Priskoll: SSD-priserna sjunker över hela linjen

Permalänk
Medlem

Kanske att SSDs är på väg neråt, men billiga är dom inte. Många modeller som fanns på marknaden för 2 år sedan kostar ca 100% mer idag. 970evo 2tb, tex. Jag hoppas det vänder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pallee:

Kanske att SSDs är på väg neråt, men billiga är dom inte. Många modeller som fanns på marknaden för 2 år sedan kostar ca 100% mer idag. 970evo 2tb, tex. Jag hoppas det vänder.

Det är ju en gammal modell dock (2019!), så det känns inte så relevant. Den lär knappast tillverkas fortfarande.
Ingen av de större/seriösare butikerna har den ens i sitt sortiment. Motsvarande diskar lär finnas idag för lägre pris än vad den kostade när den faktiskt var relevant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Måste släppa gen 6 SSDer snart då så de kan dubbla priserna igen och hålla kvar vid den lilla kapaciteten.

Standarden för PCI Express 6.0 släpptes Januari 2022. Så det är lite mer än 3 år sen.
Jag hade faktiskt förväntat mig att de första PCIe 6.0 produkterna hade funnits på marknaden vid det här laget. Åtminstone för servrar och HPC och sånt. Men av någon anledning har det dragit ut på tiden.
Jag har åtminstone sett bilder/videos från testutrustning för att testa/validera PCIe 6.0 utrustning och folk som har pratat om att de håller på med utveckling av PCIe 6.0 utrustning och sånt.
Så det ska vara på gång.
Är väl sannolikt att åtminstone en del enterprise utrustning kommer med PCIe 6.0 under 2025.
Men på konsumentsidan så tror jag inte vi får se det i år.

Jag vet inga datum eller så.
Men att standarden funnits ute ganska länge.
Åtminstone finns det de som kör PCIe 6.0 i labbmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKurosaki:

Haha!

Jag som tänkte skriva hur VIDRIGT dyrt 2TB vettig SSD fortfarande är. Känns inte som att vi rört oss någonstans.

När jag var "liten" så kostade en 32MB hårddisk ett år samma som en åtta gånger så stor hårddisk något år eller två senare.
Jag är inte imponerad alls faktiskt. Det känns som att vi reser bakåt i tiden på något vis. Varför får vi inte exponentiellt mer av samma sak efter ett år för samma pengar längre?

Jag själv började med 420MB som första hårddisk.
Jag upplevde det som att utvecklingen, både i ökade storlekar och lägre pris per MB/GB gick ganska snabbt fram till 2TB hårddiskarna kom.

Jag hittade någon artikel från 2009 om lansering av första 2TB hårddisken.
Har för mig att det inte dröjde så länge innan 2TB HDD var ganska billiga.

Men sen hände någon av katastroferna och det blev brist och priserna skenade.
Känns som att lagringsindustrin aldrig riktigt kom tillbaka i samma spår igen.

Visst har vi både hårddiskar och SSDer som rymmer mer än 2TB idag.
Men den där snabba utvecklingen att man hela tiden kan köpa något som rymmer dubbelt så mycket inom 2-3 år som det man köpte sist finns inte längre.
Förr var också relativt stadig prisutveckling mot att ständigt få bättre GB/kr.
Det händer inte heller längre på samma sätt som förut.

Sen har väl beteenden och behov ändrats till viss del också.
I större utsträckning så använder folk streaming och molntjänster och dylikt och kanske inte lagrar lika mycket lokalt.
Så finns nog många som fortfarande klarar sig med 1-2TB lagring lokalt i datorn.
Trotts att de hade kunnat ha samma lagringskapacitet för 15 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok pris, men Elgiganten stockholm/barkarby hade ju Samsung 990pro 4 TB för 2222kr från förra helgen fram till typ nu vilket kändes som en bättre deal
(Tror Evo plus saknar RAM men verkar ändå ha rätt imponerande prestanda!)

Absolut! Dom hade flera intressanta deals, även en QD-Oled skärm för riktigt bra pris.
Hade det inte varit för att jag precis köpt en skärm/disk veckan innan så hade jag gjort resan till sthlm för att köpa båda.
Det var mest lite sådär osäkert hur det skulle gå med beställa och hämta osv.
Men det är som det är, man missar vissa deals ibland.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, Samsung 870 QVO 8TB kostar ju över 6600 på Amazon just nu, 3500 kostade den black week 2023. Att Inet sålde den för 2499 är ju galet, jag klippte också en och har haft stor nytta av den. Ibland behöver man stor och tyst lagring, att den inte är snabb som NVMe må vara hänt.

Jag tror inte att någon köper den som systemdisk eller extrasnabb lagringsdisk.
Jag använder min som backupdisk och det enda jag gör är att med jämna mellanrum kontrollera att säkerhetskopiorna har gjorts och att de innehåller rätt saker. Den är ju klart snabbare än mekaniska hårddiskar och dessutom helt tyst så jag är väldigt nöjd med den!

Permalänk
Moderator
Moderator

SSD-priser handlar denna tråd om. Prat om flyg, fallskärmshoppning och annat får ske annorstädes.

*Tråd rensad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Visst...men...

Skrivet av xfade:

njaaa... e det så?

SSD'er har varit ute LÄNGE, å JA "nya" produkter blir billigare efter ett år eller så.

Absolut men Du får se mitt uttalande i sitt sammanhang:

SSD:ar sjönk inte snabbt i pris för att de var populära...men andra produkter sjunker snabbt i pris när "hypen" är över...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Snusfri

Ge mig större diskar till lägre pris istället.
8-16TB ~500MB/s för 3000-6000kr istället för 1-2TB 25000MB/S och 7000kr alla dagar i veckan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL