Är mitt nätaggregat för klent?

Permalänk

Är mitt nätaggregat för klent?

Hej!

Uppdaterade nyligen min rigg med nytt OS och allt.
Får nu,ganska sporadisk fel med att spelen bara stängs ned - framför allt i The Finals.
Windows loggen säger error code 41- kernel power. Spelet säger typ något i stil med GPU error eller liknande.

Hade inga som helst problem innan bytet. Kontrollerat alla kablar etc.
Känns ju som att datorn prioriterar strömmen till CPU och så klipper den till grafikkortet när belastningen blir för hög?
Eller har grafikkortet pajjat i samband med bytet?

Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W
(https://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w)
Grafikkort: Asus 2060 Super.
(https://www.inet.se/produkt/5410266/asus-geforce-rtx-2060-super-8gb-dual-oc-evo)

Från i7 7700K, MSI Z170A,16 GB RAM
Till: Ryzen 7 9800X3D, ASUS B650-E WIFI, 32GB RAM

(https://www.inet.se/produkt/5307058/amd-ryzen-7-9800x3d-4-7-ghz-104mb#information)
(https://www.inet.se/produkt/1904217/asus-tuf-gaming-b650-e-wifi)
(https://www.inet.se/produkt/5306632/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-6000mhz-cl30-vengeance-amd-expo-intel-xmp-3-0)

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att avinstallera GPU-drivrutin med DDU, och installera igen. Och nästa steg byta nätagg.

Permalänk
Medlem

Nätagget ligger nog på gränsen skulle jag tro; det kanske dessutom är gammalt och inte längre ger full effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nätagget ligger nog på gränsen skulle jag tro; det kanske dessutom är gammalt och inte längre ger full effekt?

Hoppas du skojar. Hans bygge lär dra max ca 350 W i spel.

https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Hej!
Uppdaterade nyligen min rigg med nytt OS och allt.
Får nu,ganska sporadisk fel med att spelen bara stängs ned - framför allt i The Finals.
Windows loggen säger error code 41- kernel power. Spelet säger typ något i stil med GPU error eller liknande.

Eller liknande? Kan du vara lite mer specifik? Stängs hela systemet ner eller CTD?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Eller liknande? Kan du vara lite mer specifik? Stängs hela systemet ner eller CTD?

Hej! Absolut, det är spelet som bara stängs ner. Allt annat fungerar. När jag startar klienten igen får jag felmeddelande där om att GPU:n har kraschat

Permalänk

Skulle säga att du troligen lider av halvdassiga drivare och/eller problem med grafikkortet.

Hade nätagget varit ett problem hade det i 99% fallen abrupt dödat hela datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att backa din GPU's drivrutiner till en äldre version och se om du får samma problem.

Dock så är detta ett problem som förekommit i spelet otroligt länge...verkar vara väldigt ostabilt om man lusläser Reddit's trådar om liknande, varav folk fortfarande upplever precis samma sak som du, senast förra veckan.

tillägg.
Permalänk
Medlem

Blås C disken, installera om Windows, återkom

Permalänk
Skrivet av atego:

Blås C disken, installera om Windows, återkom

Hej! Datorn är helt nyinstallerad med Windows 11 i samband med hårdvarubytet.

Windows 11
Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag hade testat att backa din GPU's drivrutiner till en äldre version och se om du får samma problem.

Dock så är detta ett problem som förekommit i spelet otroligt länge...verkar vara väldigt ostabilt om man lusläser Reddit's trådar om liknande, varav folk fortfarande upplever precis samma sak som du, senast förra veckan.

Hej! Ska testa detta, då jag har fått samma fel i Marvel Rivals. Dock fick ett tips från spelet att rensa ingame Shader Cache size och aktivera/avaktivera det i Nvidias kontrollpanel. Följde en guide där och körde en timma igår utan problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hoppas du skojar. Hans bygge lär dra max ca 350 W i spel.

https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

Bytte ut ett Seasonic Gold+ 750W som var 7 år gammalt nyss. Det var garanti på det kvar, men orkade inte jiddra. Precis hållt på med Steelseries RMA.

Det fixade inte 4080/9800X3D problemfritt. Fick grafikdriver-krasher hela tiden när jag körde något spel + någon videoplayback som använde hardwareacceleration.

Bytt till ett 850W GOLD+ Corsair, problem solved.

Stirra sig blint på vad riggen *typ kan komma dra* är fel.

EDIT:

Glömde lägga till:

OP, din PSU har gjort sitt. Ditt felmeddelande tyder starkt på att ditt system inte får nog med kräm.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att du troligen lider av halvdassiga drivare och/eller problem med grafikkortet.

Hade nätagget varit ett problem hade det i 99% fallen abrupt dödat hela datorn.

Stämmer inte heller. Problem med PSU kan visa sig vid "powersurges". Datorn/grafikkortet kan tillfälligt dra mer ström än tänkt, & mer än vad nätagget pallar ge ifrån sig pga ålder samt ej är ett Gold nätagg.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Bytte ut ett Seasonic Gold+ 750W som var 7 år gammalt nyss. Det var garanti på det kvar, men orkade inte jiddra. Precis hållt på med Steelseries RMA.

