Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Hedersmedlem

Tvärvägrar är kanske att ta i men för min del är det nog surfplattor, även om det kanske inte är sprillans ny teknik. De är säkert praktiska för vissa men jag ser ingen nytta i att använda en iallafall.

Permalänk
Medlem

Det jag tvärvägrar för tillfället och MÅNGA år framöver är elbil av de lätta kriterierna

1: svindyr i inköp om man vill ha i närheten av kombi i lastutrymme och kunna dra 2500+kg släp
2: för kort räckvidd kör mellan 2,5-3k mil/år så vill kunna köra minst 100mil på en tank och under vinter behöver man inte ens nämnda räckvidd och elbil i samma mening.
3: tar onödigt lång tid att ¨tanka¨
4: Livslängden på batterierna i elbilarna är rysk roulette allt får man ett batteri som håller 10+år eller så får man ett som börjar kasta in handduken efter 5år.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

usb-c, nu är det ännu en hög usb sladdar man måste köpa på sig så man har.... usb-c till usb-c, usb-c till usb-a.

sen tar man en i högen, nej då dög inte den för den fick man med till nån skit o den skickade bara ström... så jävla trött på allt med usb.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag bara tvärvägrar att vara en del av normaliseringen att mjukvara är en tjänst som man som konsument prenumererar löpande på, istället för en produkt man köper och sen äger....

^ Detta!

Har själv valt bort ett antal mjukvaror som försöker gå den vägen. Ett exempel är Macruim Reflect backup/image program som jag allltid gillat men kör numera RescueZilla istället som är FOSS.

Våga vägra prenumeration - eller SaaS som hypen lyder - av mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Tvärvägrar är kanske att ta i men för min del är det nog surfplattor, även om det kanske inte är sprillans ny teknik. De är säkert praktiska för vissa men jag ser ingen nytta i att använda en iallafall.

Dom är sjukt bra på dass though! Köp en med skal och ha på en vagn, plus några högtalare, så har du en go setup i pastejköket!

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Jag bara tvärvägrar att vara en del av normaliseringen att mjukvara är en tjänst som man som konsument prenumererar löpande på, istället för en produkt man köper och sen äger....

Ovanstående i kombination med att det nu även är normaliserat att sättet man betalar för mjukvara och digitala tjänster är genom att tillåta tillverkaren att studera ditt beteende för att sen utnyttja det de lär sig om dig till att generera inkomst på alla sätt de kan komma på.

Jag minns någon högt uppsatt på ett stort cadprogram på ett forum för typ 15år sedan sa.
Det var något om han tyckte det var fel att folk kunde köpa en licens av programmet och sedan använda det i hur många år som helst utan att betala något mer.
Sedan hörde jag fler säga samma sak. Därefter pratade de om att man kan köpa olika points som förbrukas för när man gör olika saker. Allt för att ingen ska behöva betala onödigt mycket för en programvara sa de.
I själva verket handlar det om maximera hur mycket pengar de kan få ut.

Jag gillar inte hur det har blivit med mjukvaror på något sätt, men tills tidsmaskiner har kommit ner till vettigt pris så jag kan åka tillbaka i tiden och arbeta som det var förr så får jag acceptera läget.

Permalänk
Medlem

Som andra uppkopplade vitvaror i kök och badrum, inte i mitt hem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns någon högt uppsatt på ett stort cadprogram på ett forum för typ 15år sedan sa.
Det var något om han tyckte det var fel att folk kunde köpa en licens av programmet och sedan använda det i hur många år som helst utan att betala något mer.

Jag gillar inte hur det har blivit med mjukvaror på något sätt, men tills tidsmaskiner har kommit ner till vettigt pris så jag kan åka tillbaka i tiden och arbeta som det var förr så får jag acceptera läget.

Jag gillar inte din attityd att man bara hopplöst ska lägga sig ner och acceptera läget när man ser något som man anser vara helt åt hel*ete.....

