Budget/kontroll på personliga finanser

Permalänk
Medlem

Min ekonomi består av ett driftkonto (mat och annat), ett extrakonto som ska användas om pengarna inte räcker en månad, samt lite pengar på ett börskonto och ett högräntekonto.

Blir det tajt med stålar en månad, går jag över till planekonomi (gör en ekonomisk plan i LibreOffice Kalk).

Grundtanken är att ha så mycket pengar att jag slipper använda dyra krediter. Den som är satt i skuld är inte fri, som statsministern säger.

Jag har visserligen inte uppnått målet att ha två års löner på banken, som finansministrarna vill – men jag äter mina brödskivor om dagen, som Socialstyrelsen rekommenderar. Så jag är en mönstermedborgare.

Hade ett tag en "Privat wiki", men den kraschade så lar ner projektet. Första versionen kördes på raspberry pi zero och andra på en lite bättre maskin. Man skulle fotografera sina kvitto, men jag vill ha på egen hostad lösning i så fall.

Man kanske skall koda ihop något? Eller använda en word press installtion?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av utgiftskollen i Swedbank. Den sorter upp allt automatiskt i olika poster. Så då är det överskådligt. Den använder jag även när jag skriver upp min egen budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag använder mig av utgiftskollen i Swedbank. Den sorter upp allt automatiskt i olika poster. Så då är det överskådligt. Den använder jag även när jag skriver upp min egen budget.

Använder också utgiftskollen. Den är inte perfekt, men det är jäkligt smidigt och jag känner att det uppfyller behovet!

Angående kvittohantering så har jag hört mycket gott om paperless, dessutom finns de nån grabb på reddit som gjort ett AI-tillägg för paperless som ska kunna göra det sjukt smidigt att hantera och hitta.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Google Sheets på Google Drive. Skriver in alla fasta utgifter och inkomster. Har vid tidigare tillfälle sparat alla kvitton och utlägg under ett par månader och kategoriserat dessa och på så vis fått lite koll på vad jag lägger mina pengar på utöver fasta utgifter.

Kan även tipsa om Zlantar för automatiskt kategorisering av utgifter. Dock så får man koppla sin bank till dom så att dessa uppgifter förs över. Dom stöder inte heller alla banker och kreditkort, finns lista på deras hemsida.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5