Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Heat

https://www.imdb.com/title/tt0113277/

Fortfarande en av mina top 10 filmer.

Permalänk
Medlem

Exterritorial

Netflix (Atmos/Vision tyska, engelska 5.1)

En spännade action thriller där en före detta soldats desperata sökande efter sin son leder henne långt in bakom hemliga dörrar på ett amerikanskt konsulat.

8/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Death Of A Unicorn
6.5/10

"En man och hans tonårsdotter kör av misstag på en livs levande enhörning. De tar med enhörningen till en rehabiliteringsanläggning som ägs av en förmögen VD för ett läkemedelsbolag. Forskare på anläggningen upptäcker att varelsen har övernaturligt botande egenskaper. Men när de undersöker dess krafter närmare, inser de snart de livsfarliga konsekvenser som deras experimenterande för med sig."

Paul Rudd och Jenna Ortega i huvudrollerna i denna... komedi-thriller-splatter kanske man kan beskriva det som. Komedi-delarna blir aldrig hysteriska utan hålls mer lågmält och ger en halvt "oseriös" ton över hela filmen, vilket gör att det aldrig riktigt kan bli "skräck". En liten röst i huvudet kunde inte vara tyst... om att denna (likt Labyrinth) var/är en symbolfilm som egentligen handlar om en ung flicka som förlorar "barnets" oskuldsfullhet, det sexuella som vaknar etc... men ju mer jag tänkt på det... med tanke på just den oseriösa övertonen tror jag det faktiskt inte är mer än det man just ser.

Rätt låg budget skulle jag vilja säga, speciellt med tanke på att effekterna inte är de bästa, men med tanke på vilka skådespelarna är så får man solida prestationer rakt igenom. Kanske lite konstigt klippt, finns vissa saker som framställs som viktiga, men som rinner ut i sanden... kanske för att de klippte ned den lite för mycket, trots att den ändå är 1h47min.

Men den lyckas underhålla rakt igenom, känns aldrig tråkig och har ingen direkt utfyllnad. En perfekt mitt-i-veckan-film helt enkelt. Kanske för att jag känner mig lite "less" idag som den inte når upp till en 7:a, en annan dag hade den nog lyckats göra det utan större problem.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

On Her Majesty's Sectret Service (blu-ray).

Sjätte filmen i Bond-filmserien och den enda där George Lazenby får chansen att spela Bond. Jag vet inte om det beror mest på Lazenbys insats eller manus m.m, men den här är helt klart en av dom svagare i filmserien, tycker jag. Den är i det stora hela en okej rulle, men saknar en del av det som filmerna med bl.a. Connery har.

Skulle säga att den är typ en 6:a av 10 för mig.

Permalänk
Medlem

HA! Såg om den förra veckan, säkert 10e gången jag sett den sen den släpptes, riktigt jäkla bra film!!

Permalänk
Hedersmedlem

Cornelis (2010)

Permalänk
Medlem

Into The Deep [2025]
2/10

"En grupp dykare på jakt efter sjunkna skatter blir vittnen till mord på knarklangare som våldsamt utförs av en grupp nutida pirater. Det är dock det minsta av deras bekymmer, för i djupet lurar en hungrig vithaj, fast besluten att inte låta någon av dem fly levande från dess vatten..."

Detta är en av de värsta sorters B-filmer, den försöker vara mer än vad den är (de pushar hårt för "childhood trauma") och tar sig själv på fullaste allvar. Jag gillar i normala fall filmer (inklusive b-filmer) med djur som mumsar på människor.

Denna är enbart extremt dålig och för andra gången denna vecka har jag snabbspolat mig igenom en film. När en haj "growls" och ser mindre ut än en människa vid attackerna... som dessutom är på en nivå av den lägre b-filmsskalan. Skådespelarna håller även de väldigt låg nivå... men det mest chockerade är att faktiskt Richard Dreyfuss har en roll i denna! Något som var mer chockerande var hur överjävligt dålig även han var.

Undvik som pesten, även om du i normala fall, likt mig, gillar filmer där djur mumsar på människor.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The Bayou [2025]
5/10

Fortsätter med sökandet efter en ny rulle där djur käkar människor som kan komma upp i riktigt bra nivå. Denna gjorde ett bra försök får jag lov att säga, men räcker tyvärr bara upp till ett "meh". Filmer som Primeval och Territory (de två främsta) satte standarden för mig. Men även filmer som Black Water och Lake Placid håller fanan högt.

