Permalänk
Medlem

Har nätverkskortet dött?

Hej,

För en vecka sedan slutade min dators trådlösa Wi-Fi plötsligt att fungera. Den gångna veckan har jag ägnat stor möda åt att läsa på, uppdaterat drivrutiner, kollat tutorials och joxat i inställningarna. Som ett sista desperat försök gjorde jag en återställning av datorn och en fräsch Windows-installation. Inget har fungerat.

I Enhetshanteraren syns visserligen mitt installerade nätverkskort och enhetsstatusen säger att kortet fungerar korrekt. Bluetooth tycks fungera felfritt. Det är alltså enbart Wi-Fi enheten som slutat svara.

Mitt moderkort är ett MSI PRO X670-P WIFI.

Jag söker nu råd kring hur man kan gå vidare. Är nätverkskortet dött eller kan det vara själva antennanslutningen alternativt kontakten med moderkortet som glappar?

Själv ser jag nu egentligen tre alternativ: Köpa ett nytt nätverkskort, köpa nytt moderkort alternativt svälja stoltheten och leva med att ha en Ethernet-kabel ansluten mellan datorn och routern.

Det dyraste alternativet är självklart att köpa ett nytt moderkort, speciellt om jag vill ha något som matchar mitt nuvarande. Skulle jag exempelvis välja MSI Pro X870-P WIFI tycks jag även behöva köpa till en ny M.2 SSD eftersom mitt nuvarande WD Black SN850X Gen 4 inte tycks vara kompatibelt. Utgifterna hamnar då lätt runt 5000 kr, något jag gärna undviker om möjlighet finns.

Att byta nätverkskort verkar samtidigt löjligt komplicerat. Att hitta seriösa svenska återförsäljare känns nästintill omöjligt. Vad jag sett verkar Dustin vara den enda återförsäljaren som säljer renodlade nätverkskort, dock enbart Intel. Vad gäller Intel så verkar deras nyare nätverkskort ej vara kompatibla med AMD processorer. Samtidigt vill jag gärna inte byta ned mig från vad jag har idag. Nuvarande nätverkskort stödjer WI-Fi 6E och Bluetooth 5.3.

Hjälp, hur skulle ni resonera i denna situation? Jag tar mer än gärna emot tips, idéer och förslag.

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar som är tre år på det kortet så hade jag lämnat in det för ett utbyte. Känner du att du inte orkar med det så kan du såklart skaffa ett nytt nätverkskort.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

"Att byta nätverkskort verkar samtidigt löjligt komplicerat"

Hur menar du nu? Det brukar bara vara en modul man kan byta ut.

"Vad gäller Intel så verkar deras nyare nätverkskort ej vara kompatibla med AMD processorer."

Var har du fått denna info ifrån?

Du har inte beskrivit vad "funkar inte" innebär, exakt vad är det du försöker göra, och exakt hur manifesterar sig problemet?

Permalänk
Medlem

Kollat så att antennkabeln inte bara glappar på wifi-delen? Skruva bort/sätt dit. Testa byt vilken tåt som går var. OM jag tänker rätt nedan borde i så fall kanske blåtand sluta fungera medan wifi börjar fungera om själva antenndelen eller kabeldelen krånglar. Kanske bara ny antenn du behöver.

Detta baserar jag dock allena på att den externa antennen för mitt moderkort har två tåtar, en som jag tolkar för blåtand, en för wifi-biten.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ladda ner drivrutiner direkt från nätverkskortets tillverkare(Realtek)? Det löste mitt problem med nätverkskortet då det slutade fungera helt random.. drivrutiner direkt från moderkortets tillverkade funkade ej av ngn anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Seasonic Focus GX-750 | 1440p OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du garanti kvar som är tre år på det kortet så hade jag lämnat in det för ett utbyte. Känner du att du inte orkar med det så kan du såklart skaffa ett nytt nätverkskort.

Det är absolut något att undersöka, drar mig dock något från att kontakta Inet igen då jag redan varit i kontakt med deras kundtjänst två gånger kring samma datorbygge som även detta berör. Dels en trasig fläkt och ett Seasonic aggregat som stendog. Känner mig så suspekt om jag kommer dragandes en tredje gång.

Skrivet av dlq84:

"Att byta nätverkskort verkar samtidigt löjligt komplicerat"

Hur menar du nu? Det brukar bara vara en modul man kan byta ut.

