma sätt. MSAA fungerar inte längre då på rätt sätt. Därför TAA, DLSS och FSR blivit det vanliga.

Men det står fortfarande alla utvecklare fritt att använda forward rendering om dem tycker det är bättre till sitt spel. UE5 stödjer till och med forward rendering.

Permalänk
Medlem

Grabbar, grabbar...
Förboka aldrig, spela aldrig day one.

Troligen inget jag kommer köpa men tack för beta testandet ändå!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det här blir ett skönt laidback spel, Xbox kontrollen fram. Maxa alla grafikinställningar, på med DLSS och Frame gen and let's go!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Något är seriöst fel. Ett 9000kr 9070 XT ligger 1 FPS bakom ett 18.000kr GTX 5080?

Inväntar optimeringar...

Jag äger inte 50-kort själv men jag såg ett clip från Moore's Law Is Dead om att nvidia har problem med drivrutinerna till 50-serien.
Kanske ligger något i det.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Har spelat någon timme nu och rullar på hyffsat med Ultra High och DLSS Quality i 4k (50-60 fps) på en maskin med 5800X3D samt 4090. Ska ta och optimera inställningar lite senare och se om jag kan få det att rulla runt 90 fps, men kör redan nu med DLSS4 override i Nvidia appen och måste säga att jag gillar DLSS4 mer och mer. TAA blur (som smetar till texturer så man tror man behöver nya glasögon) som även oftast funnits i något mindre grad i DLSS3 är mestadels som bortblåst! Äntligen så spelar man ett spel med "krispiga" och klara texturer igen, dock så är FG inte bra då det ger synliga halos runt karaktären när man panorerar med kameran så planen att få 120 fps med FG överger jag för tillfället.
Gillar det jag sett hittills av spelet, men då jag har 200+ timmar i AC Valhalla och 150+ i Odyssey så var det nog ganska självklart att jag skulle vara positiv åtminstone de första timmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Assassin's Creed Mirage ser fortfarande bra ut. Vårt RTX 3070 fick 50 fps i 4k. Ställ det mot 30 fps i 1080p i Shadows. Skiljer knappt två år mellan titlarna, vill jag minnas...

Jag började med att gå igenom RTX-korten. Ett tag trodde jag något var fel med drivrutinerna, så jag körde DDU och gick över till Radeon. Samma visa där!

Hallå,

Det verkar som att nVidia korten har stora problem med optimering på 572.70 drivisarna. Osäkert om det är fixat på 572.83 drivisarna som släpptes igår (eller när det nu var).

https://www.dsogaming.com/news/assassins-creed-shadows-suffer...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hahaha mitt RX 580 4Gb kan ju bara drömma om att ens få det här att boota utan att krascha.

Får man fråga varför RT helt plötsligt blir obligatoriskt i någon omfattning? Varför finns inte möjligheten att helt stänga av? Eller har jag missförstått?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hahaha mitt RX 580 4Gb kan ju bara drömma om att ens få det här att boota utan att krascha.

Får man fråga varför RT helt plötsligt blir obligatoriskt i någon omfattning? Varför finns inte möjligheten att helt stänga av? Eller har jag missförstått?

För att det sparar utvecklingstid (pengar).

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Mocka:

Hallå,

Det verkar som att nVidia korten har stora problem med optimering på 572.70 drivisarna. Osäkert om det är fixat på 572.83 drivisarna som släpptes igår (eller när det nu var).

https://www.dsogaming.com/news/assassins-creed-shadows-suffer...

Jag testade det som snabbast och gick från 130-132 FPS i ett scenario till 133-134. Samtidigt är innehållet i benchmark lite randomiserat, så det kan ha varit slumpen 😊 Ingen stor skillnad iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Threat interactive är en riktig clown tyvärr men Digital foundry gör ordentliga analyser av spel och pratar med folk i branschen 🙂

Något specifikt i videon som är bedrägligt? För mig är det bara en massa tech-babbel som jag måste googla vad det betyder. Kan ungefär 0 om teknologin bakom spel.

Men det han säger om att spelen laddar in en massa polygoner som inte behövs etc och att de tär krävande verkar stämma. Såg någon annan som snackade om att loading screens är ett nödvändigt ont.

Rätt kul genre att slösa sin tid på 🤣

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Querth:

Threat interactive är en riktig clown tyvärr men Digital foundry gör ordentliga analyser av spel och pratar med folk i branschen 🙂

Digital Foundry är sponsrade av utvecklare och talar aldrig negativt om någonting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biglyboss:

Digital Foundry är sponsrade av utvecklare och talar aldrig negativt om någonting.

Kolla deras recensioner av RTX 5070 eller Monster Hunter Wilds om du vill se negativa grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Reguljärt youtuber drama, TI kritiserar dåligt gjort arbete och folk tar illa upp.

YouTube drama är en av de bästa såpoperorna man kan titta på. Timmarna jag slösar på Linus vs. Steve 🤣🤣. Så sjukt kul.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Inte alls min upplevelse, tycker dem är -väldigt- kritiska och uppmanar utvecklare att göra förbättringar hela tiden. Väldigt bra på att ge både ris och ros.

Permalänk
Medlem

Är det tvingad RTX Global Illumination som gör att alla UE5 spel går så jävla segt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Kolla deras recensioner av RTX 5070 eller Monster Hunter Wilds om du vill se negativa grejer.

Alla var negativa mot de båda. Så inte konstigt?

Skrivet av Querth:

Inte alls min upplevelse, tycker dem är -väldigt- kritiska och uppmanar utvecklare att göra förbättringar hela tiden. Väldigt bra på att ge både ris och ros.

Har nog aldrig sett dem vara kritiska mot något. Är ju bara en av dem som får en kollaps om fps går under 60 och inte har per pixel motionblur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biglyboss:

Alla var negativa mot de båda. Så inte konstigt?

Har nog aldrig sett dem vara kritiska mot något.

Hur går detta ihop?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lösningen nuförtiden är att spela med DLSS 4 samt appen "lossless scaling" med adaptiv FrameGen satt till skärmens hz samt Nvidia Reflex för att motverka latency. Kör det i alla spel som inte är alltför "competitive" med fantastiskt resultat, t.ex. MH:Wilds i 4K med 120 "fekjade" fps och minimalt med artefakter (3090).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Det där stämmer inte. Det du kanske menar är att Alex gillar RT tekniken lite väl mycket?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har spelat någon timme nu och rullar på hyffsat med Ultra High och DLSS Quality i 4k (50-60 fps) på en maskin med 5800X3D samt 4090. Ska ta och optimera inställningar lite senare och se om jag kan få det att rulla runt 90 fps, men kör redan nu med DLSS4 override i Nvidia appen och måste säga att jag gillar DLSS4 mer och mer. TAA blur (som smetar till texturer så man tror man behöver nya glasögon) som även oftast funnits i något mindre grad i DLSS3 är mestadels som bortblåst! Äntligen så spelar man ett spel med "krispiga" och klara texturer igen, dock så är FG inte bra då det ger synliga halos runt karaktären när man panorerar med kameran så planen att få 120 fps med FG överger jag för tillfället.
Gillar det jag sett hittills av spelet, men då jag har 200+ timmar i AC Valhalla och 150+ i Odyssey så var det nog ganska självklart att jag skulle vara positiv åtminstone de första timmarna.

Testa DLSS4 Performance i 4K. Jag har faktiskt lite svårt att se skillnad mellan det och Quality. Kan vara på avlägsna objekt i öppna miljöer, eller väldigt små detaljerade saker man tittar närmare på.

Skrivet av Biglyboss:

Ogrundade anklagelser och jag håller inte med öht. Ta exempelvis shader compilation stutter i UE-spel som är ett återkommande inslag. Blir också nyfiken på exakt vilka det är som sponsrar dem?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ska bli kul och se var ett kommande RTX 5060 med 8GB får för resultat!

720p gaming FTW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Bara det att Threat Interactive är en bluff som lurar pengar av sina tittare.

Jag skrev redan om det innan här i tråden
Länkar igen till en som pratar om det...

https://youtu.be/GPU3grGmZTE?si=ximHd1hUFFtCgNrt
https://youtu.be/nznW1Vms4oU?si=JX-22SAy4Yk6Vxzr

Kollade båda videorna, och tycke mest att de var fyllda av olika sätt att säga "TI har fel, men jag kommer inte visa några exempel på varför annat än att slänga ur mig lite grafisk jargong och framhäva att jag jobbar inom industrin du kritiserar".

Hela första videon var egentligen inte något som motsade vad TI framför; att det går att optimera spel i UE5, och att det inte är omöjligt redan med de verktyg som ges i motorn. Problemet som TI (egentligen, vet inte hur det går att missa?) framför är ju att dessa verktyg inte används, eller stressas bort genom att studiorna pushar deadlines framför en "färdig" produkt, vilket egentligen inte berörs alls i någon av de videor du länkade.

Det närmsta vi kommer ett bemötande av de tekniska punkter som tas upp är när han hävdar att det inte är "optimering" att minska interaktionsradien på ljuskällor i en video som TI publicerat som är närmre 30 minuter lång, och som visar på en hel del andra saker som kunde optimeras i den tech-demo han använde.

Höll på att glömma det bevingade citatet från första videon också "AA gör alltid hela bilden suddig"...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kollade båda videorna, och tycke mest att de var fyllda av olika sätt att säga "TI har fel, men jag kommer inte visa några exempel på varför annat än att slänga ur mig lite grafisk jargong och framhäva att jag jobbar inom industrin du kritiserar".

Hela första videon var egentligen inte något som motsade vad TI framför; att det går att optimera spel i UE5, och att det inte är omöjligt redan med de verktyg som ges i motorn. Problemet som TI (egentligen, vet inte hur det går att missa?) framför är ju att dessa verktyg inte används, eller stressas bort genom att studiorna pushar deadlines framför en "färdig" produkt, vilket egentligen inte berörs alls i någon av de videor du länkade.

Det närmsta vi kommer ett bemötande av de tekniska punkter som tas upp är när han hävdar att det inte är "optimering" att minska interaktionsradien på ljuskällor i en video som TI publicerat som är närmre 30 minuter lång, och som visar på en hel del andra saker som kunde optimeras i den tech-demo han använde.

Höll på att glömma det bevingade citatet från första videon också "AA gör alltid hela bilden suddig"...

TI vill sälja in att han kan göra det möjligt att göra spel utan begränsningarna från forward rendering men med fördelarna från forward rendering. Lycka till...

Kunde han detta skulle han kunna sälja det till Nvidia, AMD och Intel för valfritt belopp. De skulle ge vad som helst för det

TI klagar på att TAA används i dagens spel. Att spel ser suddiga ut med den tekniken. Och Ja det gör dem relativt sätt. Det fins inget att motsäga i det. Det är så. Därför det heter Temporal AA. För det använder data över tid. Även om det finns varianter av tekniken som fungerar olika bra.

Men det är inte en konsekvens av dålig optimering även om spel också kan vara dåligt optimerade. Det är två olika saker.
Att spel är olika bra (eller dåligt) optimerade finns väll inget att säga något om heller. Det är klart det är så.

Att TAA används i dagens spel är ett val utvecklare vanligen gör för att slippa kompromissa på andra sätt. SMAA och liknande AA lösningar var bara ett alternativ förr när man använde forward rendering. Men vanligen använder man inte det längre på grund av att den tekniken stötte på begränsningar som var tvugna att lösas på andra sätt. Men när det finns anledning att använda forward rendering så är det fritt fram för alla även i dag. Men som sagt det ger andra begränsningar. VR är exempel när forward rendering gör sig bra.

Man får utveckla spel som på samma sätt som för ex 15 år sedan även i dag om man vill. Det är valfritt för alla.

Nej AA gör inte alltid hela bilden suddig. Det beror på vilken AA teknik som används. Menar du TAA så ja. Vid rörelse blir det alltid lite suddigt. Även om jag tycker DLSS 4 gör ett bra nu. Högre FPS hjälper med för att förbättra bilden i rörelse.

Permalänk
Medlem

Vänta nått år elr om det blir en rejäl rea så blir det ett köp då. Under 300 så kanske.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Därför att problemet som TI framför i grunden är att TAA används i dagens spel. Att spel ser suddiga ut med den tekniken. Och Ja det gör dem relativt sätt. Det fins inget att motsäga i det. Det är så. Därför det heter Temporal AA. För det använder data över tid. Även om det finns varianter av tekniken som fungerar olika bra.

Men det är inte en konsekvens av dålig optimering även om spel också kan vara dåligt optimerade. Det är två olika saker.
Att spel är olika bra (eller dåligt) optimerade finns väll inget att säga något om heller. Det är klart det är så.

Att TAA används i dagens spel är ett val utvecklare vanligen gör för att slippa kompromissa på andra sätt. SMAA och liknande AA lösningar var ett alternativ förr när man använde forward rendering. Men vanligen använder man inte det längre på grund av att den tekniken stötte på begränsningar som var tvugna att lösas på andra sätt. Men när det finns anledning att använda forward rendering så är det fritt fram för alla även i dag. Men som sagt det ger andra begränsningar. VR är exempel när forward rendering gör sig bra.

Man får utveckla spel som på samma sätt som för ex 15 år sedan även i dag om man vill. Det är valfritt för alla.

TI vill sälja in att han kan göra det möjligt att göra spel utan begränsningarna från forward rendering men med fördelarna från forward rendering. Lycka till...

Kunde han detta skulle han kunna sälja det till Nvidia, AMD och Intel för valfritt belopp. De skulle ge vad som helst för det.

Nej AA gör inte alltid hela bilden suddig. Det beror på vilken AA teknik som används. Menar du TAA så ja. Vid rörelse blir det alltid lite suddigt. Även om jag tycker DLSS 4 gör det bra nu. Högre FPS hjälper med för att förbättra bilden i rörelse.

Nu tycker jag att du ska titta på hans videor igen, för det är inte bara TAA han klagar på, eller framför som ett problem, han framför att det ofta används på det sätt det gör nu för att släta över brister i andra saker som sker i renderingen, han använder själv TAA i videon där han "optimerar" UE5 demon med katedralen.

Citatet om att AA gör bilden sudding kom från din länkade video, inte något jag varken ställer mig för eller emot.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu tycker jag att du ska titta på hans videor igen, för det är inte bara TAA han klagar på, eller framför som ett problem, han framför att det ofta används på det sätt det gör nu för att släta över brister i andra saker som sker i renderingen, han använder själv TAA i videon där han "optimerar" UE5 demon med katedralen.

Citatet om att AA gör bilden sudding kom från din länkade video, inte något jag varken ställer mig för eller emot.

Jag håller med dig att det är det han säger. Men det är direkt fel att det används för att släta ut brister. Det är falskt. Det används för att det finns inget bättre än TAA tekniker vid deferred rendering.
SMAA är inte kompatibelt med deferred rendering.

Så det är en direkt felaktighet han kommer med där.

AA behövde ett sammanhang i det fallet, Därför jag svarade så. Om det syftade på TAA i videon så stämmer det. Visserligen så kan man argumentera för att det stämmer vid all AA men det det är ju syftet med AA att släta ut kanter. Det blir skillnad på suddighet man vill ha och suddighet man inte vill ha 😆

Permalänk

4080 ligger på samma nivå som 5080 i 4k det kallar jag utveckling