Gimp 3, OpenVINO-AI, Python problem.
En longshot...
Prövade att installera Gimp 3x och hittade en Stable fusion plugin som verkade rolig då den fungerar på Intel ARC (fungerar säkert på alla nyare grafikkort dock men i alla fall denna skall vara lite Intel utvecklad vad jag förstår).
Hur som helst har jag ju installerat alla möjliga versioner av Python men denna plugin verkade vara en v3.9 "säker" mest stabil eller vad man skall kalla det... och först fungerade den (plugin'en) men den "kroppade" bilden hela tiden visade typ bara 1/4 efter den renderat bilden med Stable fusion. Kikade då på lite på vad skriptet drog upp i terminalen och då saknade den något som hette "mediapipe" och jag misstänker att det är det som är problemet...
Prövade att installera denna modul med både pip install mediapipe (vilket den då gjorde) men saknades ändå när jag körde plugin'en... testade pip3 install mediapipe och installerades igen (har jag för mig, eller så sade den att den redan var installerad/satisfactory något). Men plugin'en fungerade fortfarande... saknade "mediapipe"... då började avinstallera allt Python och installerade bara version 39. Då slutade allt att fungera, men efter en långvarig felsökning så verkade det som Gimp skapade typ symbol (symlinks) i script katalogen som givetvis inte försvann vid avinstallation eller blev återskapade av plugin installation så det blev handpåläggning...
Men nu har jag en "ren" installation igen... med en python version (39), och pip install mediapipe (som gick bra). Men fortfarande bara 1/4 croppad bild och ser man terminal/script/plugin "output" så saknas fortfarande "mediapipe"...
Någon som har testat och löst det, någon som vet hur jag skall felsöka vidare?
Det kan givetvis vara något helt annat som jag gör fel. Men misstänker starkt denna avsaknad av mediapipe.
Alla råd är välkommna!
Edit!
Ja, Windows 11 är det jag kör förresten...
Edit (igen).
Börjar misstänka att det är ett minnes problem kanske... har 32 GB RAM och (ja Intel ARC 750 med 8 GB VRAM). Av någon anledning börjar den spotta ut bilder som är mindre typ 512*512 och dom är helt centrerade och inte 1/4 helt plötsligt... kanske inte har minne för 1080p bilder?