"Vad gäller Intel så verkar deras nyare nätverkskort ej vara kompatibla med AMD processorer."

Var har du fått denna info ifrån?

Du har inte beskrivit vad "funkar inte" innebär, exakt vad är det du försöker göra, och exakt hur manifesterar sig problemet?

Nej, själva arbetsprocessen att byta nätverkskort verkar inte speciellt komplicerad. Jag syftade mer på processen att hitta återförsäljare och kompatibla kort. Vet inte om problemen mellan Intel och AMD främst rör Wi-Fi-7 korten, läste mig till att BE200-korten exempelvis enbart skulle vara utformade att enbart fungera med Intels processorer.

Skrivet av Ibis:

Kollat så att antennkabeln inte bara glappar på wifi-delen? Skruva bort/sätt dit. Testa byt vilken tåt som går var. OM jag tänker rätt nedan borde i så fall kanske blåtand sluta fungera medan wifi börjar fungera om själva antenndelen eller kabeldelen krånglar. Kanske bara ny antenn du behöver.

Detta baserar jag dock allena på att den externa antennen för mitt moderkort har två tåtar, en som jag tolkar för blåtand, en för wifi-biten.

Tror det är detta jag kommer att försöka undersöka härnäst.

Skrivet av stegdoza:

Har du testat att ladda ner drivrutiner direkt från nätverkskortets tillverkare(Realtek)? Det löste mitt problem med nätverkskortet då det slutade fungera helt random.. drivrutiner direkt från moderkortets tillverkade funkade ej av ngn anledning.

Om du menar om jag laddat ner drivrutiner från denna hemsida? Ja det har jag, tyvärr verkar det inte haft någon större effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralun:

Nej, själva arbetsprocessen att byta nätverkskort verkar inte speciellt komplicerad. Jag syftade mer på processen att hitta återförsäljare och kompatibla kort. Vet inte om problemen mellan Intel och AMD främst rör Wi-Fi-7 korten, läste mig till att BE200-korten exempelvis enbart skulle vara utformade att enbart fungera med Intels processorer.

Köp wifi-kortet från Amazon eller liknande bara. Alla dessa kort är ju bara PCIe-enheter, så jag ser inte riktigt på vilket sätt de måste ha en viss CPU...

Permalänk
Medlem

Hmm, kan detta vara en föraning om att det är något som inte står rätt till med moderkortsanslutningen alternativt själva antennanslutningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralun:

Hmm, kan detta vara en föraning om att det är något som inte står rätt till med moderkortsanslutningen alternativt själva antennanslutningen? <Uppladdad bildlänk>

Näe, du har gått in på detaljer på ditt "trådade" nätverkskort.

Det syns inte i listan vad jag kan se, så är nog trasigt.
Men jag är inte så bra på Windows, så för att jag ska kunna förstå så måste du avinstallera Windows, installera Linux och köra: lspci
dyker det upp? Inte? Då är det trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Köp wifi-kortet från Amazon eller liknande bara. Alla dessa kort är ju bara PCIe-enheter, så jag ser inte riktigt på vilket sätt de måste ha en viss CPU...

Jo det är lätt på Amazon man hamnar om man söker efter nätverkskort. Litar dock inte riktigt på Amazon, men jag kan ha fel. Har du något exempel på ett nätverkskort du tror skulle fungera fint?

Permalänk
Medlem

Jag kör trådat och har ett för Wifi och ett för trådat Ethernet.

Sen står lika för mig enhet 0 och funktion 0

Permalänk
Hedersmedlem

Går absolut att köra Intel-nätverkskort med en AMD-processor.

pvz@pvz-ryzen:~$ lspci | grep -i wi-fi 06:00.0 Network controller: Intel Corporation Wi-Fi 6 AX200 (rev 1a) pvz@pvz-ryzen:~$ grep "model name" /proc/cpuinfo | head -n1 model name : AMD Ryzen 7 3800X 8-Core Processor

Permalänk
Medlem

Bara för att du har kontaktat Inet 2 gånger så kan du kontakta de en tredje gång då du har garanti på prylarna. Att du har haft sådan otur är inte ditt fel.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det är just WiFi 7-korten (BE200) som dras med kompatiblitetsproblem.

OP: Rekommenderar AX210

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler