Helgsnack: Var vägrar du kompromissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kan och kompromissar mycket i livet men det finns två saker jag aldrig kommer kompromissa med:
Bregott* och god ost. Jag lever hellre utan bröd än att ha något annat bredbart på mackan.

Nu var dom inte tekniska saker men jag kommer inte på något tekniskt där jag inte är villig att kompromissa

*Eller motsvarande från andra tillverkare

Samma här. Gick in i tråden och tänkte att jag brukar köpa det jag tycker är prisvärt och håller tillräckligt nivå för mitt behov. Vare sig det är bil, bostad, hemelektronik etc.

Jag har så klart vissa märken jag föredrar, t.ex kör jag hellre Volvo än nåt annat men köper inte en fullutrustad ny bil varje av varje ny generation som släpps bara för att ha det nyaste och värsta.

Men bra mat är underskattat! Jag har haft tur nog i livet att jag inte behöver kolla på priset på bregottpaket, jag köper och är lika glad ändå. Handlar svenskt så mycket jag kan och bara sånt jag tycker är gott. Men sen är jag jävig i frågan, uppvuxen i lantbrukarfamilj och jobbar fortfarande med det på fritiden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ärsch, fram till 22 på kvällen är det lungt speciellt på helger då får grannarna bara gilla läget

Håller med till fullo, film ska ses på stor skärm/tv inte på någon fjutt skärm i datorhörnan eller på mobilen.

Jag provade det i mina yngre år, innan jag flyttade till hus. Tog inte lång tid innan grannen knackade på.

Som nyinflyttad vill jag inte ha konflikter, speciellt inte när jag inte har rätten på min sida. Så jag får nog snällt använda hörlurar till film (jag har inte börjat leta men det kanske tom finns några som kan ge en bra upplevelse?). Kanske kan jag unna mig en film med högtalare nån lördagskväll om jag sätter på den i god tid.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nått som tog mig alldeles för lång tid att fatta är att en skärmuppgradering ökar upplevelsen avsevärt mer än en GPU uppgradering.

Ett spel på LOW - på en oled gaming skärm ser bättre ut än på ultra på en gammal skit IPS i 1080p i 60hz.

Satt alldeles för länge på 1080p IPS innan jag nu äntligen bytte till en 360hz 27 qdoled

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vägrar köpa kinesiska telefoner.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag provade det i mina yngre år, innan jag flyttade till hus. Tog inte lång tid innan grannen knackade på.

Som nyinflyttad vill jag inte ha konflikter, speciellt inte när jag inte har rätten på min sida. Så jag får nog snällt använda hörlurar till film (jag har inte börjat leta men det kanske tom finns några som kan ge en bra upplevelse?). Kanske kan jag unna mig en film med högtalare nån lördagskväll om jag sätter på den i god tid.

Man måste väl ha rätt att föra liv så länge det inte är sena kvällar o nattetid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man måste väl ha rätt att föra liv så länge det inte är sena kvällar o nattetid?

Tydligen verkar det vara så att grundregeln är att man inte får störa sina grannar oavsett tid på dygnet.

Jag köper det delvis, men det är ju samtidigt ganska orimligt att inte kunna se en film eller spela musik hemma.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Pris/"prestanda" utan tvekan!

Försöker alltid basera mina köp så jag får ut absolut mest per krona! Allt som typ estik osv får alltid komma i efterhand.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tydligen verkar det vara så att grundregeln är att man inte får störa sina grannar oavsett tid på dygnet.

Jag köper det delvis, men det är ju samtidigt ganska orimligt att inte kunna se en film eller spela musik hemma.

Hos min hyresvärd kan man läsa

"Livet låter

Ofta är det lyhört mellan lägenheterna. Det hörs när någon spolar, hostar, leker, spelar instrument, skrattar eller gråter. Ofta har vi också olika uppfattningar om hur tvättstugan ska städas, hur sopor ska sorteras och vad som får stå i trapphuset. Då är det bra att känna till vilka regler som alla ska följa för att det ska vara trivsamt att bo.

Mellan klockan 22.00-07.00 vill de flesta sova, då ska du visa extra hänsyn till dina grannar. Ska du ha fest är det en bra idé att berätta om det ett par dagar i förväg. Då är chansen större att grannarna har överseende med musik och skratt, men kom ihåg att det är du som är ansvarig för hur dina gäster beter sig, även utomhus i bostadsområdet.

Hur mycket måste jag tåla?

Sådant som gör dig rädd, stör din nattsömn eller får dig att må dåligt ska du inte behöva acceptera. Däremot får du räkna med att livet låter i flerfamiljshus. Lekande barn anses normalt sett inte vara en störning.

Börja med att själv ta kontakt med grannen som stör och berättar vad du upplever. Kanske har den som stört inte varit medveten om det och vill bättra sig. "

Nu vet jag inte vilken volym du kör men nog ska du kunna dra igång hemmabion några timmar om dagen utan att behöva kompromissa o sitta med hörlurar istället:D

Permalänk
Medlem

DAGLIG !! Motion / träning

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Relik 📜

Kompromissar nog hela tiden när det gäller teknik, utan att direkt reflektera över det. Lägger de pengar som behövs för att få bra grejer, men sällan att jag puttar in mer när det börjar bli diminishing returns - 80 % är good enough. Även om det säkert skulle tillföra lite extra guldkant.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Allt som är mellan mig och marken.

Säng, stol, soffa, skor, däck osv.

Utanför teknik-sfären är jag enig om detta. Betalar säkert "överpris" för till exempel däck som presterar någon enstaka procent bättre jämfört med något mindre etablerat märke, men trygghetskänslan det ger mig är värt det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bilar, billiga bilar är skit.
Cyklar, billiga MTBs är värre skit än billiga bilar.

Sedan måste det inte vara det värsta heller.

Permalänk
Medlem

Allt är relativt, jag kan kompromissa på allt.:)

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Musikälskare

Ljud och bild

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

beror ju på vad man menar med kompromissa, Jag har märkt att ju äldre jag blir desto fler saker vill jag inte kompromissa med, idag skulle jag säga: Mat,verktyg,underhåll av hus,styrning av hus med allt vad det innebär,tv,speldatorn med tillbehör, (all teknik igentkligen) bil,skor, samt träning, är nog dom saker där jag och frugan inte kompromissar av "normal grad" Ok ibland kan det gå lite till överdrift särsklit om det är något verktyk som kanske bara ska användas 1gång, likt förbannat skriker lill jävlen i örat att det måste vara festool eller blå bosch 18v serien. (måste ju se snyggt ut i skåpen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kompromissar hela tiden:
Har en 77" Sony OLED, men inte den absolut värsta modellen.
Har en MacBook Pro M4 Pro, men inte en Max.
Har ett enklare 4090, inte ett värsting extra deluxe partner kort och absolut inte ett 5090 eftersom det inte känna värt det.
Köper enbart Blåa Bosch, men mest instegsmodellerna och inte dom absoluta toppmodellerna.

Etc, etc. Jag köper bra grejer, men i princip aldrig det absolut värsta som går att få för pengar. Känns inte värt det.

Köpte ett riktigt schysst hus, som vi dessutom renoverat som vill vill ha det, men det betyder att jag kör en 10 år gammal bil trots att det sitter en elbilsladdare (ingick i huset) på uppfarten.

Men, en sak kompromissar jag f*n inte med längre, jag har äntligen fått till en mancave i källaren med AC, drickakyl, galet stort och skräddarsytt skrivbord, mekbord med skruvstäd, lödstation m.m. Gamingpc:n står där med feta högtalare etc etc. Nu väntar jag bara på att det ska dyka upp ett lämpligt arkadspel så är vi hemma

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Mjukvara. Dålig hårdvara kan göras uthärdlig med bra mjukvara, men bra hårdvara gör ytterst lite för kassa mjukvaror.

Skrivet av 2000+:

Såvida inte några av grannarna är så störiga att de förstör upplevelsen av filmen även med lurar, så är det bästa helt enkelt öppna varianter i traditionell stereo. Kommer ändå ge bättre rumskänsla överlag än slutna med DSP på inställning kalkstensgrotta.

Är det inte solobio så medger de dessutom möjlighet till småprat och ljudet av autentiskt popcorntuggande på bion.

En annan fördel är såklart att alla kan ha valfri volym.

Skrivet av 2000+:

Ja men vill man på riktigt ha rätt till lugn och ro så är det antagligen bara att flytta till en exklusiv strandnära fastighet byggd på tveksam grund i naturskyddsområde så man enligt hävdens och rimlighetens rätt på riktigt kan och bör börja gnälla över vindkraftverk, vägar, självmordsräcken, vargar, mopeder, ungdoms-traktorer.

Kanske någon form av klassning för standard borde införas. Antingen av dämpfaktor mellan lägenheter i en fastighet, eller förbestämda varierande acceptanser för ljudläckage mellan dem. "Lika barn" osv.

Det är trots allt lite lustigt att det i trångboddhet utan möjligheter till åtgärd gäller "lite får man tåla" medan det i separata fastigheter med alla möjligheter att själv förbättra sin miljö finns större möjligheter att stoppa störningar. Samt fasta värden för att avgöra vad en störning är. (45dB tydligen)

Skrivet av Megacrash:

Hos min hyresvärd kan man läsa

"Livet låter

Ofta är det lyhört mellan lägenheterna. Det hörs när någon spolar, hostar, leker, spelar instrument, skrattar eller gråter. Ofta har vi också olika uppfattningar om hur tvättstugan ska städas, hur sopor ska sorteras och vad som får stå i trapphuset. Då är det bra att känna till vilka regler som alla ska följa för att det ska vara trivsamt att bo.

Mellan klockan 22.00-07.00 vill de flesta sova, då ska du visa extra hänsyn till dina grannar. Ska du ha fest är det en bra idé att berätta om det ett par dagar i förväg. Då är chansen större att grannarna har överseende med musik och skratt, men kom ihåg att det är du som är ansvarig för hur dina gäster beter sig, även utomhus i bostadsområdet.

Hur mycket måste jag tåla?

Sådant som gör dig rädd, stör din nattsömn eller får dig att må dåligt ska du inte behöva acceptera. Däremot får du räkna med att livet låter i flerfamiljshus. Lekande barn anses normalt sett inte vara en störning.

Börja med att själv ta kontakt med grannen som stör och berättar vad du upplever. Kanske har den som stört inte varit medveten om det och vill bättra sig. "

Nu vet jag inte vilken volym du kör men nog ska du kunna dra igång hemmabion några timmar om dagen utan att behöva kompromissa o sitta med hörlurar istället:D

Ungefär samma hållningslösa standardformulering som överallt.

Kortfattat: "Gör vad fanken ni vill tills det blir blockwar. Och blir det det, kontakta inte oss utan lagen."

Det blir hursomhelst samma varenda gång vissa flyttar in. I bästa fall meddelar de den där festen med en lapp första fredagen de flyttar in. Sen blir antagandet "Jammen det gick ju bra de där." Sen är det fest igen på Onsdag. Utan lapp på Måndag. Efter det eskalerar det inom en månad till designerad tillhållslägenhet. Osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Mjukvara. Dålig hårdvara kan göras uthärdlig med bra mjukvara, men bra hårdvara gör ytterst lite för kassa mjukvaror.

Såvida inte några av grannarna är så störiga att de förstör upplevelsen av filmen även med lurar, så är det bästa helt enkelt öppna varianter i traditionell stereo. Kommer ändå ge bättre rumskänsla överlag än slutna med DSP på inställning kalkstensgrotta.

Är det inte solobio så medger de dessutom möjlighet till småprat och ljudet av autentiskt popcorntuggande på bion.

En annan fördel är såklart att alla kan ha valfri volym.

Ja men vill man på riktigt ha rätt till lugn och ro så är det antagligen bara att flytta till en exklusiv strandnära fastighet byggd på tveksam grund i naturskyddsområde så man enligt hävdens och rimlighetens rätt på riktigt kan och bör börja gnälla över vindkraftverk, vägar, självmordsräcken, vargar, mopeder, ungdoms-traktorer.

Kanske någon form av klassning för standard borde införas. Antingen av dämpfaktor mellan lägenheter i en fastighet, eller förbestämda varierande acceptanser för ljudläckage mellan dem. "Lika barn" osv.

Det är trots allt lite lustigt att det i trångboddhet utan möjligheter till åtgärd gäller "lite får man tåla" medan det i separata fastigheter med alla möjligheter att själv förbättra sin miljö finns större möjligheter att stoppa störningar. Samt fasta värden för att avgöra vad en störning är. (45dB tydligen)

Ungefär samma hållningslösa standardformulering som överallt.

Kortfattat: "Gör vad fanken ni vill tills det blir blockwar. Och blir det det, kontakta inte oss utan lagen."

Det blir hursomhelst samma varenda gång vissa flyttar in. I bästa fall meddelar de den där festen med en lapp första fredagen de flyttar in. Sen blir antagandet "Jammen det gick ju bra de där." Sen är det fest igen på Onsdag. Utan lapp på Måndag. Efter det eskalerar det inom en månad till designerad tillhållslägenhet. Osv.

Det beteendet får man ju bort blixtsnabbt med störningsjouren, ingen som vill betala 2 tusen varje gång man har fest. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kompromissar hela tiden:
Har en 77" Sony OLED, men inte den absolut värsta modellen.
Har en MacBook Pro M4 Pro, men inte en Max.
Har ett enklare 4090, inte ett värsting extra deluxe partner kort och absolut inte ett 5090 eftersom det inte känna värt det.
Köper enbart Blåa Bosch, men mest instegsmodellerna och inte dom absoluta toppmodellerna.

Etc, etc. Jag köper bra grejer, men i princip aldrig det absolut värsta som går att få för pengar. Känns inte värt det.

Köpte ett riktigt schysst hus, som vi dessutom renoverat som vill vill ha det, men det betyder att jag kör en 10 år gammal bil trots att det sitter en elbilsladdare (ingick i huset) på uppfarten.

Men, en sak kompromissar jag f*n inte med längre, jag har äntligen fått till en mancave i källaren med AC, drickakyl, galet stort och skräddarsytt skrivbord, mekbord med skruvstäd, lödstation m.m. Gamingpc:n står där med feta högtalare etc etc. Nu väntar jag bara på att det ska dyka upp ett lämpligt arkadspel så är vi hemma

Blåa bosch vs gröna, de blåa har bättre kylning och kraftigare motor så du kan arbeta effektivare i flera timmar i sträck utan att maskinen blir överhettad, några andra fördelar finns väl ändå inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Blåa bosch vs gröna, de blåa har bättre kylning och kraftigare motor så du kan arbeta effektivare i flera timmar i sträck utan att maskinen blir överhettad, några andra fördelar finns väl ändå inte?

Jo. Blå Bosch är proffsmaskiner. Gröna Bosch är billig kinaskit med namnet Bosch på sig.

Köper hellre Biltema, CoTech, Meec eller liknande än gröna Bosch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

är lite som att jämföra fiat med honda, båda är bilar, men den ena krånglar inte hur elak man än är vid den.
https://www.ectool.nu/vad-ar-skillnaden-mellan-bosch-bla-och-...

sedan har du saker som tillbehör, dvs väskorna för blå bosch går att stapla till ett arbetsbod eller lödstation, det går även sätta dom i utdragsskåp i förådet eller bilden (gör så själv) nu finns ju även trädgårdsverktyg som trimmer och häcksax,lövblås som funkar med deras batterier samt har du rätt mycket 3part som fungar med deras batterier.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har inget utrymme och ingen inkomst.. inga prylinköp...inga kompromisser! 😁

Skämt åsido så landar köpbeslut i princip alltid på, vad jag bedömer är, det mest prisvärda alternativet som når över dumsnål-gränsen för mina "behov". Allt är en kompromiss. Allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jo. Blå Bosch är proffsmaskiner. Gröna Bosch är billig kinaskit med namnet Bosch på sig.

Okej, visste inte att hemmaserien hos Bosch var så dålig.
Alla Bosch skaftdammsugare använder gröna seriens batterier Power4All, undrar om det betyder att de har lika dålig kvalitet som byggmaskinerna?

Makita funkar ju bra om man ska ha det hemma, Ryobi också om man har tightare budget.

Jag har lite makitamaskiner som hemmamaskiner.
På landet har jag Ryobi, svider inte lika mycket om de blir snodda.

Permalänk
Medlem

Jag kompromissar på sparandet. Har på tok för många projekt igång och när det dessutom blir impulsgrejer som dyker upp, så som senast med att jag föll över en begagnad, rätt gammal men nästan oanvänd Denon 3313 som impulsköptes och sen hittade jag mina drömhögtalare, ett par Wharfedale Linton 85th Herritage begagnade... ja då blir det inget sparande.

Samtidigt håller jag på och räddar en 245:a, OCH behöver byta ut en hel del bussningar och grejer på 940n... bygger en sommarstuga, har köpt hus och behöver lägga lite golv i verkstan... behöver en 20-tons verkstadspress, en motorlyft och ett motorstativ... behöver renovera B21:an i volvon efter att jag svetsat, spacklat och lackat framskärmarna inkl. hela fronten... o.s.v. o.s.v.

...sparkontot känner sig ignorerat. Men jävlar vad roligt jag har!

Drar in en bild på stereon i "grottan". Förutom verkstan, min favoritplats på denna planet. Linton 85:orna låter sinnessjukt bra. Så jävla nöjd! (Råkade visst stå en öl i vägen... så det kan gå. )

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Nu tycker jag du överdriver.

Biltema och Cotech har betydligt sämre kvalitetskänsla än Gröna Bosch i min erfarenhet.

Sen att steget upp till blåa Bosch kanske är stort säger jag inte emot, men det är ändå ett tydligt steg mellan grön Bosch och Biltema/CoTech iaf.

Sen tycker jag ofta Biltema/Cotech gör prisvärda produkter.

Meec har jag aldrig använt så kan inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Klart man kompromissar på punkter där man inte vill men det finns de där mina principer är fasta:

• Man bakar med smör, aldrig med margarin.

• Däck till bilarna, de måste vara bra.

• Kaffe hemma, maler alltid själv och köper alltid kvalitetsbönor. Inget sönderrostat från valfritt större svenskt rosteri.

• Bregott på mackan.

• Svensk råvaror där det går, ex strösocker, morötter, potatis - klart man gör vad man kan för att stötta svensk livsmedelsproduktion.

• Ägg från frigående höns.

• Datormöss, Logitechs ergonomiska MX-möss funkar för mig. Inte värt att köra något annat och ha ont i armen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu tycker jag du överdriver.

Biltema och Cotech har betydligt sämre kvalitetskänsla än Gröna Bosch i min erfarenhet.

Sen att steget upp till blåa Bosch kanske är stort säger jag inte emot, men det är ändå ett tydligt steg mellan grön Bosch och Biltema/CoTech iaf.

Sen tycker jag ofta Biltema/Cotech gör prisvärda produkter.

Meec har jag aldrig använt så kan inte uttala mig om.

Håller inte med. Kolla på kap- & gersågar till exempel. Blå Bosch kan du utan problem gera lister med. Grön Bosch är minst lika glappig som valfri kinasåg för halva priset. Eller multisågar. Blå Bosch är i nivå med Fein, medan den gröna brinner upp snabbare än julas billigaste Meec (ja, jag har provat).

Samma med skruvdragare. Blå Bosch är i princip oförstörbara och går utan problem att gänga med på låg hastighet. Den gröna låter som en stenkross i samma hastighet.

Blå Bosch är väldigt prisvärda, medan de gröna är extremt oprisvärda.

Permalänk
Medlem

Kvalitet > kvantitet, alltid!
Köper hellre inget än dåligt.
Väntar hellre än utsätts för tillverkares bristande kvalitetskontroll eller hajpade prissättning
Viktigt också att markera mot de som misslyckas, genom köpvägran, klagomål etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns massor med fördelar. Det är helt andra maskiner med helt annan funktionalitet, spelar inte i samma liga alls.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ja jo det blir bilen det. Skulle ha råd med mycket datorprylar om man inte lade enorma summor på jänken. Allt från bränsle till underhåll blir dyrt när man vägrar moderna fordon och kör jänkare. Och med en nyinköpt 1958 Buick Roadmaster så är budgeten för året sprängd. Men vägrar köra modernt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Med åren har jag kommit att värdera utseende allt högre… och byggkvalitet. Helst ska teknik antingen kunna vara en inredningsdetalj att njuta av även när den inte används, eller kunna gömmas undan där den inte syns. Livet är för kort för fula saker.

Med ovanstående sagt finns det alltid en lägre gräns för alla parametrar, som jag vägrar att understiga, vilket gör att den råa prestandan ofta ändå blir mer än tillräcklig - eller med andra ord: de krav jag ställer på god design och god byggkvalitet hittas i princip bara på saker med god prestanda.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?