Vilken ultrawide-skärm till dator rekommenderas för IT-arbete och programmering?

Permalänk
Medlem

Vilken ultrawide-skärm till dator rekommenderas för IT-arbete och programmering?

Hej!

Jag funderar på att byta ut mina 6st 27-tumsskärmar (1440p) mot en eller färre skärmar, kanske en enda ultrawide på 56–57 tum. Jag är främst ute efter en högupplöst modell, gärna med upplösningen 7680 x 2160 eller högre, fler pixlar, desto bättre!

Vilken modell skulle ni säga är bäst för detta ändamål? Jag antar att OLED är att föredra, men vill gärna höra era erfarenheter. Skärmen kommer enbart att användas för IT-arbete och programmering, inte gaming, så jag är främst ute efter en stor och skarp arbetsyta.

Därför är det inte lika viktigt att grafikkortet klarar av att driva alla pixlar, eftersom jag inte ska spela. För övrigt har jag ett Nvidia 4070 Super, ifall det ändå är relevant att ta hänsyn till.

Tacksam för alla tips och rekommendationer!

Permalänk
Medlem

Största Ultawide jag hittar verkar vara denna, men verkar inte vara Oled, men de kanske inte är så viktigt?

https://www.inet.se/produkt/2223478/samsung-57-odyssey-g9-min...

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED ger fördelen med hög kontrast och absolut svärta, samt även inga eftersläp. Detta är idealiskt för sådant som spelande och exempelvis filmtittande. Detta kostar också mer pengar och har andra nackdelar, likt den ökade/uppsnappade risken för inbränningar, varierande och möjligen icke-adekvata ljusnivåer för kontor samt en pixelstruktur som kan ge synliga effekter. Tekniken finns ännu inte i motsvarande 8K-nivåer i mindre storlekar.

För rent statiskt arbete och generellt kontorsbruk, gå på en LCD. Idealet för kontorsbruk är ofta en IPS-panel. Samsungs 57-tumsskärm du tittar på är främst en spelskärm men är också den enda av sitt slag och kan därför vara just den som kanske passar. Den motsvarar två 32-tums 4K/UHD-skärmar bredvid varandra. Notera att du tappar en hel del yta och pixlar på höjden mot din nuvarande uppsättning.

Permalänk
Medlem

6st 27”
Hur har du en sån setup? Jag har personligen Samsungs 49” som jobbskärm. Tycker den är super. Hade 57” funnits när jag köpte denna, så hade jag antagligen satsat på den istället. Tänk dock på att det är en ordentlig pjäs och kräver massa utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För rent statiskt arbete och generellt kontorsbruk, gå på en LCD. Idealet för kontorsbruk är ofta en IPS-panel. Samsungs 57-tumsskärm du tittar på är främst en spelskärm men är också den enda av sitt slag och kan därför vara just den som kanske passar. Den motsvarar två 32-tums 4K/UHD-skärmar bredvid varandra. Notera att du tappar en hel del yta och pixlar på höjden mot din nuvarande uppsättning.

Tack för ett bra svar! Jag har också funderat på skärmytan och om jag kanske behöver två skärmar istället. En utmaning är att hitta ett skärmfäste som klarar vikten av en så stor skärm. Jag har sett att det finns en monitorarm som ska kunna hålla den, och det är den jag funderar på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

6st 27”
Hur har du en sån setup? Jag har personligen Samsungs 49” som jobbskärm. Tycker den är super. Hade 57” funnits när jag köpte denna, så hade jag antagligen satsat på den istället. Tänk dock på att det är en ordentlig pjäs och kräver massa utrymme.

6x27" motsvarar ju 3x49" så plats är nog inget problem xD

Jag har också en 49" och tycker bredden är perfekt men skulle gärna vilja ha mer på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

6st 27”

Tack för svaret! Jag har ett skärmfäste som kan hålla alla sex skärmar i en linje, tre på översta raden och tre nedanför. Det är dock ganska tungt och måste stå på skrivbordet, därför funderar på en bättre lösning, men ny skärm.

Av mina skärmar är det bara en som är 4K, medan de övriga är 1440p. För att kunna koppla in alla använder jag två grafikkort: ett äldre Nvidia 1080 Ti och ett nyare Nvidia 4070 Super.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas så många alternativ om man vill ha en så stor skärm som möjligt med 7680 x 2160 upplösning, så det lutar nog åt en G9.
Jag trodde att det fanns fler alternativ i det segmentet, men när jag googlar verkar det som att den är den enda att välja på.

Permalänk
Medlem

Tanken är att behålla min: 4k 27 för spelande och G9 för programmering och IT jobb.

Permalänk
Medlem

Nästan så du skulle skaffat projektor 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Nästan så du skulle skaffat projektor 😅

Eller en 8K tv.

Edit: fast man blir låst till 4:2:0 om man vill köra 8k@60hz antar att de flesta apparater bara har 48GBit/s på HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺

Projektor är såklart inte rätt lösning för TS.

8K-skärmar är lockande med utbudet är närmast obefintligt. Är i stort sett endast Samsung som har 8K-utbud inom sina TV-modeller eller som enstaka modeller i pro-serien. Det är VA-paneler och som sådana rätt olämpliga när man kör 55 eller 65 tum på ett skrivbord. Vinklarna är inget vidare.

Dell har sin 32-tums 8K-skärm vilket antagligen inte är riktigt vad TS behöver.

Skrivet av Chibariku:

Edit: fast man blir låst till 4:2:0 om man vill köra 8k@60hz antar att de flesta apparater bara har 48GBit/s på HDMI.

8K/60 med full 4:4:4/10 bit uppnås med DSC och kräver då strax över 20 Gbps med HDMI. Med modern DP och DP80/UHBR20 kan man nå hela vägen utan kompression men vi är inte där i praktiska termer ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

6x27" motsvarar ju 3x49" så plats är nog inget problem xD

Jag har också en 49" och tycker bredden är perfekt men skulle gärna vilja ha mer på höjden.

Då är det väl en 16:9 du skulle haft 🤓
Jag tycker det är för högt med 16:9 i de storlekarna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då är det väl en 16:9 du skulle haft 🤓
Jag tycker det är för högt med 16:9 i de storlekarna.

Ja nästa blir nog 48-55" 16:9 men blir kanske lite för smalt, skulle haft en 32:10 eller kanske 32:12 om man fick drömma fritt.

Permalänk
Bildexpert 📺

En skärm med 7680x2880 hade ersatt nuvarande setup pixel för pixel. 2,67:1-förhållande

3x2 med 27:or borde bli runt ≈180 cm brett och ≈68 cm högt plus då kanterna på skärmarna. Motsvarande som en enda skärm 2,67:1 borde bli det en ≈72-tummare. En fantasiskärm då eftersom inget sådant existerar som en färdig produkt.

En 55 tums 8K-skärm är det närmaste man kan komma för att behålla höjden. Då blir det inte bredden (≈140 cm). Vill man ha bredden är det 75 tum 8K som är mycket högre (93 cm) och något bredare (190). 65 tum 8K blir då någonstans mittemellan med högre och smalare (bilden blir 165x81 cm). Får mer pixlar på höjden med 7680x4320.

Dessa är i alla fall mer realistiska och finns som produkter även om det är väldigt begränsat. Samsung har dem som signage-produkter, QP65A-8K, som finns i 65, 75 och 85 tum. På pappret 500 nits och 1200:1 i kontrastförhållande, vilket tyder på IPS-teknik och därmed mindre problem med vinklar. Specade för 16/7-drift.

Men ska man behålla en 4K-skärm för gaming på samma gång är det förstås en annan sak.

En 8K-TV likt Samsung QN900D har inte vinklarna. Hörnen lär se rätt annorlunda ut vid skrivbordet. Vilket kanske är sak samma om man använder det för information/text snarare än grafik/färger. Den TV:n också köra 4K/240 och har egenskaper som en spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm med 7680x2880 hade ersatt nuvarande setup pixel för pixel. 2,67:1-förhållande

3x2 med 27:or borde bli runt ≈180 cm brett och ≈68 cm högt plus då kanterna på skärmarna. Motsvarande som en enda skärm 2,67:1 borde bli det en ≈72-tummare. En fantasiskärm då eftersom inget sådant existerar som en färdig produkt.

En 55 tums 8K-skärm är det närmaste man kan komma för att behålla höjden. Då blir det inte bredden (≈140 cm). Vill man ha bredden är det 75 tum 8K som är mycket högre (93 cm) och något bredare (190). 65 tum 8K blir då någonstans mittemellan med högre och smalare (bilden blir 165x81 cm). Får mer pixlar på höjden med 7680x4320.

Dessa är i alla fall mer realistiska och finns som produkter även om det är väldigt begränsat. Samsung har dem som signage-produkter, QP65A-8K, som finns i 65, 75 och 85 tum. På pappret 500 nits och 1200:1 i kontrastförhållande, vilket tyder på IPS-teknik och därmed mindre problem med vinklar. Specade för 16/7-drift.

Men ska man behålla en 4K-skärm för gaming på samma gång är det förstås en annan sak.

En 8K-TV likt Samsung QN900D har inte vinklarna. Hörnen lär se rätt annorlunda ut vid skrivbordet. Vilket kanske är sak samma om man använder det för information/text snarare än grafik/färger. Den TV:n också köra 4K/240 och har egenskaper som en spelskärm.

Ditt svar gav mig en idé, är inte säker på om det är helt galet, men ska fundera på det. Skulle kunna montera en högupplöst 8K TV på väggen bakom skrivbordet med ett vanligt TV-väggfäste. Eftersom den är så stor kanske det inte gör så mycket att den hamnar en skrivbordslängd bort (Djupet på skrivbordet). Samtidigt skulle jag kunna behålla en 4K-skärm på en monitorarm, så att jag enkelt kan flytta undan eller fram den vid behov, exempelvis när jag vill ha en dedikerad skärm för gaming.

Det enda nackdelen är att jag har ett Secretlab Magnus Pro höj, och sänkbart skrivbord, vilket kanske inte är optimalt om man vill stå och arbeta med en skärm som inte följer med där bak. Men det är en intressant tanke! Jag uppskattar verkligen den här typen av diskussioner, där flera lösningar kommer upp så att man kan tänka igenom allt ordentligt och hitta den bästa setupen.

Tack för alla tips! 😊

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av att höra från användare som använder en TV som datorskärm och hur det fungerar för er!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nighter:

Jag är väldigt intresserad av att höra från användare som använder en TV som datorskärm och hur det fungerar för er!

Jag skrev en guide om just detta för ett par år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Inte något som är direkt annorlunda idag.