Flera problem med Nvidia Shield + Apple TV med Samsung Soundbar och LG TV
Hej!
TL;DR:
Förlåt för förvirringen i texten, men det finns liksom inte ett "detta är problemet". Utan det är snarare 12 problem, och dem blir fler ju mer jag pillar.
Kör någon en Apple TV och Shield genom en Samsung soundbar med passthrough till sin LG TV, utan att allt stängs av när man byter källa, eller att någon av enheterna spontant får för sig att ta över signalen från den andra utan att du gör något, eller att soundbar och TV helt plötsligt får för sig att stänga av sig för jag tycker på ATV kontrollen. Ge mig lite tips, snälla :'(
Jag har tidigare kört Apple TV. Men köpte i dagarna en Shield.
Apple TV:n har funkat hur bra som helst som spelare, aldrig några fel med kopplingen mellan Apple TV > Soundbar > TV. Nackdelen har ju varit att den inte riktigt stödjer alla ljud och videoformat som jag vill se.
Nu kopplade jag in min Shield och Apple TV i HDMI1 och HDMI2 på min soundbar, och kör eARC från soundbar till eARC på TV. Allt kör antingen Ultra High Speed eller Premium High Speed HDMI kablar.
Detta då för att maximera kvalitén jag kan kolla på genom båda spelarna, men mest för Shieldens skull, då den stödjer typ alla ljud och bildformat.
Soundbaren är en Samsung HW-Q995C och TV:n en LG C3 EVO.
Nu till problematiken, och problemen är inte bara en grej.
Ibland, så funkar det bra att starta ATV direkt från ATV kontrollen. TV, Soundbar och ATV hoppar igång, Soundbaren passar video signalen vidare till TV och ATV dyker upp på skärmen. Ibland, så startas allt korrekt, men istället för att ATV:n hoppar igång, så skickar soundbaren Shield passthrough och det står "NO SIGNAL".
Ibland, kan det helt plötsligt flickra till, och nu är Shield igång istället och Soundbar kör shield som passthrough.
Om jag ex. har igång Shield, och vill gå över och kolla på ATV, och trycker på ATV kontrollen, så stänger TV:n av sig när Apple TV:n får ström.
Förvirringen är alltså total. Det har ju garanterat med HDMI-CEC. Jag har testat så många olika inställningar överallt, och nu är jag själv så borta så jag kan inte röra på något utan att göra det ändå mer kaos.
Jag har justerat och återställt inställningar fram och tillbaka flera gånger.
Just nu:
1. LG C3 EVO kör SIMPLINK (HDMI-CEC). Även Quick Media Switching och 4:4:4 pass through är på.
2. Apple TV så är CEC på (Control TVs and Receivers = ON)
3. Samsung HW-Q995C kallar väl CEC Anynet+, och är väl på default (inget jag kan justera)
4. Shield (som har många inställningar), men CEC är på (inställningen längst ner)
Turn on TV when shield wakes- ON
Set TV input to shield when shield wakes - ON
Turn off TV when shield sleeps - OFF
Wake Shield when TV powers on - OFF
Sleep Shield when TV powers off - ON
Sleep Shield when TV input changes from Shield - ON
Wake Shield when TV input changes to shield - ON
IR LG TV - ON
Turn ON TV/projector - OFF
Turn OFF TV/projector - ON
Send discrete on/off commands - OFF
IR Samsung Soundbar - OFF
HDMI-CEC Enable - ON
Jag vet ju att Apple TV:n fungerar felfritt. Så jag gissar på att:
Soundbaren inte fattar vilken signal den skall skicka till TV via eARC alltid? Soundbaren kanske tolkar vissa av dessa CEC kommandon fel för jag har flera spelare inkopplade? Detta som gör att det stängs av eller fel källa väljs?
Shield kör något event som gör att TV stängs av? Eller så är Shield och Apple TV CEC något som stökar till det, när båda är på samtidigt? Men jag kan ju inte vara ensam att köra denna setupen?
Spontant så är det nog egentligen jag som är problemet. Men jag hoppas någon har liknande setup och kan ge lite tips.
Kopplat som denna snubben i Youtube + en ATV direkt in i soundbaren.