Den följer mallen till det extrema för sådana här filmer och all bakgrundshistoria om individer hålls till ett minimum. Man vet vilka som kommer att "käkas upp" och i vilken ordning... på det stora hela. Allt är även lagom dumt ^^

Tyvärr faller det på effekterna/alligatorerna som är inte når upp till den nivå de måste. Det behöver absolut inte vara bra eller perfekt, men det måste vara bättre än så här. Även slutet kändes väldigt "framstressat" och det skulle ha behövts lite mer eftertanke på sista tredjedelen av filmen för att åtminstone uppnå något mer än... vad som mest kan beskrivas som "meh". Hade de lyckats med de två sakerna hade denna definitivt landat på godkänt åtminstone.

Se denna om: Du har abstinens efter slika filmer, den funkar för att stilla hungern en aning, men når inte hela vägen fram.

Se den inte om: Du förväntar dig en "riktig" film, djur som käkar människor är lite av en egen kategori... lite som b-filmer nästan kan man säga

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Death Of A Unicorn
6.5/10

"En man och hans tonårsdotter kör av misstag på en livs levande enhörning. De tar med enhörningen till en rehabiliteringsanläggning som ägs av en förmögen VD för ett läkemedelsbolag. Forskare på anläggningen upptäcker att varelsen har övernaturligt botande egenskaper. Men när de undersöker dess krafter närmare, inser de snart de livsfarliga konsekvenser som deras experimenterande för med sig."

Paul Rudd och Jenna Ortega i huvudrollerna i denna... komedi-thriller-splatter kanske man kan beskriva det som. Komedi-delarna blir aldrig hysteriska utan hålls mer lågmält och ger en halvt "oseriös" ton över hela filmen, vilket gör att det aldrig riktigt kan bli "skräck". En liten röst i huvudet kunde inte vara tyst... om att denna (likt Labyrinth) var/är en symbolfilm som egentligen handlar om en ung flicka som förlorar "barnets" oskuldsfullhet, det sexuella som vaknar etc... men ju mer jag tänkt på det... med tanke på just den oseriösa övertonen tror jag det faktiskt inte är mer än det man just ser.

Rätt låg budget skulle jag vilja säga, speciellt med tanke på att effekterna inte är de bästa, men med tanke på vilka skådespelarna är så får man solida prestationer rakt igenom. Kanske lite konstigt klippt, finns vissa saker som framställs som viktiga, men som rinner ut i sanden... kanske för att de klippte ned den lite för mycket, trots att den ändå är 1h47min.

Men den lyckas underhålla rakt igenom, känns aldrig tråkig och har ingen direkt utfyllnad. En perfekt mitt-i-veckan-film helt enkelt. Kanske för att jag känner mig lite "less" idag som den inte når upp till en 7:a, en annan dag hade den nog lyckats göra det utan större problem.

Lagomt underhålland. Ångrar inte att jag såg den 👍

Permalänk
Medlem

Jackie Brown - En tarantino-rulle där de inte skjuter vilt omkring sig hela tiden, kan det vara nåt? Jo, det kan det. Denna är helt otroligt bra. Och den blir bättre för varje gång man ser den. Pam Grier gör en superinsats som Jackie brown och Samuel l Jackson suverän som psykopaten Ordell. Välfilmad, bra story, bra pacing. 9/10

Rust - Alec Baldwins western-film som det skrivits så mycket om då en kvinna olyckligt nog sköts till döds. Var det värt det? Njae. Detta är en rätt ordinär western. En pojke skjuter ihjäl en man och hans farfar, som är en känd outlaw räddar honom. Ett uppbåd ger sig av efter dem och sen är det inget mer. Travis Fimmel är med på ett hörn och gör en bra insats som kristen mördar-psyko. Allt går givetvis åt helvete precis på slutet och så gott som alla dör. Alla är sinnessjukt dåliga skyttar med. Den är väl producerad med väldigt många fina scener och ok, antar jag men inget man lägger på minnet direkt. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jackie Brown - En tarantino-rulle där de inte skjuter vilt omkring sig hela tiden, kan det vara nåt? Jo, det kan det. Denna är helt otroligt bra. Och den blir bättre för varje gång man ser den. Pam Grier gör en superinsats som Jackie brown och Samuel l Jackson suverän som psykopaten Ordell. Välfilmad, bra story, bra pacing. 9/10