Det fixade inte 4080/9800X3D problemfritt. Fick grafikdriver-krasher hela tiden när jag körde något spel + någon videoplayback som använde hardwareacceleration.

EDIT:

Glömde lägga till:

OP, din PSU har gjort sitt. Ditt felmeddelande tyder starkt på att ditt system inte får nog med kräm.

Stämmer inte heller. Problem med PSU kan visa sig vid "powersurges". Datorn/grafikkortet kan tillfälligt dra mer ström än tänkt, & mer än vad nätagget pallar ge ifrån sig pga ålder samt ej är ett Gold nätagg.

Ja, det skulle inte förvåna mig. Kollade upp nu och jag köpte nätaggregatet 2012😅 - plus att det bara är av "bronze" effektivitet.
Har du något bra tips på vad jag ska kika efter med ett nytt agg? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Gold har ingenting att göra med hur mycket ström nätaggregatet kan leverera, det handlar bara om effektivitet. Jag vet inte varför folk blandar ihop det här hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Ja, det skulle inte förvåna mig. Kollade upp nu och jag köpte nätaggregatet 2012😅 - plus att det bara är av "bronze" effektivitet.

https://www.amazon.se/dp/B0DCZJSJ7Z/

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Är det ett så gammalt agg så skulle jag nog börja med att byta det. Jag hade ett Coolermaster V750 Silent Gold M2 som va typ 8år och det visade lite samma symptom när det blev lite krut ifrån GPUn, jag hade dock så att hela burken bara Reboota, men även samma meddelanden som dig hittade jag. Körde jag inga krävande spel så funka det kanon... Men ett 12 år gammalt agg hade jag nog börjat med att byta och se vad som händer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

ja jag köper det att ett agg mycket väl kan ha degraderats av ålder för det gör dem.
men står fast vid att det är betydligt vanligare att det isf trippar överlasskyddet och klipper strömmen än att det bara crashar en random drivare.

men blanda inte in effektivitet det har absolut 0 effekt på vad ett agget pallar och inte... det är bara en fråga om hur mycket av strömmen du drar från väggen som blir oönskad värme vid regleringen/konverteringen.

där brons brukar ligga runt ~10-20% värme matad med 110V
medans ett guld brukar ligga runt ~10% vid 110V

så sluta sprida myten om att effektivitet skulle ha något med kvalitet på ett agg även ett riktigt skräpagg med kortlivade komponenter kan klara 90+ effektivitet även om det kommer troligen lämna in handduken långt innan ett mer påkostat agg med komponenter valda för att hålla en längre period och oftast reflekteras i garantitiden tillverkaren lämnar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ett 4080 och 9800X3D drar troligtvis en *hel del* mer än ett 2060 och 7700k också

Men jag har upplevt samma sak som du nämner, fast för mitt 7900XTX. Böt ut mitt 750W nätagg mot ett 1000W och alla problem försvann helt och hållet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Hej! Datorn är helt nyinstallerad med Windows 11 i samband med hårdvarubytet.

Läste det tidigare, hade endå gjort om installationen.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag hade börjat med att avinstallera GPU-drivrutin med DDU, och installera igen. Och nästa steg byta nätagg.

Fungerar det där verkligen? Mycket tjat om DDU vad är det som en vanlig avinstallation inte klarar av?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Fungerar det där verkligen? Mycket tjat om DDU vad är det som en vanlig avinstallation inte klarar av?

mest att den rensar bort restfiler som kan ligga kvar men i ärlighetens namn så är det lite överanvänt i onödan.

ända gången det generellt behövs är

1. du har en äldre installation av OS som kan passerat hundratals olika drivare för hårdvaran och eller för annan hårdvara.
2. du lider av platsbrist på C:

har man en färsk installation så har man ju högst troligen bara en version av drivaren installerad så då gör den ingen större skillnad och du kan bara skriva över drivarens filer med samma eller nyare.

vill man testa en äldre så kan det dock ibland ge lite upphov till problem men i värsta fall välj advancerad installation och välj alternativet "clean install" aka den rensar bort alla ej default inställningar från drivaren och tar bort äldre versioner av drivare från samma tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gold har ingenting att göra med hur mycket ström nätaggregatet kan leverera, det handlar bara om effektivitet. Jag vet inte varför folk blandar ihop det här hela tiden.

Effektivitet =/= klara av strömstötar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja jag köper det att ett agg mycket väl kan ha degraderats av ålder för det gör dem.
men står fast vid att det är betydligt vanligare att det isf trippar överlasskyddet och klipper strömmen än att det bara crashar en random drivare.

men blanda inte in effektivitet det har absolut 0 effekt på vad ett agget pallar och inte... det är bara en fråga om hur mycket av strömmen du drar från väggen som blir oönskad värme vid regleringen/konverteringen.

där brons brukar ligga runt ~10-20% värme matad med 110V
medans ett guld brukar ligga runt ~10% vid 110V

så sluta sprida myten om att effektivitet skulle ha något med kvalitet på ett agg även ett riktigt skräpagg med kortlivade komponenter kan klara 90+ effektivitet även om det kommer troligen lämna in handduken långt innan ett mer påkostat agg med komponenter valda för att hålla en längre period och oftast reflekteras i garantitiden tillverkaren lämnar.

Så du menar att ett Seasonic Gold+ 750W är skräpagg? Ett av det bästa märke du kan köpa Nätagg ifrån?

Tror du får tagga ner. Du kan förklara elschema & allt gällande elen, men det har ingen betydelse & hjälper inte OPs problem.

OP behöver garanterat ett nytt nätagg, inte för att det han har inte pallar att driva hans rigg(utan belastning), men för att det är gammalt & inte pallar med förhöjda elpådrag.

Det OP beskriver är en tillfällig händelse som kraschar Nvidia GPU drivers. Det kan orsaka att drivern blir omstartad, men att hela skärmen blir korrupt(hela RBG schemat i färger över hela skärmen), eller att GPU drivern startar om men med lägre effekt & behövs reboot för att återställa.

EDIT: OPs nätagg är dessutom av gamla ATX 2.0~. Detta är ännu sämre på att hantera Transienta spikar som det kallas, det har även sämre reaktionstid på när sånt här sker. Vilket orsakar att GPUn skiter ner sig tillfälligt.

Skrivet av Pamudas:

Ett 4080 och 9800X3D drar troligtvis en *hel del* mer än ett 2060 och 7700k också

Men jag har upplevt samma sak som du nämner, fast för mitt 7900XTX. Böt ut mitt 750W nätagg mot ett 1000W och alla problem försvann helt och hållet.

Precis. Läste samma på Reddit för nån vecka sedan, vilket fick mig att köpa nytt nätagg för att prova & se om det hjälpte. Vipps, inga problem mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Jag hade siktat på ett långvarit, med 10 års garanti. 750-850W. Då kan du uppgradera din rigg utan problem med nya komponenter i framtiden, samt du har 10 års garanti ifall det skulle krångla om 8 år.

Kör Seasonic eller Corsairs nätagg som ger 10 års garanti.

https://www.inet.se/produkt/6906479/corsair-rm850x-atx-3-1-85...
https://www.inet.se/produkt/6906478/corsair-rm750x-atx-3-1-75...

https://www.inet.se/produkt/6906240/seasonic-vertex-gx-750w (12 års garanti)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Effektivitet =/= klara av strömstötar.

Nej, de har inte alls med varandra att göra.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Så du menar att ett Seasonic Gold+ 750W är skräpagg? Ett av det bästa märke du kan köpa Nätagg ifrån?

Tror du får tagga ner. Du kan förklara elschema & allt gällande elen, men det har ingen betydelse & hjälper inte OPs problem.

tror det snarare är du som behöver tagga ner...

jag skrev ingenstans att ett Seasonic Gold+ 750W var ett dåligt nätagg. men det var ju inne på sina sista år av sin beräknade livstid och bara för att det har 10 år garanti är det ju inte garanterat att det håller sina fulla 10 år de "garanterar" utan bara att de ersätter dig om det inte höll hela sin beräknade livslängd.

skrev att även billigare nätagg kan vara 80+ gold men hålla betydligt sämre komponentkvalitet och därför troligen inte hålla lika länge...

och att du har blandat ihop Effektiviteten och byggkvaliteten som en mix även att de inte har något med varandra att göra alls utan bara en fråga om hur mycket el nätaggregatet slösar för att kunna konvertera din väggspänning till 5/12/3V.

så han kan köpa ett agg med 80+ brons eller bara 80+ White label för den delen det säger inget om vilka val av kvalitet på komponenter tillverkaren valt.

du kan ha samma kvalitet på komponenterna i agget fast olika 80+ märkning för att designen på hela nätaggskretsen är mer eller mindre energieffektiv

så poängen var snarare att man inte ska stirra sig blind på just effektivitetsstämpeln för kvalitet utan ett brons agg kan mycket väl vara lika kvalitativt som ett med en platinumstämpel bara att det slösar mer ström att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, de har inte alls med varandra att göra.

=/=
Betyder just att det inte är likadant

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag håller med dig; och att kommentaren under mig har fått 14 likes är riktigt illa. Ett 630w från 2012. Ja det har degraderats. Samtidigt kan jag hålla med om att datorn borde bryta helt och inte bara skicka CTD.

Skrivet av Dinkefing:

Den går lite djupare i register osv. Tar bort klart mer än en vanlig uninstall.

Skrivet av gurkburk92:

Var har hen skrivit det?
Jag fick också byta ett Seasonic 550w guld(10 års garanti) för några månader sedan. 2 år gammalt. Är det skit för det? Nej, måndagsex och "skit händer".