Stockholm på 1920-talet återupplivas i Cities: Skylines

Permalänk
Melding Plague

Stockholm på 1920-talet återupplivas i Cities: Skylines

Martin Norlin bygger upp huvudstaden med Blender och Steam-moddar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om bara 2:an kunde få 'Asset Editor' också för att möjliggöra sånt här...

Permalänk
Medlem

Med tanke på stadhuset byggdes 1923.. Så är det något som inte stämmer.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vad stämmer inte, menar du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

1925 är efter 1923

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

1925 är efter 1923

Bara om man kan räkna.

Permalänk
Medlem

Härligt! Stort fan av Cities Skylines. Imponerande.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

I vilket årtionde är 1923 belagt enligt herrn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I vilket årtionde är 1923 belagt enligt herrn?

2319.

Permalänk
Medlem

Vackra Stockholm på 1920 talet en stad där kullerstensgator mötte glittrande vatten, där spårvagnar slingrade sig förbi ståtliga fasader och livet pulserade mellan tradition och ny tid. En huvudstad i sitt mest charmfulla skede.

Permalänk
Medlem

Tack. Min våta dröm är att köra STCC eller F1 , nerför Katarinavägen.Över Stadsgården, Centrabron och vidare äventyr i kurviga Frihamnen, snabbt tllbaka upp över Gärdet, snabb höger ut Vallallavägen, 240 på sexan, bromsa och hårt vänster vid Roslagstull, in på BirgerJarlsgatan, full gas, inga rödljus bara funktionärer nere vid Rådmansgatan. Ner hårt och runda Gucci, upp Hamngatan och passera målet i sjätte växeln 6700 rpm i min Corvette, 245 blås. Ingen champis.

En riktig drömmare, är jag.

Permalänk
Medlem

Fräckt! Synd bara att det inte var götet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Fräckt! Synd bara att det inte var götet

Försöker tanka 3D-modellen och konvertera till mitt spel.
Eventuell champagn i Huvudstaden, smakar samma.

Yup, håller med om att Sveriges Framsida™ kunde fått lite 3D-kärlek.
Kan donera, till artisten, som har tid att utverka Gbg- miraklet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

1925 är efter 1923

Är du säker på det? Källor tack!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har följt hans Patreon rätt länge och sett progressionen, ham gör ett gediget jobb måste jag säga. Vad fränt att det kommer till Cities Skylines 🌞👍

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem

Ser hans assets dyka upp i workshop med jämna mellanrum. Riktigt arbetshäst den där Norlin! Alla assets finns här för de som vill använda dem själva: https://steamcommunity.com/profiles/76561198184653655/myworks...

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrghi:

Vackra Stockholm på 1920 talet en stad där kullerstensgator mötte glittrande vatten, där spårvagnar slingrade sig förbi ståtliga fasader och livet pulserade mellan tradition och ny tid. En huvudstad i sitt mest charmfulla skede.

Förutom den extrema trångboddheten och fattigdomen då, avlopp som gick orenat rätt ut i Riddarfjärden/Strömmen och dålig luft från vedeldning... det är lätt att romantisera om forntiden, verkligheten är det nog få som vill återuppleva. Även om det fanns många vackra byggnader då som tyvärr inte överlevt tills idag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt coolt !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

...det är lätt att romantisera om forntiden...

20-talet räknas dock inte som forntid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

20-talet räknas dock inte som forntid.

Språkligt betyder forntid samma sak som gången tid. Se Svenska Akademins Ordbok. Det behöver inte röra sig om den historiskt definierade epoken som mycket riktigt sträcker sig betydligt tidigare än 1920-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skrivet av cyklonen:

Vad stämmer inte, menar du?

Jag vet förstås inte vad klein syftar på, men något jag funderar lite på i det sammanhanget är om koppardetaljerna verkligen hunnit bli gröna av ärg ännu vid den tidpunkten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Sånt här värmer hjärtat! Riktigt kul att se. Släng på en RT-mod så vi kan se det svängiga utelivet anno 1925!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet förstås inte vad klein syftar på, men något jag funderar lite på i det sammanhanget är om koppardetaljerna verkligen hunnit bli gröna av ärg ännu vid den tidpunkten.

Jag blev nyfiken och kollade lite. Normaltiden verkar vara från runt fem år till flera tiotals år för att den ska vara fullt utvecklad, men i miljöer med mycket svavel och klorid i luften kan det gå väldigt mycket snabbare och börja bli grönt på några månader. 20-talets Stockholm hade garanterat väldigt mycket svavel i luften från all ved- och koleldning i kraftverk, hem och industrier.

Jag tror ändå att det var nåt matematiskt fel som låg bakom kommentaren...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Försöker tanka 3D-modellen och konvertera till mitt spel.
Eventuell champagn i Huvudstaden, smakar samma.

Yup, håller med om att Sveriges Framsida™ kunde fått lite 3D-kärlek.
Kan donera, till artisten, som har tid att utverka Gbg- miraklet.

Fanns Göteborg 1920 eller var det fortfarande ett odikat träsk?

Permalänk
Medlem

Stockholm för 100 år sedan. De som är intresserade av hur staden såg ut på den tiden kan med fördel fördjupa sig i de gamla fotografierna som Stadsarkivet lagt ut.

https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/
Historiska fotografier
Rehnsgatan 20 (1954)
Götgatan 89 - Gotlandsgatan 42 på berget (1938)
Götgatan norrut med vält hästdragen mjölkvagn från Mjölkcentralen. Längre bort på gatan syns hästen och till höger kvarteret Monumentet.

Kvarteren runt Åsötorget (Åsö gymnasium) bestod mest av verkstäder och låga träbyggnader. På norrsidan var området nordost om Odengatan bortåt Bierger Jarlsgatan väldigt nedgånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Göteborgs stadsarkiv driver "Charlotta" med 230 tusen bilder.
https://samlingar.goteborgsstadsmuseum.se/carlotta/web

Vy över Götaplatsen under Jubileumsutställningen 1923

Permalänk
Medlem

Det kan ju också komma till nytta om Ubisoft någonsin får för sig att göra Assassin's Creed: Grilljanne

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du måste tänka på stockholm som var ett odikat träsk när Lund grundades!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Bael:

Du måste tänka på stockholm som var ett odikat träsk när Lund grundades!

Teddy Radko har byggt den underbara staden Lund i Cities Skylines 2!
https://mods.paradoxplaza.com/mods/106542/Any

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Teddy Radko har byggt den underbara staden Lund i Cities Skylines 2!
https://mods.paradoxplaza.com/mods/106542/Any

Häftigt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |