Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Frågan gällde ju dock endast själva spelet fysiskt, där jag fortfarande tror svaret är korrekt. Blir väl strax över 800 på Amazon (utan att räkna in frakt) och 929 hos billigaste svenska ÅF.

Många spel låg kring 54 euro som är straxt under 600kr
+ 5 till 10 euro frakt + konvertering. Jag tror nog mer mellan 750 till 800 men inte över 800

Uppskattningar allt såklart och så beror det på hur euro/sek valutan går

Permalänk
Medlem

Skulle Nintendo ändra knapparna så behöver man ju även lösa problemet med att Switch 2 är bakåtkompatibel med både spel och handkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Skulle Nintendo ändra knapparna så behöver man ju även lösa problemet med att Switch 2 är bakåtkompatibel med både spel och handkontroller.

Är väl egentligen bara mjukvaran man behöver ändra. Knapparna kan heta va dom vill. Önskar bara att standard är confirm nere och cancel höger som alla andra har. Sen kan man smyga över spel mm hur man vill. Verkar ju funkat för alla andra. Men det va bara en önskan från mig. Lär aldrig hända, nu iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, jag frågade också supporten och fick precis ett vagt svar att det är UK plug. Men iller säger att de tidigare skickat från Tyskland och orderbekräftelsen jag fick hänvisar också till deras tyska kontor snarare än Nintendo UK, så det känns mer troligt att supporten som du säger inte riktigt har koll.

Att de länkade till den irländska sidan har nog mer att göra med att det är den enda som har "rätt" språk och valuta för oss, d.v.s. engelska och euro.

Jag såg att de uppdaterat under ordern att det står UK plugg, kontaktade deras support för att avboka och bokade om igen i tyska butiken. Nu står det EU plugg.
Allt gick smärtfritt, tog mig mindre än 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Är väl egentligen bara mjukvaran man behöver ändra. Knapparna kan heta va dom vill. Önskar bara att standard är confirm nere och cancel höger som alla andra har. Sen kan man smyga över spel mm hur man vill. Verkar ju funkat för alla andra. Men det va bara en önskan från mig. Lär aldrig hända, nu iaf.

Isåfall kan du redan mappa om knapparna i OS:et på Switch så får du det du vill ha.

Antar att det kommer gå på Switch 2 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, jag frågade också supporten och fick precis ett vagt svar att det är UK plug. Men iller säger att de tidigare skickat från Tyskland och orderbekräftelsen jag fick hänvisar också till deras tyska kontor snarare än Nintendo UK, så det känns mer troligt att supporten som du säger inte riktigt har koll.

Att de länkade till den irländska sidan har nog mer att göra med att det är den enda som har "rätt" språk och valuta för oss, d.v.s. engelska och euro.

Stämmer. Jag har fått en switch beställd på Nintendo UK innan brexit och fick då Eu-plug.

Beställt extra docka med kablar via Nintendo Irland och Nintendo Tyskland. Fått Eu-plug i båda fallen.

Nintendos Europa-lager ligger i Tyskland och har alltid gjort.

Men jag kan inte vara 100% säker på vad som händer nu i juni. Det återstår att se.

Fördelen är att det denna gång är en avtagbar USB-kabel så man kan använda vilken adapter man vill om det skulle krisa.

Jag avbeställer inte min trots att det nu står UK.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Isåfall kan du redan mappa om knapparna i OS:et på Switch så får du det du vill ha.

Antar att det kommer gå på Switch 2 med.

Ah! Intressant. Tack. Den ska jag prova 🙂

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas en lite mer seriös tidning tar upp det också.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumsilla:

Jag såg att de uppdaterat under ordern att det står UK plugg, kontaktade deras support för att avboka och bokade om igen i tyska butiken. Nu står det EU plugg.
Allt gick smärtfritt, tog mig mindre än 5 minuter.

Avbokade du på eget bevåg, eller behövde supporten göra något så du kunde beställa på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Avbokade du på eget bevåg, eller behövde supporten göra något så du kunde beställa på nytt?

