Skrivet av Allexz:
All hårdvara som är "smart" inklusive bilar. Det handlar bara om marknadsföring och kontroll i slutändan.
Vad menar du med "smart"? Extremt otydligt.
Antar att du vägrar även "smarta telefoner" då.
Skrivet av enterthewoid:
Skulle aldrig använda en smart tv. En tv ska vara dum.
Då jag har HTPC och spelkonsol, så önskar jag att det gick att ställa om "smart TV" till att enbart vara en "dum" monitor. Tyvärr har jag inte lyckats med det.
Skrivet av adfactory:
Väntar nog med elbil tills jag är säker på att den inte brinner upp och att den klarar t&r till Göteborg (fr Stockholm)
Då skall du inte köra en fossilbil. Är statistiskt betydligt fler fossilbilar som brinner än vanliga elbilar. Så är du rädd för att brinna upp så skall du absolut inte ha bensinbil eller dieselbil.
Stockholm-Göteborg har jag åkt regelbundet med elbil sedan 2019 utan minsta problem. Tar ett stopp på 3-5 minuter i antingen Linköping eller Jönköping.
Skrivet av Spiffman:
Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.
Vägra McD. Skulle inte äta skiten frivilligt oavsett om de ger bort den eller inte.
Antar att du kör en med vevstart?
Skrivet av mrpijey:
Sociala medier. Är orsaken till så mycket fel i dagens samhälle idag. Urholkandet av sociala relationer, normer och traditioner. Och så mycket idioti skapat av folk som bara vill ha uppmärksamhet - förut delegerat till sociala kompisgänget, idag hela världen.
Traditioner och sätt att umgås borta för alltid, allt för lite uppmärksamhet på nätet. Visst, sociala medier har hjälp släkt att hitta varandra etc, men i det stora hela så är det skadligt för samhället.
Håller med helt. Undviker och minimerar all form av asocial media som FB, SC, TT, IG, etc. Föredrar att träffa och prata med människor i verkligheten.
Skrivet av FattarNiInte:
Haha, vi är som tvillingar förutom vr-glasögonen.
Jag tycker man ser tillräckligt på en vanlig skärm.
Bra påminnelse. Jag absolut vägrar VR.
Största hajpade teknikfloppen ever.
Skrivet av Baxtex:
Går snabbare? Hopplöst när man är på Lidl och det tar 10 minuter i kassan.
Våga vägra Lidl.
Skrivet av Massy:
Jag köper fullt ut att de flesta kommer sitta i en elbil men jag kommer aldrig någonsin undra "hur jag stod ut med en förbränningsmotor".
Exakt vad är det "att stå ut med" jämfört med en elbil?
Ljudet? Majoriteten är ändå ljud från däck och vind
Växlar? Åh nej en automatlåda som knappt märks att den växlar/åh nej jag måste växla själv, vilken skräck
Accelarationen? Majoriteten kan inte hantera den ändå och den ska inte nyttjas i vanlig trafik/det är kul en liten stund man kan/ska ändå inte köra race på väg till jobbet.
Jag köper ju både elbilar och ICE-bilar (och har även en hybrid), men det jag gillar med elbilar är den enormt härliga körkänslan. Max vridmoment över hela varvtalskurvan. Den låga tyngdpunkten bidrar även till mer slick känsla i kurvorna. Tror det är svårt att förstå för dig om du inte ägt och kört roliga elbilar en längre tid. Är underbart!
Är även lättare och smidigare inte bara att åka snabbt och aktivt, men även (när man så önskar) att åka mjukt och långsamt. Sedan enormt skönt i vardagen att slippa att åka och tanka. Man laddar bilarna lika lätt (och billigt) hemma över natten som mobiltelefonen. Grymt smidigt.
Sedan har ju elbilar vissa nackdelar i vissa sammanhang som tex. med dragvikt och andra användningsfall. Så elbilar är nog inte lösningen för alla i dag, men för de flesta så är det nog en fördel om folk hade råd med de (är ju dyrare, och förstår att inte alla har tur som mig att ha råd med en massa nya bilar hela tiden).
Skrivet av hakro807:
Bara en sådan sak som att en elbil börjar skicka ut varm luft i kupén bara några sekunder efter start är värt ganska mycket. Alltid "full tank" i början av dagen. Lägre ljudnivå. Jämn och fin acceleration. Osv.. Är väl lite som skillnaden mellan att köra bil med och utan manuell choke. Det senare fungerar absolut och har väl sanningen att säga också sin egen charm. Men överlag är det sjukt bekvämt med automatisk choke också. Eller numera insprutning.
Älskar förvärmning på vintern, och förkylning på sommaren, som fungerar även när bilen är i garage eller parkeringsgarage. Något som jag saknar med vår ICE-bil.
Skrivet av Purgatory:
Smarta maskiner, AI, datorer, internet, bilar med elekronik, kretskort, el överlag.
Hmm. Skrev du det där med papper som du skickade med en brevduva som var uppkopplad till SweCs forum?
Skrivet av tankjunior:
Prenumerationstjänster!
Det kommer vara en kall dag i helvetet innan jag betalar en månadsavgift för t:ex funktioner i bilen.
Antar att du inte har någon mobiltelefon, och vägrar eget bredband hemma då?
Skrivet av Trum-Petaren:
Hmm...du gnäller över att hela forumet är nertyngd av gnäll och att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.
Du gnäller ju själv nu och du är en medlem hos Sweclockers.
Varför bidrar du till att tynga ner forumet?!
Och du gnäller över de som gnäller på de som gnäller. Vad bidrar du med?
Skrivet av Massy:
Visst full tank som motsvarar en tredjedel av full tank på en förbränningsbil och som kräver att du håller på och grejar med en kabel varje dag (om man nu känner att man verkligen behöver tanka bilen med 25-60 mil dagligen). Pluggar man ändå in bilen varje dag kan man väl likväl plugga in kupévärmare på en bensinare.
Jag pluggar inte in våra elbilar varje dag. Kanske en gång i veckan.
Dessutom har du inte alltid 230V-uttag på stan, utanför butiker, utanför gym, och inte ens alla arbetsplatser (även om några få har det). Sedan missar du det underbara med att slippa komma till en bastu när bilen stått i solen. Helt underbart att alltid komma till en sval skön bil på parkeringen (oavsett vilken parkering).
Skrivet av Massy:
Jämn och fin acceleration får man ju även i en bra automat. Sen kan man ju ifrågasätta glädjen i jämn acceleration. Det är inte direkt som att jag lider i min manuella bil av att oh så ojämnt det går, nu får jag lägga en 200-300 lakan till så jag får jämn acceleration!
Har haft automat på alla våra bilar sedan millennieskiftet, men det är inte i närheten av samma jämna mjuka körning som med en ren elbil. Du måste nog prova för att verkligen förstå.
Skrivet av Chromatic:
Dom är sjukt bra på dass though! Köp en med skal och ha på en vagn, plus några högtalare, så har du en go setup i pastejköket!
Själv vägrar jag all form av elektronik på dass; oavsett om telefon eller padda. Måste du vara uppkopplad jämt och ständigt? Kan du inte ens skita med dina egna tankar utan att konsumera media på nätet?
Samhället har blivit bra sjukt när alla måste vara uppkopplade all vaken tid av dygnet.
Skrivet av NidoKing:
Hatar verkligen skärmar i bilar där man måste in i en meny för att starta ex, stolvärme eller rattvärme.
Noteras bör att jag har just en sån bil. (trodde jag skulla vänja mig)
Gillar verkligen att kunna styra lampor hemma och även värmepumpen eftersom vi reser mycket.
Helt klart fel på UX i din bil.