Permalänk
Skrivet av d0b:

Är det här något som är den svenska skolans skuld, eller varför misshandlas språket så här så ofta?

Oklart om det kan skyllas på skolan men irriterande är det. Dessvärre har det börjat sprida sig till han/honom och hon/henne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har noterat att språkkunskaperna verkar ha gått ner betydligt rent allmänt, detta är något som pågått rätt länge.
Det började med att folk verkade ha svårt att veta när dem ska använda de eller dem, och istället använder dem för allt.
Sedan började folk använda de istället för det, jag gissar att de är p.g.a. att de är för lata för att skriva ut hela ordet?

Har också noterat att ordet att i stort sett helt har slutat och användas av många, medans andra ersätter att med och.
Sedan är det ofta som folk helt har strunta i ändelser utan skriver bara grundformen av ordet.

Är det här något som är den svenska skolans skuld, eller varför misshandlas språket så här så ofta?

Det är också störande när folk skriver t.ex. "3:dje" eller "18:onde" osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Märkligt det där, har också märkt att det alltid är snormycket folk just i Örebro. På Eko i Västerås, not so much.

Jag vill iaf gnälla på min halva visdomstand som rycktes ut för ett par timmar sen. Den samt resten av den som gick sönder av sig själv och skapade det onda.

Jag gnäller med dig på din tand! Jag gnäller på mina tänder, för det kommer kosta som en billig bil att fixa tänderna nu när jag äntligen fått tummen ur och ställt mig i kö till käftis (tandläkaren)

Skrivet av Levan:

Nej jag blir också mållös - finns det någon som kan kasta lite ljus på detta?

Jag har en halvbra kunskap i data science, så länge man inte pratar om komplex deep learning. Men hur f*n kan ett system för att lagra en jämförelsevis liten mängd data, samt visa några prov online med olika fält för inputs kosta 700 MILJONER? Därtill att det blir helt misslyckat?

Helt ofattbart, likaså med andra liknande projekt.

Vad är det svåra i det hela egentligen? Eller är det inte så svårt? I sådant fall borde någon ha begått grovt tjänstefel, kanske även annars också.

Bra skrivet!
SKulle gärna vilja ha en förklaring på ungefär hur ett prov som är liknande det nationella skapas, det kanske är mycket krånglare än vad du skriver?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har noterat att språkkunskaperna verkar ha gått ner betydligt rent allmänt, detta är något som pågått rätt länge.
Det började med att folk verkade ha svårt att veta när dem ska använda de eller dem, och istället använder dem för allt.

Lite ironiskt eftersom ditt fetmarkerade "dem" i meningen ovan är fel grammatik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lite ironiskt eftersom ditt fetmarkerade "dem" i meningen ovan är fel grammatik.

Om du kollar på alla andra fetmarkerade ord så är det just exempel på dessa fel som jag nämner i texten

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Om du kollar på alla andra fetmarkerade ord så är det just exempel på dessa fel som jag nämner i texten

Åhå! Här försöker man vara besserwisser men tji fick jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Dagens ungdomar och hämtmat. Jag bor ett stenkast från minst en pizzeria och en hamburgerrestaurang som båda har toppbetyg i staden. Men alla mina grannar beställer konstant hämtmat, det kan vara så enkelt att de ska ha en kebab med pommes men de anser den vara bättre på en resturang 5km bort..

Egentligen är väl detta ett tecken på att det är jag som är en gammal gubbe och som ej hänger med. Likaså får folk slösa på pengar hur de vill själva. Så det är väl ett bra gubbgnäll då det är mig som det är fel på. (jävla gubbe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens ungdomar och hämtmat. Jag bor ett stenkast från minst en pizzeria och en hamburgerrestaurang som båda har toppbetyg i staden. Men alla mina grannar beställer konstant hämtmat, det kan vara så enkelt att de ska ha en kebab med pommes men de anser den vara bättre på en resturang 5km bort..

Egentligen är väl detta ett tecken på att det är jag som är en gammal gubbe och som ej hänger med. Likaså får folk slösa på pengar hur de vill själva. Så det är väl ett bra gubbgnäll då det är mig som det är fel på. (jävla gubbe)

Dagens ungdomar och mat.
"Snorisarna" på jobbet klämmer en eller ett par Nocco som "frukost" och en köpbaguette med ost och skinka som lunch.
Och så tycker dom det är så konstigt att dom knappt orkar hålla ögonen öppna när socker/kolhydrat-kicken lagt sig.
Saken är den att vi har en lunchrestaurang med rejäl och bra mat till subventionerat pris (billigare än mackan dom handlar), men "snorisarna" är så petiga att dom inte törs äta där när det är annat än pankaka eller korv med mos, förutsatt att korven inte har nåt konstigt namn dom inte känner igen....

