Permalänk
Medlem

Råd/Hjälp hemnätverk

Hej!

Vi har flyttat till hus (120kvm) och jag skulle behöva lite hjälp kring vad en vettig lösning för att sätta upp nätverket skulle vara.

Det finns nätverksuttag i väggarna i rummen och enligt information i "nätverksskåpet" så är det 1gbit-kablar (räcker gott och väl åt oss). Skåpet är dock designat för att hantera adsl och antennuttag vilket inte är av intresse för oss (de bitarna tänkte jag helt enkelt plocka bort).

Utöver kablaget där är det även indraget fiber i ett hörn av huset och denna sitter kopplad till en "icotera 6407-55" vilket som jag förstår det är fiberkonverter (Inga av wlan lampor och liknande lyser när den är igång). I nuläget är det bara provisoriskt inkopplat en router till den för att ha någorlunda wlan-täckning. Det funkar sådär och i bortre änden av huset är det sämre.

Jag har väl egentligen inget behov av att alla nätverksuttagen i hemmet är uppkopplade, men jag skulle vilja få till bättre wifi-täckning och eventuellt några uttag igång. Jag har några utkast till idéer men är inte så bra på nätverk så vill stämma av att det är lösningar som skulle funka och ta emot tips på andra förslag.

1. Enklast och billigast
Dra en kabel från routern vid fiberkonvertern till ett av nätverksuttagen i rummet, skarva över med en liten patchkabel i "nätverksboxen" och sätt upp en till router i andra änden av huset som får agera accesspunkt.

Fördelar: Enkelt och kan göras med existerande utrustning (kanske att jag får bygga några fler kablar, men det är en småsak). Får förhoppningsvis bra wifitäckning i huset och kanske en del av trädgården
Nackdelar: Vill jag skaffa trådat nätverk i övriga rum så behöver jag fippla om en del då

2. Lite mer prylar men fler aktiva nätverksuttag
Behåll routern vid fiberkonvertern men skaffa någon liten switch att sätta vid nätverksboxen. Sen får den dela ut nätverket till övriga rum och som tidigare sätter jag en extra router i andra änden agerandes accesspunkt.

Fördelar: Trådat nätverk i rummen, bör bli okej wifi-täckning i huset och kanske en del av trädgården

Har ni något tips på en vettig liten konsumentswitch som skulle funka för det? Behöver nog inte mer än 4-6 portar ut på den men skulle kunna använda upp till 8.

3. Ännu fler prylar
Skaffa någon typ av meshsystem.
Då tänker jag att jag bara drar en nätverkskabel från fiberkonverter till ett av nätverksuttagen i rummet. Sedan får huvudenheten i meshsystemete sitta i nätverksboxen med kablar ut till övriga rum (Med en liten "meshpuck" i vardera ände av huset). Beroende på antal portar i "hemenheten" får jag kanske skaffa en switrch då också?

Fördelar: Kul att ha en liten samlad hubb, bör bli bra wifi-täckning i huset och trädgården, trådat nätverk till samtliga rum.
Nackdelar: Relativt dyrt då jag behöver köpa en massa ny nätverksutrustning.

Har ni tips på ett vettigt meshsystem och eventuellt switch?

Är det rimliga alternativ eller tänker jag knas? Finns det någon bättre lösning?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Har du dubbeluttag i varje rum ? I så fall kan du ju placera routern i valfritt rum med uttag och "dra tillbaka" lan till en switch i skåpet som ansluter övriga uttag och sedan kan du ansluta accesspunkter efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du dubbeluttag i varje rum ? I så fall kan du ju placera routern i valfritt rum med uttag och "dra tillbaka" lan till en switch i skåpet som ansluter övriga uttag och sedan kan du ansluta accesspunkter efter behov.

Bara enkeluttag i rummen tyvärr. Men vardagsrummet (där fiber kommer in) har två enkeluttag i varsin sida av rummet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Själv kör jag med ett trådat Asus mesh-system, alltså lite motsvarande ditt alternativ 3. Det är hur stabilt som helst, men då är alla routrar av den lite dyrare klassen för att ge bl.a.. god räckvidd.

En sak som kan vara bra att tänka på, är att husets värde stiger om man kan erbjuda fiber i huset. Vid en framtida eventuell försäljning kan det alltså vara guld värt om ni redan har gjort förarbetet med att se till att fiber är tillgängligt överallt, eller åtminstone i de viktigaste rummen. Bra WIFI i huset kan alltså ses som en investering.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Själv kör jag med ett trådat Asus mesh-system, alltså lite motsvarande ditt alternativ 3. Det är hur stabilt som helst, men då är alla routrar av den lite dyrare klassen för att ge bl.a.. god räckvidd.

En sak som kan vara bra att tänka på, är att husets värde stiger om man kan erbjuda fiber i huset. Vid en framtida eventuell försäljning kan det alltså vara guld värt om ni redan har gjort förarbetet med att se till att fiber är tillgängligt överallt, eller åtminstone i de viktigaste rummen. Bra WIFI i huset kan alltså ses som en investering.

Menar du faktiskt fiberkabeldragning i huset? Tror det är väldigt få som uppskattar eller har nytta av det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Menar du faktiskt fiberkabeldragning i huset? Tror det är väldigt få som uppskattar eller har nytta av det.

Nej, jag menar inte att de ska dra fiberkablar inne i huset. De kablar som jag talar om, är nätverkskablar (helst av CAT-6 eller högre) från fiberboxen till router och från router till nod/noder (router/routrar).

Fiber behövs bara utifrån huset och in till en fiberbox, men det verkar ju redan vara draget och installerat i det här fallet. Det är där som den största kostnaden ligger för den som måste installera detta.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Läste på lite om routern vi har nu, en Asus RT-AC86U. Den verkar ha stöd för någon form av "AiMesh", skulle det kanske funka att använda den som en satellit om jag kör på meshing? Behöver jag då se till att resten har stöd för samma sak så att det kanske är vettigare att gå på något dedikerat pakettjofräs istället?

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Nej, jag menar inte att de ska dra fiberkablar inne i huset. De kablar som jag talar om, är nätverkskablar (helst av CAT-6 eller högre) från fiberboxen till router och från router till nod/noder (router/routrar).

Fiber behövs bara utifrån huset och in till en fiberbox, men det verkar ju redan vara draget och installerat i det här fallet. Det är där som den största kostnaden ligger för den som måste installera detta.

Ok då missförstod jag dig när du skrev "förbereda så att fiber är tillgänglig överallt i huset".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Hur svårt är det att dra en kabel från fiberkonverten till patchskåpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Läste på lite om routern vi har nu, en Asus RT-AC86U. Den verkar ha stöd för någon form av "AiMesh", skulle det kanske funka att använda den som en satellit om jag kör på meshing? Behöver jag då se till att resten har stöd för samma sak så att det kanske är vettigare att gå på något dedikerat pakettjofräs istället?

Jag är inte helt insatt i Asus RT-AC86U, men det ser ut som att den skulle fungera bra. Den har dock bara 3 antenner vilket kan vara en indikation på att räckvidden inte är på allra högsta nivån. Å andra sidan bor ni ju inte så stort. Aimesh är exakt det som jag rekommenderar, så jag tycker att ni ska köra på denna Asus RT-AC86U. Sedan lägger du till ytterlugare en Asus nod (router) någonstans i huset för att täcka alla bostadsytor.

Sälv kör jag uteslutande Asus på alla mina routrar och för mig fungerar dessa extremt bra och stabilt måste jag säga. En annan fördel med att ha alla routrar från samma fabrikat, är att det då blir enklare att installera och att konfigurera allting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur svårt är det att dra en kabel från fiberkonverten till patchskåpet ?

Inte jätte. konvertern sitter på samma vägg som ett av de två uttagen i vardagsrummet, typ 4 meter bort. Så går ju att dra kabel längs med golvlisten relativt enkelt.

Angående kablar i vägg vet jag inte vad som är draget men de är klassade som 1gbit enligt lapp i patchskåp så gissar på 5r eller 6. huset byggt 2009 så förhoppningsvis cat6

EDIT:
Kom på en till följdfråga. Jag har just nu två nätverk, ett för 2.5 och ett för 5GHz. Hade problem med att ha dem med samma namn tidigare.

Är det något som funkar bättre nu och om jag kör samma nätverksinfo, hoppar klienterna till det som funkar bäst för stunden?

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HugSeal:

Inte jätte. konvertern sitter på samma vägg som ett av de två uttagen i vardagsrummet, typ 4 meter bort. Så går ju att dra kabel längs med golvlisten relativt enkelt.

Angående kablar i vägg vet jag inte vad som är draget men de är klassade som 1gbit enligt lapp i patchskåp så gissar på 5r eller 6. huset byggt 2009 så förhoppningsvis cat6

EDIT:
Kom på en till följdfråga. Jag har just nu två nätverk, ett för 2.5 och ett för 5GHz. Hade problem med att ha dem med samma namn tidigare.

Är det något som funkar bättre nu och om jag kör samma nätverksinfo, hoppar klienterna till det som funkar bäst för stunden?

Då kan du kanske ha en router vif skåpet (eller sätta den i det) och ansluta lansidan till patchuttagen, det bästa är ju sedan att ansluta meshnoder mot den via kabel (om det behövs)
Wifi är mycket dåligt på roaming, det ingår inte i standarden men mesh gör det lite bättre men det krävs en separat wifikontroller om det ska skötas snyggt. det finn både för och nackdelar med att ha delat eller samma wifinät så man behöver prova på plats om man ska optimera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga tack för hjälpen och rapportera vad det landade i

Det blev ett deco x50 PoE meshsystem, kjell hade bra pris på trepuckarsvarianten även om vi nog bara lär behöva två. Men den tredje kan få sitta i attefallshuset om vi behöver bättre täckning där eller trädgården.

Men setupen blev så att vid fiberkonvertern sitter Routerpucken i taket, sedan är det nätverkskabel från den till ett av uttagen i rummet och i Patchskåpet sitter en netgear-switch med PoE som löser strömförsörjningen. Sedan blir det en puck till i andra änden av huset, i "kontoret". Behöver få till några fler kabelkanaler på väggen för den först men sedan blir det kabel ner från den pucken till en switch där för att kunna köra skrivare och dator trådat.

Väldigt mycket snyggare med kabelkanaler än såna där små plastklämmor och lär vara enklare att städa till på köpet

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar