Hej!
Vi har flyttat till hus (120kvm) och jag skulle behöva lite hjälp kring vad en vettig lösning för att sätta upp nätverket skulle vara.
Det finns nätverksuttag i väggarna i rummen och enligt information i "nätverksskåpet" så är det 1gbit-kablar (räcker gott och väl åt oss). Skåpet är dock designat för att hantera adsl och antennuttag vilket inte är av intresse för oss (de bitarna tänkte jag helt enkelt plocka bort).
Utöver kablaget där är det även indraget fiber i ett hörn av huset och denna sitter kopplad till en "icotera 6407-55" vilket som jag förstår det är fiberkonverter (Inga av wlan lampor och liknande lyser när den är igång). I nuläget är det bara provisoriskt inkopplat en router till den för att ha någorlunda wlan-täckning. Det funkar sådär och i bortre änden av huset är det sämre.
Jag har väl egentligen inget behov av att alla nätverksuttagen i hemmet är uppkopplade, men jag skulle vilja få till bättre wifi-täckning och eventuellt några uttag igång. Jag har några utkast till idéer men är inte så bra på nätverk så vill stämma av att det är lösningar som skulle funka och ta emot tips på andra förslag.
1. Enklast och billigast
Dra en kabel från routern vid fiberkonvertern till ett av nätverksuttagen i rummet, skarva över med en liten patchkabel i "nätverksboxen" och sätt upp en till router i andra änden av huset som får agera accesspunkt.
Fördelar: Enkelt och kan göras med existerande utrustning (kanske att jag får bygga några fler kablar, men det är en småsak). Får förhoppningsvis bra wifitäckning i huset och kanske en del av trädgården
Nackdelar: Vill jag skaffa trådat nätverk i övriga rum så behöver jag fippla om en del då
2. Lite mer prylar men fler aktiva nätverksuttag
Behåll routern vid fiberkonvertern men skaffa någon liten switch att sätta vid nätverksboxen. Sen får den dela ut nätverket till övriga rum och som tidigare sätter jag en extra router i andra änden agerandes accesspunkt.
Fördelar: Trådat nätverk i rummen, bör bli okej wifi-täckning i huset och kanske en del av trädgården
Har ni något tips på en vettig liten konsumentswitch som skulle funka för det? Behöver nog inte mer än 4-6 portar ut på den men skulle kunna använda upp till 8.
3. Ännu fler prylar
Skaffa någon typ av meshsystem.
Då tänker jag att jag bara drar en nätverkskabel från fiberkonverter till ett av nätverksuttagen i rummet. Sedan får huvudenheten i meshsystemete sitta i nätverksboxen med kablar ut till övriga rum (Med en liten "meshpuck" i vardera ände av huset). Beroende på antal portar i "hemenheten" får jag kanske skaffa en switrch då också?
Fördelar: Kul att ha en liten samlad hubb, bör bli bra wifi-täckning i huset och trädgården, trådat nätverk till samtliga rum.
Nackdelar: Relativt dyrt då jag behöver köpa en massa ny nätverksutrustning.
Har ni tips på ett vettigt meshsystem och eventuellt switch?
Är det rimliga alternativ eller tänker jag knas? Finns det någon bättre lösning?