Permalänk

Problem med krascher och konstigt ljud

Min dator har två problem som jag misstänker hänger ihop.
Största problemet är att den kraschar ibland. Och med krasch menar jag att datorn helt fryser fast. Skärmen fastnar på den senaste bilden, datorn slutar acceptera inputs, och enda sättet att komma förbi är att stänga av den genom att hålla inne på/av-knappen.
Detta händer både under tyngre jobb och när den endast försöker visa någon youtube-video. Och det kan ske både när datorn bara nyligen har startats och när den har varit igång några timmar.

Andra problemet är att den har fått ett konstigt ljud. Det låter ungefär som en gammal hårddisk när den jobbar. Jag har dock endast m.2 NVMe diskar installerade. Det är inte heller fläktarna som låter då ljudet sker även när fläktarna står stilla. Jag hade gärna laddat upp en ljudfil om någon kan peka på vart man gör det.

Under senaste månaden har jag bytt grafikkort och PSU, så de är helt nya och tipptopp. Problemen har inte heller uppstått med dessa byten utan de fanns där även innan.

Jag ar följande spec.:
ASUS rog strix z590-f gaming wifi
Intel i9 10900
Corsair H100x Liquid CPU Kylare
Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) 3600MHz
PowerColor 9070 XT
Samsung SSD 980 1TB
Seasonic GX-850

Permalänk
Medlem

Ljudfil kan du ladda upp på valfri sajt och länka. Eg. Youtube.

Kan inte tänka mig vad annat än mekanisk disk eller fläktar som skulle göra något sådant ljud som du beskriver. Det är inte "coil-whine"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambotomten:

Min dator har två problem som jag misstänker hänger ihop.
Största problemet är att den kraschar ibland. Och med krasch menar jag att datorn helt fryser fast. Skärmen fastnar på den senaste bilden, datorn slutar acceptera inputs, och enda sättet att komma förbi är att stänga av den genom att hålla inne på/av-knappen.
Detta händer både under tyngre jobb och när den endast försöker visa någon youtube-video. Och det kan ske både när datorn bara nyligen har startats och när den har varit igång några timmar.

Andra problemet är att den har fått ett konstigt ljud. Det låter ungefär som en gammal hårddisk när den jobbar. Jag har dock endast m.2 NVMe diskar installerade. Det är inte heller fläktarna som låter då ljudet sker även när fläktarna står stilla. Jag hade gärna laddat upp en ljudfil om någon kan peka på vart man gör det.

Under senaste månaden har jag bytt grafikkort och PSU, så de är helt nya och tipptopp. Problemen har inte heller uppstått med dessa byten utan de fanns där även innan.

Jag ar följande spec.:
ASUS rog strix z590-f gaming wifi
Intel i9 10900
Corsair H100x Liquid CPU Kylare
Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) 3600MHz
PowerColor 9070 XT
Samsung SSD 980 1TB
Seasonic GX-850

Halloj

Till att börja med skulle du kunna kolla dumpfilerna och se vad som står där.

Glhf!