Det är ju pga att gemene man gör just så som de stora mjukvaru-företagen fortsätter kommer undan med detta.

Jag förstår att kidzen idag som aldrig upplevt något annat ser "SaaS" som normal-läget eftersom de inte vet något annat.
Det blir ju då upp till oss med hår i öronen och ont i ryggen att berätta att världen har inte alltid fungerat så, det måste inte fungera så, det kan fungera på ett annat sätt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Är väl inte så mycket teknik som jag tvärvägrar egentligen.

Däremot bör tekniken fungera tillsammans med andra prylar i hemmet.

Har exempelvis inte sett någon nytta med SD Express tidigare, då inga av mina nuvarande enheter drar kan utnyttja dessa.

Nu när Switch 2 kommer, så börjar SD Express bli aktuellt.

Permalänk

AI
TikTok
Instagram
Facebook

Litar inte på dessa tjänster, kommer aldrig att göra det

Visa signatur

XFX Speedster Merc 310 7900 XTX
Ryzen 7 5800X3D
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB
LG 27GS85Q 27" 1440p
MSI G244F 25" 1080p

Permalänk

Elbil om det inte är med bränslecell som jag inte har råd med.
Vägrar att släpa runt 500 kg batterier och tvingas till att köpa stenhårda däck som klarar att bära elbilspråmen.

Permalänk
Medlem

Röststyrning är nog det jag kommer på just nu. Hatar skiten.

Skrivet av isbjoern:

Den här tråden bekräftar för mig att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Otroligt vad den här communityn gått utför senaste åren, oklart vad som hänt men hela forumet är nedtyngt av gnäll.

Trist!

Större delen här är numera gubbar så det är helt i sin ordning.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig prata med någon form av teknik. Eventuellt telefonväxlar då där det inte funkar att bara blåsa i mikrofonen för att komma till en människa.

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Den här tråden bekräftar för mig att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Otroligt vad den här communityn gått utför senaste åren, oklart vad som hänt men hela forumet är nedtyngt av gnäll.

Trist!

Jag är av motsatt åsikt, tycker folk på Sweclockers verkligen gillar prylar, och då framför allt tekniska prylar.

Men det innebär ju inte att man per automatik måste älska all teknik som finns bara för att den är ny. Människor har ofta olika värderingar och åsikter som gör det hela lite mera nyanserat än "antingen eller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag är av motsatt åsikt, tycker folk på Sweclockers verkligen gillar prylar, och då framför allt tekniska prylar.

Men det innebär ju inte att man per automatik måste älska all teknik som finns bara för att den är ny. Människor har ofta olika värderingar och åsikter som gör det hela lite mera nyanserat än "antingen eller".

Håller med.
Jag har verkligen velat älska uppkopplade prylar men så länge det implementeras så pass inkompetent som mina senaste köp avstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har alltid varit öppen för att prova ny teknik men det enda som jag fortfarande har problem med är röststyrning. Det funkar nästan aldrig som jag vill.

Haha, kan det ha att göra med att röstigenkänningen inte är tränad på Blekingemål

Skrivet av isbjoern:

Jag tror du drar fel slutsats. Om du öppnar en tråd på ett matforum och frågar vilken mat de tvärvägrar får du förmodligen en längre lista med svar än samma fråga på ett teknikforum. Det betyder inte att medlemmarna hatar mat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Några inlägg som fokuserade på att vara nedlåtande mot andra medlemmar och svar på dessa inlägg har raderats. (§ 1.1 / 1.2 av våra forumregler)

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hatar verkligen skärmar i bilar där man måste in i en meny för att starta ex, stolvärme eller rattvärme.
Noteras bör att jag har just en sån bil. (trodde jag skulla vänja mig)

Gillar verkligen att kunna styra lampor hemma och även värmepumpen eftersom vi reser mycket.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Elsparkcykel. Aldrig åkt. Men stör mig på "berg" av sparkcyklar som ligger och dräller på trottoarer. Som extra bonus tycks detta färdmedel vara "gangsters" förstahandsval vid diverse skjutningar och andra trevligheter (trots gps-spårning och köp med kontokort? verkar otaktiskt?)
Bort med dem så blir vi alla lite lyckligare (Och gangsters för bättre kondis då de måste springa isf åka)

Permalänk
Medlem

Bilar som har touchskärm i frånvaron av en skälig uppsättning fysiska knappar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ny och ny.. men mobilanpassade (mobilhandikappade) hemsidor underviker jag som pesten. Går det inte att tvinga fram en "vanlig" hemsida så väljer jag en annan. Och i allmänhet nya vitvaror och damsugare pga alla miljökrav.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte ”ny teknik”, men här är en lista på saker jag tvärvägrar:

• Streamingtjänster

• Elbilar

• Tik-Tok och allt som liknar det

• Smartklockor

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Elektronik. Sådana nymodigheter använder inte jag. I mitt hem drivs allt med ånga.
Nädå, så baksträvande är jag inte även om det skulle vara kul att se om någon kan uppfinna en processor och dator som drivs av ånga istället för el. Då skulle man kanske kunna köra Steam på en steam powered computer.

I mitt fall är det nog tjänsten Spotify som jag vägrar. Jag köper mina CD skivor istället och konverterar dom till MP3 och lägger på min Plex server.

Permalänk
Medlem

Min bil går snart i graven. Kör väldigt lite men ibland behöver jag den. Så det blir något billigt begagnat så småningom. Men bilarna är ju så fulla med elektronik numera och när bilen blir gammal blir det svårt med reservdelar. Tänk om bilens elektronik bestod av PC moderkort? Då skulle det vara lätt och billigt att byta till nytt. Skruvhål och kontakter skulle passa. Eventuella bildskärmar kanske också gick att hitta nån standardvariant? Det var bättre förr med stötstångsmotor och riktiga strömbrytare. Nu har jag en kamrem som måste bytas regelbundet för dyra pengar. Förr kunde man meka själv men det törs jag inte längre. Bara att byta glödlampor fram kräver ju akrobatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

All hårdvara som är "smart" inklusive bilar. Det handlar bara om marknadsföring och kontroll i slutändan.

Vad menar du med "smart"? Extremt otydligt.

Antar att du vägrar även "smarta telefoner" då.

Skrivet av enterthewoid:

Skulle aldrig använda en smart tv. En tv ska vara dum.

Då jag har HTPC och spelkonsol, så önskar jag att det gick att ställa om "smart TV" till att enbart vara en "dum" monitor. Tyvärr har jag inte lyckats med det.

Skrivet av adfactory:

Väntar nog med elbil tills jag är säker på att den inte brinner upp och att den klarar t&r till Göteborg (fr Stockholm)

Då skall du inte köra en fossilbil. Är statistiskt betydligt fler fossilbilar som brinner än vanliga elbilar. Så är du rädd för att brinna upp så skall du absolut inte ha bensinbil eller dieselbil.

Stockholm-Göteborg har jag åkt regelbundet med elbil sedan 2019 utan minsta problem. Tar ett stopp på 3-5 minuter i antingen Linköping eller Jönköping.

Skrivet av Spiffman:

Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.

Vägra McD. Skulle inte äta skiten frivilligt oavsett om de ger bort den eller inte.

Skrivet av bosteed:

Elektriskt driven bil

Antar att du kör en med vevstart?

Skrivet av mrpijey:

Sociala medier. Är orsaken till så mycket fel i dagens samhälle idag. Urholkandet av sociala relationer, normer och traditioner. Och så mycket idioti skapat av folk som bara vill ha uppmärksamhet - förut delegerat till sociala kompisgänget, idag hela världen.

Traditioner och sätt att umgås borta för alltid, allt för lite uppmärksamhet på nätet. Visst, sociala medier har hjälp släkt att hitta varandra etc, men i det stora hela så är det skadligt för samhället.

Håller med helt. Undviker och minimerar all form av asocial media som FB, SC, TT, IG, etc. Föredrar att träffa och prata med människor i verkligheten.

Skrivet av FattarNiInte:

Haha, vi är som tvillingar förutom vr-glasögonen.
Jag tycker man ser tillräckligt på en vanlig skärm.

Bra påminnelse. Jag absolut vägrar VR.

Största hajpade teknikfloppen ever.

Skrivet av Baxtex:

Går snabbare? Hopplöst när man är på Lidl och det tar 10 minuter i kassan.

Våga vägra Lidl.

Skrivet av Massy:

Jag köper fullt ut att de flesta kommer sitta i en elbil men jag kommer aldrig någonsin undra "hur jag stod ut med en förbränningsmotor".

Exakt vad är det "att stå ut med" jämfört med en elbil?

Ljudet? Majoriteten är ändå ljud från däck och vind
Växlar? Åh nej en automatlåda som knappt märks att den växlar/åh nej jag måste växla själv, vilken skräck
Accelarationen? Majoriteten kan inte hantera den ändå och den ska inte nyttjas i vanlig trafik/det är kul en liten stund man kan/ska ändå inte köra race på väg till jobbet.

Jag köper ju både elbilar och ICE-bilar (och har även en hybrid), men det jag gillar med elbilar är den enormt härliga körkänslan. Max vridmoment över hela varvtalskurvan. Den låga tyngdpunkten bidrar även till mer slick känsla i kurvorna. Tror det är svårt att förstå för dig om du inte ägt och kört roliga elbilar en längre tid. Är underbart!

Är även lättare och smidigare inte bara att åka snabbt och aktivt, men även (när man så önskar) att åka mjukt och långsamt. Sedan enormt skönt i vardagen att slippa att åka och tanka. Man laddar bilarna lika lätt (och billigt) hemma över natten som mobiltelefonen. Grymt smidigt.

Sedan har ju elbilar vissa nackdelar i vissa sammanhang som tex. med dragvikt och andra användningsfall. Så elbilar är nog inte lösningen för alla i dag, men för de flesta så är det nog en fördel om folk hade råd med de (är ju dyrare, och förstår att inte alla har tur som mig att ha råd med en massa nya bilar hela tiden).

Skrivet av hakro807:

Bara en sådan sak som att en elbil börjar skicka ut varm luft i kupén bara några sekunder efter start är värt ganska mycket. Alltid "full tank" i början av dagen. Lägre ljudnivå. Jämn och fin acceleration. Osv.. Är väl lite som skillnaden mellan att köra bil med och utan manuell choke. Det senare fungerar absolut och har väl sanningen att säga också sin egen charm. Men överlag är det sjukt bekvämt med automatisk choke också. Eller numera insprutning.

Älskar förvärmning på vintern, och förkylning på sommaren, som fungerar även när bilen är i garage eller parkeringsgarage. Något som jag saknar med vår ICE-bil.

Skrivet av Purgatory:

Smarta maskiner, AI, datorer, internet, bilar med elekronik, kretskort, el överlag.

Hmm. Skrev du det där med papper som du skickade med en brevduva som var uppkopplad till SweCs forum?

Skrivet av tankjunior:

Prenumerationstjänster!

Det kommer vara en kall dag i helvetet innan jag betalar en månadsavgift för t:ex funktioner i bilen.

Antar att du inte har någon mobiltelefon, och vägrar eget bredband hemma då?

Skrivet av Trum-Petaren:

Hmm...du gnäller över att hela forumet är nertyngd av gnäll och att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Du gnäller ju själv nu och du är en medlem hos Sweclockers.
Varför bidrar du till att tynga ner forumet?!

Och du gnäller över de som gnäller på de som gnäller. Vad bidrar du med?