Jag säger bara, fyfan för dom som föder upp sina barn på korv och mos och snabb/hämtmat.
Snacka om att ge ungarna ett handikap som kan vara hela livet.

Permalänk
Medlem

Det överj-ligt tråkiga faktum att det var någon annan än jag som vann 1,25 miljarder på Eurojackpot …

Permalänk
Medlem

Händer att jag besöker offentliga toaletter. Där är toalettpappersrullen extra stor och sitter dold i sin hållare. Men man vet aldrig hur rullen är vänd. Det är mycket snurrande och krafsande innan man hittar början på pappret. Aldrig att man ser pappret hänga ner från rullen. Tur att man hinner pissa/skita innan man behöver toalettpapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Händer att jag besöker offentliga toaletter. Där är toalettpappersrullen extra stor och sitter dold i sin hållare. Men man vet aldrig hur rullen är vänd. Det är mycket snurrande och krafsande innan man hittar början på pappret. Aldrig att man ser pappret hänga ner från rullen. Tur att man hinner pissa/skita innan man behöver toalettpapper.

börja riv med naglarna och gör din egen början.

Permalänk
Medlem

Så blev jag (igen! För vilken gång i ordningen? 😖 ) utsatt för ett phishingförsök. Jag har inte ens nån Klarna-app, och vill ingen ha! Dessutom brukar uppdateringar aviseras med en notis i Google Play. så med vitala sinnen var det lätt att fatta att det var fejk, det var mest irriterande. Och hade det varit en legitim länk så hade den inte blivit klickad på av mig iallafall, när jag ändå inte vill ha appen ifråga! 😉 Men den som inte tänker sig för klickar nog lätt på länken! Vete 17 vad länken ifråga hade gjort, gissningsvis skickat mig till en fejk-app som snor kortuppgifterna och/eller lösen till Bank-ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag brukar underlätta för nästa genom att dra ner lagom mycket papper så att den som kommer efter ser början av rullen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Sedan började folk använda de istället för det, jag gissar att de är p.g.a. att de är för lata för att skriva ut hela ordet?

Har också noterat att ordet att i stort sett helt har slutat och användas av många, medans andra ersätter att med och.
Sedan är det ofta som folk helt har strunta i ändelser utan skriver bara grundformen av ordet.

Det faktum att yngre generationer inte läser längre är troligen en bidragande faktor.
Ungas läsvanor kommer upp då och då i rapporter om att både läsförståelse och läshastighet sjunker.

6 av 10 barn mellan 8 - 19 år har bara konsumerat en bok senaste året och då räknar man in ljudböcker (vilket ju uppenbarligen inte räknas som att läsa och fyller inte alls samma inlärningsfunktion). 4 av 10 har inte konsumerat någon bok.

Resultatet blir då, inte helt osökt, att deras förmåga att uttrycka sig i skrift kommer lida.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

1 timme in i en film på Amazon Prime video försvinner textningen. Vilken skit streamingtjänst.

Testat o starta om appen, apparaten och testat annan enhet. Fixar inte problemet. Testar spola tillbaka då finns text, även annan random film har text. Vad less man blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

1 timme in i en film på Amazon Prime video försvinner textningen. Vilken skit streamingtjänst.

Testat o starta om appen, apparaten och testat annan enhet. Fixar inte problemet. Testar spola tillbaka då finns text, även annan random film har text. Vad less man blir.

Jo det har man varit med om några gånger... jag är väldigt nyfiken på vad i programmeringen som ens gör detta möjligt. Någon som kan förklara 😂

Extragbäll: Och så har de ofta ingen text på engelska att välja (om man har via svenska Amazon åtminstone)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jo det har man varit med om några gånger... jag är väldigt nyfiken på vad i programmeringen som ens gör detta möjligt. Någon som kan förklara 😂

Extragbäll: Och så har de ofta ingen text på engelska att välja (om man har via svenska Amazon åtminstone)

Jag testade även att byta språk från svenska till engelsk text då fungerade texten, så verkar va något med svenska textfilen på just den filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag brukar underlätta för nästa genom att dra ner lagom mycket papper så att den som kommer efter ser början av rullen!

Det är vänligt av dig. Tyvärr brukar rullarna gå så trögt att man bara får en liten bit i taget. Sen fastnar papperet på resten av rullen så man måste bråka loss den och in med handen för att rulla. Där sitter man alltjämt med en trasig röv i behov av storstädning och får brottas med en halvtimme med toapappersrullen.

Jag fascineras ändå över hur alla misslyckats med en så oerhört enkel konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ja, det är så jävla värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det är inget fel i varken app eller programmering. Det är fel i textspåret där inte hela programmet är textat. Förmodligen dålig koll i deras QC-process när de köpt in materialet och/eller översättningen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är inget fel i varken app eller programmering. Det är fel i textspåret där inte hela programmet är textat. Förmodligen dålig koll i deras QC-process när de köpt in materialet och/eller översättningen.

