Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så du menar alltså, att påpeka att de bästa trådade mössen slår de bästa trådlösa mössen, när det gäller låg latens, är ett försök att distrahera från att jag sprider "misinformation"?

Om vad? Att trådade möss skulle ha lägre latens än trådlösa?

Det skiljer inte ens 1ms i latens mellan de bästa mössen för trådlös och trådad. Föredrar du trådat så är det helt okej, men trådat är inte bäst längre. Om något så är det jämt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Det där är knappast vilken trådad mus som helst. Men visst finns det fortfarande en nisch för dem.

Korrekt, men det är inte de trådlösa mössen som folk kommit dragandes med, för att försöka "motbevisa mig", heller.

Skalar man bort toppsegmentet av de absolut bästa värstingmössen och istället kollar på genomsnittet istället, så har trådade möss fortfarande lägre latens än trådlösa möss. Och då är det med ännu större marginal än med gamingmöss i toppsegmentet.

Hur man än vrider och vänder på steken, så tillför trådlös teknologi en ofrånkomlig latens. Hur mycket det spelar roll är så klart upp till var och en, men själv ser jag på latens i överlag som något kumulativt.

Många bäckar små som de säger.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alexraptor:

Korrekt, men det är inte de trådlösa mössen som folk kommit dragandes med, för att försöka "motbevisa mig", heller.

Skalar man bort toppsegmentet av de absolut bästa värstingmössen och istället kollar på genomsnittet istället, så har trådade möss fortfarande lägre latens än trådlösa möss. Och då är det med ännu större marginal än med gamingmöss i toppsegmentet.

Hur man än vrider och vänder på steken, så tillför trådlös teknologi en ofrånkomlig latens. Hur mycket det spelar roll är så klart upp till var och en, men själv ser jag på latens i överlag som något kumulativt.

Ah så sitter du med en långsam skärm / GPU / CPU så lägg på 40ms extra utöver andra så din 0.2 MS mus gör 0.

Jag hoppar ut här för är helt omöjligt prata med folk som tror detta ens går mäta.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu lägger du över hela bevisbördan när det var du själv som påstod att trådlösa ofrånkomligt har högre latens. Du har gjort ett påstående, så bevisbördan ligger på dig att styrka det.

Folk kom med motargument, tex att exakt samma mus för lägre latens i trådlöst läge än trådat, medan andra modeller är tvärt om. Det finns alltså ingen tydlig korrelation mellan trådad/trådlös och latens. Och även om det fanns det är det inte ett bevis på kausalitet. Så det är upp till dig att lägga fram bevis som stärker ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Självklart.
Logitech MX Master 3S, den bästa musen som någonsin gjorts.
Överlägsen allt annat.
Går utmärkt att använda till allt från kontorsjobb till fps.

Logitech MX-serie har länge varit fantastisk. Kör själv med en Performance MX och den är väl 15 år vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så du menar alltså, att påpeka att de bästa trådade mössen slår de bästa trådlösa mössen, när det gäller låg latens, är ett försök att distrahera från att jag sprider "misinformation"?

Om vad? Att trådade möss skulle ha lägre latens än trådlösa?

Det skiljer 0,3 ms mellan den snabbaste trådade och den snabbaste trådlösa musen. Knappast ett argument för trådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast nu lägger du över hela bevisbördan när det var du själv som påstod att trådlösa ofrånkomligt har högre latens. Du har gjort ett påstående, så bevisbördan ligger på dig att styrka det.

Folk kom med motargument, tex att exakt samma mus för lägre latens i trådlöst läge än trådat, medan andra modeller är tvärt om. Det finns alltså ingen tydlig korrelation mellan trådad/trådlös och latens. Och även om det fanns det är det inte ett bevis på kausalitet. Så det är upp till dig att lägga fram bevis som stärker ditt påstående.

*Suck*

Vet inte om du bara är ett troll, eller om du ens brytt dig om att följa hela diskussionen.

Citat:

Folk kom med motargument, tex att exakt samma mus för lägre latens i trådlöst läge än trådat,

Jag bemötte den punkten och påpekade att utan källhänvisning och information om kontext kontext, så har grafen absolut noll betydelse. Jag fick ingen återkoppling om detta.

Men roligt att du plockar fram den punkten igen, för jag undersökte saken lite närmare och det visar sig att Viper V3 Pro's polling hastighet i trådat läge är begränsad till 1000hz.

https://www.rtings.com/mouse/reviews/razer/viper-v3-pro

Citat:

We conducted this test wirelessly at its maximum polling rate of 8000Hz and at its maximum wired polling rate of 1000Hz.

Så utgår man från den tidigare grafen some presenterades, utan källa, så kan man konstatera att en trådlös mus behöver fyrdubbla sin pollinghastighet för att uppnå samma låga latens som trådad.

Hursomhelst så har en jämförelse av en mus i trådlös kontra trådat läge, väldigt låg validitet. Då hybridteknologi alltid omfattar kompromisser jämfört med renodlade enheter som gör det ena eller det andra. T.ex att nämnd mus begränsar pollinghastigheten i trådat läge till 1000hz. Att vissa möss presterar tvärtom, när pollinghastigheten inte längre är en begränsande faktor, är inte särskilt konstigt.

Citat:

Och även om det fanns det är det inte ett bevis på kausalitet. Så det är upp till dig att lägga fram bevis som stärker ditt påstående.

Beviset är den existerande datan som har presenterats och vanlig herderlig logisk resonemang.

Tillför trådlös kommunikation latens till ett system? Ja, det är väletablerad fakta. Kommunicerar en trådad mus direkt med datorn? Ja, det är väletablerad fakta.

Frågor på det?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det skiljer 0,3 ms mellan den snabbaste trådade och den snabbaste trådlösa musen. Knappast ett argument för trådat?

Då pratar vi om "best of the best" så att säga, men hur många köper faktiskt den absolut bästa värstingmusen? Som nämnt, när det gäller genomsnittet för skillnaderna mellan trådat kontra trådlöst, så pratar vi om avsevärt större och mer märkbara skillnader.

Vilket bevisas av att extremt höga pollinghastigheter behövs för att komma mer i så pass små marginaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Speciellt när man kan scrolla ner i listan och hitta trådade premium möss på 5, 6, 7, 8 ms mot de bästa trådlösa på 1. Finns gott om trådlösa där nere också.
Diskussion om trådat vs trådlöst är meningslöst idag. Utan det är mus X vs mus Y.
Heck även över blåtand som är markant långsammare än ren radio dongle så lyckas corsair få samma latens än t.ex. Glorious model o och hyper x pulsfire haste...och slår de trådade med 5ms+ över radio dongle.
Så beror på mus inte på teknik (även om just blåtand inte kan nå ner under 7.5ms pga connection intervall, men ren radio kan)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

MX3s & MX Ergo på jobb beroende på dag. Hemma har jag Pulsar. Alla trådlösa

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kört en å samma Intellimouse 3.0 i 18 år. Färgen har nötts bort men den går än! Kör en mouse bungee för att inte besväras av sladden. Bästa musen ever. På senare år har jag överklockat den till 500hz så att den gör sig till rätta med min 480hz OLED-skärm. En av knapparna har börjat dubbelklicka då och då men brukar lösa sig tills för resten av dagen om man knäpper till den lite hårt. Ska nog ta å löda om den brytaren 😛

Köpte musen för 295kr under 2007! Den ni 😁

Undrar för övrigt hur många moderna möss som har en någorlunda vettig report rate. Testade en MX Master 3 för ett tag sedan och fick då ut ynka 80hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kört en å samma Intellimouse 3.0 i 18 år. Färgen har nötts bort men den går än! Kör en mouse bungee för att inte besväras av sladden. Bästa musen ever. På senare år har jag överklockat den till 500hz så att den gör sig till rätta med min 480hz OLED-skärm. En av knapparna har börjat dubbelklicka då och då men brukar lösa sig tills för resten av dagen om man knäpper till den lite hårt. Ska nog ta å löda om den brytaren 😛

Köpte musen för 295kr under 2007! Den ni 😁

Undrar för övrigt hur många moderna möss som har en någorlunda vettig report rate. Testade en MX Master 3 för ett tag sedan och fick då ut ynka 80hz

Upp till 8k på min, men kör på 2k. Märker ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Då pratar vi om "best of the best" så att säga, men hur många köper faktiskt den absolut bästa värstingmusen? Som nämnt, när det gäller genomsnittet för skillnaderna mellan trådat kontra trådlöst, så pratar vi om avsevärt större och mer märkbara skillnader.

Vilket bevisas av att extremt höga pollinghastigheter behövs för att komma mer i så pass små marginaler.

Det skiljer ju inte speciellt mycket mellan dem idag. Alla har ju 4-8k polling rate. De flesta märker ingen skillnad på 2k och 4k och ännu mindre mellan 4k och 8k.

Min första trådlösa låg på 1k och den fungerade helt perfekt att spela med och jag är petig när det gäller sånt. Hade inte stannat kvar vid trådlöst om jag märkt att jag presterat sämre med den. Detta var ett par år sedan. Idag är dem ju bättre.

Du kan ju få en 8k mus för typ 700-800 kr. Vill du ha lite bättre så får du en high tier mus för 1500 kr. Viper v3 Pro kostar runt 1700 kr.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Spelar 95% av tiden sittandes i soffan så trådlös mus och tangentbord är ett måste, då jag inte vill ha en massa sladdar liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det skiljer ju inte speciellt mycket mellan dem idag. Alla har ju 4-8k polling rate. De flesta märker ingen skillnad på 2k och 4k och ännu mindre mellan 4k och 8k.

Min första trådlösa låg på 1k och den fungerade helt perfekt att spela med och jag är petig när det gäller sånt. Hade inte stannat kvar vid trådlöst om jag märkt att jag presterat sämre med den. Detta var ett par år sedan. Idag är dem ju bättre.

Du kan ju få en 8k mus för typ 700-800 kr. Vill du ha lite bättre så får du en high tier mus för 1500 kr. Viper v3 Pro kostar runt 1700 kr.

Ironin är ju att det hela debatten började med att jag bara konstaterade att jag personligen föredrar trådade möss av flera anledningar, där latens enbart utgör en av flera anledningar.

Men av någon anledning så hakade de "trådlöstfrälsta" upp sig på den punkten och har gett järnet på att aggressivt försöka "motbevisa mig". Sedan när det inte gick, så har man istället flyttat på målstolpen och börjat prata om "märkbara skillnader" istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vad exakt är det du tror att den grafen bevisar? Att en mus har lägre latens med högre pollinghastighet? Ja det låter ju logiskt oavsett vilken typ det är vi pratar om.

Utan källa eller information av kontext eller testmetodik så är dessutom grafen ganska värdelös. Men jag kan själv bjuda på ett resultat med den musen vs en äkta trådad mus.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.rtings.com/mouse/tools/compare/razer-viper-v3-pro...

Men kort och gott, så handlar det om ren och skär fysik och tekniska begränsningar.

• En trådad mus kommunicerar direkt med datorn.

• En trådlös mus har overhead då signaler måste registeras av sändaren, sändas, mottags och avkodas innan de därefter kan bearbetas av datorn.

Inte för att vara för petig, men elektriska signaler i koppar är ganska mycket långsammare än ljusets hastighet, så det är inte så uppenbart som du får det att låta

För vissa trådlösa tekniker som bluetooth stämmer det att latensen blir kass, men det är främst för att bluetooth har inbyggda skydd för dataströmmen som ack och retry, sen väldigt begränsad hastighet för att de siktar på extremt låg energiförbrukning

En modern mus med dedikerad mottagare har helt enkelt inte bluetooths problem, de är inom mätteknikens felmarginaler de gångerna jag sett det testas

Permalänk
Medlem

Corsair Sabre RGB Pro wireless här!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Finns ju lite videos som mäter latency. Denna videon är 3 år gammal. Så tekniken har ju gjort lite framsteg sedan dess.

Blå = Wired
Vit = Wireless

Finns nyare video också som den här:

Musen längst upp i grafen nedanför är WIRED. En av de bästa wired för gaming.
Den längst ner fungerar hur bra som helst för gaming och den är fortfarande bättre än min första wireless jag köpte för ett par år sedan. Kör idag en Viper v3 Pro wireless.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att vara för petig, men elektriska signaler i koppar är ganska mycket långsammare än ljusets hastighet, så det är inte så uppenbart som du får det att låta

För vissa trådlösa tekniker som bluetooth stämmer det att latensen blir kass, men det är främst för att bluetooth har inbyggda skydd för dataströmmen som ack och retry, sen väldigt begränsad hastighet för att de siktar på extremt låg energiförbrukning

En modern mus med dedikerad mottagare har helt enkelt inte bluetooths problem, de är inom mätteknikens felmarginaler de gångerna jag sett det testas

Så mycket långsammare är det inte.

Vi pratar fortfarande om signalpropagering i relativistiska hastigheter, någonstans mellan 60-90% av ljusets hastighet, för elektriska signaler genom koppar. Skillnaden i hastighet är försumbar, för vi pratar om nanosekuner, d.v.s om tidspann som är i magnituden av en miljon gånger mindre än vad vi mäter latenser i (millisekunder).

Problemet är att trådlös teknologi alltid omfattar ytterligare steg som måste utföras för kommunikation mellan dator och enhet, t.ex signalmodulering och protokollhantering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det icke linjära motståndet från sladden med trådad mus har större påverkan än en obetydlig latens vid trådlöst 😅

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Du som tillverkare kan mäta skillnaden mellan möss och rita upp grafer hit och grafer dit för att försöka sälja era "spelmöss", men när det kommer till verkligheten så kommer du som köper dessa möss varken kunna se eller märka någon skillnad, och du kommer definitivt inte bli en bättre spelare, för latensen vi talar om är redan så låg att den för länge sedan passerat människans förmåga som har en genomsnittliga reaktionstid på ~250 ms när det gäller öga-hand. Förutom musens latens så har vi bildkälla, processor, grafikkort, minne, lagring, internetuppkoppling, spelserver etc., som alla har sina egna latenser.

Att blinka tar mellan 100-400 ms så ni som går på tillverkarnas marknadsföring har om ni blinkar redan förlorat matchen tio gånger om.

Permalänk
Medlem

Är för nöjd min MX518 för att sätta mig in i vad som kan ersätta den.
Däremot är den trådlösa på jobbet rätt kass, så den hade behövt ersättas egentligen.

Oavsett vilket så går allehanda möss som kräver någon slags proprietär crapware installerad för att fungera fetbort.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Använde en Deathadder V2 Pro rätt länge som det primära pekdonet, men som för dig började den nötas ned på sidan där tummen vilar – hade även samma problem på en ROG Gladius innan dess. Turligt nog finns det billiga och enkla fixar för det. Beställde grepptejp på AliExpress för 34 kronor, vilket bör ge musen ett år eller två till av användande – kanske mer ändå om man orkar byta batteriet framgent

<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset! Betydligt billigare än att gå ut och köpa en ny mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så mycket långsammare är det inte.

Vi pratar fortfarande om signalpropagering i relativistiska hastigheter, någonstans mellan 60-90% av ljusets hastighet, för elektriska signaler genom koppar. Skillnaden i hastighet är försumbar, för vi pratar om nanosekuner, d.v.s om tidspann som är i magnituden av en miljon gånger mindre än vad vi mäter latenser i (millisekunder).

Problemet är att trådlös teknologi alltid omfattar ytterligare steg som måste utföras för kommunikation mellan dator och enhet, t.ex signalmodulering och protokollhantering.

Nej men det är inte automatiskt snabbare heller. Tänk på en gammal USB2-mus som min MX518, jag tror verkligen den har mer latens än många trådlösa har idag. Poll rate och massa annat är långt viktigare än kabel vs radio idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Finns ingen anledning att inte ha trådlös mus idag, ifall man inte försöker pressa budgeten så lågt det går. Batteri håller numera hur länge som helst (en vecka vid 1000hz polling, 4-5 dagar vid 4k hz), laddas upp på nån timme och har perfekt prestanda. Enda fördelen med sladd idag är att det är väldigt mycket billigare.

Kör en Lamzu x Fnatic Thorn just nu och har inga klagomål, fungerar som sagt utmärkt.

Ja? om jag i dagsläget har exakt noll problem med min trådade mus, varför skulle jag lägga ut minst 700kr+ på att köpa den trådlösa varianten när det enda den ger mig är ytterligare laddbehov? det är ju rakt av dumt. Flyttar aldrig mus/tbg vid gamingdatorn så där finns inget usecase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej men det är inte automatiskt snabbare heller. Tänk på en gammal USB2-mus som min MX518, jag tror verkligen den har mer latens än många trådlösa har idag. Poll rate och massa annat är långt viktigare än kabel vs radio idag

Hänvisar en tredje gång till mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder enbart trådlösa tangetbord och möss nu för tiden.

1. Jag ville ha en mer vertikal mus, och Logitech Lift passar mig bra.
2. Alltid skönt att slippa kablar på skrivbordet

Hemma kör jag med: Logitech MX Keys S (med handlovsstöd) och Logitech Lift. Fungerar utmärkt, men hade nog kunnat välja något annat tangentbord för att slippa behöva ladda det någon gång ibland, men backlight är trevligt.

På jobbet som är på dagtid osv så backlight inte är något som behövs kör jag med: Logitech K950 och en Logitech Lift. Lika nöjd med det tangentbordet, men plus att den kör vanliga batterier och inte har backlight = mycket lång batteritid.

En annan fördel med trådlösa är att de få gånger jag jobbar hemma (och därför inte har en docka) så kan jag lätt välja att köra via bluetooth istället och slipper koppla om något.

Men största förbättringen är att slippa kablar, det är underbart.

Gick också från mekaniska tangentbord (favoriten är IBM Model M, men moderkortet saknar PS/2), till att köra med lågprofilstangentbord vilket jag tycker fungerar väldigt bra och är kanske även snabbare på att skriva.

Gillar även Cherry Stream som tangentbord, det är också ett väldigt stabilt lågprofilstangentbord och har skön känsla i tangenterna. Mer tactile än Logitech speciellt i ljudet.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Kikade lite på att byta min trådade G502 som varit min trotjänare sedan 2016 till en trådlös. Dock läste jag om alldeles för många problem som scrollhjul som ger upp efter ett halvår o.s.v. Känns väldigt märkligt då min G502 känns i princip som ny förutom att den blivit smutsig med åren och den gummerade ytan nötts bort en del. Verkar som kvalitén på möss försämrats kraftigt senaste 10 åren.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Viking
Skrivet av Roteleks:

Du som tillverkare kan mäta skillnaden mellan möss och rita upp grafer hit och grafer dit för att försöka sälja era "spelmöss", men när det kommer till verkligheten så kommer du som köper dessa möss varken kunna se eller märka någon skillnad, och du kommer definitivt inte bli en bättre spelare, för latensen vi talar om är redan så låg att den för länge sedan passerat människans förmåga som har en genomsnittliga reaktionstid på ~250 ms när det gäller öga-hand. Förutom musens latens så har vi bildkälla, processor, grafikkort, minne, lagring, internetuppkoppling, spelserver etc., som alla har sina egna latenser.

Att blinka tar mellan 100-400 ms så ni som går på tillverkarnas marknadsföring har om ni blinkar redan förlorat matchen tio gånger om.

Människans reaktionstid har noll betydelse för vad vi kan uppfatta i fördröjningar.
Jag märkte tydlig skillnad när jag bytte från ett tangentbord med ~10ms latens till ~1-2ms, och tydlig skillnad mellan 240 och 480Hz på skärmen.

Sen är det just därför man inte blinkar om det inte finns tid att göra det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Ja? om jag i dagsläget har exakt noll problem med min trådade mus, varför skulle jag lägga ut minst 700kr+ på att köpa den trådlösa varianten när det enda den ger mig är ytterligare laddbehov? det är ju rakt av dumt. Flyttar aldrig mus/tbg vid gamingdatorn så där finns inget usecase.

Handlar inte om att ta med sig musen nånstans. Största fördelen är ju att man blir av med sladden, vilket gör en enorm skillnad i hur en gamingmus känns att använda. Hur mycket man än tror att det inte gör skillnad så skapar sladden friktion och extra vikt.

Det är något som när man använt och blivit van vid, helt enkelt inte går att vara utan. Det är så mycket bättre.