Rust - Alec Baldwins western-film som det skrivits så mycket om då en kvinna olyckligt nog sköts till döds. Var det värt det? Njae. Detta är en rätt ordinär western. En pojke skjuter ihjäl en man och hans farfar, som är en känd outlaw räddar honom. Ett uppbåd ger sig av efter dem och sen är det inget mer. Travis Fimmel är med på ett hörn och gör en bra insats som kristen mördar-psyko. Allt går givetvis åt helvete precis på slutet och så gott som alla dör. Alla är sinnessjukt dåliga skyttar med. Den är väl producerad med väldigt många fina scener och ok, antar jag men inget man lägger på minnet direkt. 6/10

Enligt mitt tycke så är Jackie Brown en av Tarantinos absolut bästa filmer, väldigt underskattad.

Permalänk
Medlem

Diamonds Are Forever (blu-ray).

Sjunde filmen i Bond-filmserien där Sean Connery är tillbaka och gör rollen som Bond för sista gången. Om man bortser från riktigt dåliga specialeffekter så är den här inte så jättelångt ifrån Goldfinger, som är en av mina favoriter bland de klassiska filmerna. Och precis som i Goldfinger så har även denna en av dom bättre titellåtarna (framförd av Shirley Bassey här också), tycker jag.

Jag skulle nog placera den nånstans kring 7.5 till 8 av 10.

Permalänk
Medlem

Hej!

Guldtransporten.

En faktabaserad krigs och drama-film från 2022.

Handlingen:
1940 blev Norge invaderade av nazi-Tyskland. Tyskarna vill lägga beslag på norges guldreserv på 55 ton. Norge får nys om detta och sätter en otroligt sinnrik men också nästintill, en omöjlig plan i verket. Man får följa hur allting faktiskt gick tilll i både med och motgång. Den är för mig både spännande och även lite gripande.

Hela filmen håller enligt mig, absolut högsta världsklass! Manus, berättartekniken, skådespeleriet, filmklippen, kameratekniken, stunt och pyroteknik....ja, man kan lätt tro att detta är en av Hollywoods svindyraste produktioner....men...
Filmen är helt norsk på alla sätt och vis! Norge kallas ju numera för Europas Hollywood. Och det är knappast någon tillfällighet!

Jag är normalt inget stort fan av krigsfilmer, men den här har precis allt. Dessutom är all fakta så omfattande att jag tycker att alla högstadie-elever och äldre borde se den. Det är trots allt ett viktigt stycke nordisk historia som aldrig får glömmas bort!
Titta på den du med....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Chronicle - Tre unga killar hittar en konstig orb i ett hål och när de rör vid den så får de superkrafter. Filmen är gjord på ett sätt så att de ska se ut som typ found footage men ändå inte riktigt. Hur som så är det rätt kul att se hur de brottas med sina ökande krafter men givetvis går allt åt helvete precis när en blir psyko. Det märks att denna är inspirerad av Akira och man önskar att de hade gått lite mer åt det håller på slutet istället för en vanlig hollywood-ending. Ändå bra. 7/10

Brightburn - Ett par hittar ett kraschat alienskepp i skogen med en unge med och bestämmer sig för att uppfostra den som sin egen. Allt går givetvis åt helvete precis när alienen blir könsmogen och inte får komma till. Så blod och eld åt alla. Effekter och så i denna är rätt bra men storyn är lite lam, mest för att det är en unge bara. De skulle tydligen göra en tvåa där han var vuxen men den blev cancelled efter vanligt penga-tjafs mellan rikingar. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Live and Let Die (blu-ray).

Åttonde filmen i Bond-filmserien. I den här filmen är det premiär för Roger Moore som Bond. När jag var yngre så hade jag Moore som min favorit-Bond, men idag skulle jag säga att det är ganska jämnt mellan Connery och Moore för mig. Den här filmen har ju definitivt mer humor i sig än dom före, för mig är det inget negativt. Yaphet Kotto (Alien) och Jane Seymour (Dr. Quinn - Medicine Woman) dyker upp i denna. Titelsången är ju en klassiker och en av dom lite bättre, tycker jag.

Tycker nog den kan vara värd nånstans i trakten av 7.5 av 10, en bra start för Moore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Enligt mitt tycke så är Jackie Brown en av Tarantinos absolut bästa filmer, väldigt underskattad.

Soundtracket är grymt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Soundtracket är grymt med.

Ja, jag skulle säga att det i stort sett är fullträff på det mesta. Och ja, soundtracket är väldigt passande för filmens stil och bidrar verkligen till känslan.

Permalänk
Medlem

Unbreakable - Äldre film med Bruce Willis som ovillig superhjälte. Han möter även en nisse som är hans raka motsats, Mr Glass. Spännande och välgjord. 7/10

Split - James Mcavoy gör en suverän roll som en person med 24 olika personligheter och Anya taylor joy gör även hon en bra roll. Den är spännande och sevärd. 7/10

Glass - Denna filmen binder ihop de två förra filmerna och James Mcavoy gör här en lika bra roll som innan och denna avslutar historien hyfsat. Dessa tre filmer är gjorda av M knight shamalyan så de är lite snurriga och givetvis finns det en djup konspiration i alltihop. Man bör nog se allihop för att förstå själva tråden i det hela även om unbreakable kom ut typ femton år före de andra och nog var en stand-alone film när den kom ut. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

A working man

Man vet vad man får med Statham, men som några redan skrivit så en av hans lite svagare och den är även spretig.

Intressant att läsa i inledningen att Sly varit medverkande, hade jag helt missat.

Permalänk
Medlem

Life [2017]
6/10

Dags att ta tag i lite filmer som hamnade i "jag ser dem lite senare", vilket nu råkade vara 8 år senare

En väldigt gedigen rollista är väl det minsta man kan säga, så skådespelarna levererar och alla effekter är riktigt bra, det finns egentligen ingenting direkt dåligt med denna. Den är t om "dum" där den skall vara det, det är nästan ett krav i sådana här filmer. Men av någon anledning lyckas den inte fånga mig utan ger mig mer en känsla av; "Hur gör vi en Alien reboot utan att det är Alien?"

Men då allt runt om ändå är så pass bra och välgjort kan den trots allt inte sluta på annat än "godkänd". Och sedvanligt i dessa filmer är det ju upplagt för att det skall komma fler filmer och ev bli en hel serie. Men antar att den inte gick tillräckligt bra med tanke på att den såg ut att ha en riktigt hög budget. Möjligtvis att någon B-films studio (om x antal år) köper rättigheterna billigt och sedan pumpar ut b-filmer då det finns en ganska "självklar väg att fortsätta storyn på".

Children of the Corn: Runaway [2018]
4/10

I min enfald trodde jag detta skulle vara en remake, men nej, det är en direkt fortsättning på NÅGON mer sentida story. Vet inte hur många filmer det finns nu, men de borde ha stannat vid 2:an. Var faktiskt rätt taggad (så länge jag trodde det var en remake) då den kommer från samma era man är uppvuxen med - och älskade

Den är väl inte direkt dålig, men definitivt inte bra och det känns som den mest "tuggar på", vilket får den att hamna precis under "meh" till och med. En hel del "fillers" bidrog även till det betyget.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Warfare - Krigsfilm om Irak av Alex Garland som gjorde Civil war. En pluton Imperie-soldater gör sin lilla bas i ett hus men blir anfallna av rebeller. Efter en stund kommer några truppfordon och plockar upp dom. Ett par Tie-fighters flyger över då och då. Sen är det egentligen inget mer. Men denna är mer som jag tror att en riktig strid är. Folk är coola och tuffa innan och sen BOOM! så står de helt förstenade och vet inte vad de ska göra. När de skjuter så är det ett vilt skjutande men knappt några träffar. Och det är riktigt väl filmat. Det känns som att man är där. Och INGEN är John Wick, inte ens Seal-killarna.
7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Warfare - Krigsfilm om Irak av Alex Garland som gjorde Civil war. En pluton Imperie-soldater gör sin lilla bas i ett hus men blir anfallna av rebeller. Efter en stund kommer några truppfordon och plockar upp dom. Ett par Tie-fighters flyger över då och då. Sen är det egentligen inget mer. Men denna är mer som jag tror att en riktig strid är. Folk är coola och tuffa innan och sen BOOM! så står de helt förstenade och vet inte vad de ska göra. När de skjuter så är det ett vilt skjutande men knappt några träffar. Och det är riktigt väl filmat. Det känns som att man är där. Och INGEN är John Wick, inte ens Seal-killarna.
7/10

Realismen tror jag man kan tillskriva att Ray Mendoza är en veteran från Irak-kriget och tjänade i Seal Team 5. Att den även bygger på en verklig händelse Ray Mendoza var direkt involverad i bidrar även till Realismen.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Terminator
Filmen som satte igång både Arnolds och Camerons karriärer.. En klassiker helt klart. Sett den säkert 15 gånger redan nu

EDIT:
Finns att streama på Prime Video förresten. Gillar man att ta 2:an med så finns den också

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Permalänk

Inside Man: Most Wanted 2019
Most https://www.imdb.com/title/tt7832848/

En film om ett bankrån. Filmen gav en många tankeställare kring manusförfattarna och tittarna som såg filmen och tyckte den var briljant.
Problemet är logiska luckor, en bra actionfilm film bör ha en drös logiska luckor av den enkla anledningen att det måste hända något, publiken är inte intresserad av att se i realtid när inte ett skit händer den mesta av tiden. Så därför måste problem förenklas så något händer.

Men i filmens så var ska man börja med problemen, kanske det att för att göra mer lockande för tittare så ska huvudkaraktären som gör rånet vara en ung snygg tjej, om denna unga snygga tjej har maskering på sig så kommer tittarna ej se hennes ansikte så mycket, därför ska hon under största delen av rånet ej ha maskering och ha någon person som i bakgrunden ser till att hon är välsminkad och ser bra ut i bild hela tiden. Fingeravtryck och DNA problematiken, har de aldrig hört talas om. Alla rånare går utan handskar och tar överallt.

Finalen är så dum, lite på nivå av en viss Jönssonliga film.

Nå hade jag tråkigt under filmen? nopp. Filmen var intressant då man fick fundera lite på bristerna.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Usual Suspects (1995)
Klassiker från 90-talet som de flesta förmodligen har sett.
Det är en sån där film där typ alla skådespelare slåss om rampljuset på ett sätt som gör det svårt att se några direkta svagheter. Otroligt bra berättelse, snyggt filmad, non stop spänning och ett perfekt slut.

Tidlös på riktigt.
Såg den på Blu-Ray.
9/10

Permalänk
Medlem

Kung Fury 2 - Sizzle Reel.

Betyg: 255/10

I väntan på att filmskaparnas bråk med en av finansiärerna ska lösas så läcktes denna 'Sizzle Reel' (smakprov?) lagom till filmfestivalen i Cannes.

https://variety.com/2025/film/global/kung-fury-2-insane-10-mi...

Videon i länk togs ned.
Permalänk
Medlem

The Ugly Stepsister (2025) - https://www.imdb.com/title/tt29344903/ - (Originaltitel: Den stygge stesøsteren)

Samproduktion mellan Norge, Polen, Sverige och Danmark. Lite body horror, lite komedi, lite skräck och lite kostymdrama (?) i ett.

Påminde till viss del om The Substance som kom förra året, dock inte lika utflippad.

Snygg film! Lite porrig! Sevärd! 6/10, kanske 7/10.

Trailer:

Permalänk
Medlem

Nosferatu (köpt på Apple TV)

Vacker som tusan, atmosfärisk, intensiv, för lite skräck, bra skådespelar insatser, speciellt Lily-Rose som gör en fantastisk roll.

Hade hoppats på mer skräck, men gillade den riktigt mycket ändå.
8/10

Permalänk
Medlem

The Man With the Golden Gun (blu-ray).

Nionde filmen i Bond-filmserien. En riktigt klassiker där Christopher Lee spelar skurken (Scaramanga), med bl.a. Maud Adams och Britt Ekland i rollerna. Riktigt underhållande fortfarande. Tycker personligen att den är aningen bättre än Live and Let Die.

För mig är det en 7.5-8 av 10 eller nåt i den stilen.