Skrivet av Massy:

Visst full tank som motsvarar en tredjedel av full tank på en förbränningsbil och som kräver att du håller på och grejar med en kabel varje dag (om man nu känner att man verkligen behöver tanka bilen med 25-60 mil dagligen). Pluggar man ändå in bilen varje dag kan man väl likväl plugga in kupévärmare på en bensinare.

Jag pluggar inte in våra elbilar varje dag. Kanske en gång i veckan.

Dessutom har du inte alltid 230V-uttag på stan, utanför butiker, utanför gym, och inte ens alla arbetsplatser (även om några få har det). Sedan missar du det underbara med att slippa komma till en bastu när bilen stått i solen. Helt underbart att alltid komma till en sval skön bil på parkeringen (oavsett vilken parkering).

Skrivet av Massy:

Jämn och fin acceleration får man ju även i en bra automat. Sen kan man ju ifrågasätta glädjen i jämn acceleration. Det är inte direkt som att jag lider i min manuella bil av att oh så ojämnt det går, nu får jag lägga en 200-300 lakan till så jag får jämn acceleration!

Har haft automat på alla våra bilar sedan millennieskiftet, men det är inte i närheten av samma jämna mjuka körning som med en ren elbil. Du måste nog prova för att verkligen förstå.

Skrivet av Chromatic:

Dom är sjukt bra på dass though! Köp en med skal och ha på en vagn, plus några högtalare, så har du en go setup i pastejköket!

Själv vägrar jag all form av elektronik på dass; oavsett om telefon eller padda. Måste du vara uppkopplad jämt och ständigt? Kan du inte ens skita med dina egna tankar utan att konsumera media på nätet?

Samhället har blivit bra sjukt när alla måste vara uppkopplade all vaken tid av dygnet.

Skrivet av NidoKing:

Hatar verkligen skärmar i bilar där man måste in i en meny för att starta ex, stolvärme eller rattvärme.
Noteras bör att jag har just en sån bil. (trodde jag skulla vänja mig)

Gillar verkligen att kunna styra lampor hemma och även värmepumpen eftersom vi reser mycket.

Helt klart fel på UX i din bil.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Ljudprylar som saknar fysiska knappar och endast kan styras via en app. De lär bli både oanvändbara och värdelösa den dagen appen inte längre funkar, vilket inte brukar ta särskilt många år …

Permalänk
Medlem

Vitvaror med Wifi.
Tangentbord med mekaniska brytare.
Bilar med enbart touchskärm och inga knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då skall du inte köra en fossilbil. Är statistiskt betydligt fler fossilbilar som brinner än vanliga elbilar. Så är du rädd för att brinna upp så skall du absolut inte ha bensinbil eller dieselbil.

Stockholm-Göteborg har jag åkt regelbundet med elbil sedan 2019 utan minsta problem. Tar ett stopp på 3-5 minuter i antingen Linköping eller Jönköping.

3-5 min? är mackens laddare på 150kW tar det runt 30 min till 80% (googlat) har dina stoppställen laddare på 500kW?
näe tror du hittar på lite eller trycker du bara upp batteriet 10%
Sen är det ju så att man kommer lång om man ligger i 80 och absolut inte gör några omkörningar, men kör du som man helst vill pratar vi ju halva sträckan som bilfabrikanten uppger. Jag skulle nog kunna tömma en tesla rätt snabbt på Anderstorp

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Själv vägrar jag all form av elektronik på dass; oavsett om telefon eller padda. Måste du vara uppkopplad jämt och ständigt? Kan du inte ens skita med dina egna tankar utan att konsumera media på nätet?

Ja! Älskar att lära mig nya saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra påminnelse. Jag absolut vägrar VR.

Största hajpade teknikfloppen ever.

Våga vägra Lidl.

Nä, har 5 minuter promenad till Lidl så det är smidigast för oss. 😅

Visa signatur

Citera för svar