Permalänk
Skrivet av redrock81:

Ok, jag är nu bestämt mig och låser in designen och kommer börja lägga beställningar.
Det enda som jag fortfarande inte har fått tag i är ett 5090. Men jag övervakar.

Det blir ett Phanteks Evolv X2 chassi i stället, så jag har ändrat lite fäktkonfigurationer.
Det kommer se ut ungefär såhär.
https://youtu.be/LdHC8Ogsqo0?si=OFqYEqj754b6lzHu
Min kommer dock vara mer RGBig

Kört igenom alla saker via prisjakt och kunde hitta moderkortet lite billigare.

Har även gjort en AI analys för att se om jag har missat något.

Tänt var det här. nu kör vi.

Total kostnad: 64 564 kr
Total energiförbrukning: 1093,2 W (+20%)

Typ

Namn

Kostnad

Kommentar

Länk

Energiförbrukning (W)

Processor

AMD Ryzen 9 9950X3D

8 949 kr

Kommer spela spel, R9 9950X3D är 2kkr dyrare, för kanske 2fps. Men jag bytte den mekaniska disken till en billigare modell och sparade in mellanskillnaden. So let’s go.

Inet

120

Moderkort

ASRock X870E Nova WiFi

4 515 kr

Stödjer PCI 5.0 4x utan lanesharing.

Proshop

50

RAM

Corsair Vengeance RGB DDR5-6000 64GB CL30

2 849 kr

Rekommenderat att köra 2 minnesmoduler. Har rapporterats problem med EXPO-profiler vid större moduler. Länk

Proshop

20

GPU

ASUS GeForce RTX 5090 32GB TUF Gaming

27 999 kr

Ska vara ett RTX 5090, behöver inte vara just denna. Drar 570W, spikar uppåt 640W. Video

Inet

640

Disk

Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 4TB

5 499 kr

M.2_1 ger PCIe Gen5 x4 = SSD får full hastighet. Byter till Samsung över Crucial som kommer 1:a april, snabbare och 2500 kr billigare.

Inet

9

Disk

Toshiba MG10 Enterprise 20TB

4 290 kr

Lagring av övrigt. Är inte orolig över Seagate. Kolla reviews.

Inet

9

Chassi

Phanteks Evolv X2 Svart

1 849 kr

Jag gillar att det är glas runt om, och med denna kostnad – låt köra all out RGB och maxa.

Inet

3

PSU

ASUS ROG Strix 1200W Platinum

2 490 kr

ATX 3.1 Platinum. Räknar med GPU-spikar uppåt 640W, behöver gå upp till 1200W med 20% overhead.

Proshop

0

Cooling

Corsair iCUE LINK LX120-R RGB Svart Reversed 3-pack

999 kr

Behöver göra ett val. Antingen iCUE eller något annat som Lian Li. Gillar Corsairs RGB-estetik bättre.

Inet

10

Cooling CPU

Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360 Svart

2 899 kr

En LCD på CPU är såklart nödvändigt.

Inet

20

RGB

2x Corsair iCUE ARGB PSU-kabellister

1 198 kr

RGB på kablarna är såklart väldigt nödvändigt. Dessa ökar fake frames på skärmar under 4K.

Inet

10

RGB

Corsair iCUE LINK LX120 RGB Svart 1-pack

479 kr

Behöver en extra fläkt bakom CPU.

Inet

10

RGB RAM

Corsair Vengeance RGB DDR5 Light Enhancement Kit

549 kr

Vi fyller bara 2 RAM-platser. Viktigt att alla platser lyser, annars hittar man inte RAM:et.

Proshop

10

AI Analys
CPU & moderkort:
AMD Ryzen 9 9950X3D är fullt kompatibel med ASRock X870E Nova WiFi, som har rätt sockel (AM5) och chipset för att stödja hela Ryzen 9000-serien direkt ur lådan. Moderkortet har stöd för DDR5-minne och EXPO-profiler, vilket gör att ditt valda minneskit – Corsair Vengeance DDR5-6000 CL30 med EXPO – fungerar utan problem. 6000 MT/s är dessutom den rekommenderade hastigheten för X3D-modeller, så du får optimal prestanda.