Du måste maila för att avboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag fyllde i formuläret på hemsidan, gjorde det på kvällen och de svarade direkt. Allting tog 5 minuter och jag hade en ny beställning via tyska butiken istället.
Fast har kvar pro controllern via irländska, orkar inte bry mig om den.

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en Nintendo konsol sedan 8-bitars versionen någon gång i slutet på 80-talet, men blev sugen på att köra lite couch co-op party spel med sambon så la precis en order på Mario Kart bundlen från Franska Amazon.

Dum fråga, men om vi bara ska köra spel som typ Mario Kart & Mario Party, klarar man sig med de medföljande kontrollerna eller bör man ändå satsa på en Pro kontroll? Jag har en PS5, så andra typer av spel t.ex. first-person shooters kommer köras på den.

Undrar även om man klarar sig med de 2 joycons som följer med om man är två personer eller om man behöver ett extra par?
Som jag har förstått det så fungerar vissa spel med 1 joycon medans andra kräver bägge.
Finns det kanske en lista med spel som kräver 2 joycons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har inte ägt en Nintendo konsol sedan 8-bitars versionen någon gång i slutet på 80-talet, men blev sugen på att köra lite couch co-op party spel med sambon så la precis en order på Mario Kart bundlen från Franska Amazon.

Dum fråga, men om vi bara ska köra spel som typ Mario Kart & Mario Party, klarar man sig med de medföljande kontrollerna eller bör man ändå satsa på en Pro kontroll? Jag har en PS5, så andra typer av spel t.ex. first-person shooters kommer köras på den.

Undrar även om man klarar sig med de 2 joycons som följer med om man är två personer eller om man behöver ett extra par?
Som jag har förstått det så fungerar vissa spel med 1 joycon medans andra kräver bägge.

Tycker iaf ni borde skaffa ett till set joycons så att ni kan köra med polare tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Börja med de inkluderade joy-consen och se. Jag gillar inte att köra Mario Kart med Switch 1 joy-cons men Switch 2 är iallafall något större. Sen måste man inte lägga över tusenlappen och köpa en Pro controller 2. Själv kör jag med en KMD Pro Wireless för 200 kr som jag är jättenöjd med, hört att 8BitDo gör bra grejer med. Får se hur kompabiliteten är med Switch 2 spel dock.

Permalänk
Medlem

inte kollat på vad det kostar i nuläget, men skulle tro de rekomenderade 8bitdokontrollerna med hal effektstickor är klart billigare och säkert funkar med. INga rapporter än men finns ju viss risk att de inte fixat driftingproblemet då det inte är något de annonserat att de fixat.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte jag ville ha en Switch 2 men Mario Kart ser ju riktigt bra ut och det känns som något jag kan spela med sambo och barn!
Men vart beställer jag?

Har skummat tråden lite, men blir lite osäker, helst vill jag ju ha engelsk kartong och manual etc, men det är väl inte hela världen. Rätt strömkontakt känns ju dock viktigt.

är det franska amazon som gäller?
.de?
eller fnac?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag trodde inte jag ville ha en Switch 2 men Mario Kart ser ju riktigt bra ut och det känns som något jag kan spela med sambo och barn!
Men vart beställer jag?

Har skummat tråden lite, men blir lite osäker, helst vill jag ju ha engelsk kartong och manual etc, men det är väl inte hela världen. Rätt strömkontakt känns ju dock viktigt.

.de?
eller fnac?

Finns att boka på franska Amazon, Mario Kart bundle blir runt 6000kr. Leverans uppskattad till 10e juni med express-frakt. Betalar du med Euro kan det antingen bli billigare än 6000kr eller dyrare, beroende på vad Euro ligger på i juni. Lite gamble. Annars kan du betala i SEK så hamnar du strax över 6000kr inkl moms med express-frakt och då spelar det ingen roll hur Euron rör sig till juni.

Blir hursomhelst åtminstone 1500kr billigare än att handla i Sverige.

Tyska Amazon verkar inte längre leverera förbokningar av Switch 2 till Sverige. Iallafall för mig står det att den inte kan levereras till min region.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Men vart beställer jag?

.de?
eller fnac?

Den av de 3 som har i lager, körde själv på fr men som du säger möjligt de har annan baksida eventuellt, känns överlag som sålänge återförsäljarna i sverige vill ha 999 per spel så lär det bli import för spel den här generationen för de man vill ha fysiskt, kanske finns nån billigare eshop men svenska kronan får nog återhämta sig lite till (vilket den gjort hela året mer eller mindre) för att det ska kunna vara ok pris iom såpass högt grundpris med.

Permalänk
Konsolgrävare

Galet att Switch 2 kommer ut nästa månad 🤯 riktigt nära nu!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man har en liggande beställning på amazon.de kommer levereras nu när det står att det inte går att boka till Sverige längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi0n:

Någon som vet om man har en liggande beställning på amazon.de kommer levereras nu när det står att det inte går att boka till Sverige längre?

Testa att skriva med support och kolla. Annars köpa en på .fr istället, något billigare med och fortfarande leverans till Sverige.

Permalänk
Medlem

Fick svar av amazon.de att ordrar som är laggda ska skickas ändå. Så får hoppas det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi0n:

Fick svar av amazon.de att ordrar som är laggda ska skickas ändå. Så får hoppas det gäller.

Skulle nog bli jäkla skrik och panik om de avbröt flera tusen ordrar för att de inte vill skicka helt plötsligt.

Permalänk
Expertgissare

Någon som beställt eller spanat på någon typ väska/fodral samt skärmskydd till sin kommande switch 2?
Har börjat kolla lite och är besviken på det officiella utbudet av väskor, särskilt när man jämför med vad som fanns till switch 1 när den kom.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Finns att boka på franska Amazon, Mario Kart bundle blir runt 6000kr. Leverans uppskattad till 10e juni med express-frakt. Betalar du med Euro kan det antingen bli billigare än 6000kr eller dyrare, beroende på vad Euro ligger på i juni. Lite gamble. Annars kan du betala i SEK så hamnar du strax över 6000kr inkl moms med express-frakt och då spelar det ingen roll hur Euron rör sig till juni.

Blir hursomhelst åtminstone 1500kr billigare än att handla i Sverige.

Tyska Amazon verkar inte längre leverera förbokningar av Switch 2 till Sverige. Iallafall för mig står det att den inte kan levereras till min region.

Skrivet av Smasher89:

Den av de 3 som har i lager, körde själv på fr men som du säger möjligt de har annan baksida eventuellt, känns överlag som sålänge återförsäljarna i sverige vill ha 999 per spel så lär det bli import för spel den här generationen för de man vill ha fysiskt, kanske finns nån billigare eshop men svenska kronan får nog återhämta sig lite till (vilket den gjort hela året mer eller mindre) för att det ska kunna vara ok pris iom såpass högt grundpris med.

Det blev en förbokning på franska amazon

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk

Någon som vet om det är gratis returfrakt från amazon france och spain ifall man vill returnera? och om inte hur mket kan det tänkas kosta?

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Har knappt tänkt på det men jäklar vilken uppgradering skärmen verkar bli. Både storlek och utseende. Såg dessa bilder där skärmskydd guiden för Switch 2 ligger ovanpå Switch, Switch OLED och Lite: (Dock har väl guiden även lite av bordern så är ju inte 100% skärm)

Blir ju särskilt stor skillnad eftersom jag går från ett OG Switch Kanske lite mindre portabel dock. Men om jag ska vara ärlig är mitt Switch hemma 99% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Någon som vet om det är gratis returfrakt från amazon france och spain ifall man vill returnera? och om inte hur mket kan det tänkas kosta?

Switch 2 har inte lanserats ännu och du funderar redan på att returnera den? Kanske ska handla lokalt istället.

Permalänk
Medlem

Handlade precis andra grejer från Amazon så passade på att redan nu köpa skärmskydd till Switch 2 samtidigt. Spigen vill ha 325 kr för 2 skärmskydd. Ganska saftigt men jag har bra erfarenhet av Spigen-skydd till telefoner sedan tidigare och det är mest barnen som kommer använda Switchen, så då fick det bli så.