Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Några nyheter kring när förbokningarna öppnar den 8/4 hos våra svenska återförsäljare?
Är överlag rätt besviken på presentationen men samtidigt vet jag att familjen kommer få stor glädje av maskinen så jag kanske försöker få tag på en.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Waliant:

Riktigt nice. Då väntar jag med Echoes tills den kommer.

Samma här 😁 håller tummarna om fler patcher framöver också till fler spel!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Switch 2 och "4K". Man hittar inga bevis på DLSS och eftersom Nintendo högst troligen inte har utvecklat en "egen" DLSS-light så handlar det troligen om TAAU/FSR1.

För er som inte orkar titta:

• MK World: 1440p60
• Donkey Kong: 1080p60
• Duskbloods: 1080p30 (with stable frame pacing)
• Elden Ring: 1080p30? (capture seems juddery but frame pacing is stable, likely a higher frame rate or uncapped converted to 30FPS video)
• Cyberpunk 2077: 720p~1080p30 (one shot at 540p30 but seems to be from handheld mode, includes DLC that wasn't possible on last gen)
• FF7 Remake: 1080p30 (with frame pacing issues)
• THPS3+4: 4k60
• Botw/totk S2: 1440p60
• Metroid Prime: Seems 4k but unable to be sure because of AA

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hades:

• MK World: 1440p60
• Donkey Kong: 1080p60
• Botw/totk S2: 1440p60
• Metroid Prime: Seems 4k but unable to be sure because of AA

Riktigt fint ju! 🤩

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Riktigt fint ju! 🤩

Stabil 1440p@60FPS är ju extremt bra om de kan hålla i Zelda. BotW körde ju 900p i dockat läge och dippade ju enormt ibland (Korok Forest bildspel). 540-720p handheld TotK laggar ju på friskt bara man försöker bygga något, så det kommer ju kännas helt underbart bara det.

Kommer garanterat dra igenom en extra runda i Switch 2 versionerna.

Tips är att köra Nintendo Switch Online + Expansion Pass Family eftersom de verkar släppa lite uppgraderingar gratis där, har en grupp med med familj och vänner och sedan fyllt upp med lite extra personer, blir 86:-/person och år då vilket känns som en piss i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Som ett par ovan redan sagt, beror på OLED, hur pass mycket uppgradering SoC/APU är över Switch 1 och PRIS.
och om dom har bakåtkompatibilitet och isåfall HUR dom ahr löst det.

Kostar den typ 6k kan dom fetglömma det, väntar hellre två år till det rear för runt 4k isåfall.

Är det inte värt 2000:- för underhållning i två år?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Riktigt fint ju! 🤩

Alla kan vi vara selektiva.

• Cyberpunk 2077: 720p~1080p30

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hades:

Haha visst, men jag själv spelar faktiskt bara Nintendo Exklusiva spel på min switch så är glad att deras spel har bra kvalle 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Skrivet av tyvar1:

Haha visst, men jag själv spelar faktiskt bara Nintendo Exklusiva spel på min switch så är glad att deras spel har bra kvalle 😀

Tror antalet av alla CB2077 spelare som spelar på switch 2 kommer va otroligt få.. Finns mängder av andra bättre format att spela dessa spelen på. Men bra det finns möjligheten för dom som absolut inte vill eller kan ha fler spelalternativ, men ändå vill köra igenom. Dessutom är 30 fps standard för dom. 🥳

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Nintendo har lagt upp en sida med mer information om vilka spel som kommer vara kompatibla med Switch 2. Av deras egna spel är det bara Labo VR som inte är kompatibelt, eftersom konsollen helt enkelt inte passar i VR-headsetet. Vissa andra spel som t.ex. Ring Fit är kompatibla, men bara om man använder joy-cons från Switch 1.

För tredjepartsspel har de en lista med en del spel som antingen inte startar på Switch 2 eller har andra ospecificerade problem, vilket inkluderar en del större spel som t.ex. DOOM Eternal. De skriver dock att de undersöker problemen och inga tredjepartsspel är listade som ej kompatibla, så jag utgår ifrån att listan kommer krympa med tiden.

Permalänk
Medlem

GVC har en nära 60 min lång hands-on med Switch 2, och visar bl.a. Gameplay från Mario Kart World. Nintendo har bekräftat att det är 1440p/60 i dockat läge för det spelet. Man har så långt jag hunnit titta inte nämnt något om uppskalning eller liknande, men tror inte att 1440p är native.

Mario Kart World ger mig i varje fall mersmak.

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo Treehouse: Live nu!

https://www.youtube.com/live/MkNm2wmpyto?si=dMsIYWUKVAt26ln9

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ännu mer hands-ons.

Verkar som att man faktiskt kan köra ut till alla öar som finns runt om på kartan.

Extended gameplay, men bitraten på klippen är inte den bästa.

Permalänk
Medlem

https://x.com/Wario64/status/1907820224407056572

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tittade på Treehouse Live och alla spel som visades hade slowdowns. Såg flera i bl.a. Donkey Kong Bananza, Metroid Prime 4 (visades i quality mode 4K60) och Mario Kart World, när det skedde mycket på skärmen, vilket är tråkigt.

När man spelade Mario Kart World free roam så verkar det som att det inte är en sömlös karta man kan köra runt på utan att varje bana laddas in som man kan utforska men när man vill köra till en annan bana så kommer en laddruta.

Från hype till besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Tittade på Treehouse Live och alla spel som visades hade slowdowns. Såg flera i bl.a. Donkey Kong Bananza, Metroid Prime 4 (visades i quality mode 4K60) och Mario Kart World, när det skedde mycket på skärmen, vilket är tråkigt.

När man spelade Mario Kart World free roam så verkar det som att det inte är en sömlös karta man kan köra runt på utan att varje bana laddas in som man kan utforska men när man vill köra till en annan bana så kommer en laddruta.

Från hype till besvikelse.

https://www.youtube.com/watch?v=MkNm2wmpyto

MP4 kanske kan optimeras lite mer, men laddrutan i MKW känns mer som ett designval man inte kan komma undan :/ Det blir säkert roliga spel ändå, men iaf jag kommer spana recensioner som fan innan köp eftersom spelen verkar bli dyra.

Permalänk

Jag förbokade(?) hos Elgiganten nu: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

7,5 lax för konsol med medföljande digital kod för Mario Kart World!

Snacka om riktigt tråkiga ekonomiska tider för teknik- och/eller spelintresserade...

Jag gissade själv på ett pris 6999 SEK för enbart enheten så verkar tyvärr delvis ha fått rätt...

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Lite priser nu på Switch 2, skriver i rätt tråd denna gången

Retrospel - Switch 2 5749kr
Retrospel - Switch 2 + Mario Kart 6299kr

Elgiganten - Switch 2 6795kr
Elgiganten - Switch 2 + Mario Kart 7490kr

Prisjakt

Kommer väl dyka upp fler priser från sidor som inet, webhallen, netonnet och komplett osv. snart.
Vet inte vart Elgiganten fått 7.5 tusen ifrån, det kanske ändras snart vem vet.
Bokade själv hos retro då jag hade ganska mycket rabatt där

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Prisjakt

Kommer väl dyka upp fler priser från sidor som inet, webhallen, netonnet och komplett osv. snart.

Tackar för tipset! Förbeställt där också nu.

Jag undrar hur många Klarna Faktura 30 dagar som går att nyttja innan det säger stopp!

Frågan är om Retrospel ens kommer att få några? Hur kan de dessutom hålla det där priset som?!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Power.se har lagt upp nu för samma priser som Elgiganten.
Jag la också en förbokning på retrospelbutiken på mario bundlen förut så får se vad som händer med den.

Edit 1:Netonnet också nu.

Edit 2: de övriga butikerna följer efter också.
Ja la en till beställning bara för att ifall den hos retrospelbutiken skiter sig. Men 6800/7500kr känns alldeles för mycket egentligen. Retrospelbutikens pris kändes mer rimligt. Men lär väl aldrig få den för det priset…

Permalänk
Medlem

7499 för konsoll + Mario kart på Webhallen, 1190 för Pro kontrollern samt 999 för Mario kart och 899 för Donkey Kong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Prisjakt

Är ju lite märkligt att det skiljer sig så mycket och rent officiellt så öppnar väl inte förbokning av konsolen från Nintendo förrän den 8 april? Här skulle man ju vilja höra om de svenska priserna från Bergsala har släppts eller om återförsäljare killgissar vilt?!

Edit: Med tanke på att det officiell priset i Tyskland är 470 euro(med 19% moms) utan mariokart world, så borde det svenska "grundpriset" med 25% moms vara 476 euro, med dagens växelkurs 10,75 blir det drygt 5100kr, sen andra svenska påslag på det och en peng till Bergsala.... ja men då kanske grundpriset landar på 5400-5500kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Är ju lite märkligt att det skiljer sig så mycket och rent officiellt så öppnar väl inte förbokning av konsolen från Nintendo förrän den 8 april? Här skulle man ju vilja höra om de svenska priserna från Bergsala har släppts eller om återförsäljare killgissar vilt?!

Ja precis, känns konstigt...och otroligt mycket dyrare än förväntat

Permalänk
Medlem

Nu kom den ut på Komplett också, men 6790kr för baskonsolen när den kostar 5749kr på Retrospel? Hur kan det skilja sig så mycket?

https://www.komplett.se/product/1319731/gaming/nintendo/ninte...

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Köpte ett med mario kart world på amazon.fr för 5852kr samt ett på amazon.de för 6028kr. Svenska priserna måste vara fel, eller så är amazon väldigt generösa gällande förbeställningar.

Permalänk
Medlem

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/featured-...

Scrolla långt ner, Zelda upgrades verkar ingå i bästa family-passet. Trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisandthat:

Köpte ett med mario kart world på amazon.fr för 5852kr samt ett på amazon.de för 6028kr. Svenska priserna måste vara fel, eller så är amazon väldigt generösa gällande förbeställningar.

Hade du "Request invite"-knappen eller kunde du bara köpa dem?

Permalänk
Medlem

Webhallen har också lagt upp priser och bundle med Mariokart World kostar 696 kr mer än utan... Hur är det möjligt!? Då kan man ju lika gärna köpa Mario World på Nintendos E-shop om det inte skiljer nåt i pris.i Tyskland så kostar det 40 euro och med svensk moms blir det 40,5 euro, dvs 435kr med 10,75 i växelkurs, vilket då är en bra deal.

Länk: Webhallen Nintendo Switch 2 - Mario Kart World bundle

Är det så här illa kanske man får beställa sin konsol med tillbehör från tyskland...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisandthat:

Svenska priserna inkluderar säkert massa extra skatter och dylikt som bygger på priset ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hade du "Request invite"-knappen eller kunde du bara köpa dem?

Gick att köpa direkt på Amazon.fr, dock så försvann det ur lager så var tvungen att refresha konstant innan jag kunde få in min beställning.
Amazon.de kräver invite och är lite dyrare.

Finns även billigare på Komplett ifall man har tillgång till studentrabatt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit