Veckans fråga: Vad gör du fortfarande vid datorn?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag gör fortfarande det allra mesta på datorn, från att spela till att chatta med kompisar och surfa internätet. Dock något jag märkt på senare tid är att jag föredrar att kolla på film/youtube/serier på tv:n eller mobilen.

Permalänk
Medlem

Är det något jag verkligen ogillar så är det att skriva texter på mobilen, vill mycket, alltså riktigt riktigt mycket hellre använda ett riktigt tangentbord. Jag skriver mycket snabbare på det, man slipper massa autocorrect som fipplar till det helatiden, speciellt på engelska.

Dessutom ska jag t.e.x sitta och söka eller jämnföra priser vill jag enkelt och snabbt skifta mellan olika tabbar utan att det ska ta tid och scrolla, och precis när man ska klicka på något så laddar sidan fram en reklambild som man råkar klicka på. Ibland kommer man åt bakåt på chrome i mobilen och finns inget enkelt sätt att trycka frammåt igen, utan man måste helt sonika knappa in URLen igen... PÅ MOBILENS tangentbord.

Nej, jag föredrar verkligen att sitta vid datorn. Mobilen är till för att kolla lite facebook eller svara på något enkelt sms. Men använder den mest för samtal.

Permalänk

Jag använder datorn till allt som man gjorde tidigare och lite till.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leveller:

bland kommer man åt bakåt på chrome i mobilen och finns inget enkelt sätt att trycka frammåt igen, utan man måste helt sonika knappa in URLen igen... PÅ MOBILENS tangentbord.

Håller med till 100% i övrigt, men det citerade stämmer inte. Du har framåt-pilen i overflow-menyn (tre punkter) både i Chrome och Firefox på Android. På iOS-sidan tycks det gå med gestures.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag surfar på laptopen när jag är hemma. Det är bekvämare än att sitta vid mobilen. Jag lyssnar på musik på YouTube med mina hörlurar eller soundbar. Sen så har jag kopplat datorn till TV:n så jag kan streama film till TV:n. Jag har även en Blu-ray-brännare till laptopen så jag kan se mina DVD/Blu-ray-filmer.

Permalänk
Medlem

Allt som man behöver stor skärm till. Anväder fler datorer. mobilen är bra för fält förhållande.. När man skall hitta till en adress eller skall slå ihjäl tid när SL inte fungera som de skall, det är ofta.

Permalänk
Medlem

Labbar med Proxmox och lär mig hur det funkar. Är en gammal vmware nisse

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mycket. Men jag kommer frustrerande ofta på mig själv med att sitta och mödosamt plita ner långa foruminlägg eller meddelanden på mobilen, trots att datorn befinner sig bara några enstaka meter bort.

Känns tyvärr igen, mobilen är alldeles för enkel att plocka upp. Men en sak som jag testat sista veckorna och som faktisk fungerat ganska bra är android-appen ScreenZen. .

Permalänk
Medlem

Om man dockar sin mobil/platta så att man får stor skärm och tangentbord och mus, vad klassas det som?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Just chattandet är väl där den stora skillnaden för många är. Men genom att bunta ihop det med surfandet så missas det i undersökningen. Skapa och Programmera hade kunnat vara en kategori och så kunde surfa och chatta delats upp i två. Hade nog fått ganska annorlunda resultat.

Permalänk

Skapar och skriver, musikprogram och spelar....

jag har använt datorer sedan kring 1993-1995 och har spelat, skrivit och chattat och framförallt skapat innan Wordpress blev ett begrepp: hemsidor.

Läser en hel del nyheter! Då mobilen är ett komplement när jag inte är hemma. Men flesta nyheter jag läser är på datorn.

Lyssnar mest på böcker dock men det gör jag mest på mobilen och andra appar.

Laptopen som jag använder har jag mest när jag sitter vid TV:n. Eller när jag ska resa. Då tar jag gärna med mej den. Annars är den ett bra komplement till att sitta i soffan med..

Bra "skrivmaskin". Om inte annat

Permalänk
Medlem

Läsa tyckte jag var ett intressant alternativ för där finner jag mig själv aktivt välja bort datorn.

Skriver en kandidatuppsats just nu och under tiden jag läste massa artiklar gjorde jag det konsekvent på min iPad. Sökte upp och sparade ner allting i Zotero via datorn men själva läsbiten fördrar jag paddan till. Markera textstycken var inga problem i appen och sedan kunde jag gå tillbaka på datorn och kolla vad jag markerat som intressant för att kunna referera till det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Min AM5 med LinuxMint för TV användning, mail och sånt på internet, min AM4 Windows 10 för M$ "Äldre Foton" editering och FLAC konvertering med SONY "Media Go" har inte funnit Linux program som är lika enkla att hantera. Den gamla LianLi aluminium EATX kompatibla stora lådan är under omdaning med nytt AM5 (Windows 11) kompatibelt bygge som jag ännu inte vet vad som skall göras i.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk

Vi datorn gör jag allt, jag har med mig den överallt i hemmet. Det är klart att film och serier gör sig bäst på tv,n men funkar på datorn med om jag inte har tillgång till tv,n (fru). Jag har en iPad mini med, gillar det formatet passar bäst till Readly och böcker men även Youtube och Netflix.
Mobilen har jag mest för att man måste ha en för ren service, samtal och bankid, därför köper jag alltid den billigaste Pixel 6A f,n.
Min utopiska dröm skulle vara en iPad mini med sim om den hade ex OSX som operativsystem, då hade jag skippat allt det andra.

Permalänk
Medlem

Datorn används när det ska göras något mer aktivt el där flera fönster/mer skärmyta är att föredra.
Men mobilen används en hel del, p g a tillgängligheten och för att det är lätt att sätta sig bekvämt med den.
Den är ju även ett arbetsredskap som används frekvent när man är ute.