Permalänk
Medlem

Har en fråga och jag vet att det inte är optimalt men är det nån som kör sitt XT 2x8-Pin kort med en 650W PSU? Har försökt räkna på det och det borde ju räcka.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Har en fråga och jag vet att det inte är optimalt men är det nån som kör sitt 2x8-Pin kort med en 650W PSU? Har försökt räkna på det och det borde ju räcka.

icke-XT: ja
XT: nja

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Fick precis SMS om att kortet är på väg nu! Hoppas ni också fått det.

Yup. En trevlig överraskning.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Nä, det är väl jävlar på gränsen med ett XT antar jag, egentligen behöver jag ju en ny dator oavsett men vafan...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nä, det är väl jävlar på gränsen med ett XT antar jag, egentligen behöver jag ju en ny dator oavsett men vafan...

Skulle säga att det helt beror på vilket psu. Ganska stor skillnad på ett platinum och ett bronze…
Gold/plat borde klara det enligt mig. 90% av 650 är ju trots allt knappt 600 W.
Det ska mycket till för att få resten av systemet att dra 250W.
Finns nog ingen risk att hela systemet ska dra så mycket, om du inte har CPU med 16+ kärnor med full OC osv.

Permalänk
Medlem

Någon som testat både intel arc b580 mot ett radeon 9070? Har ett asus 9070 prime men funderar på att nedgradera pga inte har superhöga krav.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Har en fråga och jag vet att det inte är optimalt men är det nån som kör sitt XT 2x8-Pin kort med en 650W PSU? Har försökt räkna på det och det borde ju räcka.

Skrivet av kinkyboo:

Skrivet av shelter:

Jag kör ett SF600 med mitt 9070xt och en 5600x. Tror inte ens jag har hört att fläkten på PSUn har startat?
Kör undervolt på CPU och -10% effekt på GPU.
Spelar just nu mestadels Jurassic World Evolution 2. Spelar med energisparläget i Adrenaline, konstant fläktkurva på 900rpm och med en målfps på 60 fps. GPU ligger på 45 w och CPU 40w. Datorn är helt tyst. Inget surr, ingenting! Bara tyst.
Fantastiskt trevligt att sitta i sin ensamhet och endast höra en T-rex som ryter till någonstans i parken.

Har haft min PSU så länge nu att garantin går ut i sommar.
SF600 är ett 80+ platinum, så jag antar att det är ett rejält huvudrum för strömspikar. När jag körde 3DMark så låg GPU på 304W och CPU på 100W tror jag. Ska finnas 30% headroom tänker jag, eller tänker jag fel?
Det är ju dags att tänka på nytt nätagg nu när garantin går ut. Men oj, vad dom har blivit dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag kör ett SF600 med mitt 9070xt och en 5600x. Tror inte ens jag har hört att fläkten på PSUn har startat?
Kör undervolt på CPU och -10% effekt på GPU.
Spelar just nu mestadels Jurassic World Evolution 2. Spelar med energisparläget i Adrenaline, konstant fläktkurva på 900rpm och med en målfps på 60 fps. GPU ligger på 45 w och CPU 40w. Datorn är helt tyst. Inget surr, ingenting! Bara tyst.
Fantastiskt trevligt att sitta i sin ensamhet och endast höra en T-rex som ryter till någonstans i parken.

Har haft min PSU så länge nu att garantin går ut i sommar.
SF600 är ett 80+ platinum, så jag antar att det är ett rejält huvudrum för strömspikar. När jag körde 3DMark så låg GPU på 304W och CPU på 100W tror jag. Ska finnas 30% headroom tänker jag, eller tänker jag fel?
Det är ju dags att tänka på nytt nätagg nu när garantin går ut. Men oj, vad dom har blivit dyra.

du har gott om utrymme kvar, mena, körde en 13900kf med 4090 och även 7900xtx å 6950xt på samma agg.
dock kör jag ju i 1080p, å i superposition i max 8k så drog ju 4090it 450w fast då käkade ju inte cpun så mycket.

3080 med 13900kf i spel gick ej, utan att begränsa cpun till 120 eller 160w(minns ej vilket nu)

mitt reaper xt har jag sett dra över 330w iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Qziny:

Skulle säga att det helt beror på vilket psu. Ganska stor skillnad på ett platinum och ett bronze…
Gold/plat borde klara det enligt mig. 90% av 650 är ju trots allt knappt 600 W.
Det ska mycket till för att få resten av systemet att dra 250W.
Finns nog ingen risk att hela systemet ska dra så mycket, om du inte har CPU med 16+ kärnor med full OC osv.

Se upp med tankevurpan om att en psu på 650w i detta fallet skulle vara max input.
Det är 650w output som den specen gäller. Alltså kan enligt spec en 650w bronze leverera exakt samma 650w som en platinum specad nätdel. Vad de båda drar från väggen för att leverera dessa 650w lär dock skilja sig åt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag resonerade lite så här, det ska väl mycket till om man maxar både CPU och GPU exakt samtidigt och det är väl då man kan få problem i värsta fall. Jag menar, det är ju inte så du sitter och kör Prime95/Small FFTs i bakgrunden samtidigt som du kör 3D Mark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Se upp med tankevurpan om att en psu på 650w i detta fallet skulle vara max input.
Det är 650w output som den specen gäller. Alltså kan enligt spec en 650w bronze leverera exakt samma 650w som en platinum specad nätdel. Vad de båda drar från väggen för att leverera dessa 650w lär dock skilja sig åt.

Ahaaa tack, jag var i princip 100 % på att specen avsåg vad de drog i väggen och sen blev det vad det blev i datorn…
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vet inte hur det är med 9070XT korten men på mitt 6900XT gick det hur bra som helst medans jag väntad på 3 pcie kable.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

När jag fick mitt Pulse XT körde jag det på ett 600W-agg i några veckor, gick hur bra som helst. Uppgraderade dock till 850W pga villhövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Skrivet av airhead:

När jag fick mitt Pulse XT körde jag det på ett 600W-agg i några veckor, gick hur bra som helst. Uppgraderade dock till 850W pga villhövde.

Tack... Det blev ett 9070 XT, jag kunde fan inte hålla mig. Känns väl måttligt motiverat men men, jag hoppas det kommer rulla på bra i Linux framöver, nu lär man väl eventuellt få sitta i Windows ett tag innan alla buggar är åtgärdade.

Visa signatur

Permalänk

Hallå! precis installerat mitt 9070 XT men märkt att radeons overlay i KCD2 tror att jag spelar KCD1. Tror därför inte att FSR4 aktiveras i spelet, någon som vet en lösning på detta?

Permalänk
Medlem

Precis kopplat in gigabyte 9070xt oc.

Cyberpunk med psycho raytracing allt på max utan uppskalning. Asus tuf 3090 39fps i snitt / Gigabyte 9070xt 87fps i snitt

Starfield utan uppskalning allt på max i new atlantis 3090 50-60fps / 9070xt 80fps

Starfield känns väldigt cpu-tungt. Mitt gamla intel 10900k kämpar på i 3,7ghz. Dags att uppgradera den snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus0421:

Hallå! precis installerat mitt 9070 XT men märkt att radeons overlay i KCD2 tror att jag spelar KCD1. Tror därför inte att FSR4 aktiveras i spelet, någon som vet en lösning på detta?

Du behöver använda Optiscaler tills de uppdaterar drivrutinen. Tycker dock att FSR 3.1 + FMF funkar riktigt bra än så länge. Bara lilla pricken i mitten som ghostar lite. Men värt att prova optiscaler om man orkar. Lite halvjobbigt att installera bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Precis kopplat in gigabyte 9070xt oc.

Cyberpunk med psycho raytracing allt på max utan uppskalning. Asus tuf 3090 39fps i snitt / Gigabyte 9070xt 87fps i snitt

Starfield utan uppskalning allt på max i new atlantis 3090 50-60fps / 9070xt 80fps

Starfield känns väldigt cpu-tungt. Mitt gamla intel 10900k kämpar på i 3,7ghz. Dags att uppgradera den snart

Ditt 3090 borde ha högre fps i Cyberpunk eller skillnaden borde vara mindre... Antingen har du fsr på 9070xt eller så är något fel på din 3090.
3090 borde ligga betydligt närmare i Rt/pt, båda korten borde vara likvärdiga med RT.
Vad jag hittar så borde 9070 xt ha runt 10 fps native 4k med Pt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ditt 3090 borde ha högre fps i Cyberpunk eller skillnaden borde vara mindre... Antingen har du fsr på 9070xt eller så är något fel på din 3090.
3090 borde ligga betydligt närmare i Rt/pt, båda korten borde vara likvärdiga med RT.
Vad jag hittar så borde 9070 xt ha runt 10 fps native 4k med Pt

Kanske, men uppskalning var avstängt iaf. Däremot är nånting trasigt i starfield. Oavsett om uppskalning är på eller inte får jag 80-90 frames. Får grotta ner mig i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus0421:

För mig fungerande det inte i radeon appen just i Kdc2 så jag körde igång FSR4 i spelet via Optiscaler. Funkar fint. Tror stödet att slå på fsr4 i appen för spelet i nästa update

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Kanske, men uppskalning var avstängt iaf. Däremot är nånting trasigt i starfield. Oavsett om uppskalning är på eller inte får jag 80-90 frames. Får grotta ner mig i det.

