Permalänk

Fiberstörning, ryssen eller bara jag?

Hej!

Något skumt hände inatt som aldrig hänt förut. Vårt villafiber dog i cirka 40min.

Har kollat om det varit någon driftstörning i vårt område men nej, ser inget på telenors driftkarta. https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorning...

Kan det ha varit jag som pajade något? Har 3 olika routrar med 3 olika ip:en inkopplade till fibermodemet, men då ska väl inte alla dem 3 dö samtidigt?

Hade behövt veta om det är för att jag kopplat in 3 olika routrar i jämförelse med 2 som jag alltid haft i vanliga fall eller om det bara var någon störning hos telenor.

För är det för att jag kör 3 routrar då måste jag tänka om och endast utnyttja 2 portar.

Hmmm, hur ska jag nu göra ?

Tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Något skumt hände inatt som aldrig hänt förut. Vårt villafiber dog i cirka 40min.

Har kollat om det varit någon driftstörning i vårt område men nej, ser inget på telenors driftkarta. https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorning...

Kan det ha varit jag som pajade något? Har 3 olika routrar med 3 olika ip:en inkopplade till fibermodemet, men då ska väl inte alla dem 3 dö samtidigt?

Hade behövt veta om det är för att jag kopplat in 3 olika routrar i jämförelse med 2 som jag alltid haft i vanliga fall eller om det bara var någon störning hos telenor.

För är det för att jag kör 3 routrar då måste jag tänka om och endast utnyttja 2 portar.

Hmmm, hur ska jag nu göra ?

Tack för tips.

Mitt gick ner igår eller om det var förrgår, låg nere max 15min, tyvärr så är det så att det ibland dör för att dem gör underhåll och grejjer, och då meddelar dem inte detta, vissa fiberleverantörer har en notis på deras hemsida där det står typ "driftunderhåll mellan 1 april till 31 maj" dvs. inte hjälpsam information.

du kan alltid höra av dig till leverantören och höra med dem, men jag gissar på att det var nått planerat underhåll, dem är SJUKT dåliga på att meddela om dessa med relevant information.

Permalänk
Medlem

Du bör absolut ta reda på hur många IP-adresser du får via fibermodemet. Vi har haft flera trådar där "konstigheter" dykt upp när man försökt koppla in fler enheter än vad leverantören utlovar. Sådant behöver inte märkas direkt, utan kan komma när adresspolen uppdateras. En "går det så går det" inställning är inte behjälplig om du vill ha stabila uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Underhåll säkert, Privatkunder har dom inga upptidsgarantier för

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mindre störningar kan hända utan att de utannonseras på en operatörs hemsida eller dylikt, större störningar som varar i timmar eller längre tid brukar vara bättre dokumenterat, speciellt när det påverkar en stor andel kunder - speciellt företag.

Så jag tror det är din ISP eller någon utav deras leverantörer i sin tur som lallar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Du bör absolut ta reda på hur många IP-adresser du får via fibermodemet. Vi har haft flera trådar där "konstigheter" dykt upp när man försökt koppla in fler enheter än vad leverantören utlovar. Sådant behöver inte märkas direkt, utan kan komma när adresspolen uppdateras. En "går det så går det" inställning är inte behjälplig om du vill ha stabila uppkopplingar.

Å nej, hur vet man hur många ip-nummer man kan få av Telenor över villafiber i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Å nej, hur vet man hur många ip-nummer man kan få av Telenor över villafiber i Stockholm?

<Uppladdad bildlänk>

Du får prova dig fram eller kontakta deras kundtjänst. Räkna med en IP-adress eftersom operatörer ofta ändrar sådant utan att meddela kunden. Så även om du har tre publika IP-adresser idag så kan det ändra sig imorgon eller om två år eller när du byter operatör.

Det är bättre att du kopplar ditt nätverk korrekt redan från början så slipper du återkomma till forumet och fråga vad som är fel när ditt bredband inte längre fungerar för att du har anslutit för många enheter till tjänstefördelaren men kommer då säga "men det har fungerat i flera år hittills" som alla andra trådar.

Man ska aldrig ha fler än en enhet (routern) inkopplad till tjänstefördelaren. Undantaget är om du har IPTV.

Varför har du tre routrar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du får prova dig fram eller kontakta deras kundtjänst. Räkna med en IP-adress eftersom operatörer ofta ändrar sådant utan att meddela kunden. Så även om du har tre publika IP-adresser idag så kan det ändra sig imorgon eller om två år eller när du byter operatör.

Det är bättre att du kopplar ditt nätverk korrekt redan från början så slipper du återkomma till forumet och fråga vad som är fel när ditt bredband inte längre fungerar för att du har anslutit för många enheter till tjänstefördelaren men kommer då säga "men det har fungerat i flera år hittills" som alla andra trådar.

Man ska aldrig ha fler än en enhet (routern) inkopplad till tjänstefördelaren. Undantaget är om du har IPTV.

Varför har du tre routrar?

Suger ju, har mailat men dem är sega på att svara om dem ens gör det.

Jag har 2 inneboenden i huset eller ja totalt 3 "hushåll" där alla får sitt egna nät. No-logg vpn-router till inneboendenas egna nät.

2 ip-nummer hade räckt egentligen då kan man köra 1 till sig själv och 1 till inneboendena som får varsitt vlan.

Men att köra 1 ip-nummer, då blir det krångligt. Inget jag kan utan att fråga. Massa MTU, nat på nat, vpn på vpn och latency och massa skit som kommer strula troligtvis. Lär knappast få A+ på https://www.waveform.com/tools/bufferbloat. ;D
(Kortfattat: tänk att jag bor på en stor tomt med 3 hus som delar på 1 uppkoppling som står i mitt namn, vill ej låta de andra 2 husen gå direkt ut på nätet utan no-logg vpn, orkar inte med problem om de gör något idiotiskt). Antar att tråden lär spåra ur nu när jag tog upp detta men ja, finns inget annat alternativ tyvärr. Mobilt bredband suger.

Permalänk

Du får ha i åtanke att vi är inne i åsktider nu och inte omöjligt att nån station försvann tillfälligt pga åska på X ort där din uppkoppling routas via.

Hörde åska här nere i södra sverige så sen som i söndags kväll. Visst bara ett eller två muller på rätt långt håll men fortfarande åska som kan slå ut saker tillfälligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får ha i åtanke att vi är inne i åsktider nu och inte omöjligt att nån station försvann tillfälligt pga åska på X ort där din uppkoppling routas via.

Hörde åska här nere i södra sverige så sen som i söndags kväll. Visst bara ett eller två muller på rätt långt håll men fortfarande åska som kan slå ut saker tillfälligt.

Ojdå, var försiktig! Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Min leverantör kan utan problem dra ut sladdar mitt i natten i 30-45 minuter utan att säga ett pip varken för eller efter.
Vanligtvis märker ju inte folk det men mina prylar skvallrar direkt på dem

Permalänk
Medlem

Suger ju, har mailat men dem är sega på att svara om dem ens gör det.

Jag har 2 inneboenden i huset eller ja totalt 3 "hushåll" där alla får sitt egna nät. No-logg vpn-router till inneboendenas egna nät.

2 ip-nummer hade räckt egentligen då kan man köra 1 till sig själv och 1 till inneboendena som får varsitt vlan.

Telenor är stora och stora nog att förmodligen ha gott om IPv4-adresser fortfarande, till skillnad från de lite yngre ISP:erna. Sedan kan det nog variera lite beroende på KO/nätägare om du får 1 st eller fler, men det kan mycket väl vara så att du får 2-3 st. Den underliggande orsaken till dessa begränsningar är givetvis bristen på tillgängliga IPv4-adresser globalt. Lösningen är IPv6, men många svenska ISP:er är dåliga på att erbjuda det då Sverige som relativt tidigt IT-land har väldigt många fler IPv4-adresser per capita än de flesta andra länder. Dessa adresser finns mestadels hos de stora gamla drakarna dock, så därför har vi ändå en massa CGNAT numera.

Jag skulle inte nämna något om inneboende till din ISP, då det eventuellt kan bryta mot ditt avtal.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q