Grafikkort & chassi:
ASUS RTX 5090 TUF Gaming är ett stort kort, men Phanteks Evolv X2 har gott om utrymme och stöd för grafikkort upp till 380 mm långt. TUF-modellen ligger under den gränsen, så det kommer att passa med marginal. Chassit har även bra bottenintag för luft, vilket ger god kylning till ett så pass kraftfullt kort. Du kan även använda GPU-stöd eller vertikalmontering om du vill optimera estetiken eller minska böjning i PCIe-sloten.

Kylning (AIO):
Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360 passar perfekt i Evolv X2, som har stöd för 360 mm radiator i toppen. Monteringssats för AM5-sockeln följer med, så kylaren fungerar direkt med 9950X3D. Radiatorn och fläktarna får plats utan att kollidera med RAM eller moderkortets VRM-kylflänsar. Det ger dig både hög kylkapacitet och snygg visning via LCD-skärmen på pumpen.

Lagring:
Samsung 9100 PRO Gen5 SSD installeras i moderkortets M.2 Gen5-slot och får full prestanda. Toshiba MG10 20TB är en 3,5” SATA-disk och får plats i Evolv X2:s HDD-bur. Båda diskarna fungerar samtidigt – ingen delad bandbredd eller portkonflikt på detta moderkort. Inga extra kablar eller adapters krävs, och PSU:n har tillräckligt med ström och SATA-kontakter.

Nätaggregat:
ASUS ROG Strix 1200W Platinum är en kraftfull och framtidssäker PSU med native 12VHPWR (16-pin) kabel, vilket passar perfekt till RTX 5090. Effekten är mer än tillräcklig för hela systemet, även under full belastning. Nätaggregatet är dessutom kort nog att få plats utan problem i Evolv X2:s PSU-kammare, och kommer med alla kablar du behöver för GPU, CPU, lagring och tillbehör.

Fläktar & RGB:
Dina Corsair iCUE LINK LX120-fläktar (vanliga + reversed) fungerar fullt ut tillsammans i Corsairs iCUE Link-system. Alla ansluts via en och samma hub, som följer med AIO-kylaren. Chassit har exakt rätt antal fläktplatser (3 topp, 3 botten, 1 bak), så du får bra luftflöde och kan välja vilken sida RGB-ringen ska synas från. Corsair RAM, CPU-blockets LCD och kabellister kan synkas via iCUE för ett enhetligt RGB-tema.

Slutsats:
Detta bygge är helt kompatibelt. Inga konflikter finns mellan komponenter – allt passar fysiskt, är elektriskt kompatibelt och fungerar inom samma ekosystem (AM5, PCIe 5.0, Corsair iCUE, ATX 3.1 osv). Du får en extremt kraftfull och snygg gamingdator med optimalt luftflöde, bra strömförsörjning och maximal RGB-kontroll. Bara att köra!

https://www.inet.se/produkt/6906654/asus-rog-strix-1200w-plat...

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

De är inte i lager eller har leveransdaturm.

Permalänk
Skrivet av redrock81:

De är inte i lager eller har leveransdaturm.

Kommer in 2025‑04‑22

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Hade jag haft denna budget hade jag köpt detta;
https://komponentkoll.se/bygg/GvBBh

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Kommer in 2025‑04‑22

Har redan beställt från ProShop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hade jag haft denna budget hade jag köpt detta;
https://komponentkoll.se/bygg/GvBBh

Nice
det som skiljer sig verkar vara ditt val av nät-agg. Sen har du 2st m2 PCI 5.0 diskar.

Jag valde bara en då jag inte kan maxa hastigheten på 2 kort.

Permalänk
Medlem

Hur många delar har du beställt nu @redrock81?

Permalänk
Medlem

Allt är beställt förutom GFX kort. Toshiba disken och PSU var restade, så jag lär få prylarna i slutet av veckan, början av nästa.

Undertiden kollar jag flera gånger om dagen efter ett GFX kort som inte kostar 30+Kkr.
Såg ett precis för 31kkr, men jag har inte brådis.

Har andra leksaker att pilla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Allt är beställt förutom GFX kort. Toshiba disken och PSU var restade, så jag lär få prylarna i slutet av veckan, början av nästa.

Undertiden kollar jag flera gånger om dagen efter ett GFX kort som inte kostar 30+Kkr.
Såg ett precis för 31kkr, men jag har inte brådis.

Har andra leksaker att pilla på.

Ok 👍

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.
Bytte till denna PSU då den andra inte kom i lager. Samma märke som chassi,

1200w 👌
ATX 3.1👌
Platina 👌
Får plats i chassit 👌

Enda klagomålet verkara vara att inte kommer med tillräckliga kabelkammar. Men jag har 3D skrivare så det är inga problem om det behövs.

https://www.inet.se/produkt/6906897/phanteks-amp-gh-1200w-pla...
Ingen RGB eller OLED paneler nätagget. Inte ens en klisterlapp som är färggrann vilket känns fattigt. Jag måste alltså ha bra belysning och en mobil som visar memes om jag öppnar bakplåten. I will have to survive.

Forsätter jagar RTX 5090. Missade ett drop i dag på typ 30 minuter så var alla slutsålda.

Om jag är beredd att pröjsa 30% mer för 5-10% högre klockfrekvens så kan jag få ett. Men det känns inte värt (10 000 för kanske 2FPS).

Permalänk
Medlem

Sådär, då var allt beställt.

Total kostnad: 67564 kr

Typ

Namn

Kostnad

Kommentar

Länk

Energiförbrukning

Processor

AMD Ryzen 9 9950X3D

8 949 kr

Kommer spela spel, R9 9950X3D är 2kkr dyrare, för kanske 2fps. Men jag bytte den mekaniska disken till en billigare modell och sparade in mellanskillnaden. So let´s go.

Länk

120

Moderkort

ASRock X870E Nova WiFi

4 515 kr

Länk

50

RAM

2 849 kr

Rekommenderat att köra 2 minnesmoduler. Har rapporterats problem med EXPO-profiler med större moduler.

Länk

20

GPU

INNO3D GeForce RTX 5090 32GB X3

31 190 kr

Drar 570W, spikar uppåt 640W. https://youtu.be/Q82tQJyJwgk?t=1137

Länk

640

Disk

5 499 kr

Byter till Samsung över Crucial, snabbare och 2500 kr billigare.

Länk

9

Disk

4 290 kr

Länk

9

Chassi

Phanteks Evolv X2 Svart

1 849 kr

Jag gillar att det är glas runt om, och med denna kostnad, låt köra all out RGB och maxa.

Länk

3

PSU

Phanteks AMP GH 1200W Platinum ATX 3.1

2 299 kr

Räknar med GPU-spikar uppåt 640W. Därför 1200W med 20% overhead.

Länk

0

Cooling

Corsair iCUE LINK LX120-R RGB Svart (3-pack)

999 kr

Gillar Corsairs RGB-estetik bättre, verkar mer välutvecklat. Har iCue Link system hub.

Länk

10

Cooling CPU

Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360

2 899 kr

Länk

20

RGB

1 198 kr

RGB på kablarna såklart väldigt nödvändigt. Dessa ökar fake frames på skärmar under 4K.

Länk

10

RGB

Corsair iCUE LINK LX120 RGB Svart (1-pack)

479 kr

Länk

10

RGB RAM

549 kr

Fyller tomma RAM-platser för symmetri i RGB. Viktigt att alla RAM-platser lyser.

Länk

10

Sved att få lägga ett par tusen extra på 5090.

Lär få delar i morgon, bygger över påsk. Postar bilder sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Sådär, då var allt beställt.

Typ

Namn

Kostnad

Kommentar

Länk

Energiförbrukning

Processor

AMD Ryzen 9 9950X3D

8 949 kr

Kommer spela spel, R9 9950X3D är 2kkr dyrare, för kanske 2fps. Men jag bytte den mekaniska disken till en billigare modell och sparade in mellanskillnaden. So let´s go.

Länk

120

Moderkort

ASRock X870E Nova WiFi

4 515 kr

Länk

50

RAM

2 849 kr

Rekommenderat att köra 2 minnesmoduler. Har rapporterats problem med EXPO-profiler med större moduler.

Länk

20

GPU

31 190 kr

Länk

640

Disk

5 499 kr

Länk

9

Disk

4 290 kr

Länk

9

Chassi

Phanteks Evolv X2 Svart

1 849 kr

Jag gillar att det är glas runt om, och med denna kostnad, låt köra all out RGB och maxa.

Länk

3

PSU

2 299 kr

Länk

0

Cooling

999 kr

Gillar Corsairs RGB-estetik bättre, verkar mer välutvecklat. Har iCue Link system hub.

Länk

10

Cooling CPU

2 899 kr

Länk

20

RGB

1 198 kr

RGB på kablarna såklart väldigt nödvändigt. Dessa ökar fake frames på skärmar under 4K.

Länk

10

RGB

479 kr

Länk

10

RGB RAM

549 kr

Fyller tomma RAM-platser för symmetri i RGB. Viktigt att alla RAM-platser lyser.

Länk

10

Sved att få lägga ett par tusen extra på 5090.

Lär få delar i morgon, bygger över påsk. Postar bilder sen.

Det blir inte mycket bättre än så där helt klart! Grattis! Ska bli kul att se resultatet sen

Ser man till prisökningen på hela burken och prestandan som resulterar med det dyrare kortet så går det ganska jämnt ut faktiskt

Permalänk
Medlem

Då var den byggd

https://i.imgur.com/ZvOhc31.mp4

Jag vill tacka alla här för er hjälp och tålamod. Det blev väldigt bra.

Den startade på första försöket så klart

• Jag har mest problem med att installera "2x Corsair iCUE ARGB PSU-kabellister" på moderkortströmsladden. Det blev för tjockt att stäna där bak och tog kreativt tänkande för att få till det. Jag var också besviken på att dessa kunde inte kopplas direkt till Icue hubbarna utan krävde en separat hub som inte ingick. De har därför anslutits till moderkortets kontroller, och det funkar rätt bra.

• Av någon anledning funkade inte LED på CPU. Men jag kopplade ur och kopplade in USB kontakten igen så funkade det.

• Jag kan rekommendera chassit. Väldigt genomtänkt. Enda kritiken jag har är att plats för vanlig disk inte har gummifötter. Jag kunde välja om jag skulle ha slangarna från CPU från höger eller till vänster.

• Vad kan man säga om prestandan. Det är galet att spela spel över 200FPS. Framegen är nice. märker väldigt lite artifakter och jag känner inte av lagg. Cyberpunk totalt maxat ligger på 150FPS. Det är nått att se. Då drar kortet 575W.

• Den är mycket tystare än vad jag trodde den skulle vara. Även under full belastning

• Jag är väldigt nöjd med allt.

Typ

Namn

Kostnad

Kommentar

Länk

Energiförbrukning

Processor

AMD Ryzen 9 9950X3D

8 949 kr

Länk

120

Moderkort

ASRock X870E Nova WiFi

4 515 kr

Länk

50

RAM

2 849 kr

Länk

20

GPU

31 190 kr

Länk

640

Disk

5 499 kr

Länk

9

Disk

4 290 kr

Länk

9

Chassi

Phanteks Evolv X2 Svart

1 849 kr

Länk

3

PSU

2 299 kr

Länk

0

Cooling

999 kr

Länk

10

Cooling CPU

2 899 kr

Länk

20

RGB

1 198 kr

Länk

10

RGB

479 kr

Länk

10

RGB RAM

549 kr

Länk

10

• Val av processor är totalt overkill, köp hellre en R7 9800X3D om du ska spela. Den kör ens inte med alla kärnor under de flesta spelen. Det är ett väldigt mycket bättre val (jag valde min för att maxa)

• PSU ATX 3.1 är att rekommendera om du inte vill köra en jätteful adapterkabel.

• PCI 5 M2. Välj moderkort noga. Du vill inte att den ska dela bandbredd med ditt grafikkort. Men performenceökningen är makalös gämfört med PCI gen 4. https://ssd-tester.com/compare.php?product1=1255&product2=449

• Glöm inte att sätta rätt profil på RAM minnena i BIOS så du får full performence ur dem

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Huvudsyftet är nog att göra av med pengar.

Hade TS gjort en tråd och skrivit att han ska köpa en Audi RS6 för 1,5 miljon så säger något mig att han inte fått kommentarer av typen "du får fler hästkrafter per krona med en VW Polo".

Det finns hur många saker som helst från hårspray till bilar till datorer till flygresor där man får "mer per krona" om man väljer nåt annat. Medioker och ekonomiskt optimerad är inte alltid målet för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Hade TS gjort en tråd och skrivit att han ska köpa en Audi RS6 för 1,5 miljon så säger något mig att han inte fått kommentarer av typen "du får fler hästkrafter per krona med en VW Polo".

Det finns hur många saker som helst från hårspray till bilar till datorer till flygresor där man får "mer per krona" om man väljer nåt annat. Medioker och ekonomiskt optimerad är inte alltid målet för alla.

Precis så.

Det här bygget är inte värt för många.
Men jag är nöjd och det var värt för mig.
Video: https://imgur.com/ZvOhc31

Permalänk
Medlem

Kungen!

Stort grattis till detta bygge 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Absolut. Om du hade läst hela tråden så ser du att jag inte har några problem med att lägga massa pengar på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Precis så.

Det här bygget är inte värt för många.
Men jag är nöjd och det var värt för mig.
Video: https://imgur.com/ZvOhc31

https://i.imgur.com/NVGL1BW.jpeg

Kungligt, helt klart 😊

Får delar till nåt ganska likt men "lite budget" om en vecka: 9950X3D med 5080 (vitt) i Phantek Evolv X2 (vitt). Prutat ner till B850-moderkort (vitt), enklare vattenkylning utan skärm, 3xPhanteks reverse-fläktar i botten, inga extra RGB-kablar, 2TB 9100 SSD och ännu ingen extra lagring (men 2x18 TB Toshiba i NAS) och 850watt PSU (vitt). Landar på drygt 42 tkr så hoppas nå rätt bra FPS i FS2024 på 49" wide-skärm.

Kollade PCIe-5-banorna, verkar som "Gigabyte Aorus Elite Wifi 7 ICE" med B850-kretsar har 16+4 dedicerade banor för GPU och SSD i full fart (ej delade banor) trots "inte 870-kort", ex:
https://www.youtube.com/watch?v=c4CKXKlHm8c

Tillägg PCI-banor
Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

[li]PCI 5 M2. Välj moderkort noga. Du vill inte att den ska dela bandbredd med ditt grafikkort. Men performenceökningen är makalös gämfört med PCI gen 4. https://ssd-tester.com/compare.php?product1=1255&product2=449[/li]

Är det så? Jag satte ihop ett väldigt likt bygge som ditt för 1 månad sedan. Jag valde dock att "spara" genom att ta en 4tb gen4 m2... märker du prestandaökningen i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Är det så? Jag satte ihop ett väldigt likt bygge som ditt för 1 månad sedan. Jag valde dock att "spara" genom att ta en 4tb gen4 m2... märker du prestandaökningen i praktiken?

Gjorde ett praktiskt test

• 20 tb Mekanisk disk | Att duplicera 53,4 GB tar 6 min 44 sek

• 2 tb Gen 4 M.2 disk | Att duplicera 53,4 GB tar 23 sekunder

• 4 tb Gen 5 M.2 disk | Att duplicera 53,4 GB tar 18 sekunder

Trodde det skulle bli större hopp om jag var ärlig