Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag menar från Nintendos sida. Ska dom ändå tillverka en kassett och sälja den via fysiska kanaler så kunde dom lika väl bara lagt ned spelet på den också?

Men antar att chippen är bra mkt dyrare än en skiva till ps5/xbox.

Ja, det är ju liknande minneskretsar som SD Express, så de kostar nog en del. Jag har sett en del nämna $16 för 64GB-kassetterna, vilket inte verkar helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbjo:

Finns det inte risk att förbokningen avbryts senare någon gång om man bokar från utländsk amazon?
Känns som att det här ”hålet” i deras marknadsstrategi är lite för trivialt för att va sant

Ingen risk alls. EU=Fri handel. jag beställde en PS5 Pro för typ 2000kr billigare än svenska marknadspriset via tyska Amazon. Inga bekymmer. Momsen hos tyska el franska Amazon baseras på vart varan ska skickas. Så allt är grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Ingen risk alls. EU=Fri handel. jag beställde en PS5 Pro för typ 2000kr billigare än svenska marknadspriset via tyska Amazon. Inga bekymmer. Momsen hos tyska el franska Amazon baseras på vart varan ska skickas. Så allt är grönt.

La en beställning nu på NS2+mario kart-bundeln. Märkligt nog gick den att köpa för €425 trots att det listades som €499. Svensk moms kanske kommer läggas till sen?

Väldigt fin rabatt gentemot svenska priset oavsett!

Edit: jupp, var utan moms. Så lär bli €531 sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbjo:

La en beställning nu på NS2+mario kart-bundeln. Märkligt nog gick den att köpa för €425 trots att det listades som €499. Svensk moms kanske kommer läggas till sen?

Väldigt fin rabatt gentemot svenska priset oavsett!

Edit: jupp, var utan moms. Så lär bli €531 sen

Låter som att VAT/moms inte drogs?
Såhär ser det ut på min:
Item(s) Subtotal:EUR 416,66
Delivery & Handling:EUR 13,22
Total Before VAT:EUR 429,88
VAT:EUR 107,48
Total:EUR 537,36

Edit: Oj såg precis att du la till det i edit hehe

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Skulle köpa lite tillbehör på franska amazon. Nån som lyckas komma till kassan med flera items i kundkorgen på preorders? Jag kan ta preorder på en och en men vill ju ha alla på samma frakt.
Verkar inte gå?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Skulle köpa lite tillbehör på franska amazon. Nån som lyckas komma till kassan med flera items i kundkorgen på preorders? Jag kan ta preorder på en och en men vill ju ha alla på samma frakt.
Verkar inte gå?

Lyckades inte i appen men på webbläsaren på mobilen var det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Verkar inte gå?

Gick för mig om jag tog den dyra frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Verkar inte gå?

Hade liknande problem. Men fick nu in en förbeställning på Switch 2 + Pro Controller 2. Så tack för tipset om att franska äntligen fått in flertal. Misslyckades säkert 6 gånger när de dykt upp på såväl franska och spanska Amazon.

En fråga: Såg nu att Donkey Kong Bananza lär ligga på ca. 800-900 kr. Det är drygt 150-300 kr dyrare än från franska Amazon. Har man öppet köp på allting? Även spel om man låter bli att öppna det?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hade liknande problem. Men fick nu in en förbeställning på Switch 2 + Pro Controller 2. Så tack för tipset om att franska äntligen fått in flertal. Misslyckades säkert 6 gånger när de dykt upp på såväl franska och spanska Amazon.

En fråga: Såg nu att Donkey Kong Bananza lär ligga på ca. 800-900 kr. Det är drygt 150-300 kr dyrare än från franska Amazon. Har man öppet köp på allting? Även spel om man låter bli att öppna det?.

Bonanza släpps ca 6 veckor efter switch 2, så kanske inte behöver beställa det redan om inte annat.

Permalänk

Tack för tipset!
Beställde också en ns2 + mariokart bundle för 6000kr! Så jävla mycket mer värt än svenska priser på 7500kr, kan ju få 1-2 spel för mella skillnaden eller en pro controll 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Lyckades inte i appen men på webbläsaren på mobilen var det inga problem.

Skrivet av LeVvE:

Gick för mig om jag tog den dyra frakten.

Skrivet av Swe.Stars:

Tack. Funkade i webläsaren!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Men inte hela beloppet väl? Räcker med någon tusing eller?

Ja precis, så har jag förstått det.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har inte fått e-mail om att jag förbokat en Switch 2. Allt ser ut som det skall på min ordersida dock (se bilden). Någon som har samma predikament?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Märkligt, jag har inte fått e-mail om att jag förbokat en Switch 2. Allt ser ut som det skall på min ordersida dock (se bilden). Någon som har samma predikament?

<Uppladdad bildlänk>

Du får väl mail när den har packat och skickats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick ett mejl från tyska amazon att jag lagt ordern i alla fall. Titta bland skräpposten men står det på hemsidan borde det vara lugnt.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Izak80:

<Uppladdad bildlänk>

Som @Tozzeman skrev, kolla skräpkorgen på din mail, för där i hamnade mina också

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

<Uppladdad bildlänk>

det tog ett tag för mig att få bekräftelsen på mail, men den kom till slut.
ha lite tålamod 😊

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Hitman har blivit sänkt i pris i typ alla butiker nu och uppdaterade till "game-key card" varianter, väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite orolig för hur väl de inkluderade 256 gb kommer räcka. Split fiction till exempel är på 73 gb (!). Det blir nog tyvärr så att det kommer bli fortsatt väldigt få tredjeparts spel för mig på Switch 2. Särskilt då väldigt många av dem verkar komma som key cards. Kanske i framtiden på rea när Micro Express kort får rimligare priser.

Switch 1 hade ju iallafall nästan alla spel på kassetten och skulle man ha digitala spel är ju Micro SD inte särskilt dyra. Dock var det ju dags att lämna Micro SD så den delen kanske man inte ska klaga på för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Börjar bli lite orolig för hur väl de inkluderade 256 gb kommer räcka. Split fiction till exempel är på 73 gb (!). Det blir nog tyvärr så att det kommer bli fortsatt väldigt få tredjeparts spel för mig på Switch 2. Särskilt då väldigt många av dem verkar komma som key cards. Kanske i framtiden på rea när Micro Express kort får rimligare priser.

Jag kommer rösta med plånboken iaf, kommer köpa i stort sett alla spel som släpps som hela spel och helt strunta i game-key card om det inte kostar typ 100kr på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Switch 1 hade ju iallafall nästan alla spel på kassetten och skulle man ha digitala spel är ju Micro SD inte särskilt dyra. Dock var det ju dags att lämna Micro SD så den delen kanske man inte ska klaga på för mycket.

Jag har bokat 512gb på webhallen. Tyckte det prismässigt är rimligt med dubbla lagringen till för 1500kr. Får se om dom får in som i lager bara.. och jag försöker köpa digitalt för jag hatar verkligen dessa små korten och byta spel ”analogt”. Jag har blivit för bekväm med åren 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Som @Tozzeman skrev, kolla skräpkorgen på din mail, för där i hamnade mina också

E-mailet med ordern hade mycket riktigt hamnat i skräpposten. Glömde helt av att kolla där. Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Varför skiljer det så mycket i storlek, exv. mario kart är 23gb och donkey kong ~10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Varför skiljer det så mycket i storlek, exv. mario kart är 23gb och donkey kong ~10.

Studiorna har kanske inte lusten eller kunskapen att komprimera ner filerna till Switch versionen. Förmodligen 4k texturer och andra resurser som hade kunnat minskas ner som CD Project red gjort med Cyperpunk som gått från 90 gb till under 64 gb (som dessutom har spelet på kassett om man köper fysiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Studiorna har kanske inte lusten eller kunskapen att komprimera ner filerna till Switch versionen. Förmodligen 4k texturer och andra resurser som hade kunnat minskas ner som CD Project red gjort med Cyperpunk som gått från 90 gb till under 64 gb (som dessutom har spelet på kassett om man köper fysiskt).

Man får ju undra vad de använt för svart magi (pun intended) på Hogwarts Legacy för att krympa det så mycket.

Split Fiction måste ju gå att krympa till 64GB från 85GB som PC-versionen är.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Man får ju undra vad de använt för svart magi (pun intended) på Hogwarts Legacy för att krympa det så mycket.
<Uppladdad bildlänk>

Split Fiction måste ju gå att krympa till 64GB från 85GB som PC-versionen är.

Inte så svårt med tanke på hur spelet ser ut på switch, texturerna har reducerats rejält och dem använder säkert kompression på andra delar av data.
Jämför bara storleken på t ex en 4k video mot en 720p. Switch versionen av Hogwarts ser ut att vi vissa fall använda ännu lägre upplösning på många texturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Inte så svårt med tanke på hur spelet ser ut på switch, texturerna har reducerats rejält och dem använder säkert kompression på andra delar av data.
Jämför bara storleken på t ex en 4k video mot en 720p. Switch versionen av Hogwarts ser ut att vi vissa fall använda ännu lägre upplösning på många texturer.

Det är dock Switch 2 versionen, inte Switch 1. Från det jag sett ser Switch 2 versionen ändå rätt okej ut. Inte direkt sämre än Split Fiction som är 73 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Jag tänkte att det var Switch 2-versionen, men nu när du skriver kan jag inte hitta något om dess storlek på den. Tror den som gjorde bilden kollade på Switch-versionen där det roligt nog finns storlek både för Switch och Switch 2.

Hogwarts Legacy till Switch 2 blir en helt ny port och blir inte uppgraderbar från gamla. Tråkigt att behöva dubbeldippa om man vill fortsättas nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tänkte att det var Switch 2-versionen, men nu när du skriver kan jag inte hitta något om dess storlek på den. Tror den som gjorde bilden kollade på Switch-versionen där det roligt nog finns storlek både för Switch och Switch 2.

Hogwarts Legacy till Switch 2 blir en helt ny port och blir inte uppgraderbar från gamla. Tråkigt att behöva dubbeldippa om man vill fortsättas nytt.

Ja ser också det nu Tror inte det stämmer att de är samma storlek, sidan menar kanske om man installerar just Switch 1 versionen på Switch 2 är den 15 gb med.

När jag tänker efter bör Switch 2 porten ju vara närmare PS4 versionen i storlek (55 gb). Med tanke på att de har liknande grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ja ser också det nu Tror inte det stämmer att de är samma storlek, sidan menar kanske om man installerar just Switch 1 versionen på Switch 2 är den 15 gb med.

När jag tänker efter bör Switch 2 porten ju vara närmare PS4 versionen i storlek (55 gb). Med tanke på att de har liknande grafik.

Ja, de listar samma storlek för Switch 2 när det bara är Switch 1-versionen som körs på Switch 2. Den riktiga Switch 2-versionen av Hogwarts Legacy kommer som sagt vara en ny port, så den får säkert sin egen sida. De har sagt att den kommer ha "next-generation assets", så den lär bli betydligt större.