Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Medlem

Kanske inte är så mycket jag tvärvägrar, men det är en del saker jag generellt inte är positivt inställd till eller har ett försiktigt förhållningssätt till. Och jag är av den åsikten att man bör vara kritiskt tänkande (inte nödvändigtvis negativ dock) kring ny teknik m.m. och inte bara svälja allt med hull och hår som dyker upp. D.v.s. tänka igenom vad tekniken innebär och vilka följder den kan ha. Och givetvis om den specifika nya tekniken är något för mig personligen. För mig är nytt varken automatisk dåligt eller automatiskt bra, det avgörs från fall till fall.

Men sen finns det ju givetvis saker, som är på "mode", som jag själv helt enkelt inte gillar. Som t.ex. hela trenden med RGB och glasrutor på datorer, AI (till stora delar), röststyrning, motion kontroller och VR, de flesta smarta hem prylarna, sociala medier (facebook, tiktok o.s.v.). Plus lite till.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

"Tvärvägra" är väl kanske att ta i - man behöver väl ha en liten dörr öppen för förändring - men som nästan 50-årig gubbe som är teknikintresserad men inte speciellt ändringsbenägen så är jag skeptisk till ganska mycket:

Inte ansluten till några aktuella större sociala medier (facebook osv) och undviker microsoftkonton mm
Hatar att behöva ha onödiga appar till allt
Har inga streaming tjänster utöver youtube (inkl music)
Inte sugen för fem öre att prenumenera på spelande
Kollar aldrig på tex tiktok (närmsta jag kommer är väl att skumma enstaka youtube shorts ibland)
Undviker smarta prylar som inte behöver vara smarta (IOT osv)
Gillar inte onödig komplexitet/gimmicks för sakens skull
Kör trådat tangentbord/mus/hörlurar hemma
Använder inte smarta-hem produkter
Gillar inte RGB och fönster i chassit
Använder inte AI tjänster (det tvärsäkra hallucinerandet skrämmer mig)
Använder sällan Raytracing
Genererade frames går bort
Upplever trådlös laddning som tekniskt ineffektiv och potentiellt otillförlitilig så använder inte
Har inte kopplat kortbetalning till telefonen
Ser ingen direkt poäng med smartklocka eller surfplatta, eller bärbart spelande som Steamdeck/Switch
Gillar inte onödiga touchkontroller eller röststyrning
Vill inte logga in med fingeravtryck eller nyllekontroll
Skeptisk till lösenordshanterare (hur ska man i praktiken kunna lita på dem?)
Kör än så länge Windows 10
Kommer antagligen aldrig ställa mig på en elsparkcykel
Inte speciellt såld på elbil (men inte omöjlig!) och tycker hybrider tenderar att lägga på för mycket vikt och komplexitet (och ladda batteriet med soppamotor är i praktiken en extra effektförlust)
Gillar inte mikrotransaktioner - nästan på den nivån att jag är skeptisk till de flesta former av betal-DLC (lägg in skiten från början i spelet istället om det är relevant till den spelupplevelse som ska tillhandahållas)
Har inte Kivra eller annan digital brevtjänst

Finns nog mer som jag inte kommer på just nu...
Här är jag nog lite tvärtom om dock, förstår inte ens hur man kan ställa den frågan "varför"
Ett försök till svar:
För att det potentiellt är det mest uppslukande, inlevelsefulla och intuitiva sättet att interagera med datorer.
För att när det är tillräckligt bra med VR och AR, så kanske inte skärmar behövs alls längre. (på datorer/mobiler/bilar/kylskåp/you name it!)
Med det sagt finns än så länge även ganska många rimliga svar på frågan "varför inte"
(i praktiken använder jag knappt VR själv, men lockas ändå av potentialen!)
Tja, frågan var vilka nya tekniker du tvärvägrar. Kallar du en 140+ årig teknik för ny?
(även om jag personligen verkligen uppskattar en karaktärsfull soppamotor!)

Haha, vi är som tvillingar förutom vr-glasögonen.
Jag tycker man ser tillräckligt på en vanlig skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.

How McDonald's self-order terminals are designed to upsell
https://www.youtube.com/watch?v=BKX6EhDrgqQ

Skrivet av Kermit_swe:

Elbil är något jag aldrig kommer skaffa.

Jodå, om 10 år kommer du sitta i en elbil och fundera över hur du någonsin stod ut med en med förbränningsmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja, varför ska jag själv göra jobbet, få sämre service och betala lika mycket för besväret?

Enig.

Går snabbare? Hopplöst när man är på Lidl och det tar 10 minuter i kassan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

To be fair, jag ser inget negativt i att maskinen sköljer vid varje uppstart samt avstängning. Min fd icke smarta maskin från just Delonhgi gjorde samma sak, och använder bara ett vanligt dricksglas för ändamålet. Hade det inte varit någon sköljning så hade man ju kunnat levt ett bekvämt och inrutat liv med kaffekoppen ståendes på rätt ställe och bara kunna startat maskinen från sängen för att brygga sig en delicious cup of joe. Men i verkligheten är det betydligt enklare och snabbare att göra det utan appen alla gånger, du kan personifiera dina drycker och anpassa dom i själva maskinen precis som i appen.

Jag har en delonghi också, har ställt undan den, en full vattentunna räcker typ till 3 koppar kaffe så var man tvungen att fylla på den igen för att den ska skölja både innan och efter en kopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Allting som övervakar mig utan att tillföra någon avgörande nytta.
Vem behöver egentligen en uppkopplad brödrost?

Har nog med att göra att den ska rapportera till din sjukhusförsäkring eller liknande, att om du rostar för hårt, så kanske du får förhöjd cancerrisk p.g.a. "bränt" bröd, och då går din premie upp alt. sägs upp inom inte en så avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem

Det enda jag på rak hand kan säga att jag vägrar är en läsplatta, böcker ska vara papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har en delonghi också, har ställt undan den, en full vattentunna räcker typ till 3 koppar kaffe så var man tvungen att fylla på den igen för att den ska skölja både innan och efter en kopp.

Har inte gått all in och mätt hur mycket det faktiskt är, men helt klart är det några koppar totalt sett.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

How McDonald's self-order terminals are designed to upsell
https://www.youtube.com/watch?v=BKX6EhDrgqQ

Jodå, om 10 år kommer du sitta i en elbil och fundera över hur du någonsin stod ut med en med förbränningsmotor.

Jag köper fullt ut att de flesta kommer sitta i en elbil men jag kommer aldrig någonsin undra "hur jag stod ut med en förbränningsmotor".

Exakt vad är det "att stå ut med" jämfört med en elbil?

Ljudet? Majoriteten är ändå ljud från däck och vind
Växlar? Åh nej en automatlåda som knappt märks att den växlar/åh nej jag måste växla själv, vilken skräck
Accelarationen? Majoriteten kan inte hantera den ändå och den ska inte nyttjas i vanlig trafik/det är kul en liten stund man kan/ska ändå inte köra race på väg till jobbet.

Permalänk
Medlem

Smartprylar och sådant har ingen plats i mitt hus.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Det jag kan komma på just nu är Chrome. Har alltid använt FF och när Chrome är så stora och vill förstöra internet med sina nya cookies vägrar jag använda det. Använder det bara om jag absolut måste när en sida inte vill funka på FF (någon knapp som vägrar ta mig vidare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"Smarta" saker. Mitt hem är stendumt, och funkar kanon så.

Åtta lampor i fönstren i det stora vardagsrummet som stängs av och på med ett klick. Slipper springa runt och rota efter knappar. Fixat!

Autoclose Meross dongle till garageporten som grabben använder som entré. Han kommer hem lite full, glömmer stänga. Inte bra i en central villa. Fixat!

Ungarna tappar bort husnycklar. Yale doorman. Fixat!

Hör inte när tvättmaskinen är färdig i källaren. Skaffar en med wifi och notis på luren. Fixat!

Håller dock med om smartprylar som inte fyller någon större funktion. De kan man vara utan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Bränslebilar är faktiskt två år modernare än elbilar.

Hehe good point, men kan vi vara överens båda är gamla tekniker vid det här laget?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Elsparkcykel

Amen på den. Rena självmordsmaskiner.

Visa signatur

CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Exakt vad är det "att stå ut med" jämfört med en elbil?

Bara en sådan sak som att en elbil börjar skicka ut varm luft i kupén bara några sekunder efter start är värt ganska mycket. Alltid "full tank" i början av dagen. Lägre ljudnivå. Jämn och fin acceleration. Osv.. Är väl lite som skillnaden mellan att köra bil med och utan manuell choke. Det senare fungerar absolut och har väl sanningen att säga också sin egen charm. Men överlag är det sjukt bekvämt med automatisk choke också. Eller numera insprutning.

Permalänk
Medlem

Smarta maskiner, AI, datorer, internet, bilar med elekronik, kretskort, el överlag.

Permalänk
Medlem

Smarta hem med fjärrstyrning av belysning har jag inte fattat nyttan av. Strömbrytarna fungerar bra för mej.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit öppen för att prova ny teknik men det enda som jag fortfarande har problem med är röststyrning. Det funkar nästan aldrig som jag vill. Därför skippar jag det helt och hållet. Hoppas det blir bättre i framtiden.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Prenumerationstjänster!

Det kommer vara en kall dag i helvetet innan jag betalar en månadsavgift för t:ex funktioner i bilen.

Permalänk
Medlem

Den här tråden bekräftar för mig att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Otroligt vad den här communityn gått utför senaste åren, oklart vad som hänt men hela forumet är nedtyngt av gnäll.

Trist!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Den här tråden bekräftar för mig att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Otroligt vad den här communityn gått utför senaste åren, oklart vad som hänt men hela forumet är nedtyngt av gnäll.

Trist!

Om alla nämner var sin sak så betyder det inte att alla hatar allt. Eller?

Gillar du touchkontroller på spishällar?

Permalänk
Medlem

siri, och vad nu androids motsvarighet heter dissas stenhårt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Trist!

Håller med - att så många på ett tekniskt forum verkar teknikfientliga är förvånande - jag provar gärna nya prylar trots drygt medelålders, en del blir favoriter (som den uppkopplade Siemens EQ.700 kaffemaskinen med nya recept från "Coffe World" och "firmware-uppdatering över WiFi", gillar även trådlös mobilladdning), andra nya prylar funkar men blir kanske inte favoriter, så finns företeelser där ute som självscanning, beställa på pekskärm, talsvar och annat som spar kostnader hos företaget så alternativet är HÖGRE pris vilket iallafall jag "hatar" mer 😱😊

Fälstavvat
Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Tvärvägrar inget, men är skeptiskt till vissa saker och direkt oimponerad av andra. Till dessa hör elsparkcyklar, streamingtjänster (förutom Spotify), Patreon (förutom en podd som jag verkligen uppskattar), röststyrning, samt kontinuerliga uppgraderingar för att hänga med i nya Wi-Fi standarder. Jag valde aktivt att nedgradera min bredbandsuppkoppling till 250/10 när Tele2 försökte tvinga på mig en uppgradering till 500/100 också.

Jag testar gärna allt, men därmed inte sagt att jag tycker allt är en bra idé.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Håller med - att så många på ett tekniskt forum verkar teknikfientliga är förvånande - jag provar gärna nya prylar trots drygt medelålders, en del blir favoriter (som den uppkopplade Siemens EQ.700 kaffemaskinen med nya recept från "Coffe World" och "firmware-uppdatering över WiFi", gillar även trådlös mobilladdning), andra nya prylar funkar men blir kanske inte favoriter, så finns företeelser där ute som självscanning, beställa på pekskärm, talsvar och annat som spar kostnader hos företaget så alternativet är HÖGRE pris vilket iallafall jag "hatar" mer 😱😊

Eller så är folk på ett tekniskt forum också mer observanta på integritetskränkande tekniker och metoder att pusha meningslösa funktioner för att sälja till mindre pålästa kunder (AI!) från företag. Allt är inte dåligt men en hel del nya grejer som provas av företag är inte bra. Men det är också så det ska vara, annars snubblar folk inte över genuint bra funktioner heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Trist!

Hmm...du gnäller över att hela forumet är nertyngd av gnäll och att det inte finns några som hatar saker mer än Sweclockers medlemmar.

Du gnäller ju själv nu och du är en medlem hos Sweclockers.
Varför bidrar du till att tynga ner forumet?!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Denna tråd är skapad för att folk ska gnälla lite på ny teknik, vilket gör den lite missvisande då folk uppmuntras att gnälla här.
Men annars är min bild av vanliga datanördar de senaste 30åren att folk där alltid har varit emot vissa saker, väldigt ofta kan det förenklas till förbättrar det spelprestandan? Om svaret är nej så kvittar det.
Sedan lite anti emot funktioner på mobiltelefoner, mobilmärket var dock viktigt.

Jag själv älskar ny teknik, jag vill ha så mycket, men jag försöker vara sparsam. Värst är prylar riktiga emot företag. Där jag skulle vara den enda privatpersonen i hela Sverige som skulle köpa dem. Priserna kan vara extrema för att de säljs i så små volymer.
Min bild av teknik är att det ofta tar väldigt lång tid innan det är riktigt bra, smartphones kom slutet av 90talet och det dröjde tills runt år 2010 innan den stora skaran kunde känna att en sådan vill jag ha, detta på bekostnad att bära en ”tung dyr skör tegelsten” som måste laddas en gång per dag.

Mycket teknik skulle man kunna lånbyta med folk. Ta Induktionsvärmare, jag har en kostar runt 4000kr. Jag använder den en gång varje år. Det blir dyrt, man skulle kunna dela. Men det är för omständigt och man får ej låna något tillbaka, den tiden är borta. Sedan är folk ibland väldigt vårdslösa med ens prylar. Alltså jag har ibland dyra verktyg och så vill någon låna för att slå på dem med en hammare och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Bara en sådan sak som att en elbil börjar skicka ut varm luft i kupén bara några sekunder efter start är värt ganska mycket. Alltid "full tank" i början av dagen. Lägre ljudnivå. Jämn och fin acceleration. Osv.. Är väl lite som skillnaden mellan att köra bil med och utan manuell choke. Det senare fungerar absolut och har väl sanningen att säga också sin egen charm. Men överlag är det sjukt bekvämt med automatisk choke också. Eller numera insprutning.

Visst full tank som motsvarar en tredjedel av full tank på en förbränningsbil och som kräver att du håller på och grejar med en kabel varje dag (om man nu känner att man verkligen behöver tanka bilen med 25-60 mil dagligen). Pluggar man ändå in bilen varje dag kan man väl likväl plugga in kupévärmare på en bensinare. Jämn och fin acceleration får man ju även i en bra automat. Sen kan man ju ifrågasätta glädjen i jämn acceleration. Det är inte direkt som att jag lider i min manuella bil av att oh så ojämnt det går, nu får jag lägga en 200-300 lakan till så jag får jämn acceleration!

Klart det finns fördelar med el och mycket troligt är det åt det hållet vi rör oss. Men sån vansinnig skillnad är det ju inte i komfort ens om man älskar överdriver snordyr lyxkomfort.

Exempelvis har väl kupévärmare funnits på förbränningsbilar I säkert 15+ år. Men jag känner inte att jag åker runt i ett föråldrat vrak bara för jag får frysa 3 minuter på morgonen ibland. Ser inte varför det ska bli annorlunda med elbilar.

Permalänk
Medlem

Jag bara tvärvägrar att vara en del av normaliseringen att mjukvara är en tjänst som man som konsument prenumererar löpande på, istället för en produkt man köper och sen äger....

Ovanstående i kombination med att det nu även är normaliserat att sättet man betalar för mjukvara och digitala tjänster är genom att tillåta tillverkaren att studera ditt beteende för att sen utnyttja det de lär sig om dig till att generera inkomst på alla sätt de kan komma på.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d