Hur kan det då ofta lösas genom att jag går in i textningen och stänger av/på den för att få tillbaka den? Eller ligger felet i att textningen ibland bara försvinner någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hur kan det då ofta lösas genom att jag går in i textningen och stänger av/på den för att få tillbaka den? Eller ligger felet i att textningen ibland bara försvinner någon annanstans?

Då är det nåt annat. Jag menar ursprungliga problemet som jag trodde du också hade. Där detta skrivs:

"Testat o starta om appen, apparaten och testat annan enhet. Fixar inte problemet."

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Och finns det, så är det engelska för hörselskadade, eller med bara STOR TEXT.
Med en utrikiskt medborgare till sambo, så blir man less. Inte på sambon, men den usla textning på Amazon.

Och då kan vi gnälla på SVT och TV4 som förvisso är duktiga på att texta, men ALDRIG på annat än Svenska.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag måste stämma in i kören av gnäll på Amazon och deras undertexter, lite.

På våra mobiltelefoner, datorer och surfplattor är det nemas problemas, fungerar klockrent.

Men via Chromecast tappar appen texten regelbundet, och det är bara byta språk fram och tillbaka så fungerar det igen. Rätt irriterande

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Alltså fenomenet att man ska sänka priset för att någon har långt hit.
Hur är det mitt problem?
Jag har långt till Maxi, inte sänker de priserna för mig.

Rent allmänt är det pest att sälja begagnat, oavsett vad det är.
Folk ska ha det gratis, hemkört med mera.
Börjar snart slänga saker istället, trots fungerar och hela saker.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur är det mitt problem?

Håller med till fullo!

Jag har nästan helt slutat sälja saker om det inte är till vänner eller vänners bekanta. Skänker hellre bort saker till folk jag känner än att skapa annonser på nätet.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur är det mitt problem?

Sålde en möbel för drygt en månad sedan som har ett ganska högt värde, för att vara Ikea och 20 år gammal, så la den 500kr under lägsta priset som fanns på blocket, men med krav på avhämtning, dessa hörde av sig:

- Två som frågade om jag kunde köra hyllan 16 mil, enkelresa.
- En som frågade om jag kunde köra hyllan 7 mil, enkelresa.
- Jätte många som tyckte jag kunde skicka den.
- En som hade mage att pruta på varan för att den inte passade dit var denne ville ha den! Här tappade jag humöret helt och gav en utskällning och avslutade med att säga där personen inte ens får köpa den! Blockerade personen på blocket och någon vecka senare får jag ett meddelande på Facebook Messenger, en fredag kring 23:00 där det är samma person som sökt upp mig och lämnade ett långt meddelande om något att jag inte behövde vara så otrevlig. Läste inte ens meddelandet för jag började koka! Raderade det direkt och blockerade personen. Därefter fick jag sitta uppe med min treåring tills han somnade om då han vaknade p.g.a. meddelandeljudet eftersom han sov med oss i ett hotellrum...

Går nu i tankarna på att sälja min Nissan 180zx S12 -88 och är så jäkla stressad över alla idioter som kommer höra av sig i tron om att jag ska byta mot något meningslöst, trasigt, eller att jag ska skänka bort den...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

...
Går nu i tankarna på att sälja min Nissan 180zx S12 -88 och är så jäkla stressad över alla idioter som kommer höra av sig i tron om att jag ska byta mot något meningslöst, trasigt, eller att jag ska skänka bort den...

Jag sålde min gamla bil til en bilfirma (samma som servat min bil). Hade säkert kunnat få dubbla priset, 20k mot 10k, men då hade jag behövt serva den, byta ut några mindre delar men framförallt behöva hålla på med annonser pch privatpersoner. Aldrig i livet. Dom 10k var det lätt värt att bara lämna in till bilfirman och så var jag klar på 1 timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

en fredag kring 23:00 där det är samma person Därefter fick jag sitta uppe med min treåring tills han somnade om då han vaknade p.g.a. meddelandeljudet eftersom han sov med oss i ett hotellrum...

Prova att stänga av ljuder på mobilen om du har folk omkring dig som kan störas av plingeliplong mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Prova att stänga av ljuder på mobilen om du har folk omkring dig som kan störas av plingeliplong mitt i natten.

Det problemet har jag inte i normala fallet, aldrig någon som skriver så pass sent och vilket jag tycker är underförstått, en jäkla svensk osynlig regel att man inte kontaktar folk för sent om det inte är akuta ärendet.
Kallas vanligt folkvett!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."