Just dina CP77 värden med psycho RT, nu står det inte vilken upplösning men 5090 når väl inte ens 87 fps I CP77 I 1080p? I full overdrive native

Angående uppskalning så är det en känd bug att man måste starta om vid byte till uppskalning av/på även mellan quality/perf för spel, generellt alla, inte alltid ändrar korrekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Köpte på mig ett Asus prime 9070xt vilket ledde till att jag behövde skaffa en ny psu, blev en Asus tuf 850w men jag får fan inte ihop det. Har bara tre stycken 8-pin varav cpu vill ha en, då är det två stycken 8-pin kvar men det ser onekligen ut om att kortet vill ha tre stycken? Googlat runt som tusan och blir inte riktigt klok på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Köpte på mig ett Asus prime 9070xt vilket ledde till att jag behövde skaffa en ny psu, blev en Asus tuf 850w men jag får fan inte ihop det. Har bara tre stycken 8-pin varav cpu vill ha en, då är det två stycken 8-pin kvar men det ser onekligen ut om att kortet vill ha tre stycken? Googlat runt som tusan och blir inte riktigt klok på det här.

Du får köra daisy chain på ena 8pin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Tack... Det blev ett 9070 XT, jag kunde fan inte hålla mig. Känns väl måttligt motiverat men men, jag hoppas det kommer rulla på bra i Linux framöver, nu lär man väl eventuellt få sitta i Windows ett tag innan alla buggar är åtgärdade.

Kör Linux med 9070xt Pulse. EndeavourOS (Arch) och fungerar bra. Kör zen kernel också. Kommer bli ännu bättre med tiden. Just nu fungerar det väldigt smärtfritt för mig och polaren som kör samma os pch gpu.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Google säger att det är en kabel som grenar ut till två stycken 8-pin, stämmer det?

Manualen till kortet säger att man inte ska göra så, men det kanske funkar?

Edit: Fungerar det med typ en sån här? Eller blir det fel att mata en 8-pin från två stycken 6-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Google säger att det är en kabel som grenar ut till två stycken 8-pin, stämmer det?

Manualen till kortet säger att man inte ska göra så, men det kanske funkar?

Edit: Fungerar det med typ en sån här? Eller blir det fel att mata en 8-pin från två stycken 6-pin?

Det bör vara helt ok om det är kabel som följer med PSU. Då ska kontakten i PSU och kablaget som är gemensamt klara 300W (annars är den felkonstruerad).

Om man sätter på en egen grenkontakt på en enkel PCIe-kontakt däremot så är det risk att man drar 300w på något som är gjort för 150W. Och det kan sluta dåligt.

Permalänk
Medlem

Nej, det ska man undvika, risk att man drar 300W på saker dimensionerat för 150W.

Men OP behöver inte tänka på det. Det följer med kablage för tre 8-pins PCIe kontakter till GPU. En av dom är en "delad" typ med två GPU-kontakter till samma PSU kontakt, men eftersom den följer med PSU'n så måste den vara godkänd för 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, det ska man undvika, risk att man drar 300W på saker dimensionerat för 150W.

Men OP behöver inte tänka på det. Det följer med kablage för tre 8-pins PCIe kontakter till GPU. En av dom är en "delad" typ med två GPU-kontakter till samma PSU kontakt, men eftersom den följer med PSU'n så måste den vara godkänd för 300W.

Det är ju exakt samma sak som Daisy chain 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det bör vara helt ok om det är kabel som följer med PSU. Då ska kontakten i PSU och kablaget som är gemensamt klara 300W (annars är den felkonstruerad).

Om man sätter på en egen grenkontakt på en enkel PCIe-kontakt däremot så är det risk att man drar 300w på något som är gjort för 150W. Och det kan sluta dåligt.

Jag fick inte med någon grenkontakt alls vad jag kan finna och att hitta någon kabel i butik verkar inte heller vara så enkelt. Börjar kännas som att enklaste är att åka till Elgiganten och lämna tillbaka den här och plocka någon vettigare som har allt?

Permalänk
Medlem

Det är ju exakt samma sak som Daisy chain 😊

Nja, här är det ett medföljande kablage byggt för att mata två PCIe från källan. Då kan man vara säker på att kablaget etc är dimensionerat för 300W istället 150W. Definitionen av daisy chain är att det är gemensamt kablage från källa till första enhet och där går kablaget dels in i enhet 1 och även förgrenas till nästa enhet. Så man dubblar den möjliga belastningen på den första delen. Och varför skulle en vanlig PCIe sladd och kontakter vara gjord för 300W när det räcker med 150W enligt specen?

Så problemet är att om man köper en " splitter" och sätter på en enkel PCIe sladd så drar man upp till 300W på något som antagligen bara är gjort för 150W.